Vad gör du om du får problem med din dator?

Permalänk

Vad gör du om du får problem med din dator?

Tjo, vad gör du om du får något fel eller problem?

Jag själv gör olika, är det jobbigt som virus, formaterar jag bara om helt enkelt. Om det är lite problem med firefox så fixar jag det.

Nåväl, vad gör du?

Permalänk
Medlem

Klart det beror på vad det rör sig om för problem.

Permalänk
Inaktiv

problem med min dator ansåg jag som något större. Jag anser inte att lite mindre mjukvarjuproblem var "min dator"

Typ mer att hela registret brakade ihop eller att ett antal viktiga systemfiler blev korrupta..

Jag valde formatera..

Permalänk
Medlem

Antivirus, CCleaner och sen lite stabilitetstest. Har faktiskt inte haft så många mjukvaruproblem genom åren, mest hårdvara

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Beror ju helt klart vad det är för problem. Försöker fixa det så klart, fråga efter hjälp och Googla.

Känns lite overkill om MSN inte fungerar och man formaterar om ^^

Permalänk
Medlem

Det är klart att jag försöker lösa problemet först men jag drar mig absolut inte för att installera om os:et.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Testpilot

Formatera om ser jag som absolut sista åtgärden och så långt har det aldrig gått vad jag minns. Faktum är att jag inte ens formaterar när jag byter moderkort, det räcker gott att bara installera om Windows.

Sen finns det ju folk som ser formatering som en vardagssyssla och gör det gladeligen på grund av att man inte kan logga in på Wow eller CS för stunden när det egentligen beror på nått fel hos dom som håller i spelet. Har aldrig förstått hur ett spel kan vara så viktigt att man utan att blinka formaterar om hela disken.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Formatera systemdisken, förr i tiden så försökte jag åtgärda felet eller ghosta om. Men i.o.m. MS gick ifrån dos tycker jag användarvänligheten minskades rejält.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Novac
Beror ju helt klart vad det är för problem. Försöker fixa det så klart, fråga efter hjälp och Googla.

Känns lite overkill om MSN inte fungerar och man formaterar om ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden

Sen finns det ju folk som ser formatering som en vardagssyssla och gör det gladeligen på grund av att man inte kan logga in på Wow eller CS för stunden när det egentligen beror på nått fel hos dom som håller i spelet. Har aldrig förstått hur ett spel kan vara så viktigt att man utan att blinka formaterar om hela disken.

Jo, det är just det jag lärt mig nu. Innan ville jag bara formatera om (C:\) för jag inte hade något annat att göra. Men nu när det är sommar kan man ju likagärna dra ut lite, sen vet man nått nytt vad man kan göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laxxal
Jo, det är just det jag lärt mig nu. Innan ville jag bara formatera om (C:\) för jag inte hade något annat att göra. Men nu när det är sommar kan man ju likagärna dra ut lite, sen vet man nått nytt vad man kan göra.

Så pga av en aning rastlöshet och inget att göra så utför man en formatering?

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Klart att jag fixar problemet, eller. Näe inte alltod när det är hårdvarufel, jag är inte så bra på att laga ramminnen eller voltmodda moderkort så de kan ge 2V till ramminnena istället för 1.79V (på ett som bara stöder 1.8V).

Formatera? Nevah!

Permalänk

Google.com

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyrusG
Så pga av en aning rastlöshet och inget att göra så utför man en formatering?

Tydligen så ja, gjorde jag det innan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Google.com

Säger du till mig? Denna tråd handlar inte om hjälp, utan jag som vill veta vad ni gör?

Permalänk
Medlem

Är datorn dum så slår jag den, då lyder den. Universalverktyg.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laxxal
Säger du till mig? Denna tråd handlar inte om hjälp, utan jag som vill veta vad ni gör?

Frågan lyder: "Vad gör du om du får problem med din dator?"
Hans svar: Google.com

Inga konstigheter

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Avstängd

Beror ju på problemets art.. Formatera gör jag inte i första taget, det blir alldeles för tidsödande med allt sparande.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jag försöker fixa problemet genom att kolla på sweclockers eller söka på google. Hittar jag inget så formaterar jag. 1 timme senare är jag klar. Har allt sparat på min lagringsdisk. Programmen som SKA installeras varje gång ligger i en mapp o alternativprogram ligger i en annan

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

slår sönder datorn , eldar upp resterna o köper en ny

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

Försöker alltid fixa problemet. Brukar bli en hel del svordomar dock...

//Stefan

Visa signatur

Min espressomaskin blue-screenar aldrig...

Permalänk
Hedersmedlem

Fixar så att den funkar, med formatering om det behövs

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Så klart gör jag allt för att fixa problemet snarast! Det är bara i VÄRSTA FALL som en formatering förekommer. Å de e typ var annat år max. Å om jag inte kan fixa det så har jag många bra kontakter inom dator värden, om inte den sidan... va hette den nu igen... Sweclockers (I). haha den r å rek.

Men idag har jag faktiskt gjort en återställning av min laptop. Det gíck inte å komma in i systemet efter att ha installerar explorer 7..

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

Fixar det eller kör tillbaka en backup

Permalänk
Avstängd

Stänger av datorn helt lugnt, går och sätter mig framför tv'n i soffan och bara glor, eller vänta lite var detta när man dog pga lagg i d2 hc?

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Testar om jag kan fixa på egen hand, kan jag inte det googlar jag tills döds och/eller kollar runt med polarna.

I 1 fall av 10 så blir det väl en formatering.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Har bara formaterat 1 gång, och då var all data korrupt.

Men jag kunde kopiera in allt i en annan dator med samma HDD innan formateringen.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

I och med vistas underbar funktion Complete-systemåterställning så blir det inte någon formatering längre. Kör en 30gb partion för sys som jag tar backup på när jag gissar att något kan gå åt skogen (typ sp1). Har en annan partion för lagring där även "mina dokument" osv är kopplat till.

Det tar en 15-20min om något går åt skogen så gör man bara en systemåterställning och vet att problemet är borta, inget förlorat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Hittar jag inget så formaterar jag. 1 timme senare är jag klar. Har allt sparat på min lagringsdisk. Programmen som SKA installeras varje gång ligger i en mapp o alternativprogram ligger i en annan

Hur gör du med sådana program som Office 2007 och CS3(photoshop, dreamwaver osv.)? Det funkar väl inte riktigt bara att starta ifrån en mapp där det har varit installerat förut... Hur löser du det?

Finns det någon som kan rekommendera något bra program till xp som kan göra en fullständig backup av partion/windows utan att programmet behöver installerat. Norton ghost behöver ju vara igång och dra onödiga resurser när det inte används...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

beror helt och hållet på problemet, ett par polare hade inget skrivbord, ikoner eller startmeny så efter lite google och rensning blåste ja om burken.

men som sagt, lösa problemet röstade jag på och det försöker jag alltid med först innan jag gör nåt annat som t.ex en formatering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Hur gör du med sådana program som Office 2007 och CS3(photoshop, dreamwaver osv.)? Det funkar väl inte riktigt bara att starta ifrån en mapp där det har varit installerat förut... Hur löser du det?

Jag har bara installationsfilerna lagrade på hårddisken så varje gång jag ska formatera är det bara att installera alla program och drivers i "mapp 1"

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

beror helt och hållet på problemet.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<