Hantera bilder i Os X Leopard?

Permalänk

Hantera bilder i Os X Leopard?

Hej, har haft min nya macbook i en vecka nu och kan inte säga att jag är annat än nöjd.. Det tar dock ett litet tag att komma in i hur man ska göra de där vardags sakerna i Leopard jämfört med XP. Det är trots allt en sak jag inte riktigt listat ut hur jag ska göra.
Jag är nämligen en trogen hobby fotograf och fotograferar mycket. Laddar väl in ett par hundra bilder per vecka i datorn. Använder inte iPhoto och tänker inte göra det heller (verkar oerhört jobbit). Sorterar bilderna i mappar istället. I XP fick man vända de lodrätta bilderna för hand men i Leopard så görs detta automatiskt när de kommer in i datorn.. Problemet är det att sen när man drar över bilden på en annan dator eller ska ladda upp den på internet så är bilden inte längre rättvänd. Detta är riktigt irriterande, speciellt vid uppladdning av bilder på internet. Någon som vet hur man ska göra, jag har liskom inte hittat något sätt att vända bilderna på. Bortsett från att först ladda in dem i windows xp datorn först och sedan flytta över dem till macbooken eller att vända dem i photoshop en och en. Hoppas någon förstår mitt problem? Det är verkligen jättejobbigt och skulle vara oerhört tacksam för hjälp! Det kanske finns något annat program att installera som ersätter Leopards bildförhandsvisare? Det kanske går att stänga av den automatiska funktionen?

Tack på förhand! /Petter

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem

haha, du säger det är ett problem och jag vill ha exakt samma funktion till xp som du vill bli av med.

Nåja, när du vänder en bild på en xp burk sparas inställningen i nån liten dold fil som heter thumbs. Där sparas alltså inställningen hur du vill att xp ska vissa bilden. När du laddar upp bilden på internet någonstans så kommer den ändå vissas som "ovänd bild" om du förstår vad jag menar. För du laddade ju inte direkt upp thumbs också och den skulle ändå inte gå.

Hursomhelst för att du ska kunna ändra bilden som du laddar upp måste du gör det i något program och spara om den. Ex photoshop och tillomed paint tror jag kan göra det så inget avancerat. Men mac har säkert något passande.

Men det måste väl finnas ett program som kan vända bilderna åt dig direkt så de du ser på macen också är orginal...

Permalänk

Nja asså grejjen är den att när man vänder en bild i xp och sen laddar upp den så visas den som vänd, precis som den ska I Leopard så visas bilderna som vända direkt när man laddar in dem i datorn men när man ska ladda upp dem på internet så försvinner den inställningen och de visas ovända. Håller med om att det är en smart funktion om den bara skulle fungera hela vägen ut. Att vända varje bild jag vill ladda upp i photoshop skulle ju bli jättejobbigt. Måste finnas något annat visningsprogram att installera istället för det som kommer med Leopard. Hoppas du/ni förstår.. Nån som vet?

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem

blir de "rättvridna" i programmet förhandsvisning? för i den kan du ju vrida.

annars så tror jag att http://www.iview-multimedia.com/mediapro/ brukar rekomenderas. det kostar dock. annars finns apple aparture eller adobe lightroom. men inget av dem ä gratis

detta verkar trevligt med, men har aldrig testat det.

när du väl funnit ett program du ä mer nöjd med än iphoto, så kan högerklicka på en bild i det format du har dina bilder, o välja "visa info" eller markera det o trycka  + i och välja det program du vill ska visa den sortens filer o sen trycka på "ändra alla ....."

iphoto sorterar ju i o för sig i mappar med, alltså alla "händelser" du skapar i iphoto, lägs i en mapp me samma namn under mappen "iphoto libery" i din bild mapp.

men är nått program som det brukar snackas om här på swec,men kan inte sätta fingret på va det hette, så hoppas nån här kan komma i nämna va det hette

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
blir de "rättvridna" i programmet förhandsvisning? för i den kan du ju vrida.

annars så tror jag att http://www.iview-multimedia.com/mediapro/ brukar rekomenderas. det kostar dock. annars finns apple aparture eller adobe lightroom. men inget av dem ä gratis

detta verkar trevligt med, men har aldrig testat det.

när du väl funnit ett program du ä mer nöjd med än iphoto, så kan högerklicka på en bild i det format du har dina bilder, o välja "visa info" eller markera det o trycka  + i och välja det program du vill ska visa den sortens filer o sen trycka på "ändra alla ....."

iphoto sorterar ju i o för sig i mappar med, alltså alla "händelser" du skapar i iphoto, lägs i en mapp me samma namn under mappen "iphoto libery" i din bild mapp.

men är nått program som det brukar snackas om här på swec,men kan inte sätta fingret på va det hette, så hoppas nån här kan komma i nämna va det hette

Ja de blir rättvända i det programmet.. Om de inte skulle bli det så skulle det vara perfekt, precis som i XP.. Fast det skulle ju förståss vara ännu bättre om de skulle vända sig själva och fortsätta vara det hela vägen

iPhoto har jag försökt lära mig men förstår inte var bilderna sparas när man för in dem i iPhoto? Inte heller hittat någon stans där man kan ändra platsen de sparas på heller. Annars är de samma sak där, de vänds automatiskt. Men har ju inte kunnat ladda upp dem o se om det fortfarande är vända eftersom att ajg inte hittar sökvägen till bilderna.

Gjorde ett test precis.. Förde över en bild som är tagen vertikalt till datorn. Den vände sig automatiskt. Öppnade bilden i photoshop och där var den rättvänd. Sparade en kopia av bilden utan att ändra något. Laddade nu upp originalbilden och den som jag vänt i photoshop och det visade sig att originalbilden laddades upp felvänd och photoshop bilden rättvänd.. Testade på två olika sidor för att konstatera att det inte var just den hemsidan som var konstig. Hum, inte en aning hur man kan rätta till detta.. Är ju somsagt riktigt jobbigt att öppna och spara om alla bilder genom photoshop bara för att kunna ladda upp dem på rätt håll :/

Peace out!

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem

Själva bilden roteras inte, det läggs bara till information (i resursdelen av filen antar jag) som berättar hur bilden ska visas. Den informationen följer sedan inte med när man skickar bilden över nätet. Du måste använda ett program som verkligen kan rotera själva pixlarna.

Ang iPhoto: varför måste du veta vart filerna sparas?

Permalänk
Medlem

man kan ju expotera bilderna ifrån iPhoto

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peth
Själva bilden roteras inte, det läggs bara till information (i resursdelen av filen antar jag) som berättar hur bilden ska visas. Den informationen följer sedan inte med när man skickar bilden över nätet. Du måste använda ett program som verkligen kan rotera själva pixlarna.

Ang iPhoto: varför måste du veta vart filerna sparas?

Okej.. Men då gör alltså windows XP:s visningsprogram så att det roterar pixlarna? Det fungerar nämligen felfritt där.. Dumt av mac o göra på nåt annat vis Får väl prova lite olika program eftersom ingen verkar veta något specifikt.

Ang varför så är det så att när man ska ladda upp bilderna på internet får man upp en liten ruta som vill att man ska leta upp rätt bild o klicka på den. Om jag inte vet var de finns så blir det lite svårt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Home|Roz
man kan ju expotera bilderna ifrån iPhoto

Okej men om jag exporterar bilderna till en annan del av hårddisken för att kunna ladda upp dem borde det ju ta dubbelt så mycket hårddiskutrymme?

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peetteerr
Ang varför så är det så att när man ska ladda upp bilderna på internet får man upp en liten ruta som vill att man ska leta upp rätt bild o klicka på den. Om jag inte vet var de finns så blir det lite svårt.

Du kan väl dra-och-släpp bilden/bilderna direkt från iPhoto till den "lilla rutan"?

Permalänk
Medlem

Man behöver inte exportera bilderna, man använder media browsern.

Permalänk
Medlem

Du drar ju filen från filsystemet till vart du nu vill ladda upp den. Du kan istället dra den direkt från iphoto. Enstaka bilder som du behöver veta var de ligger på filsystemet kan du temporärt "dra ut" från iphoto till skrivbordet, och sedan slänga dem.

Ang. rotera bilder - ta en titt på automator! Det är inbyggt i systemet, och det är väldigt smidigt och du kommer lätt kunna lägga upp ett batchjobb på att rotera bilder.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peetteerr
Ja de blir rättvända i det programmet.. Om de inte skulle bli det så skulle det vara perfekt, precis som i XP.. Fast det skulle ju förståss vara ännu bättre om de skulle vända sig själva och fortsätta vara det hela vägen

iPhoto har jag försökt lära mig men förstår inte var bilderna sparas när man för in dem i iPhoto? Inte heller hittat någon stans där man kan ändra platsen de sparas på heller. Annars är de samma sak där, de vänds automatiskt. Men har ju inte kunnat ladda upp dem o se om det fortfarande är vända eftersom att ajg inte hittar sökvägen till bilderna.

Gjorde ett test precis.. Förde över en bild som är tagen vertikalt till datorn. Den vände sig automatiskt. Öppnade bilden i photoshop och där var den rättvänd. Sparade en kopia av bilden utan att ändra något. Laddade nu upp originalbilden och den som jag vänt i photoshop och det visade sig att originalbilden laddades upp felvänd och photoshop bilden rättvänd.. Testade på två olika sidor för att konstatera att det inte var just den hemsidan som var konstig. Hum, inte en aning hur man kan rätta till detta.. Är ju somsagt riktigt jobbigt att öppna och spara om alla bilder genom photoshop bara för att kunna ladda upp dem på rätt håll :/

Peace out!

kolla mappen "bilder" under ditt användarnamn, i den mappen finns det en mapp (med iphoto symbol) som heter "iphoto libery", högerklicka på den och välj visa innehåll, i den mappen finns en mapp som heter "Originals", där har du dina iphoeo bilder, vet inte om man kan få iphoto att spara dem nån annanstans

Home|Roz: som sagt så finns de i den mapp jag ovan hänvisar till, dessutom så äre ju fritt att markera den eller de bilder man vill ha ut, klicka på dem med vänsterknappen på mus eller på pekplatta, o dra dem ut till den mapp/usb minne eller liknande där man vill ha dem kopierade till. svårare än så äre inte, tror till o med det finns en väg til det genom menyerna uppe i meny raden med.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag som gammal windowsmänniska har också lite behov av att fixa med mappar och veta var saker o ting är. Men om jag inte minns galet (har inte macbooken påslagen ) så finns det i iphotos prefs att man importerar bilder men att de ligger kvar på den plats man lagt dom? Själv har jag under "bilder" en mapp med "foto" och sedan t.ex "2008-04-15 [ speedway ]". Där ligger dom som precis som jag lagt dom.

Antar att iphoto bara gör en databas då och inte kopierar bilderna någon annanstans för det vore ju onödigt?

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Medlem

precis, då låter iphoto de vara och gör sen bara små previews i sin egen databas som sen länkar till orginalbilderna

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att du bara helt enkelt vänjer dig. Manuell filhantering hör till det förgångna, i OSX så är automatisk filhantering genomgående och det funkar! Och om du mot förmodan skulle tappa bort någon fil finns det en lysande sökfunktion i operativsystemet.

Om du vill göra en försiktig start in i iPhoto så kan du ju alltid bara göra en kopia på ditt bild-bibliotek och prova programmet på så vis.
Och för att svara en tidigare fråga så startar du iPhoto med ALT-knappen (Option) intryckt så kan du välja var du vill placera ditt bibliotek.

Visa signatur

MacBook 13,3"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Man behöver inte exportera bilderna, man använder media browsern.

Okej tack! Såg inte att man kunde göra så, skitbra ju! Märkte även att iphoto vänder bilderna automatiskt precis som "förhandsvisning" men de vänder på själva pixlarna och inte i den tillhörande filen. Skitgött!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
kolla mappen "bilder" under ditt användarnamn, i den mappen finns det en mapp (med iphoto symbol) som heter "iphoto libery", högerklicka på den och välj visa innehåll, i den mappen finns en mapp som heter "Originals", där har du dina iphoeo bilder, vet inte om man kan få iphoto att spara dem nån annanstans

Home|Roz: som sagt så finns de i den mapp jag ovan hänvisar till, dessutom så äre ju fritt att markera den eller de bilder man vill ha ut, klicka på dem med vänsterknappen på mus eller på pekplatta, o dra dem ut till den mapp/usb minne eller liknande där man vill ha dem kopierade till. svårare än så äre inte, tror till o med det finns en väg til det genom menyerna uppe i meny raden med.

Okej, sjysst precis nåt sånt jag letade efter.. Ett måste att veta var de finns sparade enligt mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juzam
Jag som gammal windowsmänniska har också lite behov av att fixa med mappar och veta var saker o ting är. Men om jag inte minns galet (har inte macbooken påslagen ) så finns det i iphotos prefs att man importerar bilder men att de ligger kvar på den plats man lagt dom? Själv har jag under "bilder" en mapp med "foto" och sedan t.ex "2008-04-15 [ speedway ]". Där ligger dom som precis som jag lagt dom.

Antar att iphoto bara gör en databas då och inte kopierar bilderna någon annanstans för det vore ju onödigt?

Okej det är ju smart men efter att ha tittat i mappen originals så märker jag att iphoto sorterar bilderna i mappar efter vad man skriver in som namn för bildgruppen när man för in dem i iphoto. Alltså skulle det ju vara lite onödigt att sortera två gånger så för mig räcker det att föra in dem i iphoto och låta dem sortera bilderna i mappar. Men jag gjorde ett test och när jag importerade en bild som redan var sparad på hårddisken i iphoto så gjorde den en kopia av bilden och la i mappen "originals". Alltså kopierar den alla bilder vilket blir ett slöseri på hårddiskutrymme.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slowmove
precis, då låter iphoto de vara och gör sen bara små previews i sin egen databas som sen länkar till orginalbilderna

Nej, inte på min macbook iaf. Kanske går att ställa in men som sagt. provade att imortera en bild och då gjorde iphoto en kopia utav den och la i mappen "originals".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snekeft
Min rekommendation är att du bara helt enkelt vänjer dig. Manuell filhantering hör till det förgångna, i OSX så är automatisk filhantering genomgående och det funkar! Och om du mot förmodan skulle tappa bort någon fil finns det en lysande sökfunktion i operativsystemet.

Om du vill göra en försiktig start in i iPhoto så kan du ju alltid bara göra en kopia på ditt bild-bibliotek och prova programmet på så vis.
Och för att svara en tidigare fråga så startar du iPhoto med ALT-knappen (Option) intryckt så kan du välja var du vill placera ditt bibliotek.

Jo jag antar att automatisk hantering blir allt bättre och smartare men man kan alldrig riktigt lita på program till 100% tycker jag. Speciellt inte när det gäller bilder då man verkligen inte vill tappa bort dessa. Gäller att ha koll på grejjerna helt enkelt.

Grymt, det går alltså att flytta på biblioteket, gött! Det var inte en lätt nöt att knäcka, antar dock att det står någonstans i hjälpavsnittet för iphoto menmen

Tack för hjälpen grabbar! Ska försöka få ordning på bilderna med hjälp av iphoto nu

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av peetteerr
Nej, inte på min macbook iaf. Kanske går att ställa in men som sagt. provade att imortera en bild och då gjorde iphoto en kopia utav den och la i mappen "originals".
[/QUOTE]

Var ju tvungen o starta pärlan för att se hur det såg ut i min Originals-mapp, men jag har bara previews som slowmove sa, mina bilder ligger där jag la dom från början och ingen annanstans som jag vet. Har du varit inne i prefs och fliken avancerat, där får man bocka ur "Vid import: kopiera objekt till iphoto-biblioteket" för annars blir det nog kopior som sagt.

Annars är det väl bara o låta macen sköta allting, den är ju rätt kompetent på sådant

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peetteerr
Okej men om jag exporterar bilderna till en annan del av hårddisken för att kunna ladda upp dem borde det ju ta dubbelt så mycket hårddiskutrymme?

Varför inte prova att dra och släppa direkt från iPhoto till ditt ftpprogram eller dialogrutan i webbrowsern...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juzam
[B]

Var ju tvungen o starta pärlan för att se hur det såg ut i min Originals-mapp, men jag har bara previews som slowmove sa, mina bilder ligger där jag la dom från början och ingen annanstans som jag vet. Har du varit inne i prefs och fliken avancerat, där får man bocka ur "Vid import: kopiera objekt till iphoto-biblioteket" för annars blir det nog kopior som sagt.

Annars är det väl bara o låta macen sköta allting, den är ju rätt kompetent på sådant

Jo jag kollade efter och såg det nu oxå Såg oxå att man kunde ändra vilket program som skulle öppnas när man klickar på "redigera" knappen i den nedre menyraden. Så nu kommer man direkt in i Photoshop CS3 Dock så har jag ett annat problem. Efter att ha klickat på en bild och redigerat den så sparar jag den med ett annat namn för att inte ersetta och förstöra orginalet. När jag sparade bilden i samma mapp så kom den tyvärr inte upp i iPhoto automatiskt utan jag antar att man måste importera in den (och alla övriga bilder man redigerar) manuellt. Lite tråkigt att man ska behöva göra så, menmen..

EDIT: Såg nu att i mappen "modified" som ligger bredvid "originals" så sparas det dubletter av alla bilder. Och nu så har jag bockat av den rutan "Vid import: kopiera objekt till iphoto-biblioteket" Händer detta för er oxå?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
[B]

Varför inte prova att dra och släppa direkt från iPhoto till ditt ftpprogram eller dialogrutan i webbrowsern...

Redan fått detta tips

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peetteerr

EDIT: Såg nu att i mappen "modified" som ligger bredvid "originals" så sparas det dubletter av alla bilder. Och nu så har jag bockat av den rutan "Vid import: kopiera objekt till iphoto-biblioteket" Händer detta för er oxå?

Ja jag har några foton där, antar att det är sådana jag just "modifierat" som den lägger där? Det är nämligen bara ett fåtal där.

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juzam
Ja jag har några foton där, antar att det är sådana jag just "modifierat" som den lägger där? Det är nämligen bara ett fåtal där.

Först hade jag kopior av alla bilder där och när jag tog bort dem så gick det inte längre att se några bilder alls i iPhoto.. riktigt skumt.. Nästa gång jag importerade ca 600bilder så var det precis som för dig, bara ett fåtal som lagrades i "modified" men hade inte redigerat eller rört någon av dem.. Mycket konstigt.. somsagt så känns det som att man inte kan lite på programmen till fullt asså :/

Har en annan fråga oxå som någon med Photoshop CS3 kanske kan besvara. När jag öppnar programmet så syns ingen bakgrund så som det gjorde på min PC. Utan alla toolbars o allt syns och även bilden man redigerar men man ser liksom fönsterna som är öppna imellan där det e mellanrum mellan toolbarsen. Är detta en inställning eller är det kanske min version av CS3 som är konstig?

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk

it´s the way of the Mac
i OS X så är de flesta program(som använder sig mkt av toolbars) freefloating, medans man i windows vill låsa in allt i fönster.

edit: fixat Ghetto-stavfel

Permalänk
Medlem

det är smidigt när man jobbar med flera bilder men kan kännas lite rörigt om man bara jobbar med en och har massa annat i bakgrunden, men som sagt är det så det ska vara iallfall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peetteerr
Har en annan fråga oxå som någon med Photoshop CS3 kanske kan besvara. När jag öppnar programmet så syns ingen bakgrund så som det gjorde på min PC. Utan alla toolbars o allt syns och även bilden man redigerar men man ser liksom fönsterna som är öppna imellan där det e mellanrum mellan toolbarsen. Är detta en inställning eller är det kanske min version av CS3 som är konstig?

Det kan du ändra på knappen "Change Screen Mode" som iaf jag har längst ner i verktygsfältet till vänster.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
it´s the way of the Mac
i OS X så är de flesta program(som använder sig mkt av toolbars) freefloating, medans man i windows vill låsa in allt i fönster.

edit: fixat Ghetto-stavfel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av keishi
Det kan du ändra på knappen "Change Screen Mode" som iaf jag har längst ner i verktygsfältet till vänster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slowmove
det är smidigt när man jobbar med flera bilder men kan kännas lite rörigt om man bara jobbar med en och har massa annat i bakgrunden, men som sagt är det så det ska vara iallfall

Okej, så det är alltså en mac grejj då.. Tack för tipset ang knappen "change screen mode".. har lärt mig hur den funkar nu och det e ju som sagt lite annorlunda än i windows.. men det e ju bara att gilla läget p lära sig detta

EDIT: fan asså nu har de hänt nåt cp med datorn.. Det e nån röst som berättar vad det är jag gör hela tiden.. Försökt stänga av den men hittar inte var.. Inte så lätt att hitta när man inte är van vid Mac OsX. Kan det vara någon inställning i Growl? Vet inte riktigt vad det e för program men installerade det i samband med Adium. Sen så har snabbtangenterna bla ljudvolymen ändrat på sig.. Nu kommer tex Dashboard upp när man trycker på knappen för att höja volymen.. Detta hände i samband med den skumma rösten.. Måste kommit åt nån inställning på datorn utan att jag märkt det.. Vad kan det vara? :/

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem

Det finns ett val i Systeminställningarna som på mitt OSX heter "Universal Access".. där man kan ställa in en del sådana saker som kan hjälpa personer med t.ex. sämre syn eller hörsel, leta lite där.

Är inte säker dock, kan inte kolla just nu. Vet inte heller vad det heter på svenska.. det är en rund ikon, blå, med en vit gubbe i mitten om jag inte minns fel.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju alltid använda Spaces om photoshop blir bökigt. Om du har PS på ett eget space så har du ju inget i vägen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det finns ett val i Systeminställningarna som på mitt OSX heter "Universal Access".. där man kan ställa in en del sådana saker som kan hjälpa personer med t.ex. sämre syn eller hörsel, leta lite där.

Är inte säker dock, kan inte kolla just nu. Vet inte heller vad det heter på svenska.. det är en rund ikon, blå, med en vit gubbe i mitten om jag inte minns fel.

finns en som heter "tal" med under systeminställningar, som reglerar om osx ska "tala" med användaren

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det finns ett val i Systeminställningarna som på mitt OSX heter "Universal Access".. där man kan ställa in en del sådana saker som kan hjälpa personer med t.ex. sämre syn eller hörsel, leta lite där.

Är inte säker dock, kan inte kolla just nu. Vet inte heller vad det heter på svenska.. det är en rund ikon, blå, med en vit gubbe i mitten om jag inte minns fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Du kan ju alltid använda Spaces om photoshop blir bökigt. Om du har PS på ett eget space så har du ju inget i vägen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
finns en som heter "tal" med under systeminställningar, som reglerar om osx ska "tala" med användaren

okej hittade det.. Tack så mycket. Jo jag har Photoshop på ett eget skrivbord i spaces just nu.. Ville bara kolla så det inte var min version av ps som var buggad

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog