Permalänk
Medlem

P4 3.00ghz Sackar?

Hej, förut pajjade min dator jag å farsan skulle sätta ihop den men lyckades inte riktigt förän vi hade testat allting, datorn vägra å starta.. sen kom jag på att fläkten till processorn kan ha glidit av på 1 fäste för de gjorde den förut, då fick vi igång den med EXTREMA hackningar osv.

Köpte ett nytt Nät agg, en bra CPU Fan för typ 500kr då.

Datorn fungerar att hålla på med lixom den men när den laddar som fan och jag lyssnar på musik, börjar den sacka som fan typ ljudet hackar datorn kan dö.

Har 2gb ram å sånt.

Vet inte om processorn tog stryk förut, ngn som känner igen detta fel?

(Gammal dator jag kanske la ut... 4000kr på då max.. 3 år sen)

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk

Du kan ju kolla om du har dåligt kontakt mellan CPU och kylare (lade du på kylpasta mellan CPU och kylare förresten?). Om processorn blir för varm så sänker den sin klockfrekvens för att förhindra att den skadas.

Du kan kolla temperaturen med t.ex. Everest Home eller köra Throttle Watch (som kollar om din processor "throttlar")
http://www.techspot.com/download400.html

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

som Wrong target sa så kolla tempen med temp program ,dessutom kan du köra hdtune o bencha hårdisken. Kan vara så att den inte är i sin ordning dagen hd ska ligga på 60-40mb/s i snitt ligger hd på 1,3-3mb/s så gör det att processorn får jobba mera o datorn upplevs seg

Visa signatur

Hata E8400 välj intel core 2 quad istället