iPhone - Apples nya smartphone

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Nu var det ju inte ett köpråd jag var ute efter, men tack ändå

Och jag tror inte heller att Touchen kommer att få någon uppgradering såhär kort efter dess release, men det jag frågade efter var om det ryktats om en prissänkning, då jag tror att det blir väldigt svårt att få sålt några iPod Touch med tanke på att iPhonen blivit såpass mycket billigare (även om då inte abonnemanget är inräknat)

Det var ingen köprekommendation, snarare ironi. Vad jag försöker säga är att du inte bara betalar 199 USD för en iPhone. Teleoperatören subventionerar telefonen och räknar med att få pengarna tillbaka genom abonnemangsavgiften. Total kostnad kommer antagligen att ligga kring 10.000 kr men då ingår datatrafik och röstsamtal. Om iPhone är värd det eller inte är så klart beroende av vilka behov man har, givetvis blir det spännande att se Telias prissättning. Slutsatsen borde därför rimligtvis bli att iPod Touch inte är särskilt dyr jämfört med iPhone, men givetvis är en prissäkning välkommen (liksom alla andra prissänkningar).

Permalänk
Medlem

Under den senaste veckan eller så, så har det varit väldigt långa leveranstider för SMS till mig. Mina meddelanden kommer fram på en gång, men när folk skickar till mig så kan de ta 20-30 minuter innan jag får meddelandet, och de leveransrapporten.

Väldigt ofta får jag flera sms samtidigt, från olika personer. Meddelanden köas altså upp, och sedan får jag alla på en gång.

Någon som har upplevt detta? Är inte alls sugen på att återställa telefonen, men ser ut som att jag blir tvungen.. =/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Synd att bara Telia som tar in iPhone 3G och de kommer att genomföra abonnemang samt priser kommer att vara hög!

Om priset var låga och man kunde köpa lös abonnemangsavgiften skulle jag lätt köpa en sådan mobil.

Permalänk
Medlem

Det kommer alltså vad jag förstått det som inte gå att köpa Iphone 3G utan abonnemang i USA längre när den släpps då man nu är tvungen att aktivera sig eller har jag fått nått om bakfoten?

E det dumt att köpa den gamla versionen (16GB) för cirka 300dollar i USA just nu? Har möjlighet till det. Jag behöver inte 3G funktionerna och knappt GPS:en så jag kan tänka mig den gamla men om det e så att det går att köpa den nya så kan man ju likagärna göra det nu när morsan e i USA tills juli ändå. Så vad tror ni?

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Under den senaste veckan eller så, så har det varit väldigt långa leveranstider för SMS till mig. Mina meddelanden kommer fram på en gång, men när folk skickar till mig så kan de ta 20-30 minuter innan jag får meddelandet, och de leveransrapporten.

Väldigt ofta får jag flera sms samtidigt, från olika personer. Meddelanden köas altså upp, och sedan får jag alla på en gång.

Någon som har upplevt detta? Är inte alls sugen på att återställa telefonen, men ser ut som att jag blir tvungen.. =/

har samma fenomen, med fördröjningar uppåt en 6 timmar eller mer i vissa extremfall.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

499 euro i italien utan abonnemang.
http://www.engadget.com/2008/06/12/unsubsidized-iphone-3g-pri...

Telia har tydligen börjat sälja dom redan, iaf till företagskunder. Inga priser bestämda, men inte under 2000 och inte över 3000 men närmare 3000.

Permalänk
Medlem

video smtal, är det nån som har hört nått om det, jag ser ingen front kamera

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H8R3D
video smtal, är det nån som har hört nått om det, jag ser ingen front kamera

Det finns ingen frontkamera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skrot, nån sa att den satt under "det svarta" som det gjorde på nån imac, men jag har ingen aning om hur det ser ut på macen.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H8R3D
skrot, nån sa att den satt under "det svarta" som det gjorde på nån imac, men jag har ingen aning om hur det ser ut på macen.

Så här ser det ut på iMacen:
Närbild: http://images.apple.com/imac/design/images/gallery/detail_4_2...
En bit ifrån: http://images.apple.com/imac/design/images/gallery/imackeyboa...

Sen vad är grejen med videosamtal? Om man är döv eller "pratar" med en som är döv är det väll trevligt att kunna snacka med teckenspråk, men annars? Jag förstår inte grejen med det. När jag hade en telefon med videosamtalsmöjligheter använde jag det i princip en gång, samma vecka jag köpt telefonen, och det var bara för att testa. Kan även tilläggas att av alla jag då kände som hade 3G-telefon var det ingen som använde det, och nej det var inte bara jag och en till det var betydligt fler. Dessutom, vem vill stå och hålla telefonen framför sig?

I alla fall, iPhone 1/3G har endast en kamera på baksidan av telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder videosamtal ofta när jag kör skype o liknande. kul exempelvis om man ska prata med systerdottern som är 3 år
eller tjejjen om man är ute och bor på hotell med jobbet (och dom mot förmodan inte har wlan.
Jag var iaf sugen på den funktionen.

Men om det är så det ser ut på imacen så ser det inte ut som nått man kan missa, tyvärr, för min del.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
har samma fenomen, med fördröjningar uppåt en 6 timmar eller mer i vissa extremfall.

Jag testade med mitt sim-kort i två andra telefoner (naturligtvis efter att jag har först avinstallerat alla program i iphonen, och när det inte har hjälpt, återställt), och problemet fanns även på dessa.

Telias kundtjänst skickar ett nytt SIM-kort till mig, då de trodde att det var problemet. Känns lite tveksamt, men mitt kort är 13 år gammalt, och har varit med om många telefonbyten, så det är väl lika bra att testa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag testade med mitt sim-kort i två andra telefoner (naturligtvis efter att jag har först avinstallerat alla program i iphonen, och när det inte har hjälpt, återställt), och problemet fanns även på dessa.

Telias kundtjänst skickar ett nytt SIM-kort till mig, då de trodde att det var problemet. Känns lite tveksamt, men mitt kort är 13 år gammalt, och har varit med om många telefonbyten, så det är väl lika bra att testa.

mitt simkort är sproilans, och har inte samma problem på min m600.. men har märkt att SMS fördröjningarna kommer i samband med att telefonen har förlorat kontakt med antingen GSM masten eller i vissa oförklarliga fall om den tappat GPRS täckningen... sen hur det påverkar resten har jag inte en blekaste om men det är de fall jag märkt av det i iaf.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Nej iphone har inte mms funktion

jag har för mig att så länge telefonen klarar 3G samt har minst en kamera så ska videosamtal fungera.

Hur ska du kunna se den du talar med samtidigt som du har din kameralins vänd mot dig?

Det blir svårt för att inte säga omöjligt för dig att befinna dig på båda sidor om din Ifåne samtidigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nedomansky
Hur ska du kunna se den du talar med samtidigt som du har din kameralins vänd mot dig?

Det blir svårt för att inte säga omöjligt för dig att befinna dig på båda sidor om din Ifåne samtidigt!

Du kanske inte vill visa dig :), kanske bara filma omgivningen.

Edit sen finns det ju sånna här viktelefoner som har en rundgående kamera, så att när man pratar videosamtal så vrider du bara kameran emot dig.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
jag har för mig att så länge telefonen klarar 3G samt har minst en kamera så ska videosamtal fungera.

Du tror inte det kan vara så att videosamtal måste implementeras i telefonens mjukvara för att fungera också?

Så vitt jag vet har iPhone inte någon videosamtalsfunktion, i alla fall ingen som Apple gått ut med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas Lundh
Du tror inte det kan vara så att videosamtal måste implementeras i telefonens mjukvara för att fungera också?

Så vitt jag vet har iPhone inte någon videosamtalsfunktion, i alla fall ingen som Apple gått ut med.

Jo självklart måste det finnas i mjukvaran, nu pratade jag dock inte om iPHONE utan generellt för 3g lurar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

är det någon som vet om det går o avaktivera "knapplåset" på en iphone?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
HTC diamond har ingen capacative touch på sin touch screen vilket betyder att det inte är lika bekvämt att använda skärmen som på Iphone. Men det är klart att HTC gör fina mobiler. En Diamond med skärmen från Iphone och kanske Android hade varit helt spikad för mig.

Synd att skärmen från iPhone knappt fårplats på framsidan av en Diamond då.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk

Några lästips ang. jailbreaking och sånt? Tycker det är svårt att hitta sidor med vettig info. En blog om det så man kan lätt hålla koll på vad som händer när 2.0 släpps vore trevligt också.

Jag har förhoppningsvis fått tag på en iPhone nu och har några frågor. Hur tar man reda på om den är jailbreakad med ziphone och således sitter med den gamla bootloadern permanent? Jag skulle helst återställa den, är det bara köra restore i iTunes och sen jailbreaka med iLibertyX?

Permalänk
Medlem

finns det verkligen nån här som använder video samtal o inte bara gnäller på att det inte finns bara för sakens skull. har personligen aldrig förstått vitsen me det, annat än för döva. o me minutpriserna som det fortfarande är på video samtal så förstår jag det ännu minde, speciellt när datatrafik numera är typ flatrate.

sprucetwig: vet inte hure är me iphone, men ipod touch blir då helt återställd o "låst" om man kör total återställning i itunes, vet dock inte om det är så me iphonen, men skulle inte förvåna mig

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
finns det verkligen nån här som använder video samtal o inte bara gnäller på att det inte finns bara för sakens skull. har personligen aldrig förstått vitsen me det, annat än för döva. o me minutpriserna som det fortfarande är på video samtal så förstår jag det ännu minde, speciellt när datatrafik numera är typ flatrate.

som jag sa förut så använder jag videosamtal via skype (och min dator då) ofta för att prata med min systerdotter som är 3 år, och tjejjen när man är borta.
Tycker att det är trevligt att se den man pratar med.
Hade det funnits videosamalsmöjlighet så hade det varit klockrent för mig, ännu bättre om man kunde ha videosamtalat med någon som sitter vid en dator.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Hur tar man reda på om den är jailbreakad med ziphone och således sitter med den gamla bootloadern permanent?

På villket sätt är det negativt med den gamla bootloadern? Du kommer ju säkerligen att kunna installera 2.0 på den ändå. Tänk på att det finns många telefoner, helt orörda, som har den gamla (alla iPhoner som såldes med version 1.1.2 eller tidigare har jag för mig), och dessa lär ju knappast ignoreras av Apple.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Några lästips ang. jailbreaking och sånt? Tycker det är svårt att hitta sidor med vettig info. En blog om det så man kan lätt hålla koll på vad som händer när 2.0 släpps vore trevligt också.

Jag har förhoppningsvis fått tag på en iPhone nu och har några frågor. Hur tar man reda på om den är jailbreakad med ziphone och således sitter med den gamla bootloadern permanent? Jag skulle helst återställa den, är det bara köra restore i iTunes och sen jailbreaka med iLibertyX?

Det är inte permanent längre (och har inte varit på ganska länge) om du använder PwnageTool så får du med något som heter BootNeuter vilket låter dig byta mellan bootloader fram och tillbaka, hej vilt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
På villket sätt är det negativt med den gamla bootloadern? Du kommer ju säkerligen att kunna installera 2.0 på den ändå. Tänk på att det finns många telefoner, helt orörda, som har den gamla (alla iPhoner som såldes med version 1.1.2 eller tidigare har jag för mig), och dessa lär ju knappast ignoreras av Apple.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Det är inte permanent längre (och har inte varit på ganska länge) om du använder PwnageTool så får du med något som heter BootNeuter vilket låter dig byta mellan bootloader fram och tillbaka, hej vilt.

Tänkte bara det var en bra ide att hålla reda på vilken version av allt man har. Trevligt att bootneyter finns om det skulle bli krångel i framtiden.

Efter att ha läst hur mycket som helst har jag kommit fram till att jag ska sätta telefonen i DFU Restore Mode, återställa 1.1.4 (som den redan har) och sen köra iLibertyX med alla alternativ aktiva. Något mer att tänka på?

Vad tror ni om 2.0, hur lång tid kommer det ta för dom att jailbreaka det?

Permalänk
Medlem

Finns det röststyrning på iphonen?

Och tror ni att apple har tagit åtgärder för att förhindra att nya iphonen inte blir jailbreakad? eller e de halvt omöjligt för dem?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Finns det röststyrning på iphonen?

Och tror ni att apple har tagit åtgärder för att förhindra att nya iphonen inte blir jailbreakad? eller e de halvt omöjligt för dem?

Ja och nej, de har ändrat så att man måste teckna ett abonnemang i butik när man köper telefonen (går heller inte längre att köpa ifrån Apples hemsida). Vilket troligen kommer får andelen jailbreakade telefoner att gå ner. För vem vill betala: 199/299 USD + standardabonnemanget + ytterligare ett abonnemang?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Synd bara att det inte förstår att det blir ett misstag ifrån deras sida, många som vill köpa Iphone 3G dock inte med abonnemang. Köper själv en om det får att få tag i en obundet eller så får det bli något annat, tyvärr så tycker någ många andra samma sak.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

chansen finns ju att den säljs obunden i sverige eller i nått av de 78 länder sen släps i. i vissa länder kommer den ju släppas under flera operatörer, o då kan det säkert bli lite priskrig. o då kan man säkert köpa den låst, men utan abonumang. o då borde ju en jailbreak fungera.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Synd bara att det inte förstår att det blir ett misstag ifrån deras sida, många som vill köpa Iphone 3G dock inte med abonnemang. Köper själv en om det får att få tag i en obundet eller så får det bli något annat, tyvärr så tycker någ många andra samma sak.

Tror inte det är så många som tänker så då det inte lär bli dyrare med telias abonnemang än man skulle betalat annars. Jag kör tele 2 kompis sms med studentrabbat, 49 kr i månaden, gratis sms, har ett datapaket så ja får obegränsad trafik, ringer mest comviq, och jag ligger ändå på 250 kr i månaden.

Tror knappast abonnemangen kostar 400 kr när de kmr...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"