Permalänk

vad tycks om detta ?

PROCESSORIntel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz,800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
SINNESRO 1 års grundläggande garanti redigera
VAL AV FÄRG Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm redigera
LCD-SKÄRM 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™ redigera
BIOMETRISK IDENTIFIKATION Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj redigera
MINNE 4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048] redigera
HÅRDDISK 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk redigera
GRAFIKKORT NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara redigera
PRIMÄRT BATTERI Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VictoriNox
vad tycks om detta ?

PROCESSORIntel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz,800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
SINNESRO 1 års grundläggande garanti redigera
VAL AV FÄRG Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm redigera
LCD-SKÄRM 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™ redigera
BIOMETRISK IDENTIFIKATION Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj redigera
MINNE 4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048] redigera
HÅRDDISK 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk redigera
GRAFIKKORT NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara redigera
PRIMÄRT BATTERI Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

vad ska man säga? ser väl ok ut?
finns ju inte spl många "nya" kombinationer av val som ej har nämts i tråden.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hej. Funderar på enklaste varianten så billigt som möjligt med 1,8ghz, dock 1440 x 900 skärm.
Kan ju oxå fråga om skillnaden förutom upplösning är stor mellan 1280 och 1440 skärmarna, alltsåp kvalitétsmässigt?
Rosa skal osv. Priset landar på ca 6500:- med alla rabatter.
Hur lång leveranstid är det skulle ni tro? Måste ha den innan den 20:e denna månad! Är det möjligt?

Permalänk
Medlem

Eftersom du bor i Skellefteå så tar det ju ännu en extra dag från sundsvall, kan jag tänka mig.
Och från Värnamo till Svall tar det en extra dag.

Permalänk
Medlem

Va fan DELL!!!

Fick mitt lev.datum uppskjutet från 11/6 till 19/6. Och meddelandet från dell säger att det beror på komponentbrist, men hur i h-vete kan det va orsaken när den är i fas 4 (dvs den har passerat produktionsfasen)!!!???

Jävla klåpare! Jag beställde 14/5 och ordern reggades 16/5. Så över en månad ska man vänta asså...

Min konfig består bla av dessa saker:

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)

Minne 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]

Grafikkort NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med
256 MB dedikerat grafikminne

Hårddisk 200 GB hårddisk med Free Fall Sensor
(7200 RPM)

15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900)
TFT-skärm med TrueLife™

Nån som vet om det är någon utav ovanstående komponenter som det är ont om?

Permalänk

Jag har precis ominstalerat vista på min nya xps. Och jag håller på att instalera drivrutiner...
men jag hittar inte vilket drivrutin som ska vara till:
BIOMETRIC COPROCESSOR
om det är någon som vet vore det nice om han/hon kunde dela med sig av sin extrema kunskap:P

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxxa
Va fan DELL!!!

Fick mitt lev.datum uppskjutet från 11/6 till 19/6. Och meddelandet från dell säger att det beror på komponentbrist, men hur i h-vete kan det va orsaken när den är i fas 4 (dvs den har passerat produktionsfasen)!!!???

Jävla klåpare! Jag beställde 14/5 och ordern reggades 16/5. Så över en månad ska man vänta asså...

Min konfig består bla av dessa saker:

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)

Minne 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]

Grafikkort NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med
256 MB dedikerat grafikminne

Hårddisk 200 GB hårddisk med Free Fall Sensor
(7200 RPM)

15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900)
TFT-skärm med TrueLife™

Nån som vet om det är någon utav ovanstående komponenter som det är ont om?

Jag beställde precis samma spec förutom skärmen. Valde 1650 skärm istället. Beställde i tisdags, kollar man nu så är den skickad och är i danmark nu med en ETA den 10/6 (tisdag). Så, kan ju vara skärmen då kanske...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alx__1991
Jag har precis ominstalerat vista på min nya xps. Och jag håller på att instalera drivrutiner...
men jag hittar inte vilket drivrutin som ska vara till:
BIOMETRIC COPROCESSOR
om det är någon som vet vore det nice om han/hon kunde dela med sig av sin extrema kunskap:P

Det finns inga drivrutiner, det är själva programmet du måste installera.
Först då installeras drivrutinerna, du hittar programmet under "Security" från dells hemladdningssida för dell m1530.

Permalänk

vad menas med detta ?
Externt tangentbord
Kostnadsfri Logitech Cordless Desktop EX110 [ta bort 319,00 kr].

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kostnadsfri Logitech Cordless Desktop EX110 [ta bort 319,00 kr]

Ja, visst låter det märkligt. Jag valde det i min beställning eftersom jag mycket väl kan ta emot 319 kr för att de ska få ge mig en cordless desktop. Hoppas verkligen att inget valdes bort eller att man blir debiterad i efterhand - eftersom jag egentligen inte vill ha någon EX110.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siddha
Kostnadsfri Logitech Cordless Desktop EX110 [ta bort 319,00 kr]

Ja, visst låter det märkligt. Jag valde det i min beställning eftersom jag mycket väl kan ta emot 319 kr för att de ska få ge mig en cordless desktop. Hoppas verkligen att inget valdes bort eller att man blir debiterad i efterhand - eftersom jag egentligen inte vill ha någon EX110.

mm precis, det låter väldigt konstigt. men jag ska nog också välja det.

när får du din beställning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MeMo
Jag beställde precis samma spec förutom skärmen. Valde 1650 skärm istället. Beställde i tisdags, kollar man nu så är den skickad och är i danmark nu med en ETA den 10/6 (tisdag). Så, kan ju vara skärmen då kanske...

Ja, kanske det...Men jag tycker det är märkligt att jag får vänta trots att min dator redan passerat produktionsfasen (fas 3)

Om min dator redan är ihopmonterad så kan ju inte komponentbrist försena leveransen!!??

Jävligt märkligt...ska ringa till dem på måndag och ställa dem mot väggen

EDIT1:
Jaha nu står det "Din beställning har skickats den 2008-06-07" ...Det va alltså inte komponentbrist, utan brist på packlådor eller nåt (fan va de ljuger!)

EDIT2:
Eeeeeeh...Nu e jag liiite smått förvirrad! Idag (8/6) står det att "Din beställning har skickats den 2008-06-08"
Ok, så de skickar den flera ggr i rad då
"2 för 1"-erbjudande kanske... Fan, om de e så här snurriga lär det väl aldrig komma fram!

EDIT3:
Fortsätter väl min egen lilla följetong här (säkert skit-intressant). Idag (9/6) står det återigen att den är skickad den 7/6 och nu finns det åxå en länk till Schenker...och på deras sida står det att den är i Danmark (antar jag...det står "DK" iaf) och att ETA är 11/6 (fast på DELL-sidan står det fortfarande ETA 19/6)
Snurrigt!

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte installera dessa drivisar?

Förövrigt så har mina högtalare börjare ge ifrån sig ett nästan "the ring" liknande ljud, sprakar och ljusa toner sammtidigt, typ glappar satan.. Why is that?

Permalänk
Medlem

Du bör ju ringa till supporten om högtalarna.
Men är du säker att du laddade hem rätt drivrutiner då? testa att uppdatera drivrutinerna i Enhetshanteraren så kanske det går.

Permalänk

Tjenare.
Håller på och letar efter en bra prisvärd bärbar och det verkar som det är denna som verkligen gäller nu med alla fina rabatter.
Men jag har lite svårt att bestämma mig för vilka komponenter jag skall välja och vill höra lite rekommendationer från er.

Det är dessa jag väljer mellan:

8285,76 kr - T8300, 1440x900
8673,36 kr - T8300, 1650x1080
8980,21 kr - T9300, 1440x900
9367,81 kr - T9300, 1650x1080

Övrig hårdvara är: 8600GT 256Mb, 4Gb Minne, 320Gb Hårddisk.

Vilken Skärm och Processor hade ni gått för, med tanke på priset då..?

Permalänk
Medlem

Min syster ska beställa en sån här i dagarna..

Vad tror ni om "Få 3 års XPS Premium maskinvarusupport för konsument till priset för 2" - är det värt det? Kostar 1400 för tre år då, så ca 1100 efter procentrabatten. Nuvarande bärbara (en HP) hade tre års hämtsupport, och den var borta 2 ggr under den tiden, senast precis innan de tre åren var slut ;).

Sen är ju bara frågan, 1440*900 eller 1650*1080...

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem

Skulle jag ha haft råd skulle jag 100% valt försäkring, iallafall i 2 år.
Oslagbar försäkring, har det på den andra dell-laptopen och har fått flera saker utbytt snabbt och enkelt.

Jag har 1440*900, och är helnöjd. Ingen kan svara på den frågan än er själva. En smaksak helt enkelt. Åk ner till närmaste butik som säljer datorer och se efter själva och avgör. Att andra ska säga vad som är snyggt är helt befängt. Dessutom när denna fråga har kommit upp femtio-elva gånger.
Vill bara uppmärksamma detta till er som ska köpa

Permalänk
Medlem

Det var främst garantin jag undrade på. Tyckte det verkade bra, och om den nu faktiskt också är bra (man vet aldrig), så är det ju fenomenalt. Tack för svaret.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem

Jo Jo, men ska man ha full försäkring måste man även välja garantin för samma period.

Just att bara ha garantin vet jag inte vad det skulle betyda egentligen, för efter 1 års standardgaranti så finns det ju fortfarande garanti kvar. Dock så måste du själv förklara att det är fel på varan och inte självförvållat. Under första året är det Dells uppgift.

Så för att få försäkringen kostar ganska så mycket faktiskt, men det var värt det för mig. Det är ju mestadels en chansning och vad man använder datorn till.

Måste tillägga att det där om skärmen, det var tänkt till alla som är sugen på att köpa denna dator. För det är så många som frågat om detta, inget personligt alltså.

Permalänk

Tja !!
Undrar om 3års garanti/support lr vad det nu heter är ett måste när man köper sin dator??
Räcker inte bara 1års grundgarantin ?
Ifall datorn går sönder av sig självt typ grafikkortet pajjar lr ngt så är det väl dells uppgift och garnatin gäller fortfarande efter att grundgarantin gått ut?
Vad innebär egentligen garanti ? hur fungerar det hos dell?
tacksam för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisherman89
Tja !!
Undrar om 3års garanti/support lr vad det nu heter är ett måste när man köper sin dator??
Räcker inte bara 1års grundgarantin ?
Ifall datorn går sönder av sig självt typ grafikkortet pajjar lr ngt så är det väl dells uppgift och garnatin gäller fortfarande efter att grundgarantin gått ut?
Vad innebär egentligen garanti ? hur fungerar det hos dell?
tacksam för svar!

Det får du ju bestämma själv! ska vi bestämma hur lång support du vill ha? lol
Ju de räcker väl med 1års garanti om du inte vill ha mer. Läs Konsumentköplagarna istället så får du reda på hur de funkar. Tror det även står på dells hemsida >.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxxa
Va fan DELL!!!

Fick mitt lev.datum uppskjutet från 11/6 till 19/6. Och meddelandet från dell säger att det beror på komponentbrist, men hur i h-vete kan det va orsaken när den är i fas 4 (dvs den har passerat produktionsfasen)!!!???

Jävla klåpare! Jag beställde 14/5 och ordern reggades 16/5. Så över en månad ska man vänta asså...

Min konfig består bla av dessa saker:

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)

Minne 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]

Grafikkort NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med
256 MB dedikerat grafikminne

Hårddisk 200 GB hårddisk med Free Fall Sensor
(7200 RPM)

15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900)
TFT-skärm med TrueLife™

Nån som vet om det är någon utav ovanstående komponenter som det är ont om?

Beställde exakt samma specs som du den 12e maj, har inte fått den än

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
nöps, har inte pillat på nåt förutom ändrat volten.

EDIT: den ligger stadigt på 47-49c vid surfning.

Har du använt Rightmark när du undervoltat xps:en? Jag har suttit o trixat lite med det oxå (och följt guider som finns) men får inte burken att använda mina inställningar. Måste man ställa nåt i BIOS oxå för att den ska använda de VID-värden man ställt in?

Fläkten drar igång när tempen är ca. 52 grader så det vore guld att kunna volta ner den så den ligger på 47-49 grader som i ditt fall.

Permalänk

HEJ!
Jag ska som snart beställa en xps m1530 och har ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på.

1.) vad är det man måste göra för att ställa in de inställningar man vill ha för fläkten? Alltså, att ställa in den grad i celcius då fläkten/fläktarna ska sättas igång ?

2.) Med vilket program och hur gör man isåfall för att överklocka datorn på ett så säkert sätt som möjligt utan att något går sönder ?

3.) Kan man använda både studentrabatten 5% och dells erbjudande 15% tillsamans ?

TACK FÖR SVAR!

Permalänk

1. Sök, finns olika program, speedfan etc...
2. Processorn eller grafikkortet? De finns massor med trådar om det, men Rivatuner funkar.. fast du överklockar alltid på egen risk.
3. Testa! Kolla i tråden så ser du.. för vissa funkar de å för andra inte, bara å försöka tills de går igenom, som jag har fattat det genom att bara LÄSA Tråden.

Permalänk
Medlem

Hur mycket låter era dvd/cd-läsare när ni sätter i/ut en skiva ,,, när ja sätter i en skiva så smäller de till ,,, samma sak när ja matar ut skivan låter typ som ett starkt plastigt ljud när skivan matas in/ut.. har inte haft någon dator med slot in drive tidigare ...fick även felkoder när ja skulle bränna

Är det normalt att de låter så på dessa DVD läsare

MVH Mikael

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

nån som vet om man kan stänga av musplattan? sitter å skriver i word och kommer åt den hela tiden så det blir knas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h-bo
Har du använt Rightmark när du undervoltat xps:en? Jag har suttit o trixat lite med det oxå (och följt guider som finns) men får inte burken att använda mina inställningar. Måste man ställa nåt i BIOS oxå för att den ska använda de VID-värden man ställt in?

Fläkten drar igång när tempen är ca. 52 grader så det vore guld att kunna volta ner den så den ligger på 47-49 grader som i ditt fall.

visserligen kör jag med en notebook kylare, fast den går på lägsta.
Jag följde denna guiden:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

fungerar klockrent, samt jag anväder rightmark

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
visserligen kör jag med en notebook kylare, fast den går på lägsta.
Jag följde denna guiden:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

fungerar klockrent, samt jag anväder rightmark

Jaså, jag har följt den oxå men när man kollar i menyn CPU info i Rightmark så är det ändå standard VID värden som används. Jag får väl göra ett försök till då o se om det är nåt jag missat.

Permalänk
Medlem

mm, gör det.
jag ändrade inget i bios utan gjorde guiden punkt för punkt.
vet ej vad som kan strula isåfall för dig =/ lycka till

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |