Permalänk
Medlem

Skaffa E8400, nu startar inte burken.

Hejsan fick min e8400 idag... går direkt på sak är ledsen

Aja Körde original kylpastan på för att inte råka ta sönder något, för att allt jag köper ska krångla

Iaf allt är klart cpu och fläkten är på plats, startar datorn, den går igång... 10 sek den dör. Startar igen (av sig själv), men den vill inte börja ladda bios, fläktarna går på max och skärmen reagerar inte. :/

Lät den stå så ett tag, men de händer inget.

Mitt modekort
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Mod...

Så de ska stödja e8400, kör med min e6400 nu

Ursäkta, om jag skriver otydligt.

Vad är fel?

Edit, läste i den andra tråden om nästan samma sak, har inte uppdaterat bios... kan de va felet?
mvh Marcus

Visa signatur

pff

Permalänk
Avstängd

Tyvärr stödjer den inte E8400 eftersom ditt moderkort stöder bara 1066 och E8400 är 1333.

Permalänk
Avstängd

hade samma kort så jag sålde mitt innan jag köpte en E8400 men sälj moderkortet o E6400 så får du kanske igen lite o sen köper du ny bräda

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Jo, låtsas farsan verkar vilja uppdatera sin burk.

Så de löser sig nog.

Tips på moderkort då?

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

DS4, numera billigt och är riktigt fint.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Avstängd

Om du inte vill överklocka
Micro-ATX 500 kr inkl.frakt på TBH.se eller 429:- kr inkl.frakt på IT-Shoppen
Länk

Om du vill överklocka
ATX 873 kr inkl.frakt
Länk

Permalänk
Hedersmedlem

GA-965P-DS3 klarar visst E8400 om det är rätt revision så testa att flasha med senaste BIOS.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

har (rev. 1.0) :/

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg in BIOS version F12 så kanske du ändå kan köra processorn fast i lägre FSB.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tror inte de går, har googlat lite och folk säger att man inte ska lägga ner tid på de... för de inte funkat för dom.

Blir väl ett ds4 eller nått iaf gigabyte

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem

Så är det ibland tyvärr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag tyvärr är de så jag

Får göra ett impuls köp på ds4 så jag inte hinner ångra mig

Kom gärna med fler tips och tack för all hjälp

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Annars tycker jag att Asus P5K är bra och billigt moderkort. Har byggt en burk till min bror med P5K moderkort och E8400 cpu, och till farsan med det moderkortet och en celeron 420.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338789
Den som jag har köpt är utan R dock.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver inte ta DS4 om du inte skall klocka så mycket för då räcker en DS3 eller om du vill ha så mycket gosaker som möjligt så är MSI P35 NEO2-FIR oslagbar men den har bara fyra faser mot sex på DS3/FS4 så man skall inte pressa den för mycket.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIP35NE...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Köp ett XFX 680i LT SLI för 1000:- och köp ett till 8800gts 512 för 1970:-
Det är ett bra moderkort som stödjer din e8400 processor och har bra överklocknings egenskaper/överklockar bra...

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Du behöver inte ta DS4 om du inte skall klocka så mycket för då räcker en DS3 eller om du vill ha så mycket gosaker som möjligt så är MSI P35 NEO2-FIR oslagbar men den har bara fyra faser mot sex på DS3/FS4 så man skall inte pressa den för mycket.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIP35NE...

Som sagt tänker jag inte klocka, men då rekommenderar du ett ds3 rev 2/3?

Tror inte jag köper ett asus, en kompis gjorde de och de bara krånglar... typ minnena får inte all ström de behöver osv.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Jag har haft hur många Asus som helst, men inga större problem. Men har haft en massa andra moderkort, och dom har funkat hur bra som helst. Har dock aldrig haft någon gigabyte kort. Men MSI, Epox, Asus.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MurKAz
Som sagt tänker jag inte klocka, men då rekommenderar du ett ds3 rev 2/3?

Tror inte jag köper ett asus, en kompis gjorde de och de bara krånglar... typ minnena får inte all ström de behöver osv.

Ja skall du inte klocka så är DS3 rev2.1 ett bra val.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Men DS3 klockar väl riktigt bra ändå?

Runt 500 fsb klarar väl de flesta med det kortet

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

kör på ett DS3 rev 2.1 du, det kör jag, tillsammans med en E8400...funkar prefekt

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Aja förhands bokade ett Gigabyte GA-EP35-DS4 P35 på inet nyss, så blir de ett sånt, så förhoppningsvis hämtar jag det imon

Tack för all hjälp iaf

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Men DS3 klockar väl riktigt bra ändå?

Runt 500 fsb klarar väl de flesta med det kortet

Ja det gör den men brist på kylning runt processorsockeln gör att risken för haveri eller stabilitetsproblem ökar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

innebär det att jag måste gå till nytt mobo för en E8400/8500?

ASUS P5-B Deluxe eller räcker en bios updatering?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem

Just E8400/E8500 drar mindre ström än tidigare däremot om du skall klocka en Quad processor så blir det varmare. Men håller du dig kring 400MHz så duger äldre moderkort som P5-B Deluxe då den både har 6 faser och en hyfsad kylning.

Nu måste man flasha med 1226 beta så hur bra det fungerar är lite osäkert men då moderkortet är ett mer påkostat kort så är det helt klart lönt att försöka.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nu funkar allt
Ska testa 3dmark nu

Sweclockers <3

Visa signatur

pff