Permalänk
Medlem

Dator > 42" LCD TV

Hej!
Jag har köpt en Philips 42" LCD TV (FULL HD 1920x1080) och har kopplat en S-video från grafikkortet > Scart på TV'n. Men jag får bara ut 1024x768 max ur mitt grafikkort till tv'n. Om man kopplar DVI > hdmi får man bättre upplösning då eller hur ska jag göra för att det ska se bra ut på TV'n? Med 1024*768 täcker det hela skärmen men det blir inte hela skrivbordet. utan man får typ scrolla för att se hela skrivbordet på TV'n. Jag kör Clone / Dualview på Graffekortet.
Jag har ett 6800ultra golden sample från gainward och tv'n är en philips 42" lcd (full hd)

Jag har hdmi,scart,svideo & rca ledigt på Tv'n. men antar att hdmi är bäst

Mvh Jocke

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

Jo det är DVI->HDMI-sladd eller möjligtvis VGA som gäller. De flesta skulle nog säga att DVI->HDMI funkar bättre, men jag har kopplat på det sättet till min Samsung LE40F86BD och jag får inte ut riktigt lika bra bild som min kompis som har samma TV fast 46" istället för 40" och har kopplat via VGA-porten (DVI->VGA-adapter på grafikkortet och sen en vanlig VGA-sladd till TV:n). Dessutom är responstiden rätt mycket segare för mig än för min kompis. Det spelar ingen roll för mig eftersom jag endast använder TV:n som skärm när jag ska se filmer eller serier, men ska man spela så är det ju rätt irriterande.

Permalänk
Medlem

Kan jag få ut någon högre upplösning än 1024*768 med DVI > HDMI då ?

Det är ju det jag vill ha

Edit:

Har kollat runt lite och fått svar.

Köper en DVI > HDMI och kopplar den i 2a DVI uttaget på grafikkortet > TV'n.

Mvh Jocke

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

clonar du din datorbild mellan din vanliga datorskärm och tv:n so måste du ha en datorskärm som klarar så höga upplösningar som 1920x1080, klarar datorskärmen bara 1280x1024 o körs som primär skärm kommer upplösningen inte gå över det på tv:n. vad jag läste i din signatur så antar jag att du har en 17" skärm, vilket har en max upplösning på 1280x1024.

DVI > HDMI är förmodligen det bästa.

du kanske kan ändra upplösningen individuellt på datorskärm och tv när du klonar men inget jag vet hur utan nån kan säkert fylla på med den faktan om detta nu skiulle behövas.

Permalänk
Medlem

signaturen är inte särskilt uppdaterad..
sitter på en 21" wide nu med upplösning typ 1650x1080 eller nått sånt e inte hemma just nu så kan inte kolla. Det går ju köra dualview oxå..

Mvh Jocke

edit: fan vad kablar e dyra nuförtiden. 10M kabel för 300-2500kr

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk

Kolla i manualen vad TVn klarar för upplösning på de olika ingångarna. S-video är iaf definitivt fel

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

på hdmi så klarar den 1920x1080 dvs FULL HD och det kommer vara kopplat dvi - hdmi så det blir nog bra.

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]