Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

WLAN-uppkoppling segar på ett distinkt sätt

Permalänk
Medlem

WLAN-uppkoppling segar på ett distinkt sätt

Hej, har inte för så länge sedan fixat en WLAN-router. En linkys-rackare som jag installerade in dd-wrt så fort jag fick hem den. Nu är det tyvärr så att jag har ett litet problem med uppkopplingen över wlanet: just över wlanet så tar det lång tid att få kontakt med servrar. Jag har testat hur snabbt det går med trådbundet internet och då säger det poff och sidan är där, men med wlanet tar det en jäkla tid för sidan att börja laddas. Nu har jag kommit fram till att det inte är hastighet i sig som är problemet utan att överhuvudtaget få kontakt. När kontakten är där så går det lika snabbt som på vilken annan dator i hushållet så länge jag håller kontakten levande med inte för långa pauser.

Det känns som ett DNS-problem av något slag, men jag är inte tillräckligt insatt så jag kan sätta fingret på vad det egentligen handlar om. Eftersom att jag har dd-wrt som operativ på routern så känns det som det borde kunna vara möjligt att konfigurera bort problemet.

Tack för hjälpen.

/ Lars

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du surfar på ip adresser då?

Vad får du för dns från routern? Är den server eller är det din ISPs du får?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Du har antingen fel eller icke fungerande DNS servrar inknappade, testa att byta till exempelvis opendns servrarna och se om det funkar bättre.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Jag ändrade DNS-servrar och det gick jättebra! Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur