Månadens datorsystem april

Permalänk
Avstängd

Seagate, Intel, Nvidia, Corsair XMS2, Gigabyte Ds4, Antec P182

Zzzzzz, Känns som vilken Sweclockers fjortis som helst kunnat komma upp med denna setup utan några andra motiveringar som nämnts.

Tråkigt och inget nytt

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Haha! Ni har ju för satiken kopierat mitt system ;D
Hade iofs lite små "förbättringar"

Antec P182 1099:- @ dustin
Corsair HX620W 1095:- @ DB
Gigabyte GA-EP35-DS4 1449:- @ DB
Intel Core 2 Duo E8400 1449:- @ Alina
Corsair Dominator C5D 4gb (PC2 8500 1066Mhz) 1040:- @ DB
BFG geforce 8800GTS OC 512mb 2280:- @ DB
2st Samsung spinpoint 320GB 1098:- @ DB

Thermalright ultra 120-extreme inkl. Noctua NF-P12 749:- @ Netonnet
Thermalright HR-03 GT 395:- @ Komplett
inkl. Noctua NF-B9 195:- @ Dustin

~10845:-, 9506:- utan kylarna

Har bara ett klagomål på denna ihopsättning. Hårddisken.. Säkert inget fel på den men den är för stor! Tänk om den krashar? Inte så kul. Nu köper man ju inte en HDD för att den ska krasha, men tänk om oturen är framme? Är det inte bättre då om man har 2st mindre hårddiskar? typ 2st 320Gb?

Sen vet jag inte om minnerna är bättre? ~300:- billigare var dom iaf, men slöare så..

Sen räcker säkert nätagget.. men om man nu ska ha en massa hårddiskar och en massa fläktar så kanske det är bättre att vara på den säkra sidan? Den drar säkert inte ens nära 600W men värmen blir ju högre ju mer % av nätagget man använder.. inte så stor skillnad men iaf. Bra val att ha med ett modulärt nätagg! så man slipper alla kabelhärvor + att datorn blir lite svalare då luften har lättare att strömma igenom.

Visa signatur

"640 kB borde vara tillräckigt för vem som helst"
Bill Gates, Microsoft, 1981

Permalänk
Medlem

Ett helt rekorderligt datorsystem som ger bra prestanda och är av bra kvalitet. Mitt eget skiljer sig lite.

Permalänk
Medlem

Fint initiativ och bra val av komponenter.

Ger Newbies en referensmall att fundera på och oss andra en del tankar.
Lite klena minnen i förhållande till en av de bästa OCprollarna kanske, men synpunkter går att ge till alla tänkbara system.

Xphase wrote :
"Hårddisken är visst kontroversiell. Det kanske är dags för ett test? "

Yepp, gärna ett test på de nya Spinpoint diskarna

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra initiativ

Här kommer min egna litet billigare alternativ (jag gillar att köpa billigt och ofta)
Pentium 2160 (som ska klockas över 3GHz så klart) ~530kr
Gigabyte DS3 ~730kr
4Gb OCZ SLI ~780kr
9600GT ~1210kr
Antec Designer (inkl PSU) ~1170
Scythe Ninja plus revB ~350kr
Samsung spinpoing 500GB ~700kr

Tot 5470

Permalänk
Avstängd

Tror att de flesta swecare är benägna att själva skapa egna bra prisvärda system.
Fast det finns ju de mindre intresserade som alltid ska ha hjälp.

På sistonde har jag inte hängt med lika bra som förr, visste t.ex. inte om GA-EP35-DS4 var något att hänga i julgranen, men det var det!

Ganska kul att man får en riktigt bra dator för 9k

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Tror att de flesta swecare är benägna att själva skapa egna bra prisvärda system.
Fast det finns ju de mindre intresserade som alltid ska ha hjälp.

På sistonde har jag inte hängt med lika bra som förr, visste t.ex. inte om GA-EP35-DS4 var något att hänga i julgranen, men det var det!

Ganska kul att man får en riktigt bra dator för 9k

Även om många här har kunskaperna att välja komponenter själva så är det ju ändå ganska kul att diskutera.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Även Wirn´s dator (Saknas dvd) för 6 papp ger bra prestanda.

Tänkvärt eftersom det vara vad man fick ge för BARA ett riktigt bra gkort för några få år sedan.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Det är även mycket tillfälligheter då man köper dator/datordelar. På något erbjudande kan man spara någon hundralapp. Dessutom behöver man inte köpa det värsta för att ändå bli väldigt nöjd. Dagens mainstream grafikkort krossar några år gamla värstinggrafikkort. Ska man överklocka eller bara ha en tyst dator är de billigaste Intel processorerna väldigt prisvärda.

Permalänk

Det finns en tråd på forumet där det finns fler kombinationer. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Medlem

Skulle ja gått på Optiark Brännare och Samsung hd.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Även Wirn´s dator (Saknas dvd) för 6 papp ger bra prestanda.

Tänkvärt eftersom det vara vad man fick ge för BARA ett riktigt bra gkort för några få år sedan.

Ingen skillnad mot förrut egentligen, skulle själv vilja påstå att det är dyrare idag om man vill ligga på topp, nu ska man ha dubbla GX2:or i SLI och då krävs dyrt SLI-moderkort (om man vill ha dubbla x16 pcie-portar), lägg på ett ruskigt dyrt nätaggregat till detta dessutom. Nä, det har inte blivit billigare, bara folk som har tappat greppet om hur det verkligen ligger till.

Permalänk
Medlem

För ett tyst system skulle jag rekomendera följande:

Processor
Noctua NH-U12P
Scythe Ninja Plus B

Grafikkort
Arctic Cooling S1
Thermalright HR-03

Hårddisk
Western Digital GP

Chassifläkt
Nexus Real Silent 120/92/80mm
Noctua NF-S12/B9/R8 (120/92/80mm)

Går alltid att disskutera vad som är tyst och bra och vad som är inte men. Jag är också inte helt hundra på grafikkortskylningen för jag har inte testat eller hört den själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Riktigt bra initiativ

Här kommer min egna litet billigare alternativ (jag gillar att köpa billigt och ofta)
Pentium 2160 (som ska klockas över 3GHz så klart) ~530kr
Gigabyte DS3 ~730kr
4Gb OCZ SLI ~780kr
9600GT ~1210kr
Antec Designer (inkl PSU) ~1170
Scythe Ninja plus revB ~350kr
Samsung spinpoing 500GB ~700kr

Tot 5470

(Y) Har gått i tankar att köpa ett i stort sett exakt likadant system som kommer att hålla i några år. Enda jag skulle ändra på är chassit, men det är ju en smaksak.

Klart intressant artikel också, några fler (pris)segment så är det ju guld värt för majoriteten av användarna!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknar är en mer oberoende "testpanel" på kanske 4-5 personer som avslutningsvis får kommentera valet av månadens datorsystem. Typ en PC byggare från någon av de större firmorna, en riktig hardcore gamer, en typisk "information worker" etc. etc. Det är jättekul att läsa vad olika typer av användare tycker och helst då inte folk som hänger på sweclockers först och främst, de har ju forumet.

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ingen skillnad mot förrut egentligen, skulle själv vilja påstå att det är dyrare idag om man vill ligga på topp, nu ska man ha dubbla GX2:or i SLI och då krävs dyrt SLI-moderkort (om man vill ha dubbla x16 pcie-portar), lägg på ett ruskigt dyrt nätaggregat till detta dessutom. Nä, det har inte blivit billigare, bara folk som har tappat greppet om hur det verkligen ligger till.

Nu handlade inlägget du citerade mig om om hyffsad prestanda och inte "ligga på topp", snarare du som tappat greppet om din läsförståelse.
En FX 57 låg på runt 10 papp 2x512 Mb bra minnen på 3-4papp ett st bra gkort kunde kosta plus 8 papp osv.
Min första Pentium 90 kostade runt 21 papp osv.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntamat
Det enda jag saknar är en mer oberoende "testpanel" på kanske 4-5 personer som avslutningsvis får kommentera valet av månadens datorsystem. Typ en PC byggare från någon av de större firmorna, en riktig hardcore gamer, en typisk "information worker" etc. etc. Det är jättekul att läsa vad olika typer av användare tycker och helst då inte folk som hänger på sweclockers först och främst, de har ju forumet.

Panelen är ju diskussionstråden. Här är det ingen som skräder på orden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Det där är ungefär som att säga har ni tagit detta från x-antal tidningar ??? osv som kört liknande saker Att sätta upp månadens datorsystem är långt ifrån nytt. Att göra gudier är långt ifrån nytt osv. osv.

Jag föreslog det i Feedback för ett år sedan Kul inslag på swec.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel med tanke pa att jag snart kommer kopa nytt system och varit utanfor hardvarutrasket i snart ett ar.

Dock sakner jag lite benchmarking. Kanske nagra spel och ngn upppackning av en fil. Det behover inte finnas flera system att jamfora med, bara systemet som ni byggt, overklockat och ooverklockat. Kanske 3dmark-resultat skulle vara fint ocksa, dock om det ar mer for skojs skull.

Just eftersom overklockningsbarhet var en viktig faktor i valet av delarna skulle det vara roligt med lite mer fysiska resultat och inte bara "det gar latt att komma upp i XXX med de har..."

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligast om ni testade riktiga snik system för att se hur det funkade.
Typ chassi och nätagg kompletta för typ 300-400 kr.med billiga moderkort för 300-400 kr. C420, E 2140, LE1620 och Semperon LE1200. Som ligger i 300 kr klassen och klocka dom så långt det går på denna plattforn. 1024 mb minne för 150 kr.Hd 250Gb ca 400 kr.Någon optisk enhet och ett 9600GT eller HD3850.
Ett sådant sustem skulle kunna kosta 1650-2000 kr beroende på delar.Exklusive grafik kort. Så har man tur att det att bygga ett nytt system med 1,8-3+ Ghz för 3000 kr med ett hyggligt graffe. Gäller att hitta någon leverantör med alla delarna till rätt pris, vilket kan vara svårt!
Man får ju ta allt med en nypa salt Då bara ett nätagg som klarar cpu´n och grafiken kan ställa till det. Dessutom så skulle jag lägga 150 kr mer till ett till minne.
Men kör man Xp så funkar det med 1024.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Bra och informativ artikel <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Panelen är ju diskussionstråden. Här är det ingen som skräder på orden.

Jag vill ha kändisar

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk
Hedersmedlem

Bra artikel! Jag skulle gärna se ett månadens budgetsystem också, och att ni sedan jämför prestandan! Både överklockat och stock då förstås

Permalänk
Medlem

Bra jobbat sweclockers , den får ni tummen upp för

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Seagate, Intel, Nvidia, Corsair XMS2, Gigabyte Ds4, Antec P182

Zzzzzz, Känns som vilken Sweclockers fjortis som helst kunnat komma upp med denna setup utan några andra motiveringar som nämnts.

Tråkigt och inget nytt

Jo jag håller med om det. Skulle kännas bättre med lite tips på andra mer specialinriktade delar, så som riktigt tyst eller riktigt snabbt. Men det är bra med en "allmän" dator också enligt mig.

Permalänk
Inaktiv

Hur är det med SATA-brännare och installation av XP?
Man måste ha SATA-drivrutiner först, antar jag? Hur fixar man det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
Det finns en tråd på forumet där det finns fler kombinationer. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Jo, precis. Eftersom det var en väldigt bra artikel ni har skrivit, och det sammanfaller väldigt bra med det jag skriver på http://xjom.se så vore det trevligt med lite mer samarbete här.

Vad tror du om det, xphaze?

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Hur är det med SATA-brännare och installation av XP?
Man måste ha SATA-drivrutiner först, antar jag? Hur fixar man det?

Det läser den väl in tsm med XP?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att ni börjar med detta! Då får man se fram emot detta en gång i månaden då från och med nu, eller?

Bra system också tycker jag. Dock skulle jag valt en Samsunghårddisk ur F-serien på 750GB istället, ska vara grymt snabba och tysta vad jag hört. Och ett stort test på hårddiskar här på SweC skulle vara _GRYMT_ användbart... Man kan inte med säkerhet avläsa på specifikationerna om en hårddisk är bättre än en annan eller inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Tycker ni borde valt en Samsung eller WD Green Power hårddisk, inte bara för de är tystare, men även för de i regel presterar lite bättre. Vet inte vad gäller WD, men Samsung hårddiskarna är riktigt billiga också.

http://www23.tomshardware.com/storage.html?modelx=33&model1=3...

http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html

Sen har jag ju hört o sett något test där Samsung ska vara den bästa DVD brännaren...

Tycker att ni ska jämföra ett överklockat budgetsystem(WIRN) med det paketet ni rekommenderade. Överklockat ska det också vara då förstås.