Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Radeon HD 4800-serien försenas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Men gå och lägg dig! Har du något i huvudet över huvud taget? "Orka köpa ett kort som inte kostar 6 papp, jävla fanboy!" Det finns faktiskt mer än prestanda som spelar in i vad folk köper och innan du börjar gnälla efter något speciellt märke (Nvidia i det här fallet), så kanske du borde läsa på lite om hur prestandaracet ligger till. Enligt rykten så kommer HD4870 ligga väldigt nära 9800GX2 och HD4870X2 kommer slå GTX280 med marginal så lägg ner allt skitsnack är du snäll. Ingen behöver det.

Personligen skulle jag lägga ner såna förhandsspekulationer innan någon av produkterna finns tillgängliga på marknaden. 3dMark testerna för ATi grafikkort har varit väldigt gynsamma de senaste generationerna. Men tyvärr lyckas korten ändå få stryck när det väl kommer till riktiga tester.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det brukar vara riktigt svårt att få tag i nya kort efter lanseringen då trycket brukar vara stort så man kan få vänta till slutet av Augusti om man har otur.

Shit, är det alltid så här? Jag har aldrig köpt ett helt nytt grafikkort förut, så jag kan inte uttala mig. Jag har alltså två val: antingen förbokar man ett kort och hämtar ut när det lanserar (och kanske får betala överpris?) eller så väntar man i två månader(!)??

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorkelfarsan
Shit, är det alltid så här? Jag har aldrig köpt ett helt nytt grafikkort förut, så jag kan inte uttala mig. Jag har alltså två val: antingen förbokar man ett kort och hämtar ut när det lanserar (och kanske får betala överpris?) eller så väntar man i två månader(!)??

Ja det kostar att vara först.

Man kan även boka ett kort som är billigare men man får ofta vänta två tre veckor extra. En del förbokar flera olika kort för att öka chansen en att få ett.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorkelfarsan
Shit, är det alltid så här? Jag har aldrig köpt ett helt nytt grafikkort förut, så jag kan inte uttala mig. Jag har alltså två val: antingen förbokar man ett kort och hämtar ut när det lanserar (och kanske får betala överpris?) eller så väntar man i två månader(!)??

Ja, antingen eller

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det brukar vara riktigt svårt att få tag i nya kort efter lanseringen då trycket brukar vara stort så man kan få vänta till slutet av Augusti om man har otur.

Höll på att sluta så för mig när jag skulle köpa ATI HD 3870, vid novemberlanseringen förra året. Hade beställt kortet från TBH. Men de lyckades slarva bort min order. Så jag fick inget grafikkort. Men som tur var lyckades jag komma över nästa sista exemplaret i datorbutikens mässshop på Dreamhackvinter. Tur hade jag.

Medveten om att Nvidia presterar bättre. men pga av att kortet är strömhungrigt, väljer jag HD 4870 istället. Bra att ha tills jag fått ihop pengar till mitt Nehalem system. Som ska innehålla en Blomingfield extreme, 8GB minne, 64-bits Vista Ultimate och ett X58 moderkort med två ATIx2-kort. Alt Nforce-baserat moderkort med Quad SLI.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Enligt rykten så kommer HD4870 ligga väldigt nära 9800GX2 och HD4870X2 kommer slå GTX280 med marginal så lägg ner allt skitsnack är du snäll. Ingen behöver det.

'Enligt rykten så.....| |..så lägg ner allt skitsnack är du snäll. Ingen behöver det'

Bra mening.

Jag hoppas förresten att du har rätt, men jag tror inte det. HD4870x2 kommer, om det har tur, hamna mitt mellan gtx260 och 280, tror jag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det känns tråkigt att säga det, men trots att jag sitter på ett grafikkort som jag köpte i November 06 så skulle jag inte ha någon nytta av de nya grafikkorten. Jag måste skaffa en större skärm för den saken, vid 1280x1024 kör jag Oblivion och Crysis med allt på max och de är de mest krävande spelen jag känner till. Hmm. Bauta-skärm blir dyrt

Och G80 blev antagligen typ för bra, så länge som det har hållit.

Håller med dig. Jag har inte Crysis som en generell måttstock för kvalité/prestanda eftersom jag inte är så imponerad av det.
Eftersom jag skaffade en 32" Tv som jag kör som monitor behöver jag nu lite extra "oomph" för att köra vissa spel, men det är inte många som har fått min setup på knä hittils. Mjukvaran, fixar däremot inte alltid 1920*1080p har jag märkt, så jag får ändå skala ner.

Grafikkort kan gärna stödja trevliga frekvenser men har man en skärm som "begränsar" känns det overkill, såvida inte nya shaders och liknande tillkommer.

Mitt G80 fortlever i farsans burk tillsammans med en TFT på 1280*1024p och den sam-existensen kommer bli långlivad eftersom gubben är fullt belåten med 19" och har bra glasögon!

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
'Enligt rykten så.....| |..så lägg ner allt skitsnack är du snäll. Ingen behöver det'

Bra mening.

Jag hoppas förresten att du har rätt, men jag tror inte det. HD4870x2 kommer, om det har tur, hamna mitt mellan gtx260 och 280, tror jag.

Rykten som ligger väldigt nära faktum (bekräftat av pålitliga personer som aldrig haft fel förr).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Rykten som ligger väldigt nära faktum (bekräftat av pålitliga personer som aldrig haft fel förr).

Kanske, men 1. Det är fortfarande en dålig mening(rent logiskt, och att försöka få någon att 'lägga ner, ingen behöver det' spekulationer om en osläppt produkt på ett diskussionsforum)**

och 2. Jag väntar tills de har släppts och vi har flera djupgående tester, liksom de flesta verkar göra, innan jag säger något definitivt om vad som kommer vara, trots pålitliga personer som aldrig har fel.*

Edit* (..Det var egentligen ingen vidare mening det heller Men på ett annorlunda vis)

Edit2** 'Lägg ner', 'gå och lägg dig', då fattas bara 'klipp dig för fan' så har vi en komplett samling.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Personligen skulle jag lägga ner såna förhandsspekulationer innan någon av produkterna finns tillgängliga på marknaden. 3dMark testerna för ATi grafikkort har varit väldigt gynsamma de senaste generationerna. Men tyvärr lyckas korten ändå få stryck när det väl kommer till riktiga tester.

Fast i Vantage så är det faktiskt Nvidia som har lättare att plocka poäng. Det ska dock ATi fixa med nya drivrutiner som kommer snart.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

We have spotted a RV770PRO demo system over at Computex and we have checked out the settings of the beta Catalyst drivers for RV770 series. The card can be easily overclocked to 700MHz core and as a result, the score for 3DMark Vantage is P6466.

Nice:)

http://www.vr-zone.com/articles/Radeon_HD_4850_%28RV770PRO%29...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ser ingen anledning till varför HD4870X2 inte slår GTX280. Med tanke på att det är 2 GPUer mot 1?

Nej förlåt jag menar umh... Inget bra kan komma från ATI usch vad jag yrar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Jag läser på Internet att man nu har bestämt sig för 800 shaders...
Kan det ens stämma?

Inte för att det är en jättetrovärdig sida, men på wikipedia har man också ändrat siffrorna, där stod det 480 förut:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_ATI_graphics_proce...

Enligt dessa källor ska det alltså bli 800 shaders och inte 480...

EDIT: lite småfix.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Jag läser på Internet att man nu har bestämt sig för 800 shaders...
Kan det ens stämma?

Inte för att det är en jättetrovärdig sida, men på wikipedia har man också ändrat siffrorna, där stod det 480 förut:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_ATI_graphics_proce...

Enligt dessa källor ska det alltså bli 800 shaders och inte 480...

EDIT: lite småfix.

Det skulle vara jävligt gött med 800 men wikipedia är ingen bra källa. =(
Men man kan ju alltid hoppas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusDazE
Det skulle vara jävligt gött med 800 men wikipedia är ingen bra källa. =(
Men man kan ju alltid hoppas

Det står inte bara på wikipedia...
Googla på "800 shaders" så får du se...

Kolla också in nordichardwares .com-sida.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Det står inte bara på wikipedia...
Googla på "800 shaders" så får du se...

Kolla också in nordichardwares .com-sida.

Japp de står de och då kan man ju lita på de:P
lite mer än wikipedia iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusDazE
Japp de står de och då kan man ju lita på de:P
lite mer än wikipedia iaf.

Wikipedia is ju teh shiet of trolig information.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Wikipedia is ju teh shiet of trolig information.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Personligen skulle jag lägga ner såna förhandsspekulationer innan någon av produkterna finns tillgängliga på marknaden. 3dMark testerna för ATi grafikkort har varit väldigt gynsamma de senaste generationerna. Men tyvärr lyckas korten ändå få stryck när det väl kommer till riktiga tester.

Spekulationer är ju precis vad ett sådant här forum är till för om man nu pratar om en produkt som inte släppts än och jag försöker basera så mycket av mina argument på någolunda trovärdiga rykten som möjligt, då rykten är allt vi har att gå på tills produkten släpps. Grejen är den att 3dmark06 har ATI haft bättre i men har halkat bakom i spel, med HD2xxx serien och HD3xxx serien, men innan dess låg de på topp i båda två. Än så länge plockar Nvidia poäng mycket lättare i Vantage och det är därifrån jag baserar mina argument då HD4870 RYKTAS få ca. 3600 poäng, dvs. ca. 100 poäng mindre än 9800GX2 och HD4870X2 ryktas få ca. 5300 poäng, dvs. 500 poäng mer än GTX 280. Om det stämmer vet ju ingen, det är just därför det kallas spekulation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
'Enligt rykten så.....| |..så lägg ner allt skitsnack är du snäll. Ingen behöver det'

Bra mening.

Jag hoppas förresten att du har rätt, men jag tror inte det. HD4870x2 kommer, om det har tur, hamna mitt mellan gtx260 och 280, tror jag.

HD4870X2 ryktas ha 5300 poäng i Vantage, medan GTX 280 ryktas ha ca. 4800 poäng i extreme-testet. Än så länge ser det lovande ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Kanske, men 1. Det är fortfarande en dålig mening(rent logiskt, och att försöka få någon att 'lägga ner, ingen behöver det' spekulationer om en osläppt produkt på ett diskussionsforum)**

och 2. Jag väntar tills de har släppts och vi har flera djupgående tester, liksom de flesta verkar göra, innan jag säger något definitivt om vad som kommer vara, trots pålitliga personer som aldrig har fel.*

Edit* (..Det var egentligen ingen vidare mening det heller Men på ett annorlunda vis)

Edit2** 'Lägg ner', 'gå och lägg dig', då fattas bara 'klipp dig för fan' så har vi en komplett samling.

1. Han spekulerade inte det minsta.

Smartidiot89: "Umh jo visst. Sist jag kollade ska 4870 sniffa 9800GX2 i baken."

3dfx(som jag svarade på senare:"Du kanske har sniffat dig själv lite för mycket i baken och blivit lite snurrig?

Att det alltid är idioter med trötta AMD-system som kommer med dessa korkade fanboy-svar.

Förbered dig på att bli besviken..."

Jag undrar var du ser spekulationen här. Allt han gör är ett påhopp på någon som inte tycker detsamma som honom när alla rykten (dvs. den enda information vi har om korten) säger mot honom. Därför tyckte jag att han skulle "lägga sig" och att "ingen behöver sånt". Spekulation välkomnar jag, men det där var en rent ut sagt skitkommentar.

2. Självklart vill jag också se genomgående tester och sånt, men det är ju just spekulationerna som är så intressant på Swec. Jag hävdar aldrig att HD4870X2 ÄR bättre än GTX 280 utan att det RYKTAS om det. Det betyder att den information vi har i dagsläget pekar på det men kan vara fullständigt fel. Som sagt kan ju ingen säga hur ett kort presterar innan det gjorts recensioner men det är ju ganska väntat, och just därför spekulerar man

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990