200gb Extern till bilsterio?

Permalänk
Medlem

200gb Extern till bilsterio?

Tänkte kolla med er om detta är en möjlighet att göra? Kan man ta en vanlig extern hdd, koppla till ciggarett-uttaget på 12v och koppla den externa enheten vidare till bilsterio med USB anslutning? Är detta möjligt att genomföra med en sånhär adapter:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=77486&...SectionRow1Left
altså, kan en sån sladd driva en extern hdd på 200 gb eller behöves något annat för att detta skall vara möjligt att göra?

Permalänk
Medlem

beror vel på om hårddisken går på 12v?
Har inte orginalsladden en transformator eller liknande som fixar rätt spänning eller ström eller vad det var.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

jo de har den, men vad ska de stå på den om detta skulle gå och lösa då? ska den transformera 230v - 12v om det funkar då?

Permalänk
Medlem

Det hela borde fungera utan problem om chassit ska ha 12V, glöm inte att kolla så att + och - är på rätt ställe

Permalänk
Medlem

Är inte så kunnig i detta, men det borde vara så.
lita inte på mig helt för ja kan ha fel.

En hårddisk är ganska ömtålig i drift så du ska nog inte köra rally med bilen när hårddisken är igång.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

står 12v 2a på transformatorn så de borde väl gå? jag menar om det är 5 a så spelar väl intede ngn roll?

Permalänk
Medlem

En hårddisk ska ha både 5v och 12v sedan får du tänka på att späningen i bilbatteriet inte konstant är 12v ut kan vara upp emot 13.8 i vissa fall när det är som mest laddat.

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Medlem

vad menas med det då? att det inte fungerar att ta strömmen från ciggarett uttaget så?

Permalänk
Medlem

funkar det inte med en 2,5tums disk då

dom drivs väl via usb?

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Hedersmedlem

OffTopic: Skall du någon gång söka på ordet, så stavas det STEREO

Menar inget ont, så ta inte illa upp

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hm, vad jag har hört så ska inte bilSTEREONs USB klara av att driva för stora hårddiskar, utan då får man gå ner på kanse 30-40 gb för att det ska lyckas driva hddn, så det är nog ett säkrare kort att köra med en vanlig extern som kopplas till ciggarett uttaget isf

Permalänk

Vette tusan om jag skulle våga använda en 3.5"-disk i bilen. Du har ju konstanta vibrationer när du kör samt om vägen är ojämn så är det ännu värre. 2.5"-diskar är vad jag vet oftast bättre i miljöre där det är mycket vibrationer. Fast en SSD-disk borde vara bäst

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Koppla aldrig finkänslig utrustning i cigguttag eller direkt i bilens elsystem. Spänningen varierar kraftigt där.

En 2,5" disk är det bästa valet då den endast kräver 5VDC. Om inte bilstereon skulle orka driva den (>500mA) så kan du alltid göra en egen 7805-regulator krets som tar strömmen från cigguttaget och gör en fin +5V.

En 7805-krets kan man knappast misslyckas med.
http://www.sminntech.com/images/7805datasheet.gif

Men jag skulle nog först kolla om bilstereon klarar läsa filsystem större än 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torva
hm, vad jag har hört så ska inte bilSTEREONs USB klara av att driva för stora hårddiskar, utan då får man gå ner på kanse 30-40 gb för att det ska lyckas driva hddn, så det är nog ett säkrare kort att köra med en vanlig extern som kopplas till ciggarett uttaget isf

BRL säljer ett paket med stereo och en 160gb disk, så det borde ju fungera med den storleken

http://www.brl.se/

klicka: Bilstereo>bilstereopaket>Pioneer hårddiskpaket 160gb

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem

Spänningar hit och dit...Om utrustningen vill ha 12V och är snorkänslig så får man ju sätta ihop en liten spänningsstabilisator (om detta inte redan finns i den så rysligt känsliga utrustningen). Vibrationerna i en bil lär inte vara några som helst problem, vanliga standardiskar håller i åratal i mycket besvärligare miljöer. Om man ändå vill gardera sig så är det ju bara att lägga hårddisken på något dämpande material. Om bilstereon kan läsa den externa disken så ser jag inga som helst svårigheter att använda en sådan i bilen.

Permalänk
Avstängd

skitsvårt att veta vilka 2,5" diskar som fungerar till bilstereo.. verka va olika för olika stereo osv.. har själv en Alpine 9886 och försöker få reda på en hd som fungerar till den...det jag vet är att WD passport fungerar inte iallafall...läste på en amerikansk sida om en som använde en Samsung 120gb .. Hur e det med 1,8" diskarna typ Lacie Little disk.? dom borde väl fungera?

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem

värkar ju råda väldigt delade meningar ang. det här. Skulle va kul och höra om det är någon som testat de att koppla en 3,5 disk i bilen.
I mitt fall så skulle ju detta vara den smartaste lösningen eftersom jag redan har en stor disk och skulle detta inte fungera så har jag ju inte förlorat så himla mycket pengar på försöktet än om jag köper en 2.5 disk och märket att det inte fungerar alls.

edit:
Har varit i kontakt med pioneer om detta och dom sa att detta inte skulle vara några som hellst problem så länge hddn är formaterad i FAT32. Vill man sedan använda en som tar sin ström ifrån USB så skall den inte dra mer ström än 500milliamp, utöver detta kan hddn vara hur stor som hellst.

Permalänk

Hej!
En 2.5" hårddisk nog en lättar lösning då den inte behöver extern strömkälla. Se till att ha den i ett bra chassi, det finns flera tillverkare som erbjuder 2,5" chassi som är stötkänsliga.

/Kundtjänst

Visa signatur

Blackplatinum.se - Bilelekronik med lägsta prisgaranti!