Permalänk
Medlem

Starta datorn genom mobiltelefon

Jag vet att detta varit uppe förut, men efter en genomläsning fick jag inte svar på min fråga.

Jag skulle vilja kunna starta min datorn genom att jag ringer till en mobil. Dock är jag helt okunnig i allt vad lödning heter, så skulle vilja ha det så enkelt som möjligt. Min tanke är därför att jag kopplar in en handsfree i mobilen, när man ringer låter en svagt klick (knappt hörbart) i lurarna dock när man lägger på luren (den som ringer) så hörs en kortare melodislinga. Min moderkort har funktionen att den startar när man rör på musen (PS/2). Jag tänkte därför att man kunde koppla ihop en "mussladd" med en hörlurssladd och när det ringer startar datorn...

Men, det funkar inte. Jag testade först med musen som den är och datorn startade som den skulle. Klippte då bort själva musen och skalade kablarna och "gned" de mot varandra och datorn startade. Klippte sedan av ett par gamla hörlurar (handsfree:en är en sån där man kan stoppa in vilka 3.5mm hörlurar som helst) och skalade de. Satte in hörlurskabeln i min mp3spelare och satt igång en låt (för att få ström i hörlurskablarna)... Sedan testade olika kombinationer med anslutningar mellan mus-sladden (som satt ikopplad i min avstängda dator) och hörlurssladden. Tillslut fick jag den att starta.

Tvinnade då ihop de sladdarna men då funkade det inte. Testade sedan att starta den på det sättet som funkade förra gången, det vill säga att lägga ihop (gnida) några av kablarna i mussladden, men funkar inte heller. Däremot hör man ett mycket svagt knäpp från högtalarna (som är på och ikopplade i datorn), man ser även en mycket svag knista. Detta händer när man kopplar ihop gul kabeln med kabeln utan "skydd", vilken jag antar är jorden. Tänkte då att jag kanske kortslutit någon krets som sköter musen men om jag kopplar in min USB-mus via en USB->PS/2 adapter så funkar det utmärkt att starta datorn via musen.

Så min fråga, hur ska jag göra? Som ni antagligen märkt är jag en tvättäkta novis på området, så inga komplicerade lösningar!

(har även ett tagnetbord jag kan uppoffra om det är till någon nytta...)

Permalänk

Detta har gjorts förr (flera år sedan) av någon på sweclockers (pawa00?).

Nåväl, jag tror att en vanligt mobiltelefon tillsammans med ett relä samt wakeonlanfunktionen på ett nätverkskort fick det hela att fungera.

Visa signatur

Intel Core2 Duo E6850 3,0ghz | Gigabyte P35 DS3 | Gainward 8800GT 512mb | 4 x 2048gb Kingmax PC 6400 | WD Raptor 150gb | Cooltek 600w

Permalänk
Medlem

Ja det låter väl rimligt, har ingen anning om hur jag ska gå till väga bara...

Dock upptäckte jag något väldigt intressant, Om jag kopplar min USB-optiska-mus (Logitech RX300) via en USB->PS/2 adapter till datorn, sedan lägger min gamla mobil (Samsung X700) cirka en cm ifrån den och ringer till den så startar datorn (självklart med Wake on mouse aktiverat i BIOS). Det som är intressant är att vibrationen är avstängd på mobilen, den rör sig inte en millimeter utan bara låter... Kan det vara radiovågorna från mobilen som gör att elektroniken i musen ger ifrån sig några signaler?

Oavsett löser det mina problem, i alla fall tillsvidare...

Permalänk
Permalänk
Medlem

En riktigt ghettolösning kan ju vara att tejpa fast en mobiltelefon som har ganska stark vibrationsförmåga på en mus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rolandgerkman
Detta har gjorts förr (flera år sedan) av någon på sweclockers (pawa00?).

Nåväl, jag tror att en vanligt mobiltelefon tillsammans med ett relä samt wakeonlanfunktionen på ett nätverkskort fick det hela att fungera.

Skulle snarare tro att han helt enkelt koppla in dem till datorns vanliga startknapp. Gör enklast med att koppla svarsknappen på ett headset till ett relä som sluter datorns påsättningkrets. Detta ger också möjligheten att tvångsavsluta.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag försökte mig förut på något liknande:
Jag tog en gammal 3210:a med handsfree. Tog bort hörluren och kopplade till en transistor istället, med 12v bakom. Därefter lät jag strömmen som började flyta igenom tranistor gå till ett relä som gjorde att den "klickade till" och slöt en annan krets. Den andra kretsen skulle då vara datorns på-knapp. Konstigt nog fick jag det aldrig att fungera, någon som har en teori?

Bifogar min egna tråd
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

För att svara på trådskaparens fråga: Jag vet inte, men så som jag gjorde dög inye i alla fall :P.

Edit: lite googlade
http://www.youtube.com/watch?v=Oyp8eoYmRXo
Byt ordet bomb mot dator så kanske det ger lite tips.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

Jag hade nog använt WAP + php + WakeOnLAN numera, så slipper man ha en telefon liggandes hela tiden sidanom, också kan man ju starta annat med.

EDIT: Fast det bygger ju på att man har en liten separat webbserver eller likande hemma.

Permalänk

Varför göra detta ?

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HP_ÄGAREN
Varför göra detta ?

varför inte?

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti4s
varför inte?

Nja, tänkte mig mera att starta datorn via knappen eller via en fjäll

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

via en fjäll?

Jag har en stationär dator och kommer spendera sommaren på resande fot och skulle titt som tätt behöver komma åt dokument etc. Eftersom en dator är lätt att komma åt plus att jag har VNC på min handdator kan jag fjärrstyra min dator, bara den är på. Eftersom jag inte vill att den ska stå på hela tiden så vill jag kunna starta den från fjärran... Därav starta den med mobilen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
via en fjäll?

Jag har en stationär dator och kommer spendera sommaren på resande fot och skulle titt som tätt behöver komma åt dokument etc. Eftersom en dator är lätt att komma åt plus att jag har VNC på min handdator kan jag fjärrstyra min dator, bara den är på. Eftersom jag inte vill att den ska stå på hela tiden så vill jag kunna starta den från fjärran... Därav starta den med mobilen...

Har du då aktiverat rätt energisparläge så är datorn i stort sett avstängd och drar bara någon enstaka watt eller två. Sen låter du den att starta på grund av aktivitet i nätverkskortet för att sedan gå tillbaka i sömnläge efter angiven tid (Windows inbyggda energisparfunktion).

Sen är bara att använda wap på mobilen för att få datorn att starta.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Om du har en server inom samma nätverk (eller annan dator för den delen) så kan man alltid använda ett script som finns på phpportalen.

http://www.phpportalen.net/viewtopic.php?t=53382&highlight=wo...

Du besöker då en wapsida som sänder WOL-signaler till din dator. Men detta kräver då en dator som kan exekverar php-kod.

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att få en linuxbaserad router såsom Linksys WRT54GL att få den att skicka WOL-signal till datorn på något sätt?

Verkar som att det skulle kunna funka med alternativ firmware såsom DD-WRT: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WOL

Det finns hemsidor som kan skicka WOL-signaler över internet, t.ex.:
http://stephan.mestrona.net/wol/

Tyvärr så verkar man inte kunna göra detta över trådlöst nätverk så datorn måste vara kabelansluten till routern för att det ska funka.

EDIT: Sidan har ju ett forum för hur man gör med olika routrar också!
http://stephan.mestrona.net/wol/forum/viewforum.php?f=2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazen
En riktigt ghettolösning kan ju vara att tejpa fast en mobiltelefon som har ganska stark vibrationsförmåga på en mus

HAHAHAAHAHAHAHAHAHAHHAHA skönaste lösningen ever!!

Permalänk
Medlem

Jag har löst det här med lite elektronik, gjorde det som projektarbete. Det blev dock ganska mycket mer avancerat än att bara koppla en telefon direkt till musen.

Man kopplar in kretsen till moderkortet och till en telefon. Skiten ger dessutom lite signaler tillbaks så man vet om datorn är igång, om den är ansluten till nån spänningskälla och lite sånt.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Jag skulle gått direkt på kablarna från moderkortet till startknappen. antingen klipp eller skala dom och löd på 2 kablar till. (skala = vanliga strömknappen fungerar fortfarande)

för att starta datorn behöver bara ledarna korsas. det borde ju möjligtvis fungera med mobil med headset eller dylikt.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Själv kör jag WOL (Wake on LAN) via min router som jag kan ansluta med SSH eller https till.
Dock så har jag custom firmware i min router (Open WRT) så den har ganska mycket extra funktionalitet.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

OffT: Hur tusan får jag datorn och starta med rörelse med min mus? ;O

OnT: Tycker de flesta har bra svar.

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk
Medlem

Jag gjorde så att jag tog en gammal mobil, Ericsson A1018, då den skickar ut ström som är tänkt till att tysta bil-stereon i bilen tog jag vara på den strömmen och kopplade ett relä dit, och relät är kopplat till moderkortets ON pinnar. Den som är kopplad till vanliga startknappen.

Då kan jag både stänga av och sätta på datorn genom att ringa till mobilen.

Visa signatur

...dä ä moderbordet som int liirar me simmarna...