Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Ännu högre skadeståndkrav mot The Pirate Bay

Permalänk
Medlem

KitCloudkicker har faktiskt lite rätt, någon sorts protest borde väl gå att ordna, protest lista med mera, eller en namn insamling på vi som kommer att bojkotta musik brachsen om dom stämmer pirate bay (lite överdrivet kanske men iaf)

För hur lite musik branchen än vill det så är dom beronde av oss konsumenter, och om vi slutar handla totalt så kan dom faktiskt inget göra.

Detta inlägg kan låta halvt sinnes sjukt för vissa männsikor men jag tycker faktiskt att åsikten bör framföras.

PS. Jag har faktiskt löpt skivor för ett par tusen kroner och kommer antagligen att fortsätta köpa skivor.

PS 2. Ett bra exempel på dom som gör reklam för sin musik är nordman som har en musik spelare på sin sida med deras hitlåtar och även har sina musik videos.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem

Ang. piratkopiering.

1. Musik-filerna som oftast finns på internet håller endast en "okej" nivå. Det är oftast lägre kvalitet än på en cd-skiva. Det skapar ett argument för att köpa cd-skivan om man gillar musiken. De som laddar ner musiken och inte vill köpa den efter att de har hört musiken (även om piratkopiering inte var möjlig) har troligen ingen dedikerad musikanläggning utan enbart ett par "random-speakers" eller ett par "no-name headphones" vilket man utifrån kan dra slutsatsen: de har inte pengar att lägga på cd-skivor eller har inget intresse för att lägga pengar på cd-skivor vilket utesluter dem som potentiella musik-konsumenter (detta oavsett om musiken var tillgänglig eller inte att ladda ner).

Fördelen med att kunna ladda ner musik är att det är väldigt smidigt och det besparar tid för att strosa runt i skivhandlen för att leta och lyssna på intressanta skivor.

2. Video-filer har dock nu för tiden lika hög kvalitet som film-filerna lagrade på blu-ray skivor. Där är det stora problemet det orimliga priset för en blu-ray film. Priset kan inte motiveras vara högre än det som är för att gå på bio. Där åtnjuter du en film (förhoppningsvis) med bästa ljud och video kvalitet. Haken är att du endast kan göra det en gång. Har du dock en egen bekväm "bio" kan du se filmen flera gånger och det besparar dig de irriterande omständigheterna för att befinna sig på bio. Om du nu föredrar att se filmen hemma vill du förmodligen enbart betala för att se den en gång, vilket ofta är fallet, vissa filmer ser man flera gånger, men troligen ser man oftast filmen endast en gång (?). Därmed blir ett pris för en blu-ray film på 200-300kr orimligt. Även om du då ser den med några vänner så vill de förmodligen inte köpa filmen tillsammans med dig (vilket hade reducerat kostnaden per person).

Det är irriterande att behöva besöka en affär som säljer filmer (särskilt om man vill se den när affären är stängd) därmed föredrar man möjligheten att ladda ner filmen. Men om man inte har tillgång till ett slutet torrent-nätverk tar det oftast otrevligt lång tid att ladda ner en film i 1080p kvalitet. Sedan är människan i olika stor grad en samlare. Därmed tycker vi om att han en rejäl samling av t ex. filmer (i riktig materia).

Precis som med cd-skivor finns det de som inte har tillgång till den utrustning som krävs, för att i detta fall se en film i högupplöst format med surround-ljud. De som inte har de krävande förutsättningarna faller återigen bort som potentiella konsumenter. i dag kostar heller inte en dvd-film särskilt mycket.. Vilket håller en tillräckligt behaglig kvalitet.

Slutsats:
Vilket jag utifrån detta tror är att skivindustrin inte förlorar några pengar.. Tvärtom, tillgången av musik skapar förutsättningar för ökat intresse och därmed konsumtion av vanliga kunder. Sedan att det finns en grupp som följer med på ett bananskal och lyssnar på musiken är inte särskilt avgörande. De är som jag tidigare skrev inga potentiella konsumenter, därmed har tillgången ingen betydelse då det varken ger till eller från.

Blu-ray filmer är dock överprissatta men det beror på att det är ett nytt format och priserna kommer att falla till mer rimliga nivåer c:a 100-200kr per film. Då människan i olika grad är en samlare kommer vi sedan att köpa filmerna.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

Vilket skämt. Ofta de kan skrapa ihop alla pengarna. Det här kommer bli nått de...

Permalänk
Medlem

Jag har ett förslag:

Sverige borde bli först ut att i lag bestämma att konstnärliga verk FÅR OCH SKA kopieras och distribueras till folket utan kostnad!

Låter det befängt? tänk efter lite till...

Det är ju faktiskt redan en realitet. Just det bibliotek! Där snackar vi kopiering av verk, och helt gratis är det också!

Har någon av er hört talas om någon författare som stämmer sveriges bibliotek på ofantliga summor baserade på säg 150 kr x antal som läst dennes bok gratis?
Nä just det! och verkar bibliotek ha en negativ inverkan på mångfalden inom litteraturen?
Nej skulle inte tro så!

Varför skulle inte denna modell kunna innefatta alla verk? böcker, film och musik! Författare lyckas ju överleva trots att ALLA kan läsa deras verk gratis, folk köper ju ändå böcker, till humana priser. Det kan ju inte vara omöjligt för även filmskapare och musiker att göra samma sak!?

Fungerar fysiska bibliotek med fysiska kopior av verk, som ju faktiskt kostar staten mycket pengar, måste ju även ickefysiska "multibibliotek" på nätet fungera även dem. Dessutom borde dessa vara billigare eftersom användarna själva bygger upp dem mha exempelvis bittorrent-tekniken!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
Det är ju faktiskt redan en realitet. Just det bibliotek! Där snackar vi kopiering av verk, och helt gratis är det också!

Du vet bara inte om att du betalar..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Biblioteksersättning

Permalänk
Medlem

Ja självklart, det skriver jag ju senare också... så visst HELT gratis är det ju inte..
men kostnaden är i storleksordingen 1 kr och du kan ju inte mena att det är mycket?!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

piratkopieringen har funits lika länge som första radikanalen började sända musik så varför lägga ner så mycket tid på det nu?
docknu är det kanske lite bättre kvalitet på sakerna men endå det är bara ny teknik som möter gammla snuskiga gubbar.
sen alla som säger att jag själ musik jag blir fortfarande arg att folk kallar det för de en stöld är när du tar en sak och den finsinte kvar efteråt.

Visa signatur

10,5" Wide-skärm
120 GB
2048 MB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazzeron
sen alla som säger att jag själ musik jag blir fortfarande arg att folk kallar det för de en stöld är när du tar en sak och den finsinte kvar efteråt.

Mycket liknar väl dock en stöld; du tar något som egentligen kostar pengar men låter bli att betala. Från ditt håll är det väl inte så stor skillnad, du tillgodogör dig saker på andras bekostnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Mycket liknar väl dock en stöld; du tar något som egentligen kostar pengar men låter bli att betala. Från ditt håll är det väl inte så stor skillnad, du tillgodogör dig saker på andras bekostnad.

Gör jag verkligen det har inte hört talas om en enda artist eller låtskrivare som inte har blivit bara rikare hela tiden artister och sånt skit är bara ute efter pengar nu mera sen skiter dom i vad det är dom producerar också verkar det som om jag hadde vart musiker eller ngt sånt så hadde jag velat att alla ska kunna höra mig antingen sällja låtarna för typ 1krona styck eller ge bort dom och åka på turne i stället. Jag gå på många konserter tex betalar inte jag nog med pengar då vad blir 70 000 gånger 1000 hmm minus kostnader vad dom nu ligger på men tror inte som kan vara så jätte höga endå vart tar resten av dom pengarna vägen då?

Visa signatur

10,5" Wide-skärm
120 GB
2048 MB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazzeron
Gör jag verkligen det har inte hört talas om en enda artist eller låtskrivare som inte har blivit bara rikare hela tiden artister och sånt skit är bara ute efter pengar nu mera sen skiter dom i vad det är dom producerar också verkar det som om jag hadde vart musiker eller ngt sånt så hadde jag velat att alla ska kunna höra mig antingen sällja låtarna för typ 1krona styck eller ge bort dom och åka på turne i stället.

Jo, många tjänar fortfarande ganska mycket pengar men de skulle kunna tjäna ännu mera. Observera att det inte är något fel med detta, du har inte rätt att betala bara för att någon skulle vara "tillräckligt" rik. Jag kan hålla med om att det produceras mycket skräp, men varför vill du då lyssna på det?
I de flesta situationer har man två alternativ:
1. Man tycker att något är värt sitt pris, köper det och använder det.
2. Man anser att det är för dyrt eller dåligt och låter därför bli att använda det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Tänk efter lite nu, om Justin Timberlake säljer en miljon album över hela världen och tjänar säg 50 miljoner på det, men samtidigt så laddar 100 000 människor ner albumet och han missar, i teorin, fem miljoner. Du tror inte han är missnöjd då? Det handlar inte om att han ska ha 'mycket' pengar, ställ det istället i korrelation till hur stor musikbranschen är och så inser du att det kanske inte är ett eller ett par kopierade album som välter skålen. Undantaget argumentet om att musikbranschen redan tjänar så mycket (skirargument i övrigt) så söker jag den som kan argumentera för piratkopiering. För det är dit man kommer när man sållar bort dumheterna om att de redan tjänar så mycket att det borde ge andra rätt att ladda hem musiken. Frågan är väl vem som är girig...

Ja precis, frågan är vem som är girig?? Om justin tjänat 50 miljoner och missar fem miljoner pga fildelare laddat ned hans musik så är saken klar som korvspad vem som står för girigheten!!

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Jag sitter verkligen och bara skrattar åt allt det här... Asflabbade när de citerade: "Jag har sökt Abba-medlemmarna, det skulle vara roligt om också de ville få sin sak prövad. De är ju ändå de bästa symbolerna för Sverige, till skillnad från The Pirate Bay-grundarna som stjäl musik och har gett Sverige dåligt rykte."

Självklart tankar alla ner ABBA... Och självklart skulle alla de som tankar IGENTLIGEN köpt alla ABBA's skivor... Hahahahaha...

Jag tycker fan att de bara ska låta allt smälla i luften så att vi får se vad som kommer ut efter smällen. Det som kommer tillbaka är det VI vill ha... Jag förstår inte vem som lyckas ex. producera all skitmusik som spelas på radion, eller de skitfilmer som visas på tv, det är sanslöst...

Och ja, jag tankar som F A N... Men jag har faktiskt börjat köpa spel och skivor igen... Eftersom jag lever på mer än mitt gamla studiebidrag á 950:- så har jag råd att köpa nått jag verkligen gillar då och då... Men jag har ju redan tankat de i förväg eftersom jag får det nån vecka tidigare på så sätt, och kan se om det är värt priset...

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

helt patetiskt, varför ha en lag när ingen följer den? dem lär juh fatta att det inte kommer gå att stoppa nerladdningarna när det är så enkelt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helgonet
Ja precis, frågan är vem som är girig?? Om justin tjänat 50 miljoner och missar fem miljoner pga fildelare laddat ned hans musik så är saken klar som korvspad vem som står för girigheten!!

Imponerande, missade den riktiga frågan helt... Selektiv läsning är en dygd

Permalänk
Medlem

jag säger bara long live the pirates dom kan sätta lagar för allt men dom borde sattsa lite mer på det som händer som skadar folk vadå piratebay får flera miljoner i böter. han som mördade min morfar för 30 år sen han sa bara att det var en olyckshändelse och fick gå fri... hmmm det borde piratebay köra med och se om det funkar. Men varför ska dom ens lägga sig i.

Och Elgot svar till dig Hur ska jag veta att något är bra om jag inte hört det? som jag sa jag gå på konserter jag tycker är bra med band jag gillar osv och självklart köper jag deras plattor oxo dock aldrig använda men endå lyssnar jag på alla deras låtar. Så gör jag något fel då? och är det ngn låta jag inte tycker är bra så brukar jag ta bort den för att göra utrymme till det bra. Jag kan ju lika gärna lyssna på musiken på voice eller mtv eller ngn annan kanal eller radio hmm en sak till jag betalar inte radio licens behövs inte när man sitter vid datoroch lyssnar då dom har reklam i stället som dom tydligen ska få in pengar på vet dock ej varför.

men till saken nu en liten tidslinje kassetbandare och radion kom ganska samtidigt och blev hatade av skivbolagen bara för man kopierade musiken från radio derför var dom tvugna att prata i början och i slutet av låten.
videobandaren alla började kopiera filmer från tv det löste dom medriktigt störande reklamfilmer.
cd-brännaren hmm den var poppulär i början men nu börjar det gå över styr tycker musiker osv. i framtiden (enligt mig) Musiker kör upp sina microfoner/gittarer/trumpinnar osv i R*V*N och håller k*ften stängd för dom får inte mer pengar av att stämma folk som vill lysna på deras musik som kan kankse tänka sig att betala för konsärer osv.
Sen kan dom vell ha ett jobb på sidan av typ vilket jävla vanligt jobb som hälst att vara musiker är inget yrke det är en hobby mera.
jag jobbar 2 job och jag tjänar kanske en 1 tiondel av vad dom gör.

Förlåt om det grötade ihopp sig lite vart lite trött på att skriva

Visa signatur

10,5" Wide-skärm
120 GB
2048 MB RAM

Permalänk

Det som är intressant är ju att se i fall man kan fällas för att enbart länka filer. I detta fallet så kan både yahoo & google också stämmas då de hjälper lika mycket som tpb. Fattar inte varför de ska försöka att stoppa något som inte går att stoppa. Vägra inse att internet är här för att stanna och utnyttja det till sin fördel. Alla vill inte köpa en dvd för 200:- bara för att ha ett snyggt fodral i hyllan. Att kunna ladda ner både musik & film på ett smidigt och lagligt sätt med humana priser skulle kunna slå. Men alla är för giriga och vill ha så mycket som de kan. Vem betalar 15:- per låt om man kan tanka den smidigt och gratis på en annan sida? Lösningen är att man för en viss månadskostnad får tillgång till ett visst antal gb att ladda ner på torrentsidan. Laddar du upp och har bra ratio så kostar inte allt lika mycket. Räkna på att folk är villiga att betala 100-200:- per månad för att få tanka lagligt via en torrent sida. Jag skulle lätt kunna betala det, detta kräver dock att film & musikbolagen är intresserade av att ta hjälp av sina fiender för att lyckas.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte går att stoppa fildelning så kan man vidta andra åtgärder för att betala för Musik / Filmbranschens uteblivna intäkter. Tex som många andra föreslagit. Lägg till en fildelningsavgift på 100-200kr i månaden utöver bredbandsabonnemanget. Då skulle även en del fildelare få gott samvete.
Jag skulle absolut betala 200kr extra i månaden för att få ladda ner vad jag vill lagligt.

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazzeron
Hur ska jag veta att något är bra om jag inte hört det? som jag sa jag gå på konserter jag tycker är bra med band jag gillar osv och självklart köper jag deras plattor oxo dock aldrig använda men endå lyssnar jag på alla deras låtar. Så gör jag något fel då? och är det ngn låta jag inte tycker är bra så brukar jag ta bort den för att göra utrymme till det bra. Jag kan ju lika gärna lyssna på musiken på voice eller mtv eller ngn annan kanal eller radio hmm en sak till jag betalar inte radio licens behövs inte när man sitter vid datoroch lyssnar då dom har reklam i stället som dom tydligen ska få in pengar på vet dock ej varför.

Att hitta på anledningar som att "det i längden gynnar artisten" eller att "man måste få provlyssna innan man köper" gör väl inte kopieringen mindre olaglig? Bortförklaringar brukar väl inte hjälpa när det gäller andra brott? Låt artisten (eller skivbolag eller motsvarande) själv komma på att det kan vara bra att låta folk provlyssna; tills dess får man låta bli.

Permalänk
Avstängd

Staten vill ha 1.2mille? Seriöst svenska samhället är på väg åt helvete..Men vem vet Reinfeldt kanske ska ta sig en plastikoperation så man vågar se på fanskapet i tv

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Känns så jävla löjligt... Går stämmingen igenom så är rättssamhället åt helvete. Lägg pengarna på att fånga mördare och pedofiler istället!

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det här är riktigt pinsamt för Sverige, om dom döms är ju hela rättsväsendet ett skämt.

Så j***a sant!
Dock är svenska rättsväsendet redan felande.. Men som sagt, går det igenom, så är det lika bra att ta det fetaste lånet på banken man någonsin kommer göra, köpa en egen Ö / Land o skapa egna lagar o regler..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Jag tycker synd om tpb, nån som tror dom kommer ha råd att betala nå skadestånd?

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
Jag tycker synd om tpb, nån som tror dom kommer ha råd att betala nå skadestånd?

Man kan inte ha helt rätt i huvudet om man tror att TPB betalar något, förutom sin advokat då.
Eller är det jag som inte har helt rätt i huvudet?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Som jag har sagt förut tycker jag att de istället för att stämma fildelare och medhjälpare till fildelning borde ta fram ett system som fungerar.

Det där med en fildelningsavgift som jag nämde förut står jag också fast vid. Dock ska alla med Internet, eller iaf alla med bredband tvingas betala den, annars blir det säkert många saom skiter i den och fildelar ändå. Sen ska det inte finnas begränsningar i antal nedladdade låtar/filmer eller gigabyte. Tycker att 300 kr/månad inte låter orimligt för obegränsad tillgång till musik och film.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wozfe
Dock ska alla med Internet, eller iaf alla med bredband tvingas betala den, annars blir det säkert många saom skiter i den och fildelar ändå.

Det är nog många som inte skulle uppskatta att få en extra obligatorisk avgift att betala, särskilt om de inte laddar ned film och musik. Är det då inte bättre att ha det ungefär som nu, dvs. att de som använder produkterna betalar?

Permalänk
Medlem

Tycker att dom ska lugna ner sig lite och tänka ut en lösning som är bättre för alla.

Tycker även att ni ska sluta jämföra google och liknande sökmotorer med TPB. TPB är gjord specifikt för att dela torrents med varandra. Google är en sökmotor för att hitta information på internet, ingen torrent-site.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Hur får du det till att musikbolaget gör fel om du laddar hem ett album och du gillar det och då bestämmer dig för att köpa det? Det är ingen Try 'n Buy det handlar om.[/B]

Varför skulle jag vilja betala för något som jag ändå inte är säker på att ja kommer att vara nöjd, då skiter jag hellre att skita i köpa den.

Hur gör du om du skulle köpa en sprillans ny bil, skulle du gå till bilhandlaren och sen köpa första bil du får ögonen på för att den är från en känd tillverkare och med ett trevligt utseende, utan att ens ha provat den t.ex. sitta i den för att känna hur de känns att sitta i den o.s.v. (med andra ord kolla upp dess "innehåll")...
Skulle inte tro det...

Så varför skulle inte de som köper en skiva ha samma "rättighet" att först lyssna på "innehålet", innan de bestämmer sig för att köpa den.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikwad
Varför skulle jag vilja betala för något som jag ändå inte är säker på att ja kommer att vara nöjd, då skiter jag hellre att skita i köpa den.

Låt bli då. Om alla skulle göra så skulle det nog inte ta särskilt lång tid innan en lösning togs fram.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikwad
Så varför skulle inte de som köper en skiva ha samma "rättighet" att först lyssna på "innehålet", innan de bestämmer sig för att köpa den.

En bil och en skiva är inte jämförbara på särskilt många sätt. Varför skulle samma regler gälla båda? Och varför skulle du själv få bestämma vad som gäller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikwad
Varför skulle jag vilja betala för något som jag ändå inte är säker på att ja kommer att vara nöjd, då skiter jag hellre att skita i köpa den.

Hur gör du om du skulle köpa en sprillans ny bil, skulle du gå till bilhandlaren och sen köpa första bil du får ögonen på för att den är från en känd tillverkare och med ett trevligt utseende, utan att ens ha provat den t.ex. sitta i den för att känna hur de känns att sitta i den o.s.v. (med andra ord kolla upp dess "innehåll")...
Skulle inte tro det...

Så varför skulle inte de som köper en skiva ha samma "rättighet" att först lyssna på "innehålet", innan de bestämmer sig för att köpa den.

Är du helt lost eller? Sluta göra idiotiska jämförelser med bilar, det gäller inte bara dig utan i allmänhet på det här forumet. Bilar är en sak, ämnet i fråga är ett annat. Man kan dra paralleler om man vill men ge fan i att tro att en bil för 150 000kr behandlas likadant som en cd-skiva för 179kr. En bil är en stor investering, man har en egen säljare att jobba mot. Lagen tillåter inte att man laddar hem musik, säljaren tillåter att man går igenom och testkör bilen - vad i dessa två skillnader kan du inte förstå? Du har ingen rätt att först lyssna på ett helt album, punkt. Väljer du ändå att göra det så bryter du mot lagen. Enklare att acceptera det än att försöka skylla ifrån sig till bilindustrin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Är du helt lost eller? Sluta göra idiotiska jämförelser med bilar, det gäller inte bara dig utan i allmänhet på det här forumet. Bilar är en sak, ämnet i fråga är ett annat. Man kan dra paralleler om man vill men ge fan i att tro att en bil för 150 000kr behandlas likadant som en cd-skiva för 179kr. En bil är en stor investering, man har en egen säljare att jobba mot. Lagen tillåter inte att man laddar hem musik, säljaren tillåter att man går igenom och testkör bilen - vad i dessa två skillnader kan du inte förstå? Du har ingen rätt att först lyssna på ett helt album, punkt. Väljer du ändå att göra det så bryter du mot lagen. Enklare att acceptera det än att försöka skylla ifrån sig till bilindustrin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikwad
Varför skulle jag vilja betala för något som jag ändå inte är säker på att ja kommer att vara nöjd, då skiter jag hellre att skita i köpa den.

Hur gör du om du skulle köpa en sprillans ny bil, skulle du gå till bilhandlaren och sen köpa första bil du får ögonen på för att den är från en känd tillverkare och med ett trevligt utseende, utan att ens ha provat den t.ex. sitta i den för att känna hur de känns att sitta i den o.s.v. (med andra ord kolla upp dess "innehåll")...
Skulle inte tro det...

Så varför skulle inte de som köper en skiva ha samma "rättighet" att först lyssna på "innehålet", innan de bestämmer sig för att köpa den.

Nu är det faktiskt så att..
Det finns möjlighet till att lyssna på ett helt album utan att betala om man befinner sig i en skivaffär.. (ang. piratkopiering: se tidigare inlägg).

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB