Permalänk
Medlem

Datorn "blåskärmar" vid spel.

Tja.

Har förut startat en tråd på en annan del av forumet att min dator dog rätt kvickt när jag startade spel..

Max en 10-15minuter efter spelet startades, men själva datorn kan vara igång väldigt länge utan problem.. hade för någon dag sen haft datorn igång i c:a 31dagar utan o starta om den ens(då har jag hållt på inne i Word t.ex. och sett på massa film o.s.v..) men så fort jag drar igång ett spel så inom 10min får jag Blåskärm o datorn startar om.

Jag har kört Memtest, jag har installerat om windows(ja, med en riktigt formatering).. Sen började jag experimentera med minnena istället,

Tog jag ut minne "b" så funka datorn bra(i de 20minuterna jag hade spel igång)

Tog jag ut minne "a" så var datorn "som vanligt", alltså att de krascha inom 10min efter man startat ett spel.

Tog jag däremot ut minne "b" o satte minne "a" i "b"'s plats så kunde jag ha datorn igång i närmare 1timme innan datorn dog..
(och jag tror de är likadant om jag behållt de i sin egen plats.. eller vad man ska säga)

Så jag mer eller mindre bestämde mig för att jag trodde minnena var kassa..

Så idag var jag o köpte två nya minnen, men datorn får fortfarande blåskärm efter en liten stunds spelande ? :S

Nu är min fråga, moderkort eller CPU? vad tror ni?

Skulle kanske iofs kunna vara PSU? men de låter dumt tycker jag.. att de ska ge blåskärm o starta om datorn?

(är inte riktigt lika datorkunnig idag som jag var förut.. så ursäkta mina dumma eller kanske rent ut sagt idiotiska förslag...)

Finns de nån CPU-test man kan göra för o se om de är CPU'n?