dator ska säljas, hur "nollställa"?

Permalänk
Medlem

dator ska säljas, hur "nollställa"?

Datorn ska säljas. Jag skulle då vilja ta bort diverse lösenord som ligger sparade då jag loggar in på vissa webbplatser. Hur tar jag bort dem?

Sedan har jag en fingeravtrycksläsare. Hur tar jag bort mitt fingeravtryck och registrerar det nya?

Sedan undrar jag hur jag tar bort användaren som jag är när jag loggar in i windows.

Om ni har något att tillägga som är bra att ta bort innan försäljning så hojta till!
Jag har redan självklart tagit bort dokument och program, men om det är något mer som jag inte tänkt på!

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Skulle ha formaterat och installerat om

Den nya ägaren vill nog inte ha massa skit på datorn ändå...

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Hur gör jag det då. Borde jag fått med en cd med windows på eller?
Och hur gör jag isåfall för att avinstallera nuvarande windows och formatera innan jag installerar om?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

bara in med vilken xp cd somhelst och starta med den.
är bara att följa instruktioner.

se bara till att du har nödvöndiga drivrutiner INNAN du börjar arbetet med att formatera datorn

Permalänk
Avstängd

Ta reda på din CD-Nykel innan du formaterar om, annars blir de inte kul.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, som ni märker så har jag inte gjort så här förr...
Så här kommer två nya nybörjarfrågor: Hur vet jag vilka drivrutiner jag ska "fixa" och hur fixar jag dem? Vart kan jag hitta nyckeln? menar du till mitt nuvarande windows eller det nya jag sak installera?
Har för övrigt Vista home premium nu.
Behöver jag avinstallera windows, eller görs det automatiskt när jag stoppar in cd:n?

Permalänk
Medlem

Oj ! hehe

Inte lätt om du är så pass noob..

Fråga han som ska köpa datorn, om han kan göra det själv annars..

Formatera bara disken eller så köper du en ny billig en och sparar din egen.. och monterar in den nya tomma.. så gjorde jag en gång,,

Lycka till

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker det låter som en bärbar dator?
iallfall med fingeravtrycks läsaren som jag vet många har inbyggda.

Iallfall om det är en dator från tex HP eller liknande så bör du ha fått med en recovery skiva som helt enkelt används för att återställa datorn som den var när du fick den.

Om du inte har den så tycker jag inte det är en bra ide att börja installera om xp själv.. speciellt inte när man inte har koll på vad man behöver drivrutiner till. Brukar oftast sluta med att man sitter där med icke fungerande nätverkskort eller 4 bitars färger på displayen.

Det går så klart att nolla inställningarna för användare men det är lättare sagt än gjort.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

A det är en bärbar, och det är en HP så du prickade rätt där!
Den där återställnings CD:n som jag borde ha liggandes någonstans, den är bara att sätta i och följa instruktionerna från eller måste jag först ta bort det nuvarande OS:et?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av newberg
A det är en bärbar, och det är en HP så du prickade rätt där!
Den där återställnings CD:n som jag borde ha liggandes någonstans, den är bara att sätta i och följa instruktionerna från eller måste jag först ta bort det nuvarande OS:et?

bara sätt i och följ instruktionerna så ska den återställas till hur den var när du köpte den

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows