Permalänk
Robot

Order - Q6600, 8600GT1GB, P35Neo

Hejsan

Första galleriet här då, men dock inte första datorbygget. Detta är en beställning från en klasskompis polare som jag ej känner personligen.

Samtliga delar är från Datorbutiken.com då jag har vissa förmåner hos dom, samt att dom var billigast.

Systemet består av följande komponenter:

--------

Corsair TWIN2X2048-6400C5DHX 2x1024MB
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2048TWX2...
434:-

Asus DRW-2014L1T DVD±RW Dual-Layer 20X BLACK Retail SATA
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASDRW-20...
439:-

Gainward BLISS GeForce 8600GT 1024MB DDR2 TV-out HDTV DVI RETAIL PCI Express
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GWP86GT-...
940:-

Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQ6600R
1 950:-

MSI P35 NEO-F iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Socket775 ATX
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIP35NE...
749:-

NZXT HUSH Silent MidiTower ATX BLACK
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NZXTHU-0...
849:-

Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAMHD501...
720:-

Tagan 500W Dual Engine Series with Dual fan ATX
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=TAGDE-50...
649:-

Totalt: 6 730:-
--------

Inga av komponenterna är överklockade, därav dög stock-kylaren för detta system.

Besök albumet: Order - Q6600, 8600GT1GB, P35Neo av LemurenSwe

Permalänk

Någon speciell anledning till att du valde 1GB varianten av 8600GT? Speciellt med tanke på att 1GB GDDR2 är segare än 256MB GDDR3.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk

se bra ut.. förutom att det va ganska så många kort hehe.. annas så ser det riktigt bra ut.. kanse lite bätre kabeldragning(men jag vet hur det är man e så ivrig ) 5p

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Någon speciell anledning till att du valde 1GB varianten av 8600GT? Speciellt med tanke på att 1GB GDDR2 är segare än 256MB GDDR3.

Nej, ingen speciell anledning. Bara blev det valet då den hade HDMI out och jag har goda erfarenheter med Gainward.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av swerobin91
se bra ut.. förutom att det va ganska så många kort hehe.. annas så ser det riktigt bra ut.. kanse lite bätre kabeldragning(men jag vet hur det är man e så ivrig ) 5p

Eftersom datorn inte var till mig utan det var ett beställt arbete så la jag inte ner speciellt mycket omsorg på kabeldragningen. Skulle datorn vara till mig så skulle jag dra större mängden av kablarna på baksidan av moderkortet.

På Onsdag eller Torsdag får jag mitt egna monstersystem med ett P190, då ska det dras kablar i timmar;)

Permalänk
Avstängd

Snygga bilder! Dock kanske inte så jättemycket att titta på om man är ute efter att titta på udda datorer.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
Snygga bilder! Dock kanske inte så jättemycket att titta på om man är ute efter att titta på udda datorer.

Vänta bara tills på Torsdag, då ska jag montera ihop min nya dator för 14k. Visserligen kommer det inte att vara en udda dator, men fin kommer den bli.

Ska köra med en 12mpix systemkamera då så jag inte får suddiga bilder.

Permalänk

va e det för förmåner du har :P?

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Ska köra med en 12mpix systemkamera då så jag inte får suddiga bilder.

Suddiheten i bilden beror också på fotografen och vilket objektiv man har. En bra kamera tar inte bra bilder per automatik...Men ser fram emot gallering med snygga bilder

Detta galleriet var la sådär...2P

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

"Nätagregatet sitter på plats med 4 skruvar" no shit?

haha xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklundvall
va e det för förmåner du har :P?

Kostar inget för mig att frakta hem grejorna, samt lite andra saker jag drar mig från att säga. Har i skrivande stund lagt 25 ordrar hos dom.

Permalänk

har samma minnen superminnen 8p för dom.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Suddiheten i bilden beror också på fotografen och vilket objektiv man har. En bra kamera tar inte bra bilder per automatik...Men ser fram emot gallering med snygga bilder

Detta galleriet var la sådär...2P

Det är jag medveten om, men då den har en mycket bättre macro så är det lättare att få bra närbilder. Men nej det kommer inte per automatik, men det gör arbetet lättare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av monnyboy
"Nätagregatet sitter på plats med 4 skruvar" no shit?

haha xD

Finns väl lite udda sorter då man monterar på andra sätt. Kom inte på något bättre som kommentar till bilden.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Skollhett moderkort vid klockning, 2GB minne kommer inte räcka och grafikkortet med 1GB DDR2 minne? 256mb DDR3 är mycket snabbare än det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En prisvärd dator du plockat ihopa där, grattis.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk

Fin dator (:
Tycker det grafikkortet är grymt snyggt.

Visa signatur

spröd trosa

Permalänk

Ser ut att bli en bra burk. Gainward is the shit! Absolut snyggaste icke-referens designen, kylningen ska vara bra också har jag hört. Grafikkort ska vara röda el. svarta.

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Skollhett moderkort vid klockning, 2GB minne kommer inte räcka och grafikkortet med 1GB DDR2 minne? 256mb DDR3 är mycket snabbare än det.

Denna maskin är inte till mig, och beställaren hade inga krav på att den skulle vara överklokningsbar. Så det kan vi ta ut ur bilden då det inte är aktuellt. Vadå "2Gb kommer inte räcka"?, det beror väl helt på vad man skall använda maskinen för, säg inget innan du vet fakta. Vem vet, jag kanske ska köra Win 98SE på den;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av legendenG
Fin dator (:
Tycker det grafikkortet är grymt snyggt.

Kan inte annat än att hålla med, känndes dock lite plastigt att hålla i då dom röda detaljerna är gjorda av plast.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3h3moth81
Ser ut att bli en bra burk. Gainward is the shit! Absolut snyggaste icke-referens designen, kylningen ska vara bra också har jag hört. Grafikkort ska vara röda el. svarta.

Indeed:)

Permalänk
Medlem

Fint att du hjälper vänner Och fin dator, det grafikkortet är bara så 'mm'...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag har också ett NZXT Hush, jävligt svårt att dra kablarna i kan jag säga.

Visa signatur

C2D 2,7ghz (OC från 1,8) 2gb pc6400, 250gb seagate, GF8800GTS 320mb | Canon Eos 400d, Sigma 28-300/3,5-6,3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Fint att du hjälper vänner Och fin dator, det grafikkortet är bara så 'mm'...

Detta var endast en order från en annas kompis. Fick ju visserligen 270 kr för detta, så får man pengar för det man tycker är roligt så är det bara bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av neZE
Jag har också ett NZXT Hush, jävligt svårt att dra kablarna i kan jag säga.

Nu hade ju jag 5,25" slotsen att gömma kablarna i, så det va inte så svårt. Men om man har tex många diskar eller liknande så är det lite värre.

Permalänk

snyggt... vilka spel klarar du o köra.. klarar du crisys elle?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Rabbit_87
snyggt... vilka spel klarar du o köra.. klarar du crisys elle?

Ingen aning, bara monterade samt installerade nödvändiga program så som operativsystem samt antivirus. Men det borde den klara att köra.

Permalänk
Medlem

du spar då inte på bildtexter

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det är fortfarande skollhet och inget jag skulle våga köpa åt en kompis.

Att du tog 1GB grafikkort var väl för att det var 1GB och därför bäst? Skulle hellre var 8600GT 256mb då det är mycker bättre. Många tror fortfarande att numret på minnet spelar roll på själv prestandan, och det är fel oftast. Sen kommer det att segas ner med 2GB med nyare spel (även om du hade valt ett bra grafikkort).

Ett tips är att skicka tillbaka kortet och köpa typ ett HD3850, HD3870 eller 8800GT/9600GT typ och be din kompis lägga ut dom 300 - 600 extra det kommer kosta för att få en enorm prestanda skillnad.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det är fortfarande skollhet och inget jag skulle våga köpa åt en kompis.

Att du tog 1GB grafikkort var väl för att det var 1GB och därför bäst? Skulle hellre var 8600GT 256mb då det är mycker bättre. Många tror fortfarande att numret på minnet spelar roll på själv prestandan, och det är fel oftast. Sen kommer det att segas ner med 2GB med nyare spel (även om du hade valt ett bra grafikkort).

Ett tips är att skicka tillbaka kortet och köpa typ ett HD3850, HD3870 eller 8800GT/9600GT typ och be din kompis lägga ut dom 300 - 600 extra det kommer kosta för att få en enorm prestanda skillnad.

Tror inte tillverkaren skulle göra ett moderkort som man inte skulle "våga" köpa pga dålig kylning, det är garanti på grejorna så pajjar dom är det bara att reklamera.

Det största anledningen till att valet föll på just det kortet var att den hade HDMI utgång, då min kund skulle använda datorn till både spel samt multimedia.

Visst kommer det kanske segas ner med nyare spel, men dom kraverna hade inte min kund så det spelar ingen större roll. Sedan så hade vi även en spikad budget så det var inte bara att lägga ut pengar till höger och vänster.

Så att skicka tillbaka grejorna är inget jag kommer att göra, så vidare inte min kund begär det. Han har gjort köpet nu och jag tänker inte lägga mig i det nå mer, om det inte skulle uppstå problem då. Det är som att säga till distrubtören, tex db eller komplett, att ångra hans köp och ge han någonting bättre för mer pengar. Det får han bestämma, då det är han som är slutkund.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jaha han är en kund trodde hela tiden du byggt dator åt en kompis -.-

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jaha han är en kund trodde hela tiden du byggt dator åt en kompis -.-

Står i första inlägget, alltså beskrivningen till galleriet. Det står visserligen inte "kund" men "en klasskompis polare som jag ej känner personligen".

Permalänk

Tycker den blev bra!
får en 7 av mig!:D

Permalänk
Medlem

Tackar för alla posetiva kommentarer samt röster.