Första bilderna på Radeon HD 4000

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att kylaren var riktigt snyggt på HD2900XT. Men kylaren på nya 4000 serien var inte dum. Bara ett annat motiv.

ATI, jag gillar er.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Hoppas PCI-E kopplingarna sitter inte på kortsidan på HD 4870 som på bilden. För då har ATI skjutit sig lite i foten.

Kylare ser ut effektiva ut, och i den vanliga ATI anda. Leksaks röda med ett trist utsende, specielt på HD4780 [ - En mans åsikt ]

Angående två PCI-E kontakter, inget konstigt. HD4780 kommer bli en skön benvärmare med sina ~155W av effekt. Jag ville inte änns tänka på hur HD4780X2 kommer bli....

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

... och som vanligt kommer nusse in och levererar sina negativa åsikter om ATI:s kort. Vi vet att du inte gillar deras utseende och du behöver inte kommentera det i varje tråd med en bild på deras kort.

Angående 4870 som benvärmare så har jag aldrig sett dig framföra kritik mot 8800GTX, 9800GTX etc som är lika effekthungriga. Men det är klart, dom tillhör ju de gröna laget så där är du inte lika pigg på att lyfta fram negativa åsikter.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Hoppas PCI-E kopplingarna sitter inte på kortsidan på HD 4870 som på bilden. För då har ATI skjutit sig lite i foten.

Kylare ser ut effektiva ut, och i den vanliga ATI anda. Leksaks röda med ett trist utsende, specielt på HD4780 [ - En mans åsikt ]

Angående två PCI-E kontakter, inget konstigt. HD4780 kommer bli en skön benvärmare med sina ~155W av effekt. Jag ville inte änns tänka på hur HD4780X2 kommer bli....

För att inte tala om benvärmaren 9800Gx2 och kommande GTX 280 [~240W]. Huga!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Tja, det beror på vart man läser... På Beyond3d, vilket är det forum som utan tvekan har mest folk som vet vad de pratar om vad gäller detta ämne, är det flera som verkar vara av den uppfattingen att inte ens R700 (RV770x2) kommer räcka för att rå på GT200. Det som Fud skriver talar ju för det. Är det inte vassare än så är risken stor att R700 inte räcker till för jag har mycket svårt att tro att GT200 kommer vara långsammare än 9800GX2.

Så det är ord i mot ord...återstår att se vem som får rätt.

Ja det är mycket möjligt att X2:an inte rår på GT200, GTX 280 kommer säkert prestera mer än 100% över 8800ultra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
... och som vanligt kommer nusse in och levererar sina negativa åsikter om ATI:s kort. Vi vet att du inte gillar deras utseende och du behöver inte kommentera det i varje tråd med en bild på deras kort.

Angående 4870 som benvärmare så har jag aldrig sett dig framföra kritik mot 8800GTX, 9800GTX etc som är lika effekthungriga. Men det är klart, dom tillhör ju de gröna laget så där är du inte lika pigg på att lyfta fram negativa åsikter.

I varje tråd säger du, vilka då?
Sen om jag har en åsikt så har jag den demokratiska rätten att utrycka den.

Eftersom kritiken uteblev till lag A men det gavs kritik till lag B så hålla man för lag A automatiskt?
Inte så mycket logik bakom denna resonemang.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
För att inte tala om benvärmaren 9800Gx2 och kommande GTX 280 [~240W]. Huga!

Du glömde HD3870X2 och kommande HD4870X2.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du glömde HD3870X2 och kommande HD4870X2.

Nej då, dem nämnde ju du.

För övrigt är väl inte HD3870x2 något till benvärmare?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

så ett HD3870X2 TOP borde vara en bit snabbare än mitt ultra? men om jag säljer mitt Ultra mot att säla ett 3870X2 top vilken har bättre andra handa värde?

attt ett 9800GX2 har bäst andra hands värde i dags läget är ju klart
men men den som lever får väl se

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nej då, dem nämnde ju du.

För övrigt är väl inte HD3870x2 något till benvärmare?

HD3870X2 har en TDP om 225w vilket är nästan lika högt som GTX 280 som har nästan 240w. Bara det att GTX 280 kommer prestera betydligt mycket bättre, förmodligen över två HD3870X2 eftersom skalningen för två X2'r inte är något vidare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Nej, jag har ingen kristallkula.
Men;
1) Jag jämför kort från samma tillverkare.
2) HD4870 har mer än dubbla shaderprestanda.
3) HD4870 har mer än dubbla texturprestanda.
4) HD4870 har nästan dubbla minnesprestanda.

Enligt Toms Hardware.

Så min gissning är att HD4870 blir ungefär dubbellt så snabbt som HD3870.

Ok, kalas då

Fast jag tycker juni är en dålig månad att släppa grafikkort på (I Europa iaf)

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk

riktigt snygg kylare på HD4870

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nej då, dem nämnde ju du.

För övrigt är väl inte HD3870x2 något till benvärmare?

Som Albin nämner så har HD3870X2 TDP på 225W, ca 25w mer än 9800GX2.

Så idag så har HD3870X2 den högsta TDP värde på grafikkort marknaden. Så den är defentivt en skön liten benvärmare.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Jag tänker fasiken inte köpa ett kort som bara kräver 240 watt...

600 watt... minst!!!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
I varje tråd säger du, vilka då?
Sen om jag har en åsikt så har jag den demokratiska rätten att utrycka den.

Eftersom kritiken uteblev till lag A men det gavs kritik till lag B så hålla man för lag A automatiskt?
Inte så mycket logik bakom denna resonemang.

Du glömde HD3870X2 och kommande HD4870X2.

Orka att Nvidia fanboy ska kommentera negativt varje Ati nyhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
Orka att Nvidia fanboy ska kommentera negativt varje Ati nyhet.

Din kommentar vissar att du har ingen insikt i vad du pratar om. Så spring iväg nu..

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Din kommentar vissar att du har ingen insikt i vad du pratar om. Så spring iväg nu..

Och din kommentar visar att du är fanboy, bara att stå för vad du är?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
Och din kommentar visar att du är fanboy, bara att stå för vad du är?

Varför ska jag stå för nåt jag inte är?

Du borde gå och läsa på vad en fanboy är. Skulle jag vara en fanboy skulle jag slänga glitter runt omkring och säga hur nVidia kort är bra i alla aspekter, medans ATI är skit. Detta gör jag inte. Jag utrycker mig bara kritiskt emot ATI. Detta gör inte en till en fanboy.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

AlbinNdoja och DataNusse.
Vill ni behålla någon trovärdighet här på forumet så får ni börja hålla er till fakta och inte skarva fakta enligt ert godtycke.
Det är hela tiden snack till Nvidias favör och negativ ton då det gäller ATI. Senaste exemplet om watt hit och dit. Ni lägger på ~30watt för 3870X2 tdp och lyfter fram att det är effekthungrigast på marknaden. I verkligheten är tdp 196watt.
http://www.legitreviews.com/article/656/1/

I alla trådar om prestandajämföresler mellan korten så överdriver ni fakta. Har ett Nvidia kort 10% bättre prestanda så är det enligt er överlägset ATI:s motsvarighet utan att nyansera bilden med att ATI kortet kanske kostar 10% mindre.

För min del tittar jag inte på märke utan jag föredrar "the underdog" och skiljer det bara några procent i prestanda/krona och produkten uppfyller mina krav så väljer jag den svagare alla dagar i veckan.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Som Albin nämner så har HD3870X2 TDP på 225W, ca 25w mer än 9800GX2.

Så idag så har HD3870X2 den högsta TDP värde på grafikkort marknaden. Så den är defentivt en skön liten benvärmare.

Jaha så det är en benvärmare. Men märkligt att du inte nämnde något om de strömmonster som Nvidia ska släppa. Men dem kanske inte räknas in i ekvationen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
text

Jag håller mig till de källor och fakta som stödjer mitt påstående.
http://www.gpureview.com/Radeon-HD-3870-X2-card-549.html

Ja, jag lägger mycket kritik på ATI. Det gör jag. Men inget av det som jag säger är osant. Min kritik är bara en åsikt i bland av alla andra. Eftersom det är kritik så står det ut och det uppfattar att man är något annat. Jag kan bara stå för mig, men jag har aldrig överdrivet någon fakta. Jag kan presentera flera källor/länkar som stödjer mina påstående.

Så du villigt väljer det som är sämre, eftersom du vill stödja de svaga. Vilka är de svaga? Märke, tillverkare, kort...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jaha så det är en benvärmare. Men märkligt att du inte nämnde något om de strömmonster som Nvidia ska släppa. Men dem kanske inte räknas in i ekvationen.

Jag nämde inget eftersom det har inte bekräftats några TDP värde för kommande nVidia kort.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Ok, kalas då

Fast jag tycker juni är en dålig månad att släppa grafikkort på (I Europa iaf)

Ja; hösten tycker jag är bäst, då kan man behöva lite för att liva upp i mörkret.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag håller mig till de källor och fakta som stödjer mitt påstående.
http://www.gpureview.com/Radeon-HD-3870-X2-card-549.html

Du fortsätter i samma stil. Väljer en källa som har angivit högsta tdp för 3870X2.
Alla andra källor jag sett har angivit TDP om 190-200w.

Citat:

[i]Så du villigt väljer det som är sämre, eftersom du vill stödja de svaga. Vilka är de svaga? Märke, tillverkare, kort...?

Sen övertolkar, vinklar och raljerar du vidare i gammal god stil. Du förstår mycket väl att det är AMD/ATI jag menar och inte Sapphire eller nån annan tillverkare.

Citat:

[i]Jag nämde inget eftersom det har inte bekräftats några TDP värde för kommande nVidia kort.

Har det kommit officiella värden på HD4000 serien då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jaha så det är en benvärmare. Men märkligt att du inte nämnde något om de strömmonster som Nvidia ska släppa. Men dem kanske inte räknas in i ekvationen.

Nej men du förstår att Nusse är emot Ati, det är därför han inte nämner Nvidia korten när det handlar om grafikkortens nackdelar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Du fortsätter i samma stil. Väljer en källa som har angivit högsta tdp för 3870X2.
Alla andra källor jag sett har angivit TDP om 190-200w.

Sen övertolkar, vinklar och raljerar du vidare i gammal god stil. Du förstår mycket väl att det är AMD/ATI jag menar och inte Sapphire eller nån annan tillverkare.

Har det kommit officiella värden på HD4000 serien då?

Och du fortsätter att klaga.
Vad gör din källa mer trovärdig än min?

Nästa gång gör dig klargjord så det blir inte missuppfattningar.

Nej, det har kommit ut spekulerande TDP värde.

Hajper: Om man kritiserar kommunism så måste man vara en liberal/konservativ/borgare per automatik änligt dig eller hur.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Seriöst!! Det var länge sedan ATI piskade Nvidia i grafik... och då skall vi inte ens snacka om AMD och Intel i processor kraft sedan P4 fasade ut..

Ett extremt system med Intel/Nvidia mot ett från AMD/ATI?!
Vem tror ni vinner?! behöver vi ta reda på det?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
När Crossfire funkar, så är HD3870X2 oftast 5-10% snabbare än Ultra.

Jo men det var inte det som var frågan. Du har helt rätt i att om man avaktiverar ena kärnan så blir det långsammare än Ultra men kör man båda kärnorna samtidigt (det är trots allt fortfarande ETT kort) så är den oftast 5-10% bättre än Ultra.

Pinsamt jämfört med en GPU från Nvidia!

Men men detta kanske är en comeback för AMD&ATI för det kan dom behöva..
AMD har brutala skulder just nu som inte är att leka med!

Vänta nu till vi får se vem som levererar vad i tester med "Snabbhet vs Watt vs Pengar".

Allt för mig denna gång

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk

Hur är det med Cossfire-stödet till Asus Commando? Jag har för mig att hastigheten på den ena PCI-E sloten inte hängde med.

Är det någon som vet hur det är med det nu?

2st 4850 verkar lockande om de blir så svala som det påstås.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ja; hösten tycker jag är bäst, då kan man behöva lite för att liva upp i mörkret.

Då kanske vädret kan motivera en att vänta ut priserna

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag nämde inget eftersom det har inte bekräftats några TDP värde för kommande nVidia kort.

Men kom igen. Dagisfasoner. Du, likaväl som majoriteten här inne är väl införstådda med att nya GT200 kommer att vara ett strömslukande monster. Nvidia kan inte gå emot fysikens lagar. Utan krympning i tillverkningsprocessen så kommer GT200 garanterat att kräva mer ström än vad G92 gör. De specen som ligger ute på nätet nu tycker jag verkar tillräckligt trovärdiga.

Att du blir anklagad för att vara "fan boy" tycker jag är befogat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Mkt. vackert 4870..... hade inte missprydit speldatorn precis..... Jag har dock inte några direkta planer på att uppgradera grafikkortet i år men vem vet...

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Att du blir anklagad för att vara "fan boy" tycker jag är befogat.

Det skulle vara befogat om jag var det, med det är jag inte. Om jag är något så skulle jag vara antiATI då jag kritiserar ATI, men någon fläktpojke är jag inte.

Det är intressant att du påpekar att jag inte tog upp nVidia's strömförbrukning när du har inte nämnt ATI's. Både på nuvarande och kommande, istället fick jag göra det.

Innan man börjar springa med en fläktpojke stämple så skulle man kanske stanna upp och se sig i spegeln istället.
Så lägg av med häxjakten, det börjar bli barnsligt. Låt oss gå tillbaka till ämnet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."