Permalänk
Avstängd

Bästa bil ca 100' kr

Hejsan

Ska köpa bil om ca en månad och tänkte börja se mig om efter alternativ. Budgeten är ca 100 000kr, plus minus 20' typ. Jag bor i centrala Göteborg. Mina föräldrar och bror har alltid kört Volvo så jag vill egentligen inte ha en, däremot har jag insett att Volvo S40 är en riktigt bra bil. Har även tittat på Mini Cooper, väl medveten om att det är en helt annan typ av bil. Men den ska i huvudsak vara för kortare distanser men vid behov klara längre sträckor också och där är jag lite mer tveksam. Även Audi S4 finns i tankarna men är lite tveksam till om den går in i budgeten. Så ös på med förslag, är dock inte intresserad av sänkta bilar med flames på sidorna eller tonade rutor

Permalänk

Kolla på Volvo C30 T5 finns nog ingen skönare bil just nu, eller ja köper man den ny med dom där lustiga färg temanen så är den ju hur skön som helst. Utan det kan det fan kvitta!

Permalänk
Avstängd

Håller helt med, tyckte den såg märklig ut när den kom men den har liksom växt. Men den spräcker min budget rätt ordentligt

Permalänk
Medlem

S80 skulle jag slagit till på tveklöst, härlig bil om man hittar en fräsch .

Permalänk
Avstängd

Är det så? Jag tycker den nya "hajen" ser riktigt läcker ut. Känns kanske lite stor men får absolut titta på den. Verkar ha ett ganska lågt andrahandsvärde om man tittar på 03or t,ex. Vad tycker ni om VW Passat?

Permalänk

Jag skulle knappast välja en Volvo, bland annat för att du vet att du bara behöver gå ca 200 meter i detta avlånga land för att hitta en annan av samma modell med samma specifikationer. En Audi S4 låter helt klart bättre!

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

Lexus IS200

Visa signatur

MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb

Permalänk

Blir lite lättare om du skriver vad du ska ha den till.

Volvo är ett ganska dåligt köp. Dyra och otroligt mediokra på allt. Plus att dom är fruktansvärt vanliga. Jag håller med dazedpro, Lexus IS200 är en väldigt trevlig bil. Annars kanske en Lexus GS.

Permalänk
Medlem

Golf? En Golf 5 eller en Golf 4 GTI borde du kunna trycka in i din budget.

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare en Lexus IS200.
Det enda negativa jag har att säga om den är att jag sålde den och numera får ångest varje gång jag ser en utepå vägarna

Så med andra ord: IS200 rekommenderas att köpa, men inte att sälja.

Permalänk
Medlem

Den här bilen är på ungefär halva din budget, men det är helt klart den bästa bil jag någonsin haft. Riktigt skön att åka i, jävligt stadig och stabil gång samtidigt som den inte känns seg. Väldigt mycket pulver under högerfoten, speciellt efter en chippning. Bränsleförbrukningen är nästan obefintlig, den drar 0,5 l/mil vid långkörning och 0,6-0,7 l/mil om man är tung i högerfoten.

Kvalitetskänslan i inredningen är jävligt bra, inga plastiga paneler, och den är förvånansvärt rymlig.

Audi A6 2,5 TDI -96
http://www.blocket.se/vi/16126671.htm?ca=6_s&last=1

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Audi A4.
Köpte min -03a för 110000. Hade gått 7000mil.
Aldrig gjort ett bättre köp i mitt liv.

Permalänk
Medlem

S40N är en bra bil för de pengarna, den är okej, inte den roligaste och köra och den känns allmänt volvo-aktig
http://www.blocket.se/vi/16067178.htm?ca=11_s
Ful färg men du fattar

Annars kan en BMW 325 rekommenderas, roligare och köra, mer motor och enligt mig bättre kvalité.
http://www.blocket.se/vi/16211882.htm?ca=11_s

Sen kan du alltid titta på en 320 ifall motorn inte är det viktigaste.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag hade nog försökt hitta en begagnad audi a4 eller a6 beroende på hur stor bil du behöver.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Saab? Bra bilar, snygga och sköna att åka i.

http://www.blocket.se/vi/16233993.htm?ca=15_s

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

En riktigt fin SportQuattro.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Saab? Dåliga bilar, fula och riktigt obekväma att åka i.

Nej men en BMW eller Audi tycker jag du ska satsa på, har lite attityd och perfekt komfort!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Glöm volvo, saab, bmw (pizzastämpel) och annat skit.

vad vill du ha, en sportbil, familjebil etc?

Ska du ha en sportbil så kör på en porsche 944 s2 eller 944 turbo.
Familjebil, mja, en mazda?
En mazda 6 är betydligt mer "bang for the buck" istället för någon dyr volvo som har ingen körkänsla alls.

Så, en mazda 6 sport är riktigt trevliga och roliga att köra.
http://www.blocket.se/vi/15491789.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12640473.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/15237725.htm?ca=11_s

Permalänk
Medlem

Sen när hade BMW och Audi attityd? Gubbilar.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Sen när hade BMW och Audi attityd? Gubbilar.

Ja ända sen BMW körde åttor kring SAAB och Audi körde ifrån SAAB med hästlängder på bana...

BMW och Audi har ju betydligt mycket mer "aggresiva" designer, speciellt BMWs M och Audis S/RS-modeller. Samtliga är ju dock snyggare... SAAB har haft en lyckad bil på sistone och det är 9-3, nu har de dock förstört den och försökt göra någon ful Lexus-kopia. Kvalitet på inredning är bättre i Audi och BMW, samma sak gäller körkänsla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Glöm volvo, saab, bmw (pizzastämpel) och annat skit.

vad vill du ha, en sportbil, familjebil etc?

Ska du ha en sportbil så kör på en porsche 944 s2 eller 944 turbo.
Familjebil, mja, en mazda?
En mazda 6 är betydligt mer "bang for the buck" istället för någon dyr volvo som har ingen körkänsla alls.

Så, en mazda 6 sport är riktigt trevliga och roliga att köra.
http://www.blocket.se/vi/15491789.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12640473.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/15237725.htm?ca=11_s

Han lär utan tvekan ha roligare i en bil med bakhjulsdrift. Typ BMW 3-serie. Eller Audi med fyrhjulsdrift. Att snacka om bra körkänsla och nämna framhjulsdrivna bilar känns ju inte så genomtänkt... Har du kört bakhjulsdrivet vet du att t.o.m. en Volvo 740 känns sportigare än ett framhjulsdrivet härke, undantaget några få enstaka modeller kanske.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja ända sen BMW körde åttor kring SAAB och Audi körde ifrån SAAB med hästlängder på bana...

BMW och Audi har ju betydligt mycket mer "aggresiva" designer, speciellt BMWs M och Audis S/RS-modeller. Samtliga är ju dock snyggare... SAAB har haft en lyckad bil på sistone och det är 9-3, nu har de dock förstört den och försökt göra någon ful Lexus-kopia. Kvalitet på inredning är bättre i Audi och BMW, samma sak gäller körkänsla.

Han lär utan tvekan ha roligare i en bil med bakhjulsdrift. Typ BMW 3-serie. Eller Audi med fyrhjulsdrift. Att snacka om bra körkänsla och nämna framhjulsdrivna bilar känns ju inte så genomtänkt... Har du kört bakhjulsdrivet vet du att t.o.m. en Volvo 740 känns sportigare än ett framhjulsdrivet härke, undantaget några få enstaka modeller kanske.

Driv med mig, en 740 sportig just pga bakhjulsdrift? Då vet du inte hur en bil ska kännas öht.

Har du kört en mazda 6 sport?
Har du kört en orginal 740?

Om, så borde du nog börja fundera på om du är en volvoraggare, de är nämligen omöjliga att få över till "andra sidan", oavsett vilken fakta man kommer med.

Ja, en framhjulsdriven bil kan vara rolig att köra, snacka inte skit.

Permalänk
Medlem

Vem vågar köpa uddamärken som Volvo och Saab?

Xantia Activa V6 är en trevlig korsning av sport, komfort och praktisk. Aktivt chassi (bättre än vanliga Xantia) och 200hk i en stilren förpackning.
T.ex. http://www.blocket.se/vi/16144899.htm?ca=5_s

Permalänk
Medlem

Och sen när räknas hur bra en tävlingsbil är? Killen ska väl köra på gata och inte på Nürnburgring?

Och på tal om sportighet så är nog Volvo 740 det absolut osportigaste som någonsin rullat på fyra hjul. Eller kanske att en gammal folkvagn hippiebuss är mindre sportig.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Toyota om du ska ha något som inte krånglar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Driv med mig, en 740 sportig just pga bakhjulsdrift? Då vet du inte hur en bil ska kännas öht.

Har du kört en mazda 6 sport?
Har du kört en orginal 740?

Om, så borde du nog börja fundera på om du är en volvoraggare, de är nämligen omöjliga att få över till "andra sidan", oavsett vilken fakta man kommer med.

Ja, en framhjulsdriven bil kan vara rolig att köra, snacka inte skit.

Haha, nej en 740 är inte sportig. Men bakhjulsdriften gör den så jäkla mycket sportigare än nästan alla framhjulsdrivna bilar. Och nej jag äger ingen Volvo 740 och har inte heller ägt en. Jag har inte heller kört Mazda 6 sport. Har däremot kört många framhjulsdrivna bilar typ Audi A6 (gamla och nya), VW golf (flera olika årsmodeller), SAAB 9-5, peugeot 206 (cc och vanliga), peugeot 307 och några andra. Alla är tråkiga om man jämför med fyrhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar.

Visst det är klart, en jäkligt schysst framhjulsdriven bil kan vara kul att köra, har hört mycket gott om Civic type-r t.ex. men det är ytterst få som är kul om du jämför med en bakhjulsdriven bil.

Har du ens kört en bakhjulsdriven bil? Åk ut på en grusväg eller snöig väg i vintern med en framhjulsdriven bil och sen en bakhjulsdriven bil. Har du gjort detta vet du vilken som är roligast att köra. Visst det kan vara hyfsat kul att köra motorklena bilar med framhjulsdrift på torr asfalt. Men annars är ju bakhjulsdrift att föredra i alla lägen...

Men du kan ju alltid glida runt i en Mazda och tro att den är hur sportig som helst Men nästan vilken bakhjulsdriven bil som helst är roligare på vintern eller när det är blött ute. Mazdan må vara billig, men det är också enda fördelen med den bilen. En bakhjulsdriven bil med samma motoreffekt är mycket roligare att köra i nästan samtliga fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Och sen när räknas hur bra en tävlingsbil är? Killen ska väl köra på gata och inte på Nürnburgring?

Och på tal om sportighet så är nog Volvo 740 det absolut osportigaste som någonsin rullat på fyra hjul. Eller kanske att en gammal folkvagn hippiebuss är mindre sportig.

Skit i samma om han ska köra på bana eller inte. Vad har det med saken att göra. Och varför börjar du snacka om tävlingsbilar? Det räcker ju att du åker ut på en vanlig landsväg i Sverige och börjar gasa så krävs det ju helt plötsligt samma egenskaper av bilen som på bana.

Volvo 740 är jävligt osportig, men en sak man inte kan neka till är att de går att sladda med på grus, våt asfalt eller snö. Det är sjuukt mycket tråkigare att göra det med en framhjulsdriven bil.

Ett litet tips till dig lord_dubbdäck som verkar vara något av en nybörjare inom bilvärlden. Det är relativt vanligt att man mäter hur bra vanliga gatbilar är på bana. Detta är inte för att enbart se vilken bil som är snabbast på bana, utan även för det ger en väldigt bra indikation på vilken bil som kommer vara snabbast på liknande vägar ute på gatan. Typ landsvägar etc.

Permalänk
Medlem

Lexus IS200 eller Mazda 6.

Permalänk

Börjar som vanligt spåra ur.

Håller med Snutte, en golf är aldrig ett dåligt val.
Billiga i drift, underhåll och billig försäkring, den är skön att köra med i stadstrafik då den är liten och man har bra uppsikt runt om.
Klarar även längre sträckor men är inte optimal för det.

Inte för inte att en hel bilklass blivit uppkallad efter en modell.

Provkör lite olika bilar som du är intresserad av.

Lycka till!

Visa signatur

Stationär: Intel Dual 2 Core E2180 @ 3,0 GHz | Gigabyte GA-G33M-DS2R | Corsair 450W | Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 | Sapphire Radeon HD 3870 512MB DDR4 | Tuniq Tower 120 | HDD: 160 + 320
Bärbar: Toshiba Satellite A10 | Intel Celeron 2.0 GHz | 256 MB PC2100 DDR
PSN: ext_84

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Haha, nej en 740 är inte sportig. Men bakhjulsdriften gör den så jäkla mycket sportigare än nästan alla framhjulsdrivna bilar. Och nej jag äger ingen Volvo 740 och har inte heller ägt en. Jag har inte heller kört Mazda 6 sport. Har däremot kört många framhjulsdrivna bilar typ Audi A6 (gamla och nya), VW golf (flera olika årsmodeller), SAAB 9-5, peugeot 206 (cc och vanliga), peugeot 307 och några andra. Alla är tråkiga om man jämför med fyrhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar.

Visst det är klart, en jäkligt schysst framhjulsdriven bil kan vara kul att köra, har hört mycket gott om Civic type-r t.ex. men det är ytterst få som är kul om du jämför med en bakhjulsdriven bil.

Har du ens kört en bakhjulsdriven bil? Åk ut på en grusväg eller snöig väg i vintern med en framhjulsdriven bil och sen en bakhjulsdriven bil. Har du gjort detta vet du vilken som är roligast att köra. Visst det kan vara hyfsat kul att köra motorklena bilar med framhjulsdrift på torr asfalt. Men annars är ju bakhjulsdrift att föredra i alla lägen...

Men du kan ju alltid glida runt i en Mazda och tro att den är hur sportig som helst Men nästan vilken bakhjulsdriven bil som helst är roligare på vintern eller när det är blött ute. Mazdan må vara billig, men det är också enda fördelen med den bilen. En bakhjulsdriven bil med samma motoreffekt är mycket roligare att köra i nästan samtliga fall.

Skit i samma om han ska köra på bana eller inte. Vad har det med saken att göra. Och varför börjar du snacka om tävlingsbilar? Det räcker ju att du åker ut på en vanlig landsväg i Sverige och börjar gasa så krävs det ju helt plötsligt samma egenskaper av bilen som på bana.

Volvo 740 är jävligt osportig, men en sak man inte kan neka till är att de går att sladda med på grus, våt asfalt eller snö. Det är sjuukt mycket tråkigare att göra det med en framhjulsdriven bil.

Ett litet tips till dig lord_dubbdäck som verkar vara något av en nybörjare inom bilvärlden. Det är relativt vanligt att man mäter hur bra vanliga gatbilar är på bana. Detta är inte för att enbart se vilken bil som är snabbast på bana, utan även för det ger en väldigt bra indikation på vilken bil som kommer vara snabbast på liknande vägar ute på gatan. Typ landsvägar etc.

Jag äger en porsche, och den är inte fyrhjulsdriven
Vist, kul att sladda runt på vintern, men jag har aldrig varit den personen som älskar att sladda runt. Jag väljer bakhjulsdrift pga viktförskjutningen och väghållningen.
740 duger på vintern, körde lite isbana med en häck på rallydäck, men mer än så är det inte, skulle hellre välja en sportig framhjulsdriven istället för en 740, det handlar inte alltid om att sladda på vintern.

Men om han inte ska ha framhjulsdrift så blir det ingen volvo eller saab. Vovlo och saab har i och för sig vissa modeller med fyrhjulsdrigt, men bilarna är värdelösa över lag och på tok för vanliga.

Säger så här, hellre köper jag en framhjulsdriven mazda 6 sport än en vovlo, saab, turkbmw eller gubbaudi. Väljer gärna bort bakhjulsdriften, bara jag slipper köra skitbilar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Sen när hade BMW och Audi attityd? Gubbilar.

Vilket vi alla vet bara är snack

För runt 100k får du en fin 328, sköna och roliga att åka, ser dessutom väldigt bra ut imo. Att folk sen har fördomar mot BMW får man ta med ett leende, jag brukar alltid säga att jag kör en kebabräcer när folk frågar vad jag ha för bil

Permalänk
Medlem

Sportigt och roligt är inte nödvändigtvis samma sak. Visst det är enklare att sladda med bakhjulsdrift. Men åxå enklare att få sladd när man inte vill det. Tro mig, jag vet.

För övrigt så såg jag inte nånstans att han ville ha en busbil. Jag tolkade det som han ville ha en bruksbil men inte en Volvo för det har hans föräldrar.

Och för övrigt så är den typ av körning du förespråkar, ElDiablo, direkt olagligt. Du sitter väl inte och uppmanar till brott? För det tror jag det står i forumreglerna att det får man icke.

Och nej jag är inte nån nybörjare, jag tar det uttalandet som en förolämpning. Vilken familjebil som får bäst varvtider på nån bana är fortfarande inte så vesäntligt. Det som är viktigt är saker som säkerhet, bromssträcka, undanmanöverhantering, bränsleförbrukning, driftkostnad osv. Men som sagt ska han ha en busbil för körning av den mindre lagliga sorten så är frågan en helt annan.

För övrigt är jag Saab-fanboy om det inte gått fram tidigare. Inte en militant sådan, men jag blir jävligt lack på alla som rackar ner på mig för det utan nån egentligan anledning annat än att de tycker att en volvotraktor är det mest sexuellt upphetsande som finns.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |