Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

STIM vill legalisera fildelning med avgift

Permalänk

På IDG står följande:
"Ett speciellt program på användarens dator ska rapportera vilka låtar han eller hon lyssnar på och pengarna ska på så sätt kunna fördelas efter artisternas popularitet."

Detta innebär att musik som jag har köpt på något sätt idag får jag betala för igen om jag lyssnar på låten när jag går med i STIMs projekt. Helt absurt!

Tunnan för denna vision också! Ger oss ett iTunes Store med all musik i iTunes+ och möjlighet att köpa och hyra filmer.

str8forthakill: Hur resonerar du där? 12 kr á 4 miljoner hushåll resulterar i 48 miljoner kronor. Om man dividerar denna summa med 180 kr (som verkar vara den allmänna uppfattningen om en cd-skivas pris här) får man att det ska säljas 267 000 skivor i hela landet varje månad, detta låter väldigt mycket. Men om man räknar baklänges innebär detta att varje hushåll ska inhandla en 1/10 skiva per månad vilket kan omräknas till en låt per hushåll och månad. Jag tror att det flesta här införskaffar mer musik än 12 låtar per år.
(siffror från scb angående antalet hushåll, antaget att alla hushåll har internet samt berörs av aktuellt förslag)

Edit: Samma sak verkar snubbarna på Apple ha kommit fram till också...

Permalänk
Avstängd

Helt jävla sinnessjukt, varför ska jag betala för att andra laddar ner olagligt material och sen när jag bränner ut det jag har laddat ner helt lagligt så ska jag betala igen?? jävla fan. inte en chans i helvetet att jag köper en cd igen. stim kan suga min lille, dom kommer få like mycket pengar av mig som EA i fortsättningen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

de kan ta deras jävla spyware och köra upp i arslet.

de som tog fram det här förslaget har uppenbarligen noll verklighetskontakt om de inbillar sig att de kan få med sig varenda artist i världen på förslaget.

inser dem hur lätt det är att lura det här programmet? man kan bli riktigt rik om man skapar en egen låt, ansluter sig till stim och delar den konstant med sina kompisar/andra i utbyte mot att man laddar ner deras låtar.

antagligen fördelas pengarna efter hur många lyssningar varje artist som är ansluten till stim får. lyssnar man inte på de anslutna artisterna hamnar merparten av ens pengar hos per gessle eller vem som nu är populär för stunden.

inser dem inte att det kommer att gå åt helvete om vi inte längre SJÄLVA får avgöra vilka artister vi vill stödja genom att t ex gå på konserter köpa skivor?

detta är anledningen till att all you can eat-modeller inte är någon bra idé, makten över vem som ska få pengarna hamnar slutligen hos någon annan än dig själv.

dessutom - man får inte ladda ner/UPP (???) miljoner låtar men ett par hundra tusen är ok antar jag?

EDIT: enda nyheten är väl egentligen bara att de på något vänster ska pracka på isp'erna att gå med på den här skiten i höst?

http://copyriot.se/2008/02/08/bedragligt-forslag-om-beskyddar...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Tycker dom bör fixa ett system istället där varje enskilld människa kan gå in på tex www.metallica.com å köpa låtar för ett bra pris eller hela album för tar man tex ett av deras album så kostar det ca 100kr i butiken för 10-12låtar istället säljs dom för ~3-5kr/st kanske på hemsidan eftersom frakt och tillverkningskostnaden går bort, sen får dom som vill ha skivor kunna köpa dom i begränsad upplaga eller hur nu artisten vill eller så bränner man själv.

Permalänk
Medlem

Tycker det ändå är på rätt väg men bara för dom som tankar musik i såna fall, själv är det mest webradio eller musik från kompisar (lagligt). Så mig passar det då inte, köper fysiska skivor när jag vill ha musik. Blir väl ca 1 skiva/2 år ungefär i dagens takt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig kirra musik på nätet om jag fick tanka ner det i nån form av lossless-format och sen få rabatt om jag vill köpa en fysisk skiva av samma artist.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med om att det skulle ligga i sakens natur att begränsa mängden musik. Man kan ju bara lyssna på en låt i taget ändå

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Avstängd

fesen skaffa lite verklighetskoll metallica är en av dom största skitskallarna i världen, dom var bland dom första som stämde napster. deras fans betyder inte nått, det enda dom vill ha är deras pengar.
girighet blir världens undergång.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Ingår inte både radio och tv i tv-licensen?Isåfall betalar jag inte ett lingon till eftersom jag redan ger radiotjänst i kiruna pengar varje kvartal:)

jag var kanske lite otydlig, lätt att blanda ihop licenserna.

den som framför musik offentligt (radio rix, harrys, bettans frissörsalong, tv4) betalar en "musikanvändarlicens" till STIM för att få spela upp musik offentligt. musik som vem som helst naturligtvis får lyssna på. (när du har fest med polarna och lirar stereo räknas det inte som "offentligt framförande", du behöver alltså inte betala "musikanvändarlicens" till STIM. går du till DragansDisco på lördag och skakar rumpa, så betalar alltså Dragan STIM för att få spela musik.

radio/tv-licensen alla hushåll betalar har ingenting med musiken som strömmar ur apparaten att göra.

Jag vill bara klargöra att jag inte är nån sur moralgubbe nu, jag tankar själv hem 100% av den musik jag lyssnar på. har inga problem med det. men man ska veta att det inte bara är den kända artisten på skivomslaget man stjäl av.
jag stör mig på att folk har starka åsikter om saker när dom egentligen inte vet hur det funkar.

stjäla är en konst, lägg ner lite tanke i det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benemerson
stjäla är en konst, lägg ner lite tanke i det.

Och den största tjuven är utan tvekan den med mest pengar i detta fall.
Dom har t.om fulländat sin konst så staten har börjat hjälpa dom.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Det här måste ju vara praktexemplet på att ta en bra idé, och skjuta den i sank totalt.

En avgift för att ladda ner, visst. Det är en bra ide, löser många problem utan att vara helt uppåt väggarna för någon part. Men att också begränsa det? Jösses... Kan de inte bara säga som det är? Att det inte handlar om att betala en avgift för att dela filer, utan att det bara är samma skit som itunes fast på större skala... nötter...

Grymt besviken, men inte förvånad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"Användaren som vill fildela enligt avgiftmodellen installerar ett program ..."
Den som inte tänker fildela behöver alltså inte betala?

Permalänk
Medlem

Hahaha, som ett sent aprilskämt.

Helt ogenomförbart, så detta är inget att behöva bli upprörd över. Nästa nyhet, tack!

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Good shit, man betalar efter artistens popularitet? Logiskt borde man väl betala efter hur mycket man lyssnar på en viss artist, varför ska någon som är stor kosta ännu mer?

Nej, jag har betalat nog för mina mp3:or på kassettskatten på alla CD-/DVD-skivor jag köpt, trots att jag aldrig bränner ut varken musik eller filmer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Och den största tjuven är utan tvekan den med mest pengar i detta fall.
Dom har t.om fulländat sin konst så staten har börjat hjälpa dom.

vem är den med mest pengar i detta fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Good shit, man betalar efter artistens popularitet? Logiskt borde man väl betala efter hur mycket man lyssnar på en viss artist, varför ska någon som är stor kosta ännu mer?

Nej, jag har betalat nog för mina mp3:or på kassettskatten på alla CD-/DVD-skivor jag köpt, trots att jag aldrig bränner ut varken musik eller filmer.

Jag fattar det som att programmet registrerar vilka låtar du laddar ned och skickar in det till en server. Där sammanställs datan från alla datorer och de artister som laddas ned oftast kommer att få mest pengar. Det är väl så rättvist det bara kan bli?

Permalänk
Medlem

Avgift för att få tanka låter helt ok..

Förstår inte varför folk gnäller. På nått sätt är vi väl lite i en position där det är pest eller kolera att välja på.

Antingen får vi köra in ett program som registrerar ditt musiklysnande och betala en månadsavgift, eller så slår svenska staten till med ifpi och usa hack i häl och ser till att våra internetvanor och trafik blir granskat in i minsta detalj?

Om det sistnämda blir verklighet kommer svenska polisen gå fram som en hop mördarsniglar över hela sverige, det finns ju faktiskt 1.3miljoner "kriminella" i Sverige. Därefter leder de oss på led till polisstationen där de hugger av oss händer och sticker ut våra ögon så vi inte kan fildela mer. Vi debiteras oxå en straffavgift på 100miljoner för innehav av piratat material och medhjälp till upphovsrättsbrott.

Jag gillar inte att jag _måste_ ha ett program installerat. Är det ett litet program som bara ligger och kör i bakgrunden som bara skickar en signal vid start av en låt, ok lixom men så lär det inte vara. Det lär vara enormt, säkert behöva java(satans påfund) och vara bloatat till max och blinka över hela skärmen och säga "Grattis, du lyssnar just nu på Britney Spears"!

En enorm statlig tracker vore grejor det! En där alla som godkänt finns med och man räknar förtjänst utifrån hur mkt som tankats av varje verk. Reggar man sig på sidan faller avgiften automatiskt till ens bredband. DOCK kommer inte så många att regga sig här för det finns fortfarande "gratistrackers" så därför läggs avgiften vare sig du vill eller inte på ditt bredband. Möjligtvis att det är anpassat efter hastigheten på ditt bredband..

"bara det fanns LAGLIGA, BRA, sidor utan DRM-SKADAT material så kan jag lätt betala", majoriteten av de som säger det skulle jag nog på rak arm kunna påstå ljuger tungan bäcksvart när de säger det!

När någon åtminstone försöker jobba med strömmen möts det genast av mothugg på ett eller annat sätt. Det är väl kompromissa man måste göra i denna situation. STIM har nog f@* ingen lätt uppgift att få detta att gå ihop men de försöker åtminstone och tacken för det är spott rakt i ansiktet..

-_-V

Permalänk
Medlem

Sveriges radio i sig betalar vi väl genom Radiotjänst i Kiruna? Sveriges radio har världens tredje största musikarkiv. Tillgång till detta skulle jag gå över lik för. Hur skulle det vara om jag kunde söka fritt i hela SR-arkivet och "låsa upp" vilken låt jag ville, för ungefär samma summa som SR själva betalar för att spela låten en gång i radio? Jag skulle sedan ha rätt att kunna lyssna på den när jag vill, var jag vill, i så hög kvalitet jag vill (beroende på bandbredd och tillgänglighet, såklart).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Jag fattar det som att programmet registrerar vilka låtar du laddar ned och skickar in det till en server. Där sammanställs datan från alla datorer och de artister som laddas ned oftast kommer att få mest pengar. Det är väl så rättvist det bara kan bli?

Är det så det fungerar låter det ju vettigare.

Hur som helst får man ju fundera på vart kassettskatten går om det är illegalt att ladda ned.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Sveriges radio i sig betalar vi väl genom Radiotjänst i Kiruna? Sveriges radio har världens tredje största musikarkiv. Tillgång till detta skulle jag gå över lik för. Hur skulle det vara om jag kunde söka fritt i hela SR-arkivet och "låsa upp" vilken låt jag ville, för ungefär samma summa som SR själva betalar för att spela låten en gång i radio? Jag skulle sedan ha rätt att kunna lyssna på den när jag vill, var jag vill, i så hög kvalitet jag vill (beroende på bandbredd och tillgänglighet, såklart).

vi betalar personalens löner och mikrofonerna programledarna pratar i. inte för musiken. håller med om att det vore grymt om arkivet blev tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Ja jösses, STIM vill visst ha mer pengar
JAdå jag kan tänka mig att betala en liten slant, om man "som idag" kan tanka på valfritt ställe.
Nått program som håller koll på vad jag laddar ner åt STIM, tänker jag då verkligen inte installera.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Ja jösses, STIM vill visst ha mer pengar.

STIM är en är en ekonomisk förening som inte har något vinstintresse för egen del.
det du är sur över är alltså att låtskrivarna oftare får betalt för sitt arbete. (inget ont om din åsikt, ville bara förtydliga vem det är du pratar om)

(inte riktat direkt mot ggustavsson)
jag säger det igen: många starka åsikter av folk som inte har en susning om hur det egentligen funkar.

"jävla rika megastjärnor, ska bara ha mer och mer pengar"
"fittSTIM. kuken."

vilken upphovsrättsorganisation är det som alltid är på piratjakt och som fördömer all denna onda nedladdning?

STIM, som bevakar låtskrivarnas ekonomiska intressen? eller
SAMI, som bevakar musikernas och artisternas ekonomiska intressen? eller
IFPI, som bevakar (de stora) skivbolagens ekonomiska intressen?
(hint:nr3)

alla är vi skurkar, vissa mer än andra.
jag kommer i alla fall inte att gråta när warner/sony/bmg går i graven.
när erik larsson tvingas ta ett jobb i kassan på ica för att han inte kan försörja sig på sin stora talang som låtskrivare/producent, så kanske jag ägnar honom en tanke i alla fall.

Permalänk
Medlem

Att STIM lägger ett någorlunda konstruktivt (om än väldigt begränsande) inlägg i debatten är ett gott tecken men personligen anser jag att man kanske istället ska anse att en torrentsida fungerar som en radiostation. Skillnaden är ju inte så stor och att en Torrent site skulle pröjsa en STIM avgift för att göra en låt tillgänglig på samma sätt som en radiostation (du kan ju spela in radio med) är ju en rimlig lösning. Desstutom är den grymt enkel att administrera.

Sen kan man väl stå ut med att brännbara CD skivor kostar ett par kronor mer för att kompensera de stackars artisterna och deras fattiga skivbolag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benemerson
vi betalar personalens löner och mikrofonerna programledarna pratar i. inte för musiken. håller med om att det vore grymt om arkivet blev tillgängligt.

I och med att Sveriges Radio och SVT finansieras av Radiotjänst som vi betalar vår avgift till så ingår väl allt där? Så de bör ju inte bara vara personalens löner, utrustning utan även STIM också. För sist jag kollade så är ju Sveriges Radio P1-4 public service och har inga sponsorer över huvudtaget. Så nånstans bör ju pengarna för STIM komma och det är ju våra pengar det kommer från i slutändan.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Jag tror detta är ett sätt att sätta fart på skivbolagen. är det nått dom INTE gillar är det sånna här lösningar.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Vilket skämt.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

okej men då utfaller inte ett öre till filmindustrin och programvaruindustrin i och med detta förslag. Skall de också ha ett påslag på abonnemangsavgiften då så att de blir separata påslag eller kommer de fortfarande att vara olagliga? Och vart går kassett skatten på cd & dvd-skivorna?

låt påslaget på abonnemanget gå till en central fond som fördelar pengarna mellan de olika grenarna film/musik/programvara och respektive bolag och låt ersättningen mellan bolagen bygga på statistik över popularitet på nedladdat material eller dyl. Har man 1 miljon abonnemang och ett påslag på en hundring så blir det 100miljoner kronor att fördela per månad då det oftast är månadsvis man pröjsar abonnemanget, det borde täcka en del av den förlust industrin lider. Inget perfekt förslag men ändå något...

Permalänk

Kan inte alla som försöker stoppa gratis fildelning ta och ge upp -.-... Dom kanske kan stoppa en liten del men inte allt.

Visa signatur

Stationära:Silver Power 600W | Gigabyte GA-EP35-DS3| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB| CPU E8400@3.8 Ghz |HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3|Systemdisk WDC 160GB | Lagring 1.5tb | Fractal Design Define R2

Bärbara:Asus K70IO

Permalänk
Medlem

Och varför skulle en fildelare helt plötsligt betala avgift?
Ogenomförligt. Kanske lyckas dom stoppa en liten del av fildelarna, men långt ifrån alla. som sagt är det ju bara iTunes i större skala...

Permalänk
Medlem

de kan ni fet glömma sverige att vi ska betala

Visa signatur

I7 950 3.06 Ghz/ Corsair 12 Gb 1600 mhz/ corsair force 2 stycken 60 gb raid0/Sabertooth x58 / sapphire 6870 1 gb crossfire :)