Vad kan jag förvänta mig för klock på min Q6600?

Permalänk

Vad kan jag förvänta mig för klock på min Q6600?

Mors!

Jo, det är så att jag har köpt dessa grejer.

Minnen
OCZ Reaper HPC 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz 4-4-4-15

Processor
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt

Moderkort
Asus P5N-D nForce 750i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Det var först tänkt att jag skulle ha köpt E8400 men då det var så längt väntetid på att de skulle få in nya så valde jag den jag har nu. Datorn är först tänkt som speldator och jag har 2 stycken Geforce 8800GT 512 Mb-kort i också. Men tanken var att jag skulle våga mig på att klocka lite för första gången också.
Jag bara undrar hur mycket ni tror att jag kan klocka min Q6600 utan att skaffa bättre kylning? Jag kör bara på den kylning som hängde med vid köpet (Boxed).
Vad jag har fattat så är FSB'n viktig för klockningen? I manualen för moderkortet står det att det har en 1333/1066/800 MHz FSB. Bra dåligt i mitt fall?

Jag ska läsa genom alla klistrade guider här i forumet inatt för att lära mig lite innan jag ens bestämmer mig för att våga mig på ett försök. Men jag skulle ändå vilja veta vad jag har att förvänta mig. Jag ska ju bara klocka på den boxade kylaren. Kan jag nå 3 GHz på den utan större problem tror ni?
Ska jag köra några speciella tester innan jag börjar tycker ni?
Jag brukar ha CPUID på när jag spelar lite för att se vad värmen på grafikkorten ligger på när jag spelar. Har inte tänkt på att kolla kärnorna för processorn då, men när datorn inte gör något speciellt så temperaturerna på de fyra kärnorna på...

--------Value Min Max
Core 0 = 34C 34C 35C
Core 1 = 33C 33C 33C
Core 2 = 33C 33C 33C
Core 3 = 35C 35C 35C

Jaja... jag ska inte fråga för mycket nu. Ville som sagt bara veta lite vad jag har att förvänta mig. Är det ens värt att klocka på orginalkylaren nu eller ska jag vänta tills jag köpt en bättre?
Skulle vara skoj att veta. Om jag sen också får för mig att försöka mig på att klocka så kanske jag bara kan fortsätta ställa frågor i samma tråd?

Visa signatur

.....

Permalänk

Jo det har jag förstått. Men det jag undrar över är om det ens är värt att klocka på de grejerna jag har nu, eller ska jag skaffa bättre kylning? Det skulle vara skoj om jag kunde få upp den lite på orginalkylaren och det borde väl finnas ett "cirka-tak" för vad jag i så fall kan hamna då?

Visa signatur

.....

Permalänk

du kan med största sannolikhet få upp den en bit även med originalkylaren. men ska du klocka "ordentligt" så tycker jag definitivt att du ska investera i en bättre kylare, t ex thermalright ultra-120 extreme. på köpet får du också lägre ljudvolym (förutsatt att du väljer en vettig fläkt förstås).

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Och tänk på att idle tempen är ganska ovesäntlig då det är under load som processorn blir varmast, och det är där risken finns att den kan bli för varm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Som det redan har sagt otaliga gånger ALLA KLOCKAR OLIKA!

Va fan har du vaknat på fel sida eller, här kommunicerar vi med text så tänk på vad du trycker på innan du Bara gör det.
Killen säger ju att han ska läsa igenom alla klistrade OC trådar ikväll men han undrar bara på ett ungefär vilket jag också gjort en gång i tiden, och det är inte så svårt att svara på lite trevligt.
Ta inte illa upp men vakna till lite innan du avreagerar dig på folk som är hur trevliga som helst och välformulerade.
Han tog inte ens illa upp av ditt missbruk av CAPS LOCK vilket jag definitivt skulle gjort.

Enkelt exempel till TS, läs guiderna, då vet du Hur du ska klocka.
Sen tips från oss, håll koll på tempen och kör stress program så du vet vad din Load temp ligger på.
Som någon skrev innan, det är den som är viktig att hålla koll på då tempen kan stegra iväg rätt så kvickt när man klockar med box kylaren.
Med tanke på dina temps nu om de stämmer så ligger förmodligen din load temp Runt 60c (+-3c).
Jag skulle sätta en gräns på max 70c och så länge du inte krämar på med vcore (volt till cpun vilket du kommer läsa om ikväll hoppas jag) så kommer du inte att se någon dramatisk höjning av tempen.
Frekvens undrar du kanske?
Tippar på iallafall 3Ghz sen tar du det lugnt om inte tempen låter dig fortsätta.

Läs till dig lite kunskaper fråga sedan här vilka program som behövs, (kommer inte ihåg om det stog i FAQ) men läs först, jag svarar senare inatt om det inte är allt försent :).

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk

ja du borde nog nå 3.0 - 3.2ghz

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk

Tackar för alla svaren! Ska i alla fall pula ner skärmen i sängen inatt och läsa på lite. Ska bli intressant!

Vette tusan om jag istället kör som den är tills jag skaffat en bättre kylning innan jag börjar klocka. Det låter lite säkrare, och om det skulle gå bra så kan man ju gå lite högre också när man har bättre kylning.

Jag har läst i forumet att en del stressar datorn lite med ett program som heter Prime95. Drog hem det nyligen och det kanske är bäst att köra ett sånt program innan man börjar klocka så man ser hur det går och så vidare?

Syn7e7ik
Tackar för svaret. Jo, jag ska läsa på innan jag börjar få för mig en massa.

Citat:

Läs till dig lite kunskaper fråga sedan här vilka program som behövs, (kommer inte ihåg om det stog i FAQ) men läs först, jag svarar senare inatt om det inte är allt försent.

Haha! Om jag skulle sabba processorn på nåt skumt vis, så får jag väl bara köpa E8400, som förhoppningsvis kommer in i mitten av månaden. Men så illa hoppas jag inte att det ska gå, även om jag ville ha den prollen först.

Visa signatur

.....

Permalänk
Medlem

Med originalkylaren kunde jag komma upp i 3.2 GHz på min Q6600 (G0).
Men då var temperaturerna höga (runt 65 grader vid full beslastning).
Nu kör jag på 3.9 GHz med vattenkylning (temp 58 grader ca vid full load och helt stabilt).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Med Water cooling system kunde jag komma upp i 4 GHz på min Q6600

Visa signatur

Gaming | Coolermaster Corsair 1000W | ASUS S775 p35 Q6600 @ 4,0 GHz 450x9 | 4 GB DDR3 1333 | CrossFire ATI Radeon HD 3870X2 | Raptor 150 GB +500GB

Permalänk

Oj. Det verkar som att man kan komma rätt högt ändå. Blir ju som en helt ny dator. Ska bli skoj att testa sen, men jag har bestämt mig för att skaffa bättre kylning innan.

Visa signatur

.....

Permalänk
Avstängd

Skulle tippa på cirkus 3200 pigga mhz då det är det dem flesta verkar hamna på stabilt utan att behöva elda på med för mycket vcore.

Min egen hamnade där också men klarade 3,4-3,6 om man ökade vcoren väsentligt.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem

Som jag tolkat det så med stocken så ska du vara glad om du kan ta dig till 3,0ghz iprincip, är många faktorer som spelar in men huvudsaken är att du tar det lugnt och stegvis.

Permalänk
Medlem

Jag ska också klocka min Q6600 när den kommer, det blir första gången jag klockar så är lite nervös, och jag undrar om det inte tar en väldans tid att klocka. I den klistrade tråden så stod det att man ska belasta processorn efter att man har höjt FSB'n och att han gjorde det i ungefär 8 timmar. Hur ofta ska man göra det egentligen, man kan ju inte göra det varje gång man har höjt för då skulle ju klockningen ta flera veckor... Jag kanske middförstod det han skrivit och rätta mig isåfall så jag förstår.

Permalänk
Medlem

Orkar inte räkna men en fråga:

säga att man har en processor som har originalklock på 3.0ghz och får upp den till 3.6 på orginalkylaren.. då är det en bra vinst i Pris/prestanda MEN

om man måste köpa en kylare + fläkt för 5-600 kr extra för att få upp den till 3.8 eller 4.0ghz är det då värt det i Pris/prestanda längre

och eftersom man dessutom stressar alla komponenter hårdare så blir det väl kortare livslängd på delarna eller är det en myt.. ??

och är det fortfarande så att om man har en P4 på 3.0ghz som är 3 år gammal så borde den väl vara lika snabb som en Quad som är 3.0ghz i singlecore program och spel som inte anv mer än en kärna ??

dock mer cashe på nyare cpuer men hur mycket gör det egentligen ??

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
[B]
om man måste köpa en kylare + fläkt för 5-600 kr extra för att få upp den till 3.8 eller 4.0ghz är det då värt det i Pris/prestanda längre [B]

Jag vet inte om man tjänar mycket på det i längden, men jag måste säga att det är riktigt roligt att sitta och klocka:D

Visa signatur

[Q6600@ 3,2GHz][Moderkort: Gigabyte P35 DS4][4GB DDR2 Corsair TWIN2X 800MHz][Grafikkort : Geforce 8800GT 512 MB] [Thermalright Ultra-120 eXtreme][19" tft Samsung widescreen] 3Dmark06: 14362

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
och är det fortfarande så att om man har en P4 på 3.0ghz som är 3 år gammal så borde den väl vara lika snabb som en Quad som är 3.0ghz i singlecore program och spel som inte anv mer än en kärna ??
[/B]

Quad fixar ju lätt alla barkgrundsprogram med så lite bättre är den allt, och minne spelar nog in ochså, har själv en Q6600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
...
och eftersom man dessutom stressar alla komponenter hårdare så blir det väl kortare livslängd på delarna eller är det en myt.. ??
...

Det mer än dimensionsfråga än en myt. Ja, vid högre temp/spänning etc, förkortas livslängden.

Men. Säg exempelvis att man förkortar livslängden från tio till fem år. Spelar det någon roll? Troligtvis inte, eftersom de flesta (åtminstone de som är intresserade av att klocka) bytit ut datorn minst en gång före detta.

Om det faktiskt var en sådan fara att man slet ut datorns komponenter "inom utbytstiden", så skulle man läsa mer om det. Nu handlar mer eller mindre all information man kan hitta, om "varningar" för den eller den tempen/spänningen. Men det är otroligt svårt att hitta exempel på folk som faktiskt bränt sina komponenter i förtid.

Det blir lite som "viskleken", när det väl startar.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
och är det fortfarande så att om man har en P4 på 3.0ghz som är 3 år gammal så borde den väl vara lika snabb som en Quad som är 3.0ghz i singlecore program och spel som inte anv mer än en kärna ??

dock mer cashe på nyare cpuer men hur mycket gör det egentligen ??

Det stämmer absolut inte!!!

Det är en helt annorlunda arkitektur i Q6600 än i Prescotten(P4:an) Vilken gör att de där 3ghz är bra mycket mer effektiva.

Om du vill ha ett konkret exempel så kolla på hur mycket bättre en AMD Athlon 64 var vid cirkus 2.2ghz(tror det var den farten) med san diego kärnan, den smiskade 3.6ghz:arna från intel för ett par år sedan. Och teknologin har inte stått stilla, det vill jag lova!

EDIT: I de allra flesta applikationer, Intel hade några saker de var bättre i, men de var försumbara skillnader i just dem applikationerna.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=242...

Om du kikar på den där länken ser du att i vissa test så presterar en 1.8ghz AMD CPU(singelCore) lika bra/bättre än en 3.8ghz Intel(SingelCore) CPU. Och då ska man även vara medveten om att det i retail pris skillde en sisådär 6-8k mellan processorerna.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

joo det var väl vid dom siffrorna som AMD fortfarande gjorde namn som antydde på vad en intel var likvärdig med

tex 2.8ghz intel var som en 2800+ osv
men vid 3500+ och uppåt så var det väl inte så längre..
kan iaf inte knappast vara det nu hehe
6000+ är knappast som en 6ghz intel...

inte för att jag vet att det var så förr men väldigt många trodde det...

har för mig att det var värmeproblemen hos intel (och deras prolllar gick i max 3.8ghz) som släppte in AMD i matchen och det ett tag var AMD som ägde, tills intel kom med sina C2D hehe ..

jo nog tror jag att arkitekturen spelar roll men frågan är om programmen idag får nån boost av det ??

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

jag får upp min i 3800 Ghz utan problem

med en ZEROtherm nirvana ca 70 grader i load

Visa signatur

|Gigabyte DS4| Q6600|Gainward 8800 GTS 512 MB| Corsair 520 W| Corsair XMS2-6400 2x2 GB 800 Mhz|Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail| ThermalRight Ultra Extreme |

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1741

Permalänk
Medlem

tjaaa... nån jiiigahörtz sådär
nä men en 3 ska du väl komma upp i iaf. Men i övrigt så ska man nog inte hoppas på några mastodontklockar med de där moderkortet kan ja tänka mig, även om ja inte sett några tester.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kör med samma moderkort och processor samt osz 6400 sli bla bla bla 4bg och orginalkylning
Får upp min i 3.2ghz utan så mkt voltökning men nordbryggan osv måste man öka nått snäpp ganska tidigt för dom kör låg volt från början. .

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Asså jag satt min orginalkylare fel först som ledde till att fläkten satt löst då låg på på en temp på 85 grader som jag körde på en vecka. Funkade bra iaf även fast det vart lite varmt o Crysis crascha en gång men men framtiden kanske får avgöra då livslängden har minskats en aning kanske. Nu ligger jag i alla fall på 30 grader i idle när jag klockat den till 2.9 ghz. kommer nog upp imot 50 grader när jag spelar crysis.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ha otur som mig och åka på en FSB wall strax över 350Mhz FSB.. Kör min i 9x350=3150. Vägrar gå stabilt över det, även om jag skulle köra på 6x360.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
Orkar inte räkna men en fråga:

säga att man har en processor som har originalklock på 3.0ghz och får upp den till 3.6 på orginalkylaren.. då är det en bra vinst i Pris/prestanda MEN

om man måste köpa en kylare + fläkt för 5-600 kr extra för att få upp den till 3.8 eller 4.0ghz är det då värt det i Pris/prestanda längre

och eftersom man dessutom stressar alla komponenter hårdare så blir det väl kortare livslängd på delarna eller är det en myt.. ??

och är det fortfarande så att om man har en P4 på 3.0ghz som är 3 år gammal så borde den väl vara lika snabb som en Quad som är 3.0ghz i singlecore program och spel som inte anv mer än en kärna ??

dock mer cashe på nyare cpuer men hur mycket gör det egentligen ??

Du måste också ha i tanke att flera redan har en grym kylare, men när man väl har köpt en så kommer du inte behöva köpa en ny förrens kylarens livstid gått ut pga strömsnålare processorer i framtiden.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fangorn
skulle det vara bra att klocka med denna?

http://www.inet.se/?page=product&stockid=6308282

Jag testade inte mina temps innan jag böt kylare till Freezer 7 PRO. Med den kylaren når jag lite över 3,3 ghz innan jag når mitt temptak (70grader) vilket kanske är lite under medel på denna kylare (vet inte riktigt), men jag tror samtidigt att snittet för OC med originalkylaren ligger lite under 3 ghz. Så bli inte besviken om det inte går att klocka upp den i 3 ghz med originalkylaren.

Jag var lite missnöjd i början med mitt inköp av kylare då det uppenbarligen är många som nått 3,5 ghz med sina q6600 och dit ville jag också, men insåg efter ett tag att det nog var ett bra inköp då den ändå är rätt bra och jättebillig jämfört med prestandamonstren.

Köper man en 4 gånger dyrare kylare som ex thermalright ultra-120 extreme och nån fin fläkt så kan man nog få upp den i 3,6 utan problem. Men å andra sidan innebär det 300 mhz extra för nära 4 gånger priset.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled