Permalänk
Medlem

Filserver?

Projektar lite med en filserver, har för tillfället win server 2003, men musik och filmer "laggar fast" vad kan problemet va? Ska jag helt enkelt byta till tex debian + samba? Suggestions?

Permalänk
Medlem

Nja, vad du har för prestanda på filservern måste ju i rimlighetens namn spela in....Vad har du för en dator som filserver?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Athlon 64 X2 4000+ med 2Gb DDR2, kan inte va det de faller på :/

Permalänk

Knappast är det prestandan på maskinen. Prova installera nya drivisar för ditt nätverkskort.

Kolla också loggen och se om den ger dig några hints.

Brandvägg? Antivirus?

Permalänk
Medlem

Hmm.. Nu har ja en sak som trolitvis inverkar, HDDn som jag för tillfället har lagrat min musik på så "tickar" konstit lite nu och då.. :/ vet då inte om hårdvaran i datorn sådär ALLT för mycke men de kan ju inte annat vara en dåligt? annat som skulle kunna inverka har jag dock inte funnit.

Tackar jätte mycket för tidigare svar

//Conny

Permalänk
Medlem

laggar?
asså kör du filserver till en annan dator eller kör du till en media spelare?

Vad har du för router? 100Mbits nät eller 1Gbit?

Själv kör jag en XP burk i garderoben med standard samba utdelningar till både xboxen (gammla 1:an) och till min vanliga xp burk.
Märker nada lagg på xboxen men märker väl att det går lite halvsegt att gå in i vissa mappar med datorn.

Inget vid uppspelning dock.

Min server e nåt i stil med Athlon xp 2000+ med 1gb ram

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bio
Hmm.. Nu har ja en sak som trolitvis inverkar, HDDn som jag för tillfället har lagrat min musik på så "tickar" konstit lite nu och då.. :/ vet då inte om hårdvaran i datorn sådär ALLT för mycke men de kan ju inte annat vara en dåligt? annat som skulle kunna inverka har jag dock inte funnit.

Tackar jätte mycket för tidigare svar

//Conny

Din HDD kan vara påväg att rasa..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag har en TP-Link 100Mb router mellan datorerna, har den inte inklämmd i nåt skåp för tillfället utan har en kort cat5a mellan (den också ny, så de kan inte vara problemet). HDDn har inte "tickat" nu, kan det möjligen bero på att den skulle ha blivit för varm? den var nämligen inklämmd mellan 2 CD stationer. Men som sagt så flyttade jag på den så att den ligger mera "fritt" kanske bättre luftflöde.

Men det funderade jag ennu angående Routern, kan det vara den som inte riktit fungerar kanske jag borde lägga D-Link Switchen mellan datorerna istället? För som vi kom fram till tidigare i posten kan inte datorn vara flaskhas, inte heller 100mb, pga blaze101´s post. Blir väl bara Switchen/routern kvar snart? HDDn är bara ca halvt år gammal.. kan väl inte va den?

Tack. /Conny

Permalänk
Medlem

Om du hör missljud från hårddisken kan det mycket väl vara den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag kör också en vanlig XP med CAT5-kabel. Funkar helt fantastiskt. I väldigt ovanliga fall kan 720/1080 filmer frysa till en sekund (sker i så fall en gång på en långfilm) i Vista Media Center.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Jag har 1 router och en 1 switch mellan min mediaspelare o min server
två stycken routers i 500 kronors klassen från netgear. Ena switchad o andra routrar.

Prova byt disk, missade att det var oljud från den.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf