Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
De största misstaget de flesta gör som testar linux eller annat *nix operativsystem är att de försöker använda det som windows. Sen när dom upptäcker att det inte fungerar som windows ger de bara upp, enligt mig är linux lättare än windows.

Så ni som vill testa Linux vill jag bara säga att ge inte upp. Det blir lättare ju mer ni använder det. Skulle ni testa windows för första gången idag skulle ni garanterat bli chockade över hur svårt det är.

Ghosty: På vilket sätt är mapp och filhanteringen dålig? Det är överlägset jämfört med röran i windows. I *nix system så har man alla biblotek under libs, man har alla konfigurationsfiler under /etc man har alla loggar under /logs etc etc. Ordning och reda på allt. Öppna System32 mappen i windows och skåda röran ;P Man blir ju nästan mörkrädd ocm man jämför med *nix.

"Visst drabbas windows av virus och liknande, men allteftersom Linux ökar i popularitet så kommer även dessa OS drabbas av virus och "problem"."

Typiskt windows argument, hur sårbart ett system är har inte med hur stor användarbas plattformen har, utan det handlar om systemdesign. Men det är klart, av någon anledning ska alla windowsanvändare sitta med administratörkonton hela dagarna, inte konstigt att windows blir sårbart. De flesta virusen utnyttjar att användaren har fler privilegier än nödvändigt.

Om poängen är att folk skall gå över från windows till linux då måste man nog göra det mer inbjudande än vad det är. Det är ett faktum inget annat.
Självklart försöker man använda linux som windows, det är ju första instinkten och det är inget man kommer ifrån.
(Jag har inte sagt att linux bara är svårt).

Självklart blir det lättare ju mer man använder det, det är så med allting, och självklart skall man inte ge upp. Jag har inte gjort det än iaf, och jag har kommit en bra bit på vägen. Har lyckats få igång min server, sql, phpadmin, ftp, samba, skrivare etc.
Men jag tycker att det har varit MYCKET krångligare än det behöver vara, oavsett vad "vana" linuxanvändare påstår.

Mapp och filhanteringen är inte dålig. Den är bara dålig att orientera sig i, visserligen finns det en struktur, men för en nybörjare på linux så kan man knappast förvänta sig att denne ser denna tämligen "enkla" struktur.
Framförallt då i linux du behöver gå in och greja bland konfigurationsfiler för att få systemet att göra som du vill.
I windows behöver du aldrig gå till själva system32 mappen, om du inte är en hardcore kodare eller liknande. Därför är den rätt så rörig.

Jag använde inget argument "mot" *nix system när jag sa att i takt med att användarbasen ökar så kommer även systemet drabbas av fler virus och problem.
Sanningen är att idag finns det inte speciellt många virus skrivna för linuxsystem, de är få och drabbar ett fåtal. I takt med att programvaran breder ut sig så kommer fler virus att skrivas, och i den riktningen som allt går i är det inte längre så att man vill göra filer "korrupta" eller förstöra data. Nu handlar det om att gräva efter personliga uppgifter, kidnappa filer osv, det blir svårt att skydda med bara "nödvändiga behörigheter".

Jag är inte emot linux på något sätt om du trodde det, själv tycker jag att datorer borde förekomma med linux direkt från affären. Men för att det skall lyckas måste man tyvärr bli mer "windowslik".

Det har tagit oerhört lång tid för mig att till exempel konfigurera sambaanvändare, torrentflux, sql och liknande. Och den ensidigt största anledningen till det hela är att man inte är van vid filsystemet och dess hantering av både volymer och filer. Det är svårt genom terminalen överblicka vad man håller på med, måste använda mig av GUI för att leta upp vart jag skall vara, sedan gå in i terminalen och göra det jag skall. Lite knas må man tycka.
Informationen på internet bygger oftast på att man kan jättemycket själv, och att man genom kodningen alltid "lyckas" med varje steg, vilket inte är så självklart.
Och där tycker jag Linux svagheter ligger, och man har faktiskt insett detta och därför bygger man mer och mer GUI applikationer för de programmen som man använder.
Människor använder synen bäst, och det är det som linux bör satsa på om man skall bli verklig konkurrent till microsoft, och få en mycket större användarbas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Har då aldrig nåt problem med windows 2000 + sp4, men jag vet massor som har det! Snabb uträkning - det måste helt enkelt vara skit bakom "spakarna"! För mig är Windows 2000 hur stabilt som helst!

Däremot hade jag massor med problem med Linux, har verkligen försökt att köra det
Men självklart berodde det också på skit bakom spakarna pga. att jag inte kunde det OS'et tillräckligt bra! För uppenbarligen funkar Linux bra för många.

Det är min åsikt!

Du menar alltså att det är ett klassiskt PEBKAC?

Förlåt, kunde inte motstå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
För att windows inte funkar ypperligt?

Förvisso anser jag att linux är enkelt att använda, intuitivt, logiskt och allt vad det heter.

Men annars kan man köra Mac OS X som om möjligt är ännu enklare att använda, intuitivare, och ännu mer logiskt.

Om du ger mig pengarna att köpa en så varför inte?

Permalänk

Windows är mkt större än linux och man slipper att behöva lära sig ett nytt system, sen så vet man att allt fungerar till windows i mina ögon och det gör det inte till linux

Senså styr man väl med en kula :S.... Föredrar en hederlig musssss

Och Linux tillverkas av en massor av olika tillverkare, det gör ju inte windows...

Skulle tro att anledningen till att nästan alla kör med win. är för att när man köper en ny dator så får man alltid ett win system installerat

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HP_ÄGAREN
Windows är mkt större än linux och man slipper att behöva lära sig ett nytt system, sen så vet man att allt fungerar till windows i mina ögon och det gör det inte till linux

Senså styr man väl med en kula :S.... Föredrar en hederlig musssss

Och Linux tillverkas av en massor av olika tillverkare, det gör ju inte windows...

Skulle tro att anledningen till att nästan alla kör med win. är för att när man köper en ny dator så får man alltid ett win system installerat

Det går att använda musen i Linux också....

Permalänk

Jo men tanken räknas

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
De största misstaget de flesta gör som testar linux eller annat *nix operativsystem är att de försöker använda det som windows. Sen när dom upptäcker att det inte fungerar som windows ger de bara upp, enligt mig är linux lättare än windows.

Jag förstår inte hur man kan tycka att ett OS, där de flesta (även förhållandevis enkla) konfigurationer utförs genom långa textkommandon är enklare än ett som är grafiskt?

Skulle jag ha börjat med linux och sedan övergått till windows så hade jag känt en extrem lättnad av att slippa alla krångliga kommandon. Men det är ju som sagt vad vad jag tycker... vi kan vara glada att vi tycker olika.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jag förstår inte hur man kan tycka att ett OS, där de flesta (även förhållandevis enkla) konfigurationer utförs genom långa textkommandon är enklare än ett som är grafiskt?

Skulle jag ha börjat med linux och sedan övergått till windows så hade jag känt en extrem lättnad av att slippa alla krångliga kommandon. Men det är ju som sagt vad vad jag tycker... vi kan vara glada att vi tycker olika.

Vill man inte använda terminalen så behöver man inte. Du får gärna nämna när ett exempel när den är ett måste.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Ska säga först att jag innan var mycket insnöad i windows ända tills min bror lyckades få mig att faktiskt prova ubuntu linux.

Så nu kör jag en dualboot av vista och ubuntu och kan ju säga det att jag mycket häldre enbart kört ubuntu om det inte var för en sak, spelen. Jag har visserligen en del fungerande spel till linux också när man kör via wine men det verkar som om man inte alltid får optimal prestanda då utan ofta råkar ut för lite mer hackande än under windows. Vet inte om det är generellt eller om det bara är jag som kanske missat något. Men till allt annat fungerar det perfekt i princip. Lite klabb blir det då man av någon anledning ska använda terminalen, men det är nog bara för att jag aldrig kommer ihåg de kommandon man ska använda.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HP_ÄGAREN
Windows är mkt större än linux och man slipper att behöva lära sig ett nytt system

Så du tycker att Windows storlek är något positivt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Så du tycker att Windows storlek är något positivt?

Jag tror han syftar på Microsoft som företag och hur brett spridning Windows har jämfört med t ex Linux.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

Visst är vi fantastiska som orkar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ett säkerhetshål existerar inte förräns något upptäckt ett sätt att missbruka en viss funktion/svaghet...

Om ingen hör/ser ett träd falla så föll det aldrig... eller? Ignorans på toppen.

Faktum är att väldigt många säkerhetshål aldrig blir publikt kända, ändå så finns de till förfogande.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Vill man inte använda terminalen så behöver man inte. Du får gärna nämna när ett exempel när den är ett måste.

Ok jag trodde man fortfarande var bunden till att använda den vid några tillfällen. Men det låter ju bra. Så man kan alltså göra ALLA inställningar/installationer och så vidare helt utan att mata in kommandon i ett terminalfönster numera då?

Nu när jag provade Ubuntu senast så hittade jag ingen guide som visade hur man genom "peka o klicka" installerade Nvidia-drivrutinerna. Dessutom så hängde sig datorn när jag efter många om och men hade lyckats knacka in alla kommandon. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Vill man inte använda terminalen så behöver man inte. Du får gärna nämna när ett exempel när den är ett måste.

Alla gånger man måste använda sudo...? fanns så vitt jag vet inte någon grafisk version till enkla sudo kommandon som umount, visst fanns det ikoner man kunde klicka "avmontera" på, men icke sa nicke, du har inte rättigheter att utföra åtgärden..

även mycket annat småpill, att få en mus med fler än 2 knappar att funka kräver 10 mins googlande och massa knackande i gedit,

att uppdatera Ubuntu är en mardröm då man ALLTID måste ändra i grub så att man får vanlig boot igen...

finns otroligt många fler saker som är sjukt jobbiga med linux och ubuntu, bara drivrutiner är ett helvete..

nej, jag har faktiskt gett ubuntu en stor chans, det var mitt projektarbete, men nej. aldrig mer. inte dom närmsta 10 åren iaf.. skulle jag byta os skulle det troligtvis bli Os X, även om jag inte är någon fan av det heller, så är det endå relativt pedagogiskt uppbyggt.. det stora problemet med mac är att dom har överpriser som in åt !"#¤% kolla bara på macbook pro... usch... man får samma prestanda och kvalitet för 8 000 med en "pc

Permalänk
Medlem

Använder bara Windows till spel, kör för övrigt debian och är helnöjd...

Som trådskaparen sa 2004, att folk har lite kunnande om datorer är helt rätt! Ta en 3 barns familj med en hund och en Volvo i Göteborg med till en datorbutik och kolla på några "laptops" (gillar inte ordet, säger bärbar). Vad kollar dom efter? Jo hur dom ser ut, kan man ha genomskinliga fönster? Svara då: Menar du Aero? Va, vadå svarar dom då! Dom kan inte något om det dom använder! Sätt då en advanced Linux dist med Fluxbox och en Terminal öppen framför ögonen på dem, och be dem gå in på Google.com, inte skulle dom klara det?

Jag känner folk som suttit vid Windows i hela sitt liv och vet inte ens vad Explorern är för något? Så varför använder då Svensson Windows? För dom blir matade med det vid datorköp! Det är vad dom får, vad dom använder och är det enda som finns. Inte konstigt att Windows används av 90% av folket. Skulle man undervisa om datorer och operativsystem i högstadiet (eftersom det är obligatoriskt) och kanske det skulle se annorlunda ut. Vem vet? Visar man Linux eller FreeBSD så flippar dom och börjar nästan bli rasande (vet att min mamma blev det )

Visa signatur

Acer Aspire 1360

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Visar man Linux eller FreeBSD så flippar dom och börjar nästan bli rasande (vet att min mamma blev det ) [/B]

Jag visade min mamma ubuntu och hon blev skitintresserad, och bad mig till och med installera det åt henne på hennes nya bärbara. Jag tycker också det är konstigt att folk fortfarande använder Windows. Jag kan förstå att unga som vill spela spel kanske inte kör Linux eller OS X på heltid men alla vanliga användare skulle verkligen tjäna på en enkel dist som Ubuntu.

Windows fungerar inte alls bra. Kanske hos folk som håller koll på sin dator men jag har hjälpt vissa vänner till mig om och om igen med deras problem (virus, långsam dator, filer som inte går att öppna, konstiga felmeddelanden vid uppstart osv).

Jag var en total Linux-noob för några månader sedan men man lär sig fort. Jag kan rekommendera Ubuntu till vem som helst: det är verkligen inte svårt. Terminalen kanske är lite skrämmande i början om man inte skrivit i sådana förut men det finns så mycket hjälp på Internet så man får alltid besked om vad man ska göra. Undrar du över ett kommando skriver du bara 'man' innan så får du upp en manual.

Dessutom kan man installera Ubuntu från Windows utan att behöva partitionera och sådant själv. Du kan t.o.m. avinstallera det inne i Windows (Nej, du kan inte avinstallera Windows från Ubuntu).

Men det som imponerade mig mest av allt med Ubuntu var alla program som fanns att ladda hem. Utan att behöva googla, betala eller klicka sig runt på Internet. När jag skulle se en film frågade det om jag ville installera codecs för filmen. Jag fick Open Office med installationen, jag kunde kunde läsa och göra pdf, lyssna på .FLAC, göra avancerad bildbehandling med GIMP och allt detta utan att installera massa program först. Med Windows tar det flera timmar innan datorn är klar när väl Windows är igång: codecs, Office, Adobe reader, alla drivrutiner, virusprogram osv. Krångligt, inte enkelt kallar jag det! Dessutom kostar det pengar för nöjet.

EDIT: typo

Permalänk
Avstängd

Xp kör jag med

pga, jag kan det

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Om ingen hör/ser ett träd falla så föll det aldrig... eller? Ignorans på toppen.

Faktum är att väldigt många säkerhetshål aldrig blir publikt kända, ändå så finns de till förfogande.

Så med andra ord kan linux vara nerlusad med säkerhetsproblem.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja Linux har också säkerhetshål, bara att de brukar fixas väldigt snabbt. Jag installerar uppdateringar till olika program och till OSet självt nästan dagligen. Windows uppdateras ju också relativt ofta (men inte lika) men med tanke på hur många som inte betalar för sitt Windows blir det kanske inte så jättemycket uppdaterat, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barzam
Jag visade min mamma ubuntu och hon blev skitintresserad, och bad mig till och med installera det åt henne på hennes nya bärbara. Jag tycker också det är konstigt att folk fortfarande använder Windows. Jag kan förstå att unga som vill spela spel kanske inte kör Linux eller OS X på heltid men alla vanliga användare skulle verkligen tjäna på en enkel dist som Ubuntu.

Windows fungerar inte alls bra. Kanske hos folk som håller koll på sin dator men jag har hjälpt vissa vänner till mig om och om igen med deras problem (virus, långsam dator, filer som inte går att öppna, konstiga felmeddelanden vid uppstart osv).

Jag var en total Linux-noob för några månader sedan men man lär sig fort. Jag kan rekommendera Ubuntu till vem som helst: det är verkligen inte svårt. Terminalen kanske är lite skrämmande i början om man inte skrivit i sådana förut men det finns så mycket hjälp på Internet så man får alltid besked om vad man ska göra. Undrar du över ett kommando skriver du bara 'man' innan så får du upp en manual.

Dessutom kan man installera Ubuntu från Windows utan att behöva partitionera och sådant själv. Du kan t.o.m. avinstallera det inne i Windows (Nej, du kan inte avinstallera Windows från Ubuntu).

Men det som imponerade mig mest av allt med Ubuntu var alla program som fanns att ladda hem. Utan att behöva googla, betala eller klicka sig runt på Internet. När jag skulle se en film frågade det om jag ville installera codecs för filmen. Jag fick Open Office med installationen, jag kunde kunde läsa och göra pdf, lyssna på .FLAC, göra avancerad bildbehandling med GIMP och allt detta utan att installera massa program först. Med Windows tar det flera timmar innan datorn är klar när väl Windows är igång: codecs, Office, Adobe reader, alla drivrutiner, virusprogram osv. Krångligt, inte enkelt kallar jag det! Dessutom kostar det pengar för nöjet.

EDIT: typo

inte för att verka negativ, men jag håller inte med dig alls på många punkter du nämner. Jag tycker verkligen inte Ubuntu som du nämner, är ett lättanvänt operativsystem jämfört med Windows xp/vista, Otroligt mycket mer pill och problem, småinställningar som måste göras. en maskin med xp/vista är stabilare av min erfarenhet än en med ubuntu.
en inte så rolig sak i ubuntu e tex att få mus att fungera... Vem vill behöva gå genom terminalen för att öppna en fil med "admin" rättigheter för att ändra 3 rader text bara för att få musknappar att fungera? sen ska vi inte prata om alla buggar som ubuntu led/lider av, speciellt vid uppdatering, SP1 Alpha till vista var stabilare.

ja, ? eller help funkar i windows som man gör i linux, okej, kanske inte lika detaljerat, men hur ofta använder du "kommandotolken" i windows? ipconfig och vssadmin är dom enda jag använt på ett år

Hur kul/lätt är det att behöva kompilera själv för att få något att fungera? varför inte köra på "körbara filer" istället?

och stabiliteten i windows xp/vista är det inge problem med alls, installera windows xp, office, photshop, acrobat reader och ett enkelt antivirus tar under 1 timme, ställa in några rättigheter tar bara någon minut och sedan fungerar datorn i år utan att behöva sköta den något speciellt.

nej, ubuntu har väldigt mycket kvar innan det kan ersätta windows, ens för den som sitter på kontor och använder datorn 1 timme om dagen + slösurfar skulle jag vilja säga, sen tycker jag gimp och openoffice är vidrigt jämfört med Ms office 2007 och photoshop, även om dom senare kostar. men både openoffice och gimp finns även till windows.

det här är säkert skitluddigt skrivet men jag tror endå ni förstår vart jag står. Kommer aldrig försöka ersätta min windowsburk med en linux dist igen, aldrig så mycket problem har jag aldrig haft.

Permalänk

Jag orkar med allt! Inom OSen då. Men det spelar inte så stor roll vad man har för operativsystem. Det viktigaste är att allt funkar för en som vill det?

Lista:
Windows: 5 år och mer.
Linux: 12 dagar
Mac OS: 6 dagar.

Jag tyckte Linux var svårast men sedan får man fart på det. Mac OS har för härligt tema, plus för den dära docken (går att installera till Windows med jag vet)

Windows har jag haft i flera år, så jag gillar Windows mest, men Linux för alla grymma effekter och MAC för jävla härligt utseende.

Permalänk
Avstängd

Det verkar som Linux kommer att få drivrutiner till X-Fi även om det bara är beta version än så länge

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Hur kul/lätt är det att behöva kompilera själv för att få något att fungera? varför inte köra på "körbara filer" istället?

Det du inte hittar med aptitude/synaptic kan du alltid ladda hem som .deb-fil från t.ex. www.getdeb.net. Jag har aldrig behövt kompilera något till Ubuntu.

Vad var det som inte funkade i Ubuntu förutom musen förresten?

Permalänk

linux måste man söka sig till hur man gör, windows trycker man på knapar o det funkar direkt utan krångel,

jag har bara provat ubuntu, men det sägs att det ska vara det enklaste, o stämer det skulle ialafal jag aldrig rekomendera linux till någon annan, än nån som har extrema problem med att trycka på allt ute på nätet

för linux är väll rät mkt säkrare mot sånt?, vet att det går att få virus i ubuntu, har fåt det, men det var när jag provade hur säkert det igentligen var

behöver inget virus program till min xp burk

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barzam
Det du inte hittar med aptitude/synaptic kan du alltid ladda hem som .deb-fil från t.ex. www.getdeb.net. Jag har aldrig behövt kompilera något till Ubuntu.

Vad var det som inte funkade i Ubuntu förutom musen förresten?

Mus, ljud, webkamera, dålig batteritid, dålig fläktstyrning, många småsaker som bluetooth -> mobilen.
(grub var förövrigt riktigt hemskt att behöva ändra menu.lst efter varje uppdatering är inte hållbart..) och det roliga är att ubuntu hängde sig, vilket jag inte brukar lyckas med i vista/xp

Permalänk
Medlem

Jag försökte vara öppen mot Linux för några år sedan, det är ngt jag ångrar att jag gav mig in på. Jag har aldrig haft så mycket trubbel med en windows-installation som jag hade med den linux-installationen.

Men det va som sagt några år sedan och det har säkert hänt jättemycket nu. Men jag känner inte alls samma behov längre att testa, som jag gjorde då (jag vet vad som kan hända)

Permalänk
Medlem

Så otroligt mycket BS i den här tråden så man spyr.

Ni som säger er vara så "vana" datoranvändare och kan så mycket, hur kommer det sig att Windows kraschar för er?
Tänk väldigt noga på det, vad hände när ni fick bluescreen?
Dom bluescreen man får i windows XP/Vista är 90% genom hårdvaru problem!
Kan inte ens komma ihåg när mitt XP har kraschat på grund av självaste windows! Kan inte ens komma ihåg när XP senast kracha överhuvudtaget!
Men det största felet är skiten som sitter mellan stolen och tangentbordet...

Brukar installera Antivirus program ungefär 2 gånger per år, kör en fullständig sökning efter virus, sen tar jag bort det. Otroligt nog (som det verkar från alla h4xx0rs) så behöver jag inget antivirus program. Vad ska man sånt till när man vet vart man ska surfa och vad man håller på med?
Visst har jag någongång haft virus men max 10 gånger under dom 17 år jag suttit med Windows, ett enda virus har kommit utan mitt misstag. ETT! Kommer inte ihåg vad det heter länge men när man pluggade in nätverkskabeln och inte han uppdatera till SP1 kom viruset in i datorn och remote procedure call (RPC) las ner och datorn skulle stängas av efter 10 sekunder.

Om du skulle göra ett virus idag, till vilket operativsystem skulle du välja?
Bara lite statistk över hur många som använder dom mest populära OS som finns idag:
Windows XP 74.6%
Windows Vista 10.0%
Windows 2000 2.6%
Linux 3.6%
Mac 4.8%
Källa: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

Så varför göra ett virus till något operativsystem där inte ens 10% av världens användare nyttjar det? Vilket OS ger en större chans till att få ut t.ex. bankkonto information?
Vänta bara ni Mac användare som skryter om att knappt finns virus till OSX, så fort det börjar bli över 10% användare kommer det börja spotta ut virus.
Naivt och tro att OSX är så bra och fri från virus...
Linux användare kommer nog bara få drömma om att komma över 10% med den marknadsföring Linux har idag.

Utöver det så är dom enda virus jag fått är genom opålitliga crack och keygens. Alltså mitt eget misstag!! Inte något jävla Windows.

Varje år fixar jag många datorer (ja med Windows), senast var det hårdvaru fel, men oftast är det ovana användare som klickar på allt dom kan och drar åt sig en massa jävla skräp som bara resulterar med problem. Konstigt nog så är det så på varje person som kan noll om datorer. (ironiskt nog är några av dom här så förtjusta i Mac).

Så som slutsats, sluta porrsurfa/fjortissurfa så ska ni se att ni behöver inte oroa er över några virus.

OBS! Vill bara tillägga att jag har absolut ingenting emot varken *nix eller Mac, alla är bra OS och ett imponerande verk som många lagt tid och energi på för att få det och fungera.
Enda jag är emot är användarna för som sagt, det är där felet sitter.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Så otroligt mycket BS i den här tråden så man spyr.

Ni som säger er vara så "vana" datoranvändare och kan så mycket, hur kommer det sig att Windows kraschar för er?
Tänk väldigt noga på det, vad hände när ni fick bluescreen?
Dom bluescreen man får i windows XP/Vista är 90% genom hårdvaru problem!
Kan inte ens komma ihåg när mitt XP har kraschat på grund av självaste windows! Kan inte ens komma ihåg när XP senast kracha överhuvudtaget!
Men det största felet är skiten som sitter mellan stolen och tangentbordet...

Brukar installera Antivirus program ungefär 2 gånger per år, kör en fullständig sökning efter virus, sen tar jag bort det. Otroligt nog (som det verkar från alla h4xx0rs) så behöver jag inget antivirus program. Vad ska man sånt till när man vet vart man ska surfa och vad man håller på med?
Visst har jag någongång haft virus men max 10 gånger under dom 17 år jag suttit med Windows, ett enda virus har kommit utan mitt misstag. ETT! Kommer inte ihåg vad det heter länge men när man pluggade in nätverkskabeln och inte han uppdatera till SP1 kom viruset in i datorn och en remote procedure call (RPC) las ner och datorn skulle stängas av efter 10 sekunder.

Om du skulle göra ett virus idag, till vilket operativsystem skulle du välja?
Bara lite statistk över hur många som använder dom mest populära OS som finns idag:
Windows XP 74.6%
Windows Vista 10.0%
Windows 2000 2.6%
Linux 3.6%
Mac 4.8%
Källa: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

Så varför göra ett virus till något operativsystem där inte ens 10% av världens användare nyttjar det? Vilket OS ger en större chans till att få ut t.ex. bankkonto information?
Vänta bara ni Mac användare som skryter om att knappt finns virus till OSX, så fort det börjar bli över 10% användare kommer det börja spotta ut virus.
Naivt och tro att OSX är så bra och fri från virus...
Linux användare kommer nog bara få drömma om att komma över 10% med den marknadsföring Linux har idag.

Utöver det så är dom enda virus jag fått är genom opålitliga crack och keygens. Alltså mitt eget misstag!! Inte något jävla Windows.

Så som slutsats, sluta porrsurfa/fjortissurfa så ska ni se att ni behöver inte oroa er över några virus.

tack som fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Brukar installera Antivirus program ungefär 2 gånger per år, kör en fullständig sökning efter virus, sen tar jag bort det. Otroligt nog (som det verkar från alla h4xx0rs) så behöver jag inget antivirus program. Vad ska man sånt till när man vet vart man ska surfa och vad man håller på med?
Visst har jag någongång haft virus men max 10 gånger under dom 17 år jag suttit med Windows, ett enda virus har kommit utan mitt misstag. ETT!

Kan du vara vänlig och installera och köra dessa program GRUNDLIGT!

1. SUPERAntiSpyware Free Edition : http://www.superantispyware.com/download.html

Kör: "Perform Complete Scan".

2. Malwarebytes' Anti-Malware : http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Kör: "Perfrom full Scan".

3. NoLop : http://www.spywareedge.net/nolop/NoLop.exe

Kör: "Search and Destroy".

Kan du sedan om du får något räkna upp vad du har hittat... Kan vara lite intresant...
Hittar du inget så är det ju jättebra, det enda du kan förlora är att du hittar saker som du resnar bort.
Skriv upp allt du hittar, hur många och vad dom heter...

Lycka till!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |