Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ballmer pratar om förlängd livscykel för Windows XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vista nådde inte de höga förväntningarna, så nu ska de tvingas på konsumenterna? Nej, usch of fy, Microsoft får nog antingen fixa Vista på allvar i SP2 eller släppa ett helt nytt OS (om de nu ska sluta skeppa XP)

Har du ens testat Vista eller tycker du bara att det är roligt att klanka ner på vista för att alla andra "coola kidsen" gör det?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

heande, det finns inget skäl att ta Microsoft i försvar. Tittade igår på en intervju med Steve Ballmer där han utan omsvep säger att de professionella användarna fortfarande undviker Vista. Däremot menar han att Vista är populärt bland hemanvändare, men i nästkommande mening tar han upp att förinstallationer i nya system bidragit till detta. Vilken grupp betyder dock mest pengamässigt för Microsoft, hemanvändare eller professionella? Jag tror svaret är givet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
IF IT AINT BROKEN DON´T FIX IT!

Dom borde aldrig ha släppt ett Windows Vista 32m utan direkt satsat på ett fungerande Vista 64. Varför ens släppa ett OS som suger minne då det samtidigt inte har stöd för några större mängder med ram. Genom att släppa både ett 32 och ett 64 så tog dom död på alla försök att få in programvarutillverkarnas anledning med att bygga för 64.

Det som borde ha kommit, ett väl fungerande Vista 64 med DX10, inget annat.

Det konstiga är ju att ett 32bitars OS KAN hantera 4Gb ram om dom lägger till den funktionen. 32 bitars versionen av 2k3 Server klarar 4Gb ram... och det är förbannat härligt att sitta o jobba/spela i, fort går det.

Varför de inte la in +4Gb stöd i 32bitars Vista är för mig ett mysterium.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Va bra, då kanske Linux hinner mogna innan dess!

Vadå? Linux/GNU är väl moget sedan åratal tillbaka? Det kanske är användarna som behöver mogna och lämna lekstugan...?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Är fortfarande ett tweakat XP/2000/Server 2003 som är skönast. Sitter med Vista för tillfället, men känner då inte av några fördelar jämfört med XP.
Snarare irriterande nackdelar, mestadels visuella. Men även lite annat skräp.

Så det blir nog uppgradera till XP snart igen även fast det innebär att man inte kan utnyttja sina 8GB ram.

Edit: Hur är XP64, bra eller kasst angående stabilitet osv?

Varför inte windows 2003 med PAE

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Det konstiga är ju att ett 32bitars OS KAN hantera 4Gb ram om dom lägger till den funktionen. 32 bitars versionen av 2k3 Server klarar 4Gb ram... och det är förbannat härligt att sitta o jobba/spela i, fort går det.

Varför de inte la in +4Gb stöd i 32bitars Vista är för mig ett mysterium.

Är inte det gjort på ett litet fult sätt som försämrar prestandan (PAE)? Det bästa borde väl ändå vara att köra 64-bit om man vill ha mycket minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Nu skjuter de sig själva i foten... inte bra alls.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Skogsvilden: Nejdå. Dom har insett att Vista är inte det folk som vill ha och dom kommer förhoppningsvis ändra inriktning så Windows 7even bygger vidare på 2003 och blir ett bra och effektivt arbetsverktyg annars börjar företag att titta på annat (läs: Linux och ev Mac) så att behålla försäljningen av XP så kan dom behålla windowsanvändarna tills sjuan är mogen för företagen.

Mao så har Ballmer nu officiellt gått ut och sagt att Vista har floppat om än i andra ordalag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Haha Tempel, det sistnämda där var roligt!

Ja nog för att Vista har dx10(tillräckligt argument?), ökad säkerhet och bättre minneshantering så var det inte mycket det tillförde tycker jag. En stooor hög med annat, i mitt tycke, skit slängde de in istället. Nä, bort med allt kraffs och ge mig nåt renskrapat så att man kan forma själv!! WTB stämpel på det!

Permalänk
Avstängd

Tänk om vi hade ett helt renskrapat OS inriktat på 3D-prestanda. Det hade varit nice! Glöm alla fjantiga animerade hundar, genomskinliga fönster och skumma HDCP-grejer.

När ett sådant OS kommer ut så tror jag att jag köper det.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Skogsvilden: Nejdå. Dom har insett att Vista är inte det folk som vill ha och dom kommer förhoppningsvis ändra inriktning så Windows 7even bygger vidare på 2003 och blir ett bra och effektivt arbetsverktyg

Egentligen ser jag inte varför Vista skulle vara ett sämre arbetsverktyg?
Jag upplever det som snabbare och bättre på multitasking än XP. Plus att dom har rensat upp massa skräp från XPs katalogstrukturer, gränssnitt etc. Problemet är väl i så fall utseendet som inte känns helt corporate. (relativt fult imo)

Dock förstår jag varför företag inte byter. Det kan innbära kompabilitetsproblem med mjuvara och hårdvara som måste uppgraderas, en enorm kostnad helt enkelt.
GE bytte till Windows XP förra året, dom ligger medvetet en generation efter eftersom det måste fungera på hundratusentals datorer.
PC-City kör med Windows NT4.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
PC-City kör med Windows NT4.

Gör IKEA också har jag sett (iaf i Linköping)

Permalänk

På Ericsson kör vi med windows 2000 funkar hur fint som helst

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DirtMaster
På Ericsson kör vi med windows 2000 funkar hur fint som helst

Jaså? När farsan jobbade på Ericsson körde dom Windows CE

Permalänk

Jepp så e det....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jaså? När farsan jobbade på Ericsson körde dom Windows CE

Windows CE är väl bara till för handhållna datorer och terminalliknade maskiner?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DirtMaster
På Ericsson kör vi med windows 2000 funkar hur fint som helst

Bara vänta. Min systers man var nere på sony ericsson i lund nu i december och installerade vista på deras maskiner....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
Egentligen ser jag inte varför Vista skulle vara ett sämre arbetsverktyg?
Jag upplever det som snabbare och bättre på multitasking än XP. Plus att dom har rensat upp massa skräp från XPs katalogstrukturer, gränssnitt etc. Problemet är väl i så fall utseendet som inte känns helt corporate. (relativt fult imo)

Dock förstår jag varför företag inte byter. Det kan innbära kompabilitetsproblem med mjuvara och hårdvara som måste uppgraderas, en enorm kostnad helt enkelt.
GE bytte till Windows XP förra året, dom ligger medvetet en generation efter eftersom det måste fungera på hundratusentals datorer.
PC-City kör med Windows NT4.

Jag skrev effektivt arbetsverktyg. Effektivt är det som är det viktiga och nått som kräver betydligt vassare hårdvara utan att tillföra ett enda dugg som gör att du blir mer produktiv är naturligtvis vansinnigt för företag. Kostanden är precis som du skriver enorm och kan man inte motivera den så finns heller ingen anledning till att gå över till Vista.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Windows CE är väl bara till för handhållna datorer och terminalliknade maskiner?

Jao, dom satt nog vid terminaler, typ...
Minns att det var Windows CE iaf

(detta var på Ericsson i Linköping)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Bara vänta. Min systers man var nere på sony ericsson i lund nu i december och installerade vista på deras maskiner....

Nu är det ju så att Sony Ericsson och Ericsson inte alls är samma företag, vilket visar sig i deras IT-miljöer som är fullständigt olika.

Ericssons beslut har hittills intressant nog varit att hoppa över XP och gå direkt på Vista för klienterna. Klientdelen av alla deras affärsapplikationer är testad för Vista (av IBM som är ansvariga för affärsapplikationerna), och färdigt att rullas ut.
Idiotiskt val av Ericsson enligt mig, men så går det väl när man har HP som ansvarig för sin klientplattform (klientplattform=OS+kontorsapplikationer+drivisar+strypningar och andra inställningar, etc. för den som inte vet). Hoppas ingen av kollegorna på HP läser detta nu.

Att Ericssons olika IT outsourcingkontrakt går ut i år är ju ingen hemlighet. Mer än så kan jag inte säga. :-)Men min gissning är att om HP får förlängning på klientplattformen så kommer det att köpas en sjujäkla massa nya HP laptops till hösten, och de kommer att ha Vista. Hoppas för min polare Mats (och alla andra Ericssonanställda!) skull att nån annan än HP vinner då.

[Personal opinion only, not in any way representative of my employer, naturligtvis]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Jag skrev effektivt arbetsverktyg. Effektivt är det som är det viktiga och nått som kräver betydligt vassare hårdvara utan att tillföra ett enda dugg som gör att du blir mer produktiv är naturligtvis vansinnigt för företag. Kostanden är precis som du skriver enorm och kan man inte motivera den så finns heller ingen anledning till att gå över till Vista.

Instant search och andra Vista funktioner kan potentiellt göra en mer produktiv, problemet är väl i så fall att det nuvarande är tillräckligt bra. Vad menar du ska få alla företag att vilja uppgradera till Windows 7?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
Instant search och andra Vista funktioner kan potentiellt göra en mer produktiv, problemet är väl i så fall att det nuvarande är tillräckligt bra. Vad menar du ska få alla företag att vilja uppgradera till Windows 7?

Sedan Windows 2000 eller så, så har MS operativsystem egentligen alla finesser som ett företag behöver ("finesser" som ovan kan alltid köpas separat). XP har väl vissa fördelar angående utrullning och policies, men det finns ju ingen ursak att dessa inte enkelt hade kunnat adderas till Win2K. (Det gör ont i mig att säga det, jag *verkligen* gillar XP själv!)

Microsoft vet det, så deras strategi för att fortsätta tjäna OS-pengar på företagen är tredelad:
1. Låta företag hyra OS:et. Väldigt väldigt vanligt bland större företag eftersom det är förmånligare än att köpa, givet att man har en uppgraderingscykel på c:a tre år.
Måste erkänna att jag gick på den finten själv som IT-chef 2002 eller så, när jag antog att det även i framtiden skulle vara vettigt med en uppgraderingscykel på tre år. I efterhand är det lätt att se att det skulle varit en mycket bättre affär att köpa XP-uppgraderingar. Samma organisation kör fortfarande XP och har *inga* planer att byta efter sex år...

Ovanstående är förresten orsaken till att XP får de flesta uppgraderingar från Vista (men inte DX10 och annat konsumentorienterat), företag betalar för det i programhyran.

2. "Lägga ned" os:et, d.v.s. inte supporta det längre. Det kommer garanterat att bli kortare livscykler framöver från MS.

3. Komma med nya applikationer (i samarbete med sina partners förstås) som kräver det nya Os:et. Inte så vanligt i det här generationsskiftet, men det har vi förstås sett massvis av förut.

Apple förstås har en helt annan taktik där de kräver att man köper nya uppdateringar då och då, för mycket av sådant som skulle vara gratis hos MS. Av någon obegriplig anledning går inte Apple-ägarna i taket för det. Mycket större lojalitet än Windows-användarna antar jag?

Blan "riktiga" datorer (alltså >PC) så dominerar förstås hyrandet i form av supportkontrakt av olika slag.

Skall bli kul att se om MS vågar gå över till en ren uthyrningsfunktion i samband med Win7? Det är det som är deras långsiktiga strategi i alla fall.

[Och nu är jag och tassar på sånt som min arbetsgivare håller på med igen, så "Personal opinion only, not in any way representative of my employer", naturligtvis]

Permalänk
Medlem

Från nyheten:

Citat:

Sista datumet för support till Windows XP Home är just nu satt till den 8 april 2014, och efter detta datum kommer Microsoft inte att tillhandahålla några fler uppdateringar till operativsystemet. Med andra ord kommer Microsoft att officiellt stödja Windows XP Home i över 12 år, och för att sätta det i perspektiv så är det samma sak som om sista uppdateringen till Windows 95 skulle släppts under februari månad, i år!

Jag tycker det där är väldigt missvisande.
Visst, det är helt korrekt men sammanhanget är ju helt annorlunda.

Windows 98 släpptes -98, windows 95 släpptes -95 och på wikipedia står det "Unsupported as of December 31, 2001"

Dvs. windows 95 hade stöd i 4 år efter det att nästa OS släppts.

Både windows 98 och ME hade stöd fram till 2006 och om jag är snäll och inte räknar ME (typ. win98) eller 2000 (inte konsumentinriktat) som nya OS så var det alltså 5 år efter att XP släpptes som stödet för windows 98 slutades stödjas.

Om vi räknar 5 år efter vista så är vi uppe i 2012, att sen XP har större tröghet i sig än vad tidigare OS haft är inte konstigt alls. XP var det första OS byggt på NT som nådde konsumenterna dvs. ett helt nytt OS i praktiken, sen har man inte gett ut något alternativ på rekordlånga 6 år, klart att marknaden är van vid det enda windows-OSet.
Särskilt eftersom Vista inte är någon liten uppgradering utan även det en stor ombyggnad.

Med en normal OS cykel så hade Vista kommigt ut senast 2004 och Windows 7 hade kommigt ut 2007 och ett år innan det tredje nya OSet efter XP kom ut så skulle XP till slut tappa sitt stöd.

Det enda häpnandsväckande i det här IMHO är att windows 98 hade stöd fram till 2006, dvs. till året innan Vista släpptes. Och den enda anledningen till att det är häpnandsväckande är väl för att 98 är så dåligt

Windows 2000 är väl ett annat ex. (wiki)
Extended Support Period until June/July 2010, security updates will be provided free of cost and paid support is still available.
Dvs. 9 år efter att nästa OS släppts.

Översätter man det till XP skulle XP få stöd till 2016. Inte helt rättvist att räkna så heller i och för sig men ville bara poängtera att det känns väldigt fel att räkna som det görs i nyheten och att det inte är särskilt häpandsväckande att XP får stöd till 2014 IMHO.