Permalänk
Medlem

Router för 100mbit (Köpa)

Flyttar imorgon och behöver en ny router då jag kom på att den jag har här skall stanna..

Det blir en 100mbit-lina från Ownit, till denna ska stationär, laptop samt PS3 anslutas. Är inte helt säker på vad jag behöver, därför frågar jag nu er. Alltså,

LINA: 100 mbit (ownit)
STATIONÄR: Används mest för att tanka, kan tänkas bli mkt filöverföring i nätverket också. Behöver inte vara trådlöst.

LAPTOP: Antagligen blir denna mest för surfande men möjlighet att jag kommer att överföra mkt från den stationära. Behöver trådlöst till denna.

PS3: Ni kan säkert räkna ut vad den används mest till (Precis NHL 08 online!), har helst trådlöst till denna så man slipper sladdar.

Jag behöver alltså ingen kalasspeed genom det trådlösa, dock vill jag ha maximal hastighet till den stationära. Hajjar inte helt när jag läser, om det står 54mbps, betyder det då att den klarar (i teorin) 54 trådlöst men kan högre vid kabel?

Över tusenlappen känns väldigt tungt, skulle gärna hamna på 500..
Behöver knappt någon räkvidd alls, öppen planlösning och litet. =o)
Som sagt, det trådlösa behöver inte vara något monster alls, men via kabel bör det vara det.

Väldigt tacksam för snabba svar, man vill ju helst plugga in allt så fort som möjligt!

Ha en bra natt,

glada hälsningar

Filip

Permalänk
Medlem

Finns inte många routrar som klarar av 200Mbit thruput, D-link DIR655 klarar av det, draft-N trådlös del också. Har själv Ownit 100Mbit-uppkoppling och routern klarar av den perfekt. På trådlösa biten så har jag kommit upp i drygt 8MB/s i nedladdning från stationära till bärbara (intel draft-N). Rekommenderar DIR655 STARKT, har inte haft en enda reboot eller dylikt, trots extremt aktiva download/upload-stunder (har uploadat i snitt >36GB per dag sen jag fick 100Mbit).

Permalänk
Medlem

En switch kanske? Hur många IP-adresser får du?

Permalänk
Medlem

En switch är inte att rekommendera om du ska streama mediafiler från PC:n till PS3:an, eftersom dom inte får kontakt den vägen. Är syftet bara att komma åt internet fungerar det så klart ändå.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

D-link 655 är ett utmärkt val. Ligger strax under tusenlappen.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag ska också flytta till en lägenhet med ownit om ca 1 månad :).

Sitter på en Dlink DGL 4300 för tillfället, är det värt att köpa en DIR655?

Läste lite om att den startar om sig vid hård belastning? Kanske är det fixat med nya firmwares?

Permalänk
Medlem

Har haft både 4300 och 655. Båda fungerat bra.

Har du en 4300 är det ingen jättestor anledning till att köpa 655. Med 100/10 ger det liten skillnad i hastighet.
Inte haft några problem med någon av dem. (Förutom 4300 som en dag var död, förmodligen elspike/åska eller nåt).

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
En switch är inte att rekommendera om du ska streama mediafiler från PC:n till PS3:an, eftersom dom inte får kontakt den vägen. Är syftet bara att komma åt internet fungerar det så klart ändå.

vad menar du? Varför skulle inte PC och ps3'an få kontakt mellan varann i en switch?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
vad menar du? Varför skulle inte PC och ps3'an få kontakt mellan varann i en switch?!

Oftast för att ISP blockerar nätverks-utdelningar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Oftast för att ISP blockerar nätverks-utdelningar.

What he said.

Har testat det själv, slutade med att jag fick installera ett andra nätverkskort i PC:n som kör mediaserver och koppla PS:an till den för att få det att funka.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Har haft både 4300 och 655. Båda fungerat bra.

Har du en 4300 är det ingen jättestor anledning till att köpa 655. Med 100/10 ger det liten skillnad i hastighet.
Inte haft några problem med någon av dem. (Förutom 4300 som en dag var död, förmodligen elspike/åska eller nåt).

Jo, fast jag får 100/100, men 4300 pumpar ut 94 Mbit utåt som den ska? Det blir väl inte så att den bara kan tanka ned snabbt och sen segar ned vid uppladdning?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Rekommenderar även 655:an.
Kör HSB Bolinas 100/100 uppkoppling och den fungerar klockrent.
Fick ~98mbit nerladdning med tptest, körde dessutom trådlöst med wpa-kryptering.

Permalänk
Medlem

Har du 100Mbit/s skulle jag inte säga DGL-4300 då den har 90 Mbit/s throughput, köp då en DIR-655 som har 200 Mbit/s.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Oftast för att ISP blockerar nätverks-utdelningar.

Hur ska de kunna interferera med hur din switch fungerar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Hur ska de kunna interferera med hur din switch fungerar?

Om jag inte är ute och cyklar så beror det på att man, i mitt fall, får 2 externa IP adresser. De externa IP adresserna kommer naturligtvis åt internet var för sig, men de snackar inte med varandra. Har BBB 100/10 lina.

Jag fick det i alla fall inte att funka med att streama från ena datorn och spela upp med PS:an när båda var kopplade via samma switch.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
What he said.

Har testat det själv, slutade med att jag fick installera ett andra nätverkskort i PC:n som kör mediaserver och koppla PS:an till den för att få det att funka.

Funkar utmärkt här iaf, har BBB adsl, dock vet jag inte om det är något fel för att jag kan komma åt andras utdelningar i hela subnätet

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
En switch kanske? Hur många IP-adresser får du?

Ett stycke IP är det som bjuds.

Tack för alla svar! Det blir nog till att beställa 655:an då innan morgonen tar slut

Edit: Beställd! Då är det väl dags att gå till jobbet.. Hejs!

Permalänk

Man kan skapa ett eget ARPnet men det kanske inte funkar så bra med PS3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Finns inte många routrar som klarar av 200Mbit thruput, D-link DIR655 klarar av det, draft-N trådlös del också. Har själv Ownit 100Mbit-uppkoppling och routern klarar av den perfekt. På trådlösa biten så har jag kommit upp i drygt 8MB/s i nedladdning från stationära till bärbara (intel draft-N). Rekommenderar DIR655 STARKT, har inte haft en enda reboot eller dylikt, trots extremt aktiva download/upload-stunder (har uploadat i snitt >36GB per dag sen jag fick 100Mbit).

Sitter med samma lina och samma router, första dagarna testade jag den så det glöd, 600-800GB upload per dag det klara den galant, numera ligger man runt 50gb ner 100gb upp per dag.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Hur ska de kunna interferera med hur din switch fungerar?

Om jag inte minns det helt fel så kör BBB med "proxy arp" vilket gör att BBB`s router svarar på alla arp-requestar, och därmed "kapar" all trafik mellan dina datorer.
Är inte så insatt / påläst i detta men tror det finns en tråd nånstans i forumet.

Varför BBB gör på detta viset förstår jag inte, då det måste skapa en massa onödig trafik genom deras nät när kunders trafik ska in för att vända direkt.
(att blocka utgående smb-share borde ju gå att göra på precis samma sätt ändå? dvs aldrig låta några sånna broadcasts/trafik lämna avsändaren?)

Tycker även att det borde bli nån sorts race-condition mellan routern/den faktiska datorn med IP`t i fråga när det svaras på ARP-requesten.

Sedan ytterligare så saktas ju hastigheten ner till 10mbit pga strypt upstream.

Så verkar vara väldigt mkt nackdelar. Men som sagt, inte påläst öht. angående detta.

Sorry för offtopic

Permalänk
Medlem

Jag köpte en DIR-655 när vi äntligen flyttade till en lägenhet med 100/100. Kan inte säga annat än att jag är nöjd

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Hmm, skärmen ser ju överdrivet liten ut.. ser ut som att dom inte har fyllt ut riktigt på sidorna.. skulle nog tagit en Asus Eee PC 901 ist när den kommer

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Varför får inte jag mer än 20-25 ut på bredbandskollen med DIR-655 inkopplad. Har Telia fiberlan 100/100.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon86
Varför får inte jag mer än 20-25 ut på bredbandskollen med DIR-655 inkopplad. Har Telia fiberlan 100/100.

För att bredbandskollen suger? Testa kör någon vettig torrent istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
För att bredbandskollen suger? Testa kör någon vettig torrent istället.

Men då borde jag ju få samma utan router? Jag får bättre speed utan.

Permalänk
Medlem

Jag börjar få hastighetsdrops på min dir-655 altsså när linan både skickar och tar emot något... frågan är vad routern pallar, vist den kanske pallar 94Mbit ner men vad klarar den sammtidigt någon som vet? kanske en fin graf någonstans

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Oftast för att ISP blockerar nätverks-utdelningar.

Japp, men en grej som jag klurat mycket över varför det inte finns något sånt i hela mitt subnät?
Har;
83.226.44.0
83.226.45.0 över ett /23 nät.
Och kan komma åt alla datorer som har windows utdelning i nätet med: \\83.226.44.XXX

Har f.ö. BBB adsl.

Någon som har en bra förklaring eller har BBB helt enkelt missat blockeringen på stationen?

mvh G

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

BBB's 100/10 tjänst skall iallafall tidigare kört med proxy arp + protected ports/PVLAN. (eller någon liknande metod vid annat namn, beroenden på leverantör av nätutrustning)

Varför din ADSL-anslutning inte kör med det kan jag inte svara på. Är väl en miss eller kanske ett medvetet val. Telia ADSL kör med liknande funktioner iallafall. Fast där blir det inte direkt ett problem då man bara får en ip-adress.