Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

"Stäng inte av fildelare"

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att det du nämner inte räknas som barnporr.

Och precis som alla andra som du, som är mot fildelning kan du inte sluta använda jämförelser i din argumentation. Dom övertalar ingen.

Det finns ingen som tvingar folk att ge sig in i musikbranschen och de som gör det och inte kan hantera konsekvenserna av fildelning får idag skylla sig själva. Fildelningen är verklig och här för att stanna. Det gäller att anpassa sig. Detta kommer i långa loppet rensa ut dom som inte hör hemma i branshen. Bara de konstnärligt motiverade kommer stanna och de giriga kommer gå vidare till en annan bransch. Riktigta musiker har klarat sig utan skivförsäljning i tusentals år och de kommer klara sig utan tusentals år till.

Som sagt så spelar det ingen roll vad nån av oss tycker för fildelning (eller piratkopiering om du så vill) kommer inte försvinna.

Permalänk
Medlem

Hej alla! Har läst era argument. Kan konstatera att det finns många jämförelser hit och dit, alla med någon relevans. Det är däremot så att detta med digital kopiering och hantering saknar motstycke. Man kan digitalt kopiera någons verk, som har kostat pengar att göra, både lagligt och olagligt. Här är det hårfina skillnader och en del förrvirring som råder. Men det unika är att man utan att medföra en direkt förlust eller stöld, konkurrerar med artistens verk med dennes verk digitalt kopierat.

Vad som är lagligt tas på stort allvar av vissa, jag vet varför, anarki skulle råda annars. Men man kommer inte undan att vissa lagar är FEL. Att bryta mot dessa kan tom bli RÄTT senare i historiens gång. Finns många exempel här men folkutrotning är ju fel idag men det fanns många påbud och förbud som stödde det under nazityskland. För att vara lite extrem här.

Men som jag sa, digitalkopieringen är UNIK. Digital återskapning är förlustfri, en etta förblir en etta, en nolla en nolla, samt att det medför ingen försämring av originalet. Den nya tekniken medför möjlighetar som dock inte är begränsad till bara ökad tillgång, detta förtjänar ett eget stycke;

Man kan, med viss möda, se till att ta betalt per GÅNG ett medium används. BIOSHOCK tillät tex bara 5 installeringar per köpt kopia. Detta kan med IFPI och tillräckligt stöd från politiker, enorma skatteinstaser och kontraproduktivt tänk, bli verklighet. Tänk.. 5 öre för att lyssna på Mariah Careys nya... ja man lär ju inte dinga in 5 öre till för en omlyssning så gott så. Man kan låta första lyssninen kosta mer etc... ALLT ÄR MÖJLIGT!!

Men.. vad är LÖNSAMT FÖR SAMHÄLLET?? Idag måste en dator bli kraftfullare för att hantera allehanda krypteringsskydd. Vi vet att dessa går att knäcka, varpå ytterligare skydd krävs.. mer datorkraft etc etc. Pengar till kontrollmyndigheter, pengar till fildelningspolis, pengar till hårdvara etc etc. Detta för att tillgodose att... skivbolag sätter godtyckligt pris (JA godtyckligt, borde kosta 5% av dagspriset, i vinyltänk, kan kosta mkt mer). Detta är VANSINNE! Vi VET att artister kan klara sig på livespelningar och filmindustrin på BIO intäckter, för så var det en gång i tiden. Det blir mindre utbud, artister har inte kanske råd med platinapool (AHAHA.. världens bästa exempel) men så ser tekniken och verkligheten ut. Vi kan införskaffa syre och bajsskatt också, men det är dumt och dyrt.

Permalänk
Medlem

Som tankeexperiment så vore det kul om alla som tycker obegränsad piratkopiering (i betydelsen masstorrenting av film, musik etc.) är normalt, bra på alla sätt och en rättighet skulle ställa samma krav på sig själva och sitt levebröd som de gör på dem som gjort och sålt medieprodukterna.

Gratis är gott som det heter.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Liveinspelningar kan jag förstå, men bio? 70-80 spänn som billigast 120-130 spänn som dyrast. Man kan inte gå när man vill till toa utan att missa saker i filmen, man kan inte glo på den i fillingarna. Vill man se den igen får man pröjsa 130 spänn till. Dessutom måste man ta sig till bion vilket i många fall innebär bilkörning vilket är miljöfarligt.

Skivbolagen tar ut höga priser men man kan inte jämföra upphovsrättslagen med utrotningen av människor under nazityskland.
(stort grattis till att du fick in nazi referenser i diskussionen jag kom inte på hur jag själv skulle lyckas.)

Fildelning är inte samma sak som piratkopiering dock som Pudeln vill ha det till.
Fildelning kan revolutionera samhället och mediakonsumptionen ifall allt går rätt till.
Att säga att musiker inte har rätt till sina egna verk är dock idioti.
Vill du ha tillbaka gatumusikanter och skalder som lever på vad folk vill slänga till de på gatan?

Varför ska vi stanna där? Varför ska vi bedömma andra människors arbete på annat sätt? Bara för att vi inte stjäl innebär inte att vi inte tar från dem.

Att påstå att musiker som inte är kända ska lida för att du vill lyssna på deras musik utan att betala är väldigt tveksamt moraliskt rätt.

Bellman är känd idag och vi lyssnar än på hans musik. På den tiden så levde han dock fattigt och var tvungen att flytta. Han dog efter att ha blivit sjuk i fängelset där han blivit satt av fogden.

Så bara för att man är en bra musiker och känd så blir man inte rik om inte samhället stöttar en.

Utan lagar har vi som sagt anarki.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Att tjäna pengar utan att jobba för det, är "krämar-mentalitet".
Vilket alla copyright- och patentlagar grundar sig på.
Släpp fildelningen fri!
Internet är frihetens sista bastion, låt det förbli fritt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frysskåp
Att tjäna pengar utan att jobba för det, är "krämar-mentalitet".
Vilket alla copyright- och patentlagar grundar sig på.
Släpp fildelningen fri!
Internet är frihetens sista bastion, låt det förbli fritt.

Så att skriva låtar, spela in de i studio och mixa dem är inget jobb?
Att lägga miljoner på att utveckla teknik och medicin är inget jobb utan alla ska ha rätt till vad som uppfinns helt gratis?

Vad jobbar du med egentligen?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
De går inte miste om något av det jag tankar iaf. Det jag tankar "illegalt" är ändå sådant jag inte skulle köpt. Tror inte alla de som fildelar "illegalt" skulle gå och köpa allt i motsvarighet till vad de tankar så tycker skivindustrin och kompani bör tänka/räkna om när det gäller kalkylerna på hur mkt dom förlorar på det hela.

Att man skulle kunna stänga av en fildelare tycker jag är helt absurt då de flesta är väldigt beroende av internet idag som många tidigare skrivit. Ännu värre tycker jag det är eftersom jag hört förslag om att förbjuda all sorts fildelning av musik ect.

Varför laddar du ner saker du inte anser vara värt att köpa?
Är inte det lite motsägelsefullt?

Kalkylerna är åt helvete dock, det håller jag med om och att stänga ner internet pga piratkopiering är som att stänga ner posten för att man skickar brända skivor till polarna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Här fröjdas liknelserna!

Måste bara dra en ja också.

Om jag går till närmaste affär och stjäl en DVD-film, så kommer de hem till mig och bommar igen alla dörrar och fönster så att jag inte längre kan gå ut.

Hursomhelst, så håller jag med om att artisterna har rätt till sina egna verk.
Att betala när man lyssnar som någon sa kanske skulle funka.
Då kan man välja att lyssna mycket på få verk eller en gång på många olika.

Sedan tycker jag också att om man köper en film, så skall den komma i ett enkelt format så att jag lätt kan kopiera den till nya format så att jag kan titta på den för all framtid. Det är det minsta man kan begära när man pröjsat så mycket. Hyr man film är det en annan sak, då har man inte betalt för att få spara filmen.

Permalänk
Medlem

90 % av fildelningen förlorar företagen inget på. Det är ju inte som att en socialbidragstagare skulle haft råd att köpa Photoshop, Maya studios, Vista Ultimate och sånt som bidrar mest till deras "lost revenue" kalkyler eftersom de är så svinigt dyra.

Visst lider företagen en del av fildelning men inte så mycket att det väger mer än alla som får njuta av musiken/filmen m.m.

Sen kan man säga vad man vill om att man inte borde ha rätt till något om man inte kan betala men jag tycker det är bra att även folk med lite pengar kan njuta av saker så inte bara de med mycket pengar kan det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Stänga av folk för att de fildelar olagligt är väl lite att ta i..

Och som sagt innan, man laddar nog ner mycket man inte skulle slänga ut pengar på, kanske slutar med att man gillar det och köper det ändå!

Anledningen till att att det är så att man inte köper det är för att det inte är värt att det förmodligen är så dåligt att man inte aldrig skulle slänga ut pengar på det men är det gratis kan man ta en titt på det. Alla har inte flera tusen över varje månad de kan slänga ut på skräp..

Fildelning är bra för oss som inte lyssnar på Brittan och har lite svårt att gå in i den lokala skivbutiken och fråga efter något de inte ens hört talas om..

Det som jag tycker är ganska kul att musikindustrin alltid är lika motsträvig på alla nya tekniker, de har tjafsat när det kom ut band så man kunde spela över där, de var mot radio och nu Internet.. De som verkar fatta att de inte kan motarbeta teknologin är porrindustrin, istället för att motarbeta allt så hittar de sätt att tjäna pengar på det och bryr sig inte om det försvinner en liten vinst på villovägar för att någon kopierar deras VHS band etc. Seriöst, har du någonsin hört talas om att något bolag som sysslar med porr har stämt någon person? Inte jag, men kan ta ett par exempel på film och musikindustrin..

Permalänk

Jag minns förr i tiden, när jag sparade min veckopeng för att kunna köpa skivan jag ville ha. Det kunde till och med vara en samlingsskiva, där det låg EN enda låt jag ville ha. Ändå kände jag mig så otroligt nöjd när jag äntligen hade den.

Förr, innan internet fanns, hade saker ett värde.
Man hade inga mp3-spelare med 8000 låtar, och i ens dos/windows 3.1-dator låg det inga 300 divxfilmer.
Man hade sina skivor och sina videoband, och det var man nöjd med.
När man hörde talas om en film som sades vara bra, då gick man runt och letade i butik efter butik. Ibland hittade man inte det man sökte, men när väl gjorde det så var glädjen enorm. Plötsligt såg man omslaget där på hyllan, och tänkte "det är den.....DET ÄR DEN!!!"
Denna eufori har jag aldrig upplevt bakom en datorskärm.

Vad vill jag säga med det här? Tja, om vi bortser från den juridiska biten, så ser man att den nya teknikens "framsteg" har skapat en konsumtionshets som heter duga. Nytt, nytt, nytt. Mer, mer, mer. Fort, fort, fort.
Folk tycks sitta och toktanka allt som kommer ut, särskilt i filmväg, sedan kollar de eventuellt på några av dem också.
Visst, det är säkert många som verkligen kollar på allt de laddar hem, men hur roligt är det egentligen? Minns t.ex när den där 300 kom ut.
Alla tankade den, kollade på den, sen kunde den slängas och glömmas.
"Jahapp, då var det klart", liksom.
(Bara ett exempel. Har inte sett 300, vet inget om den. Vet bara att den är "ute".)
Även TV-sändningar håller på att tjäna ut sin roll, eftersom folk nu för tiden ska se allt direkt när de har lust.

Internet är oslagbart när det gäller informationssökning och kommunikation, men när det gäller underhållning så är jag skeptisk.
Det är väldigt svårt att låta bli enkelheten, även för mig, men om jag kunde vrida tillbaka tiden så skulle jag önska att warezkulturen aldrig hade funnits.
Jag kände inget behov av den innan den introducerades för oss "vanliga" människor i slutet av 90-talet/tidigt 2000-tal, men nu när den finns så känner jag hur fast man blir.
Jag känner dock inte att jag blivit "gladare" av det, och med ett utbud och tillgänglighet som är 10000 gånger större än förr, upplever jag bara en bråkdel av det nöje jag upplevde förr.

Sen att jag blivit äldre spelar väl kanske också en roll i det hela. Vad vet jag..

(Upptäckte just att detta inte direkt är relaterat till nyhetsartikeln, men nåja.. Helt irrelevant är det i alla fall inte. )

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hybinette
Jag minns förr i tiden, när jag sparade min veckopeng för att kunna köpa skivan jag ville ha. Det kunde till och med vara en samlingsskiva, där det låg EN enda låt jag ville ha. Ändå kände jag mig så otroligt nöjd när jag äntligen hade den.

Förr, innan internet fanns, hade saker ett värde.
Man hade inga mp3-spelare med 8000 låtar, och i ens dos/windows 3.1-dator låg det inga 300 divxfilmer.
Man hade sina skivor och sina videoband, och det var man nöjd med.
När man hörde talas om en film som sades vara bra, då gick man runt och letade i butik efter butik. Ibland hittade man inte det man sökte, men när väl gjorde det så var glädjen enorm. Plötsligt såg man omslaget där på hyllan, och tänkte "det är den.....DET ÄR DEN!!!"
Denna eufori har jag aldrig upplevt bakom en datorskärm.

Vad vill jag säga med det här? Tja, om vi bortser från den juridiska biten, så ser man att den nya teknikens "framsteg" har skapat en konsumtionshets som heter duga. Nytt, nytt, nytt. Mer, mer, mer. Fort, fort, fort.
Folk tycks sitta och toktanka allt som kommer ut, särskilt i filmväg, sedan kollar de eventuellt på några av dem också.
Visst, det är säkert många som verkligen kollar på allt de laddar hem, men hur roligt är det egentligen? Minns t.ex när den där 300 kom ut.
Alla tankade den, kollade på den, sen kunde den slängas och glömmas.
"Jahapp, då var det klart", liksom.
(Bara ett exempel. Har inte sett 300, vet inget om den. Vet bara att den är "ute".)
Även TV-sändningar håller på att tjäna ut sin roll, eftersom folk nu för tiden ska se allt direkt när de har lust.

Internet är oslagbart när det gäller informationssökning och kommunikation, men när det gäller underhållning så är jag skeptisk.
Det är väldigt svårt att låta bli enkelheten, även för mig, men om jag kunde vrida tillbaka tiden så skulle jag önska att warezkulturen aldrig hade funnits.
Jag kände inget behov av den innan den introducerades för oss "vanliga" människor i slutet av 90-talet/tidigt 2000-tal, men nu när den finns så känner jag hur fast man blir.
Jag känner dock inte att jag blivit "gladare" av det, och med ett utbud och tillgänglighet som är 10000 gånger större än förr, upplever jag bara en bråkdel av det nöje jag upplevde förr.

Sen att jag blivit äldre spelar väl kanske också en roll i det hela. Vad vet jag..

(Upptäckte just att detta inte direkt är relaterat till nyhetsartikeln, men nåja.. Helt irrelevant är det i alla fall inte. )

Du får skaffa mer obskyra intressen. Som jag själv som laddar ner MST3K och timeteam avsnitt. Nästan omöjligt att få tag på i handeln men andra fans har avsnitten inspelade och delar ut dem till oss andra.
Dock kommer jag vara den förste som köper säsongs-discarna av dessa serier ifall de släpps på riktigt i handeln och inte bara ger oss "best of" -crap.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
'

Det var från början avsett lite som en kontrast. Bilen är viktig bl.a. på landsbygden.
Min far åkte dit för rattfylla. Han körde 500 m på en minimotorcykel för att han fått ett samtal om att det var bråk på campingen han hade hand om.
Telefonsamtalet var en bluff. När han satt på den avstängda motorcykeln så kom en polisbil och fick honom att blåsa. *poff* inget körkort i ett år.

Helt rätt. Rattfylla är aldrig försvarbart. Då skall man in bakom lås och bom.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Tja, fast samtidigt så snor man ju körkortet från folk som kört rattfulla

haha

Det finns ju å andra sidan många som inte har körkort, nussförbindelser är hyfsade om man bori eller nära ett större samhälle, men hur många är utan internetanslutning?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
haha

Det finns ju å andra sidan många som inte har körkort, nussförbindelser är hyfsade om man bori eller nära ett större samhälle, men hur många är utan internetanslutning?

På landet är bil lika viktigt som telefon eller internet.

Pantheus:
Ett annat sätt att förlora körkortet är via fortkörning. Något som alla unga killar gjort sig skyldiga till och som inte anses så farligt.

En 18-åring på landet som kör för fort riskerar sin framtid då det är svårt att få jobb utan körkort. Ändå resonerar alla att det är okej, han får skylla sig själv.

Vad gäller illegal fildelning(piratkopiering) så kan man absolut inte koppla ner honom eller strypa hans uppkoppling för herregud, tänk om han måste logga in på biblioteket/medborgarkontoret för att göra sina bankärenden eller om det tar 5 min extra att genomföra sina ärenden på nätet.

Det med telefon är liknande. Har man betalningsanmärkning så kan man inte få fast telefonabonnemang.
Man blir straffad för att ha missat en räkning åratal tidigare.

Vi måste få politikerna att se på saken annorlunda. istället för att göra vägar och stifta lagar som hindrar folk att köra för fort så försöker man göra vägarna säkrare istället så man inte skadar andra.

Ifall vi kan få politikerna att inse att mediabolagen är förlegade gällande deras distributinssätt så är ett stort steg taget.
Sen är det bara att få de gamla stofilerna på samma spår.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi måste få politikerna att se på saken annorlunda. istället för att göra vägar och stifta lagar som hindrar folk att köra för fort så försöker man göra vägarna säkrare istället så man inte skadar andra.

[/B]

Säkrare vägar för att man skall kunna köra så fort som de vill utan hastighetsgränser?
Det var nog det dummaste jag hört idag. Farten dödar , likväl som rattfyllon kan.

Men visst, politiker bör ändra syn på fildelning och inte låta sig skrämmas av mediebolagen till att skärpa lagarna. Det är iaf fel väg att gå i den branschen.
Tycker inte man skall jämföra fildelning med rattfylla eller trafikregler.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
avrätta tjuvskyttar

äntligen en vettig idé.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
'

Det var från början avsett lite som en kontrast. Bilen är viktig bl.a. på landsbygden.
Min far åkte dit för rattfylla. Han körde 500 m på en minimotorcykel för att han fått ett samtal om att det var bråk på campingen han hade hand om.
Telefonsamtalet var en bluff. När han satt på den avstängda motorcykeln så kom en polisbil och fick honom att blåsa. *poff* inget körkort i ett år.

Det finns säkerligen fall där piratkopiering orsakat stora problem, då främst i sydöstra asien.
si
Bara för att det inte är ett allvarigt brott att bryta mot upphovsrättslagen så innebär det inte att det inte är ett brott.

Snatteri är fortfarande stöld men inte samma sak som att råna tant agda 84 på hennes sparpengar.

lite??.... Du bör sätta jämförelser på liknande nivåer istället, annars är det värdelöst och ger absolut ingenting vettigt att stå på tyvärr.

Rattfylla dödar folk, fildelning i sverige har jag svårt att se hur det ens skulle kunna komma i närheten av att kräva människors liv. Det var helt rätt enligt lag att dra din farsas körkort, han borde vetat att det tar vad, 2 min tops att gå 500m? Ren idioti att sätta sig på ett fordon i fyllan då och han förtjänar faktiskt straffet.

Jag ser inte 1 miljon svennar sitta fulla på packmoppar och körandes bilar och tåg och skotrar och så vidare brytandes mot lagen varenda dag.

Du pratar inte ens äpplen och päron, du pratar fiskmåsar och kylflänsar för en superdator borta i silicon valley.

Visst är det i dagsläget ett brott mot upphovsrättslagen att fildela, dock så är mediabolagen helt dumma i huvudet som vägrar utvecklas och nu när dom visar hur mkt makt dom egentligen så vill jag bara kräkas, regeringar som knäar för dom är bara avskyvärt. En post högre upp var mkt intressant tyckte jag, handlade om synen på media i kort och hur den har förändrats och där håller jag med en hel del, synen har förändrats mycket och jag tycker generellt att kvaliten är ungefär desamma men däremot är tillgången enormt mkt bättre tack vare internet och dess spridande effekt på media överhuvudtaget. Sorgligt att man inte värderar denna effekt av internet mera eftersom att det utan den hade stått 1990 i mediabolagens kalendrar fortfarande och många många artister hade inte ens fått se dagsljuset på den kulturella himlen. Förstår inte att artisterna inte kliver fram mer och värnar om ett fritt internet för just deras musik. En sann artist gör ju inte kultur för vinnings skull, han gör det för att han kan och vill och en sån artist är värd att betala pengar för medan jag tycker att alla dessa dussinfilmer och mycket av musiken som görs idag som vi bombas med ständigt är rätt kass kvalitativt och det är detta skit som mediabolagen vill ha betalt för... Ironi? Borde finnas en lag mot detta ocker istället.

För mig personligen kvittar det om man får eller inte får fildela, jag köper filmer och musik för att jag tycker om känslan av ett original men däremot blir jag sur när jag ser hur regeringen vi har beter sig.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Det var nog det dummaste jag hört idag. Farten dödar ,

Its not the FART that kills..... its the SMELL..

Sorry, kunde inte låta bli.....

EDIT! Var tött när detta skrevs... tog bort det!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis

text

Jag hoppas du är rätt ung, eller i alla fall trött. Det är kanske dags att låsa tråden innan den spårar ur ännu värre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Säkrare vägar för att man skall kunna köra så fort som de vill utan hastighetsgränser?
Det var nog det dummaste jag hört idag. Farten dödar , likväl som rattfyllon kan.

Men visst, politiker bör ändra syn på fildelning och inte låta sig skrämmas av mediebolagen till att skärpa lagarna. Det är iaf fel väg att gå i den branschen.
Tycker inte man skall jämföra fildelning med rattfylla eller trafikregler.

Man bygger inte vägar för att man ska köra för fort man bygger vägarna för att de ska vara säkrare så en förares misstag inte ska drabba andra bilister t.ex. mitträcken m.m. Hade vägverket använt de pengarna till att bygga vägar som hindrar hastighet över 90km/h samtidigt som regeringen stiftat lagar om special farthållare på alla bilar så hade det varit fel väg att gå.

Jämförelsen mellan att förlora körkortet och att förlora internetförbindelsen gällde inte hur man gjorde det bara att staten plockar en viktig samhällsfunktion ifrån dig pga lagbrott. Hade lika gärna kunnat använda fortkörning i det läget. Ifall du skulle bli utelåst från internet av alla sveriges ISP skulle inte hindra dig från att surfa eller göra dina ärenden på nätet. Det skulle bara göra så du inte kan göra det i hemmet.
Därför kan man inte jämföra Posten med Internet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
lite??.... Du bör sätta jämförelser på liknande nivåer istället, annars är det värdelöst och ger absolut ingenting vettigt att stå på tyvärr.

Läs det jag skrev här ovan.
Ifall du ändrar rattfylla till fortkörning. Är det okej då?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

mortifer wrote
Vi måste få politikerna att se på saken annorlunda. istället för att göra vägar och stifta lagar som hindrar folk att köra för fort så försöker man göra vägarna säkrare istället så man inte skadar andra.

Men hur tolkar du det du skrev ovan då?
Låter precis som att säkra vägar bäddar för fri fart. Så tolkade jag din utsago enligt ovan.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Men hur tolkar du det du skrev ovan då?
Låter precis som att säkra vägar bäddar för fri fart. Så tolkade jag din utsago enligt ovan.

Jag ber om ursäkt ifall jag skrev oklart. Jag slog ihop ett par meningar där i huvudet.

Ursprungligen skulle jag ha med vad politikerna har funderat på, att stifta lagar som förhindrar den olagliga delen av fildelning och jämför det med att vägverket skulle bygga vägarna, inte så de är säkrare utan istället förhindrar hastighetsöverträdelser.

Att politiker idag ens funderar på att blockera sidor och att låsa ute dömda individer från att inneha någon form av internetabbonemang är det som är fel. De borde resonera som så att folket är intelligent och istället underlätta laglig fildelning och nya distributionssätt.
Precis som de gör med vägarna. Istället för att stoppa hastighetsöverträdelser med dyra tekniska innovationer så hoppas de att folk är intelligenta och håller hastigheten så de kan lägga pengarna på vajerräcken, bredare vägar och plockar bort sten och träd i nära anslutning till vägarna.

Visst de som vill begå brott har lättare att göra det men samtidigt så är det inte statens uppgift att misstänkliggöra alla sina medborgare.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Oj va många ISP.er som skule konka om det förslaget gick igenom. Måste väl ändå finnas bättre lösningar. Film och skivbolagen får skylla sig själva tycker jag då dom inte hakade på internet tåget när det avgick.

Exakt... hur mycket spenderar på att snabba uppkopplingar och media??

Permalänk
Medlem

Jag funderade lite över piratkopiering och kom fram till att om man gjorde det till ett mindre brott där det värsta du riskerar är att få böter på nån tusenlapp så skulle det kanske lösa många problem. Det svider som sjutton att åka dit på det men det är inget som man får lida för när man är 50. Lite som att planka på tunnelbanan eller liknande.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."