Ganska kass dator vill ha bra - men billigt - grafikkort

Permalänk

Ganska kass dator vill ha bra - men billigt - grafikkort

Hej hej!

Jag har en rätt gammal dator, med rätt dåliga delar, men det går ändå rätt bra att spela på den. Jag kan t ex spela Crysis på rätt okej inställningar. Men jag vill ha mer. Dessutom vill jag kunna spela spel som Half-Life 2 Episode 2 och Portal med högsta inställningar, med minst 40 fps.

Athlon 64 3800+ Socket 939 (2,4 klockad till 2,7 GHz)
Nforce 4 SLI-chipset
3 GB DDR-400
Geforce 6800 (325/600 klockad till 440/900 MHz) med Zalman VF-700-kylare
Codegen 400W nätagg (16A 12v rail)

TILL SAKEN

Jag är väldigt sugen på att köpa ett Geforce 9600GT eller ett 8800GT, men jag har läst lite här och det verkar som att vissa påstår att en så pass långsam cpu inte vill hänga med de där grafikkorten. Är det verkligen helt sant? Jag har inte märkt av något att min processor skulle vara för långsam, utan upplever det i stället som att det är mitt grafikkort som är den svaga länken, och att en uppgradering skulle ge mig oerhört mycket mer prestanda i spel.

Men, då har jag ju också ett riktigt uselt nätaggregat. Men jag undrar även här, att måste jag verkligen uppgradera det för t ex ett 9600GT? Jag har en äldre dator som har ett ATI Radeon 9800 vilket rekommenderas att man har minst 350W på nätaggregatet, men datorn i fråga har ett jättegammalt nätagg på 250W (taget från en PII-dator), som inte ens fungerade på det moderkortet (det saknade den där extra 4-pin-kontakten som behövs) så jag fick göra en egen sån. Den datorn fungerar aldeles utmärkt, trots att jag t o m överklockat grafikkortet.

I KORTHET

- Kommer min dator att flaskhalsa grafikkortet? (9600GT eller 8800GT)

- Kommer mitt nätagg att klara det?

- Vilket borde jag köpa? (Länkar från Inet.se) 9600GT (1207 kr) eller 8800GT (1417 kr)

- I fall jag måste uppgradera nätagg, fungerar då detta - Corsair VX450W - till ovannämnda grafikkort?

Mycket tacksam för svar.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk

Kör på ett 9600 gt, skulle jag gjort. Skulle kanske skaffat mig ett nyare nätaggregat dessutom. Rekommenderar detta:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=223516

Du skulle absolut behöva köpa nytt moderkort och processor dessutom.

Permalänk
Medlem

Din dator kommer flaskhalsa men du kommer troligtvis att märka skillnaden. Tänk på att ju högre upplösning du spelar i desto merkrävs av grafikkortet men inget mer av processorn. Om du spelar i höga upplösningar kommer du absolut märka skillnaden.

Ditt nätagg kommer inte att klara det.

8800GT presterar bästa av dem båda men med din processor märker du nog ingen skillnad mellan de båda.

Corsair agget ska räcka till dom grafikkorten

Permalänk

Hur skulle det bli om jag köpte en X2-processor till mitt moderkort i stället då? Naturligtvis borde jag ju uppgradera hela köret, men min ekonomi tillåter inte det just nu, och jag vill verkligen verkligen spela så fort som bara möjligt.

Just ja... upplösningsmässigt så kör jag helst i 1680x1050, då jag har en 20" lcd-monitor (16:10).

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Hur skulle det bli om jag köpte en X2-processor till mitt moderkort i stället då? Naturligtvis borde jag ju uppgradera hela köret, men min ekonomi tillåter inte det just nu, och jag vill verkligen verkligen spela så fort som bara möjligt.

Just ja... upplösningsmässigt så kör jag helst i 1680x1050, då jag har en 20" lcd-monitor (16:10).

Visst kommer processorn att begränsa prestandan en del (särskilt i låga upplösningar och låg grafikkvalitet), men du kommer ändå få en mycket bättre spelprestanda än med ditt gamla 6800-kort.
(bytte från 7600GT till 7900GS på min gamla 4000+ och det blev ett lyft bara det)

Om du vill behålla ditt gamla nätaggregat, så skulle jag satsat på 9600GT, då det är ett effektsnålt kort.

Om du byter nätaggregat (kanske till det utmärkta Corsair VX450 som du länkar till), så kan du välja fritt vilket grafikkort du vill ha.

Personligen skulle jag inte uppgraderat till en s939 x2 processor. Dels är de svåra att få tag på och dels finns det nästan bara kvar i lägre hastigheter och dessutom är de dyra.
Det är i så fall bättre att spara pengarna och göra en större uppgradering vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

~Pelle~