Permalänk
Medlem

fildelning i nätverk

Jag har precis fått igång ett nätverk här hemma, med tråd till den stationära och utan till min gamla pc-lapptopp och tjejens macbook. Så här långt funkar det och alla datorer kommer åt internet, men hur tusan lyckas jag dela ut filer och skrivare och så?

Jag har delat ut mappar på den stationära och kört nån arbetsgruppsguide men den slutade ironiskt nog med att den ville ha en diskett!?!? på Windows xp?

Det kan väl inte vara så svårt det här men jag hittar bara inte hur jag ska göra, kan nån hjälpa?

Visa signatur

Dator: A64 3200+ | 1024 Corsair Value | K8N NEO Platinum | Sapphire 9600 pro | Viewsonic V2235WM | 160 GB Seagate SATA | 200 GB Seagate ATA | NEC 3500A

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

skit i guiden och välj att dela ut utan att använda guiden så funkar det bättre. se bara till att datorerna är i samma arbetsgrupp..

Permalänk
Medlem

hur hittar man arbetsgruppen på macen?

Visa signatur

Dator: A64 3200+ | 1024 Corsair Value | K8N NEO Platinum | Sapphire 9600 pro | Viewsonic V2235WM | 160 GB Seagate SATA | 200 GB Seagate ATA | NEC 3500A

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Släppte det här förra gången men nu är jag igång igen. Bråkar just nu med stationära och pc-laptoppen, båda med windows. Issue: delning av skrivare samt filer.

Förutsättningar:
--------------------
De är i samma arbetsgrupp. Jag har mappar utdelade på båda datorerna. Skrivare utdelad från stationära. Jag pingar fram och tillbaka och det är inga problem.

Iakttagelser:
--------------------
På lappen: anslut ny nätverksenhet-> när jag bläddrar så finns stationära där, men inga undermappar?

På lappen: lägg till en skrivare-> En nätverksskrivare eller en dator som är ansluten till en annan dator-> Bläddra efter skrivare-> Jag hittar stationära, men ingen skrivare

På båda: när jag tittar på datorer i arbetsgruppen så syns bara den staionära. Detta gäller alltså på båda datorerna. Lappen ser inte sig själv...

Snälla hjälp mig, hur svårt ska det vara?

Visa signatur

Dator: A64 3200+ | 1024 Corsair Value | K8N NEO Platinum | Sapphire 9600 pro | Viewsonic V2235WM | 160 GB Seagate SATA | 200 GB Seagate ATA | NEC 3500A

Permalänk

Ett väldigt enkelt och väldigt bra sätt att dela filer på i ett lokalt nätverk är väl egentligen att använda sig av YnHub och DC++.
Riktigt smidigt samtidigt som att om någon bärbar droppar anslutningen under en filöverföring så återupptas dessa nästa gång man ansluter till "Hubben" igen.

Resten av dina frågor har jag ingen aning om.

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk
Medlem

Jag hade lite problem här hemma oxå. jag fick i gång det med lite hjälp här på forumet och på ett annat forum.

hittar inte vart jag såg det någonstanns.

detta hade jag för fel.
http://support.microsoft.com/kb/842715

Visa signatur