Köpråd angående Graffekort tack

Permalänk
Medlem

Köpråd angående Graffekort tack

Är sjukt sugen på Age of Conan. Jag har bestämmt mig för att min dator inte håller för den och jag tror att det är grafikkortet som kommer vara flaskhalsen (rätta mig gärna om detta inte stämmer):

Jag har dragit ut det viktiga ur min DxDiag analys:

Operating System: Windows Vista™ Home Premium
System Model: MS-7345
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6550 @ 2.33GHz (2 CPUs), ~2.3GHz
Memory: 4094MB RAM
Page File: 1758MB used, 6583MB available
DirectX Version: DirectX 10

Card name: Radeon X1950 Series
Chip type: ATI Radeon Graphics Processor (0x7240)
DAC type: Internal DAC(400MHz)
Display Memory: 2298 MB
Dedicated Memory: 508 MB
Shared Memory: 1790 MB
Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (75Hz)
Monitor: Generic PnP Monitor
DDI Version: 9Ex

1. Jag vill ju ha dx10 grafik, x1950 har inte det (eller hur?)

2. Jag kommer nog fortsätta med min 1280x1024 flat, behöver ingen större upplösning

3. Jag vill ha mera flyt så jag kan i princip maxa alla inställningar i Age of Conan

4. Vilket grafikkort ska jag köpa?

5. Jag har runt 2000-4000 spänn att lägga

6. Tror ni jag behöver nåt annat? Som tex en ännu bättre cpu?

Permalänk
Medlem

jag spelar betan, har "hade" ett evga 8800 ultra superclocked, och det laggade lite men det verkade vara serverlagg eftersom alla laggade hehe. MEN ökade typ upp shaders och grejor och pajade kortet, verkar vara nått med aoc eftersom det också hände två andra pers, och eftersom jag köpt det av en ickecertiferad säljare fick jag ingen garanti..ah lycka..

men tror att vilket 8800 och uppåt kommer funka kanon, på de mesta ställene kunde jag köra allt på max med runt 70 i fps, och tror det kommer bli mer när de tatt bort alla övervakningsprogram och skit de har för att kolla alla buggar och shit

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

ah

Selo,

jag är lite orolig och skeptisk till nvidia-kort. Jag har alltid (all 3 gånger jag har uppgraderat/köpt) grafikkort köpt ATI och de har aldrig aldrig strulat för mig. Jag har hört en del trubbel med nvidia + vista64. Är det nåt att tänka på eller ska jag ta ett nvidia kort?
Vilket vore ATI motsvarigheten?

/tack

Permalänk
Avstängd

Vänta ett litet tag på kommande AMD 4000-serien. Borde dyka upp inom några månader.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vänta ett litet tag på kommande AMD 4000-serien. Borde dyka upp inom några månader.

Men jag vill ju kunna köpa den till spel-release'et i slutet av maj.

Permalänk
Medlem

Jag gör så att jag köper ett moderkort som stödjer crossfire och till det ett Radeon HD 3870 512mb för ca 1700kr vilket är ett väldigt prisvärt kort enligt mig och kommer prestera önskvärd effekt. Det fiffiga är att när 4000-serien kommer kan du köpa ett sånt kort och lägga till utöver det gamla genom crossfire.

Du får du sjukt mycket prestanda för pengarna och i slutändan får du (i väntan på 4000-serien) antagligen ett riktigt monster

Visa signatur

MSI 870A-G54 - AMD Phenom2 X6 1090T BE @ 3,6GHz - Corsair 8GB DDR3 1600MHz -
Gigabyte HD6950 2GB @ 960/1400mhz -Fractal Design 550W Tesla 80+ -
Fractal Design Define R3/SVART/ - HD640GB WD Black 64MB SATA-600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Selo
jag spelar betan, har "hade" ett evga 8800 ultra superclocked, och det laggade lite men det verkade vara serverlagg eftersom alla laggade hehe. MEN ökade typ upp shaders och grejor och pajade kortet, verkar vara nått med aoc eftersom det också hände två andra pers, och eftersom jag köpt det av en ickecertiferad säljare fick jag ingen garanti..ah lycka..

Ofan, jag är i den där varianten på betan där man kan spela nån kväll iveckan, men hittils har det inte passat/inte fått tummen ur att köra igång det, och nu har mitt nuvarande kort nästan gett upp (kör inte 3D längre), har dock ett 8800GT på ingående.
Kanske lika bra att jag aldrig testade det.

Undrar bara hur de har gjort då för att faktiskt kunna paja hårdvaran, krascher
har man ju sett, men inte att ett program förstör permanent.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stokstad
Jag gör så att jag köper ett moderkort som stödjer crossfire och till det ett Radeon HD 3870 512mb för ca 1700kr vilket är ett väldigt prisvärt kort enligt mig och kommer prestera önskvärd effekt. Det fiffiga är att när 4000-serien kommer kan du köpa ett sånt kort och lägga till utöver det gamla genom crossfire.

Du får du sjukt mycket prestanda för pengarna och i slutändan får du (i väntan på 4000-serien) antagligen ett riktigt monster

Jag tror att detta är mitt moderkort: http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=P35_Plati...

Så jag kan bara gå köpa ett HD3870 512MB för en billig peng och enbart den kommer funka bra med AoC och sen är det bara att slänga på ännu ett kort när jag känner att det är dags att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Ja det ska gå. Men jag vågar inte göra några utlovanden då jag själv fått detta sagt till mig. Jag refererar till min tråd här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Men du bör fråga någon som är kunnig (någon här?) för säkerhets skull!

Visa signatur

MSI 870A-G54 - AMD Phenom2 X6 1090T BE @ 3,6GHz - Corsair 8GB DDR3 1600MHz -
Gigabyte HD6950 2GB @ 960/1400mhz -Fractal Design 550W Tesla 80+ -
Fractal Design Define R3/SVART/ - HD640GB WD Black 64MB SATA-600

Permalänk
Medlem

Jag har nog bestämmt mig för att köra crossfire med 2xHD3870 kort. Nu undrar jag om jag behöver uppgradera min cpu? Kommer min cpu vara flaskhalsen?

Permalänk
Avstängd

knappast.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jag gör som P1nGviN föreslår.
Väntar till 4000 serien kommer och jag tycker verkligen du ska göra det också! Du kommer nog inte ångra dig. Det kort du har nu kan du väl spela med några månader, 2, 3~ tills den nya serien kommer.

För 4000 spänn kommer du nog kunna köpa ett 4870x2 nör det kommer!