Creative förbjuder egenutvecklade drivrutiner

Permalänk
Avstängd
Citat:

[

Edit: Hela den här storyn påminner om den storyn om Xerox som ville förbjuda ordet "xeroxing" (för "kopiering" [i kopiator]). [/B]

Jag har min fulla förståelse för att man inte vill se sitt varumärke underminerat(försvagat) som hänt Jeep, Lepsyl, Adobe Photoshop (fotoshoppa/photoshoping) mfl.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk

Glöm inte plexiglas.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Jag har min fulla förståelse för att man inte vill se sitt varumärke underminerat(försvagat) som hänt Jeep, Lepsyl, Adobe Photoshop (fotoshoppa/photoshoping) mfl.

Och jag är vid mina sinnesfulla bruk och förstår att dylika "förbud" är hopplösa, meningslösa och implicerar tankeförbud. Det är tämligen ointressant vad företagen tycker. Att varumärket blir "underminerat" är bara en åsikt. Att namnet blir odödligt och får en evig 'legacy' är en annan åsikt som företaget skulle kunna (borde) ha. Det vittnar om produkternas förträfflighet och genomslagskraft, eller eventuellt om dess totala uruselhet.

Långt efter att en produkt, ett land, ett folk, ett företag eller en ledare dött ut kan minnet leva i form av ord och symbolik. Det är inte en så liten del av vårt språk som faktiskt beror av det. Staniol, bärsärker, tyrann, caesar, champagne, centronix, molex, aboriginal, ryssland, fontanell, klintbergare, krösus, googla (en annan term som har varit "kontroversiell"), winchesterminne... Listan kan fortsätta i det oändliga.

Vem tror du vinner en dylik strid i längden, företaget eller folkmun?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiPoost
Vad exakt innebär Nf4 problemen?

För jag sitter med ett X-Fi kort och och NF4 och har börjat få massor av skumma problem. Visserligen så började dom ett bra tag efter att jag köpt ljudkortet.

Och vart hittar man Daniel_Ks drivrutiner?

Det var inte bara Nf4 som hade problem. Det verkar vara så att de som köpte de första X-fi-korten fick de värsta problemen och det var tydligen nåt BIOS på kortet som var felprogrammerat. Dessutom blev X-fi-chippet överhettat.

Mitt kort var ett senare exemplar (med kylfläns) och har inga hårdvaruproblem vad jag vet. Dock hade jag andra små problem med drivrutinerna ibland, men det löste sig när jag stängde av turbo-grejen i registret, ställde in pci latency på 64, och stängde av en del skit (cthelper etc). Sitter dock på win2003 så jag vet inget om hur det är på vista.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Hittade mycket intressant läsning på Neweggs forum

http://www.eggxpert.com/forums/thread/296080.aspx

speciellt tredje inlägget av Kranky

står bland annat

Citat:

Creative forced Advanced Gravis out of the soundcard business by using
a grant from the Singaporean government to sell their soundcards below
cost.

Creative bought out E-MU and Ensoniq. E-MUs technology, which Creative
acquired and didn't actually create, forms the basis of every Creative
soundcard since the Live.

Creative forced Aureal out of business by inundating them with bogus
lawsuits. Creative infringed on Aureal's patents, not the other way
around and even though Aureal won their counterclaims against Creative,
the investers all pulled out and they were forced to sell out to
Creative. So much for the patent system protecting the little guy. And
it's a shame because A3D 2.0 was and still is lightyears ahead of EAX.....

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hjälpsam

Ja dom är riktigt riktigt svinaktiga, jag tar med länken som jag hade tidigare om Aureal igen, läs och gråt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aureal_Semiconductor
Det är oftast inte som på film, att hjältarna vinner och skurkarna får vad dom förtjänar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Vi får gå ihop oss här på swec och inte rekommendera några creative produkter.

Finns det något mer vi kan göra? Kanske en omröstning med länkar till vad creative har gjort och gör och fråga ifall folk tänker köpa creative produkter igen?

Jag tänker iallafall inte köpa något som har med creative att göra igen.
Lägger hellre de hundralapparna extra på en bättre cpu.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Jag har fortfarande mycket svårt för att begripa detta. Jag hade heller inte väntat mig några vettiga förklaringar annat än att Creative inte har alla bestick i lådan. Men alltså jag tänker mig ett väletablerat företag, som ändå har funnits ett tag på datormarknaden, som vid detta laget borde förstå datorvärldens dynamik. Detta är inom alla rimliga ramar där förstånd och företagsideologi i datorbranschen råder. Ja naturligtvis inte bara inom datorbranschen. Men hjälp mig att förstå motivet bakom. Vi kan nog alla anta att konkurs inte är med som ledord på deras agenda även fast allt verkar pekar just på det.

Är stolthet och företagsimage på något sätt anledningen eller delar av den? Det är ju motsägelsefullt i grunden. På något vis tycker jag att Creative verkar tro att de innehar någon form av monopol på ljudkortsmarknaden och att de kan agera hur som helst utan påverkan på försäljningsstatistiken.

En möjlig kandidat till förklaring kan vara att intäkterna från deras glansdagar räckte till en utomordentligt lång cocktailskiva non-stop på någon exotisk ö för företagsledningen och att festbudgeten mycket nyligen tog slut. Väl tillbaka i verkligheten, med tron om en lika stark ställning som förr, väljer de att ta betalt för urusla drivrutiner och förbjuda tredjepartutveckling. Allt för att med ytterst naiva inställningar och med obeskrivelig okunskap maximera intäkterna och för att fort få återvända och återuppta cocktailskivan.

Eller någonting........

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

Vilka andra ljudkorts-företag finns det som gör vettiga kort då?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
Hittade mycket intressant läsning på Neweggs forum

http://www.eggxpert.com/forums/thread/296080.aspx

speciellt tredje inlägget av Kranky

står bland annat

Det där om Gravis och EMU visste jag inte. Jag trodde EMU var något de gjort själva. Nåväl, de visar ju bara hur dåliga Creative är på att göra nåt själva och måste därför sno från andra. Stämmer ju verkligen inte med deras företagsnamn om man säger så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ja dom är riktigt riktigt svinaktiga, jag tar med länken som jag hade tidigare om Aureal igen, läs och gråt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aureal_Semiconductor
Det är oftast inte som på film, att hjältarna vinner och skurkarna får vad dom förtjänar.

Har faktiskt ett Diamond Monstersound MX300 med Vortex2 liggande. Synd bara på drivrutinerna som knappt existerar eller är för gamla (kör inte Win98 längre).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

någon som kan vara snäll å ge link dit man kan ladda ner drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

creative

Just post here if you are done buying any creative products.

I am... Forever.

I never sign up after just seeing a post to forums, but I had to here.

I hope you lose all your business and go bankrupt.

vicka jävla kräk ska aldrig mer köpa creatives produckter ..!!!!!1

http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.i...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Att de inte bara anställer honom? Om han nu vill vara anställd där, dvs.

jag tror inte creative vill göra sina drivers bättre, det är nog meningen att de ska vara sunkiga , daniel fick ju audigy kort att kunna använda crystalizer och sådant , korten klarar av de mesta X-Fi korten gör , men de stryps via drivers och dyl.

tycker hårdvara ska pressas till gränsen , inte strypas till stenåldern

Edit : haha , nu har Creative ändrat sin post på sitt forum hohoho

Citat:

We have read the strong feedback about Creative's forum post regarding driver development by Daniel_k and other outside parties. Creative's message posted on our behalf by our Company spokesperson tried to address our concern about the improper distribution of certain software which is the property of other companies. However, we did not make it as clear as we would have liked that we do support driver development by independent third parties. The huge task of developing driver updates to accommodate the many changes in the Vista operating system and the extensive testing required, including the lengthy Vista certification requirements for audio, makes it very difficult for Creative to develop updates for all past products. Outside developers have been very helpful to Creative and our customers by developing updates for many of our Sound Blaster products, and we do support and appreciate these efforts. This however does not extend to the unauthorized distribution of other companies' property. We hope to work out a mutually agreeable method for working with Daniel_k in supporting his efforts in driver development. Going forward, we are committed to doing a better job of working more closely with third parties to support their development for our products and our customers.
Message Edited by Dale-CL on 04-01-2008 03:49 PM

Citat:

någon som kan vara snäll å ge link dit man kan ladda ner drivrutinerna?

här är daniel's Filefront sida
http://hosted.filefront.com/braziliantech

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Jag har fortfarande mycket svårt för att begripa detta. Jag hade heller inte väntat mig några vettiga förklaringar annat än att Creative inte har alla bestick i lådan. Men alltså jag tänker mig ett väletablerat företag, som ändå har funnits ett tag på datormarknaden, som vid detta laget borde förstå datorvärldens dynamik. Detta är inom alla rimliga ramar där förstånd och företagsideologi i datorbranschen råder. Ja naturligtvis inte bara inom datorbranschen. Men hjälp mig att förstå motivet bakom. Vi kan nog alla anta att konkurs inte är med som ledord på deras agenda även fast allt verkar pekar just på det.

Är stolthet och företagsimage på något sätt anledningen eller delar av den? Det är ju motsägelsefullt i grunden. På något vis tycker jag att Creative verkar tro att de innehar någon form av monopol på ljudkortsmarknaden och att de kan agera hur som helst utan påverkan på försäljningsstatistiken.

En möjlig kandidat till förklaring kan vara att intäkterna från deras glansdagar räckte till en utomordentligt lång cocktailskiva non-stop på någon exotisk ö för företagsledningen och att festbudgeten mycket nyligen tog slut. Väl tillbaka i verkligheten, med tron om en lika stark ställning som förr, väljer de att ta betalt för urusla drivrutiner och förbjuda tredjepartutveckling. Allt för att med ytterst naiva inställningar och med obeskrivelig okunskap maximera intäkterna och för att fort få återvända och återuppta cocktailskivan.

Eller någonting........

Man säger väl ibland att ett företags anda sitter i väggarns.
Creative är vana vid att bära sig skurkaktigt åt och dom är vana vid att det lönar sig.
Intern kritik mot detta är säkert sedan länge borta och jag tror inte att ens att dom själva förstår att dom gör fel.
Dom gör som dom är vana vid att göra och känner inte till något annat sätt att jobba på.
Skillnaden är att denna gång har det uppmärksammats mera än det brukar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

heheheh
Kul när "ensam är stark" fungerar

tycker mitt interna ljudkort fungerar mycke bättre än Creative. synd på ljudkvalitén bara. hör nämligen skillnaden höhö..
Funktion kommer före kvalité tycker jag iaf. kul o köpa ljudkort som inte fungerar! (pm läser jag)

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
heheheh
Kul när "ensam är stark" fungerar

tycker mitt interna ljudkort fungerar mycke bättre än Creative. synd på ljudkvalitén bara. hör nämligen skillnaden höhö..
Funktion kommer före kvalité tycker jag iaf. kul o köpa ljudkort som inte fungerar! (pm läser jag)

Varför inte funktion OCH kvalité? Finns ju faktiskt kort med bättre ljudkvalité än Creative's kort. Iofs så får man ingen EAX3/4/5, men det gör kanske inte så mycket iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Och jag är vid mina sinnesfulla bruk och förstår att dylika "förbud" är hopplösa, meningslösa och implicerar tankeförbud. Det är tämligen ointressant vad företagen tycker. Att varumärket blir "underminerat" är bara en åsikt. Att namnet blir odödligt och får en evig 'legacy' är en annan åsikt som företaget skulle kunna (borde) ha. Det vittnar om produkternas förträfflighet och genomslagskraft, eller eventuellt om dess totala uruselhet.

Långt efter att en produkt, ett land, ett folk, ett företag eller en ledare dött ut kan minnet leva i form av ord och symbolik. Det är inte en så liten del av vårt språk som faktiskt beror av det. Staniol, bärsärker, tyrann, caesar, champagne, centronix, molex, aboriginal, ryssland, fontanell, klintbergare, krösus, googla (en annan term som har varit "kontroversiell"), winchesterminne... Listan kan fortsätta i det oändliga.

Vem tror du vinner en dylik strid i längden, företaget eller folkmun?

Nu svävade du ut riktigt ordentligt så jag tar ett konkret exempel.

Det handlar om att förlora kontrollen över varumärket som är det värdefullaste många företag har.

Jeep har sedan länge varit ett allmänt begrepp för höga fyrhjulsdrivna bilar med goda terrängegenskaper. Varumärket (ordet) hade inte haft någon speciell laddning i Sverige förns i början av 2000-talet då det blev en väldig debatt om "stadsjeepar". Det var tal om straffskatt, förbud och jag tror många uppfattade ordet Jeep som negativt vilket i sin tur påverkade varumärket Jeep. Jeep har som sagt sedan länge förlorat kontrollen i Sverige och fick nu resultatet av förlorad kontroll.

Förstår inte hur du kan debattera emot att alla företag vill ha kontroll över sitt varumärke och välja i vilka sammanhang man vill synas.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Det var inte bara Nf4 som hade problem. Det verkar vara så att de som köpte de första X-fi-korten fick de värsta problemen och det var tydligen nåt BIOS på kortet som var felprogrammerat. Dessutom blev X-fi-chippet överhettat.

Mitt kort var ett senare exemplar (med kylfläns) och har inga hårdvaruproblem vad jag vet. Dock hade jag andra små problem med drivrutinerna ibland, men det löste sig när jag stängde av turbo-grejen i registret, ställde in pci latency på 64, och stängde av en del skit (cthelper etc). Sitter dock på win2003 så jag vet inget om hur det är på vista.

Jag fick det nyare, uppdaterade kortet på garanti när inte det första fungerade men det är ingen skillnad alls i funktionen. Jag tror att X-Fi kortet helt enkelt vill använda för mycket av PCI-bussen så att det störs av andra enheter eller så har de helt enkelt inte tänkt på att det ska passa till SCSI.

Med mina snabba SCSI diskar blir det massa brus och oljud i högtalarna om kortet försöker spela upp ett ljud samtidigt som disken arbetar (en disk sover aldrig). Stryper man hastigheten på diskarna samt skippar Game Mode fungerar det men man förlorar då hela meningen med det hela eftersom man tappar både disk- och ljudprestanda.

Kommer inte gå nära Creativeprodukter i framtiden eftersom de uppenbarligen aldrig tog problemen på allvar, trots att otaliga kunder har problem med produkten.

Permalänk
Avstängd

Creative does a 180, says it will allow custom drivers
http://www.techreport.com/discussions.x/14475

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Creative does a 180, says it will allow custom drivers
http://www.techreport.com/discussions.x/14475

Inte tillräckligt. Det finns ju fortfarande några "förbjudna" delar som han inte får ta med.

Fast det handlar inte bara om Daniel_K utan på nåt sätt har alla tidigare frustrationer över Creative också blossat upp nu. Jag hörde också om att några Creative-anställda gått ut och berättat om missförhållanden där.

Vi får se om Creative kan ta sig ur detta. Men jag måste medge att Creative verkligen förtjänar detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Nu svävade du ut riktigt ordentligt så jag tar ett konkret exempel.

Det handlar om att förlora kontrollen över varumärket som är det värdefullaste många företag har.

Jeep har sedan länge varit ett allmänt begrepp för höga fyrhjulsdrivna bilar med goda terrängegenskaper. Varumärket (ordet) hade inte haft någon speciell laddning i Sverige förns i början av 2000-talet då det blev en väldig debatt om "stadsjeepar". Det var tal om straffskatt, förbud och jag tror många uppfattade ordet Jeep som negativt vilket i sin tur påverkade varumärket Jeep. Jeep har som sagt sedan länge förlorat kontrollen i Sverige och fick nu resultatet av förlorad kontroll.

Förstår inte hur du kan debattera emot att alla företag vill ha kontroll över sitt varumärke och välja i vilka sammanhang man vill synas.

Vilket jäkla goddag-yxskaft-svar!

Det är som sagt inte frågan om att företag vill behålla kontroll över sitt varumärke. Det är tämligen självklart och givetvis inget jag argumenterar emot. Men det är ointressant eftersom en stådan strid aldrig någonsin kan vinnas med mindre än att företaget har kontroll över vad vi tänker och säger. Ingen, allra minst företag och den fria marknaden, vill ha ett sådant samhälle. Det kan jag lova dig.

Jag förstår inte hur _du_ kan argumentera som om detta vore något som företagen hade rätt att kontrollera. Lika lite som jag har rätt att bestämma vilka som bär mitt för- eller efternamn.

Det är inte jag som "svävar ut". Jag håller fokus och är fullkomligt realistisk. Dessutom har företag som upplevt detta som ett verkligt problem använt sig av logotyper, mycket speciella färger (t.ex. "löfbergs lila"), ja t.o.m. dofter och ljud som kombinerat varumärke. Vidare finns bokstavligt miljoner företag där namnet är redan befintliga ord.

Så nej, företag "förlorar" inte generellt kontrollen över sina varumärken. Varumärkeslagen är också mycket vagare och tolerantare än andra jämförbara immaterialrättslagar. Företagen får helt enkelt anpassa sig och vårda sitt varumärke genom att göra det mer komplext än ett ord.

Att folk, företag och länder vill ha kontroll över saker som sitt namn är en fullständigt trivial observation. Lika trivialt är att se att detta inte alltid är möjligt, inte självklart och inte är någon universell "rättighet".

Försök, den som kan i en demokrati, att förhindra folk från att "xeroxa" dokument eller "googla" upp svar, baka potais i staniol från ett annat märke eller köra en jeep eller limousine eller kalla dominata typer för tyranner...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Oh, snap.
Där blev du MBY:ad zaver...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hmmm... mitt Audigy X-Fi Fatal1ty funkar då felfritt på Vista 64 bitars... ^^

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Hmmm... mitt Audigy X-Fi Fatal1ty funkar då felfritt på Vista 64 bitars... ^^

Det gör inte mitt i Vista 64 bitars !!!!!!!!!!!
jag har http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334774

mitt funkar fortfarande mycke bättre i xp jäkla skilnad å det tycker jag inte de ska va.
få se vad som händer med Vista med SP1 då skiter det sig väll igen å dom vill att vi ska köpa nya drivers som inte fins än suck!!!

om jag skulle köppt ljudkort idag skulle jag valt ett
Asus Xonar D2/PM, 7.1 channel
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339824&view=detailed#Pro...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Creative does a 180, says it will allow custom drivers
http://www.techreport.com/discussions.x/14475

Äntligen några aktiverade hjärnceller i Creatives ledning. Men spelar ingen roll för mig längre. Creative suger så svårt att jag blir tunnhårig.

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Oh, snap.
Där blev du MBY:ad zaver...

[skämt]
Akta så jag inte stämmer kulorna av dig! Du underminerar min nick!
[/skämt]

Synd att "MBY:ad" låter lite osmidigt. Jag borde ha valt en annan nick som lättare kunde bli ett begrepp! Oj, vad stolt jag skulle bli faktiskt!

Kom för övrigt på ett annat företagsnamn som blivit synonymt med en typ av produkter snarare än blott deras egna: filofax. Jag visst inte ens att det fanns ett sådant företag! (Det torde finnas myriader av ord som från början är namnet på ett företag eller en enskild produkt men som blivit ett begrepp som man inte tänker på.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

är lite slö kanske och inte orkar läsa men går de att få x-fi kort att funka helt felfritt i vista ultimate ? va några månader sen jag använde vista, gick tillbaka till xp igen för att ljudet tickade och de fanns inte några inställningar alls till ljudet längre. är detta löst nu ? verkar surt att installera vista nu bara för att testa sen så går de iaf inte

Permalänk

Ägare av ett Elite Pro...

Jag var bara tvungen att regga mig för att berätta om mina problem med det hela..

Jag har kört Vista i princip heltid sen det kom ut i sverige, och mina problem har varit väldigt få. Om man ska tro de som klagar på Vista.

Men har alltid haft problem med Battlefield som är ett OpenAL-spel (något som även strulat i XP, mind you)

Just Battlefield är det ENDA spelet jag äger, och ens vet om som använder OpenAL fullt ut..
De flesta gör effekterna i förväg, för att det ska funka på mjukvarukort, typ ac97.
Då EAX är stendött pga att vista kastat Direct Sound, så spelar det helt enkelt ingen roll längre. ALchemy stödjer vad, 3 spel?

Grejen är att det inte går använda ultra/extreme-kvalitet i BF.
Jag får svåra distortioner, cache-korruption misstänker jag, i det inbyggda "x-ram":et.
Så jag måste köra i High, som alla mjukvarukort klarar.

Till saken hör, jag fick "nyss" ett nytt moderkort, MSI för AM2+, och testade för skojs skull det moderna Ac97-alternativet, som heter HD Audio, från Realtek.

För det första, kompletta rutiner med kontrollpanel ligger på 20mb, realteks ena server ger 2MB/s.
Jämför med Creative på 100mb, och från deras urusla server som ger 50kb/s om man har tur.

Realteks rutiner kräver inga omstarter, även om jag avinstallerar-uppgraderar.
Otroligt skönt, Creative låter mig inte ens installera deras fläskiga surround mixer-smörja utan omstart efter drivrutinerna är inlagda.
(Hej jag kör vista som inte behöver starta om för grafikrutiner ens?)

Förutom allt detta trams, så drar realteks rutiner mindre ram-minne, man behöver inte femton tjänster för att få ljud etc.

Jag får BÄTTRE ljud tvärs över registret, och jag är väldigt kräsen.

Ljudet laggar aldrig, oavsett hur tungt jag belastar CPUn.

Battlefield har inte ljud-defekter längre, och jag märker ingen skillnad på FPS eller ljudkvalitet...

Tydligen har Microsoft utvecklat en standard för ljudkort i Vista, och där var inte AC97 tillräckligt längre, så HD Audio utvecklades för att matcha Microsofts krav.

Någon som vill köpa ett X-fi ELITE PRO med 64mb ram?

(Edit: Vill bara påpeka att ALchemy INTE kostar pengar, det är falskt)