Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Komponentbrist för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Komponentbrist för bärbara datorer

Efterfrågan på bärbara datorer har ökat kraftigt de senaste åren, och enligt tillverkarna ser utvecklingen inte ut att avstanna. Detta leder till att en komponentbrist inom industrin då underleverantörerna inte hinner bygga ut sin kapacitet i den takt som krävs av konsumenterna. Idag är det bland annat brist på batterier, material till höljen samt Intels Atom-processor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ja jag kommer iaf inte gå tillbaka till stationär datorn nu när jag har min bärbara. mycket smidigare på många sätt.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stassse
ja jag kommer iaf inte gå tillbaka till stationär datorn nu när jag har min bärbara. mycket smidigare på många sätt.

Jag tyckte likadant ett tag men sen så insåg jag att en bärbar alltid bara kommer vara ett kompliment till en stationär dator.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Jag tyckte likadant ett tag men sen så insåg jag att en bärbar alltid bara kommer vara ett kompliment till en stationär dator.

Exakt.

Hoppas att Via får en ny chans med sin nya plattform då, med tanke på att dem som väntar på Intel kanske tar en titt till på Via.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd

Synd att tillverkarna inte tar in mer AMD processorer

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

"Idag är det bland annat brist på batterier, material till höljen samt Intels Atom-processor."

Material till höljen? är väl oftast plast, och det finns det väl bra mycket av?
Om det handlar om metallskal så finns det ju också, men metallpriserna har ju ökat rätt dramatiskt på sistonne, samtidigt är det väl inte några massiva mängder det rör sig om.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Min bärbara dator har helt ersatt den stationära i dagsläget, och jag kommer troligen aldrig gå tillbaka till en stationär igen.

Angående Atom tycker jag den ser riktigt söt ut på bilden. Hoppas de slår igenom och lanseras i massor av ultramobila laptops på 7-12" och smartphones

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Jaha detta leder ju till högre priser vilket inte r bra:( Undra om Zepto räknas som en stor tillverkare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

När något blir billigare säljer det ;P

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Lustigt att just batterifabriken brann ner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Jag tyckte likadant ett tag men sen så insåg jag att en bärbar alltid bara kommer vara ett kompliment till en stationär dator.

Inte alltid, men ett bra tag framöver

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Synd att tillverkarna inte tar in mer AMD processorer

vrf skulle det vara bra?

men hur som helst lär ju marknaden bli mättad ganska snart så då lär den falla..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
vrf skulle det vara bra?

men hur som helst lär ju marknaden bli mättad ganska snart så då lär den falla..

Vad menar du

skulle det vara dåligt om amd kunde knappra in lite mer på intel

marknaden lär nog inte bli mättad på ett tag

Permalänk
Hedersmedlem

Så går det när planeringen skiter sig, prognosen är felräknad och kapaciteten inte räcker till

För mig kommer bärbart att vara ett komplement till mina stationära datorer i bra många år till. Bärbara datorer är helt enkelt inte tillräckligt bra för att helt kunna ersätta en stationär dator fullt ut.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Vad menar du

skulle det vara dåligt om amd kunde knappra in lite mer på intel

marknaden lär nog inte bli mättad på ett tag

är väl ganska dummt att ha en sämre cpu i när det finns bättre..
det känns på något sätt som om du bara letar efter ngn att rätta..

det här med att citera mitt inlägg var lite som att säga att 1+1 inte är lika med 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
är väl ganska dummt att ha en sämre cpu i när det finns bättre..
det känns på något sätt som om du bara letar efter ngn att rätta..

det här med att citera mitt inlägg var lite som att säga att 1+1 inte är lika med 2.

Nu skulle jag gärna vilja veta vad du menade där?

Först och främst menade han nog att det skulle vara bra om AMD kunde få lite större maknadsandelar då konkurrensen behövs i branschen.

Och anledningen till varför han citerar ditt inlägg har med att han vill göra dig uppmärksam på att han svarade/frågade om ditt inlägg, precis som jag hoppas att du kommer citera mig för ditt svar. (Enklare för mig att missa det annars!)

Och vad din poäng är med matten missar jag tyvärr. Annat än att han motsäger dig utan att motivera varför, vilket jag tycker är lite irriterande när folk gör.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

förra året när jag skulle byta batteri på min bärbara dator som man lånar av skolan fick jag inget nytt batteri efter ett år. var ganska jobbigt att ha 1 minuts bärbar tid. laddaren fick vara i hela tiden. då var det ingen stor ide med bärbar dator. och jag har en dell. fatat att man fick vänta nästan ett år på ett nytt batteri. oacceptabelt.

Permalänk
Medlem

om jag köper en bärbar kmr jag fortfarande ha kvar en stationär för "§7 brott"

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
"Idag är det bland annat brist på batterier, material till höljen samt Intels Atom-processor."

Material till höljen? är väl oftast plast, och det finns det väl bra mycket av?
Om det handlar om metallskal så finns det ju också, men metallpriserna har ju ökat rätt dramatiskt på sistonne, samtidigt är det väl inte några massiva mängder det rör sig om.

De menar nog delar till höljen, fördigjutna detaljer.