iPhone - Apples nya smartphone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Ja och nej, de har ändrat så att man måste teckna ett abonnemang i butik när man köper telefonen (går heller inte längre att köpa ifrån Apples hemsida). Vilket troligen kommer får andelen jailbreakade telefoner att gå ner. För vem vill betala: 199/299 USD + standardabonnemanget + ytterligare ett abonnemang?

Tänkte mest på att installera 3:e pars program som mms stöd, ta bort operatör låset osv.
Inte för att köpa en importerad. Kommer köpa en telia bunden med abb antagligen men vill låsa upp den och använda mitt halebop kontaktkort i den.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

En sak jag kom på, undra om de har fixxat så att man kan skicka och ta emot saker via bluetooth.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tror inte det är så många som tänker så då det inte lär bli dyrare med telias abonnemang än man skulle betalat annars. Jag kör tele 2 kompis sms med studentrabbat, 49 kr i månaden, gratis sms, har ett datapaket så ja får obegränsad trafik, ringer mest comviq, och jag ligger ändå på 250 kr i månaden.

Tror knappast abonnemangen kostar 400 kr när de kmr...

Tyvärr så har de flest jag känner Tele2 kompis, tjejen ochså vi smsar ringar varandra väldigt mkt, hon skulle få mer kostnader pga det. 2 års abonnemang är helt värdelöst jag menar efter något år lär man vilja se vad nästa Iphone har och vill upg sig. Då sitter man där 1 år till..

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

såvida det blir två år, vi har ju egentligen ingen aning om va telia släpper den me

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Fast köpa en ny iPhone varje år är lite överdrivet. Byta varje år fungerar väl med skräptelefonerna från Nokia och SE som man får gratis vid förlängning av abb. men köper man en smartphone är väl tanken att man ska ha den ett tag.

iPhone är väl ganska unik också tack vare uppgraderingen av operativsystemet. Den enda telefonen som slagit iPhone hittills är ju den nya iPhonen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Fast köpa en ny iPhone varje år är lite överdrivet. Byta varje år fungerar väl med skräptelefonerna från Nokia och SE som man får gratis vid förlängning av abb. men köper man en smartphone är väl tanken att man ska ha den ett tag.

iPhone är väl ganska unik också tack vare uppgraderingen av operativsystemet. Den enda telefonen som slagit iPhone hittills är ju den nya iPhonen.

Varför inte byta varje år? Fick min iPhone i september förra året, den börjar kännas lite gammal nu och ja väntar spänt på den nya som jag lär införskaffa

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Fast köpa en ny iPhone varje år är lite överdrivet. Byta varje år fungerar väl med skräptelefonerna från Nokia och SE som man får gratis vid förlängning av abb. men köper man en smartphone är väl tanken att man ska ha den ett tag.

iPhone är väl ganska unik också tack vare uppgraderingen av operativsystemet. Den enda telefonen som slagit iPhone hittills är ju den nya iPhonen.

HAHAHA! Ja Apple brukar ju vänta några år innan de släpper nya versioner av deras produkter, eller hur?

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Har hittat en shop som kommer sälja upplåsta Iphone 3G i Usa nästa månad.

Ser ni några problem med det?

1. Kommer det fungera som det skall med ett Tele 2 3g abbonemang?

2. Hur blir det med gps kartorna, finns kartor för hela världen inlagt eller måste jag i sådant fall köpa till sverige?

Permalänk
Medlem

eftersom den verkar visa ens position o google earth, så gissar ja att den laddar ner kartorna allt eftersom, så som wayfinder. men Navigon sägs vara på väg me mjukvara till iphone.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Kommer det bli värt att köpa den nya iphonen eller e det inte så stora skillnader mellan den gamla å den nya? Är sugen på en Iphone just nu å GPS å 3G lockar inte mig särskilt. Kan få en för cirka 500dollar just nu i USA (den gamla).

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem

Om nu inte Sverige säljer Iphone utan abonnemang, hur blir det iaf man beställer en olåst ifrån ett annat land, tänker på garantin osv? Något mer som man bör tänka på?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gubel
Har hittat en shop som kommer sälja upplåsta Iphone 3G i Usa nästa månad.

Ser ni några problem med det?

1. Kommer det fungera som det skall med ett Tele 2 3g abbonemang?

2. Hur blir det med gps kartorna, finns kartor för hela världen inlagt eller måste jag i sådant fall köpa till sverige?

Vilken affär har du hittat? Ska själv till USA snart.

Eftersom vi inte vet om det går att låsa upp den nya iphone än, eller fått någon mer information om hur det kommer fungera med abonnemang, så får vi nog vänta o se. Dock så borde det gå att använda vilket sim-kort som helst om man väl har lyckats låsa upp den... tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Om nu inte Sverige säljer Iphone utan abonnemang, hur blir det iaf man beställer en olåst ifrån ett annat land, tänker på garantin osv? Något mer som man bör tänka på?

Apple garanti är världsomfattande. Dock vet jag inte hur villiga Apple är att ge dig garanti om du jailbreakar den (om man lyckas göra det).

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osires
Kommer det bli värt att köpa den nya iphonen eller e det inte så stora skillnader mellan den gamla å den nya? Är sugen på en Iphone just nu å GPS å 3G lockar inte mig särskilt. Kan få en för cirka 500dollar just nu i USA (den gamla).

Om de två stora (3G och GPS) nyheterna på nya iPhone (den gamla får också firmware 2.0) inte lockar dig så köp du den gamla. 3000 sek (~500 USD) är inte så mycket om man jämför mot vad iPhone 3G kommer att kosta med abonnemang.

Det som skiljer sig mellan dem, hårdvarumässigt är i princip att den nya har/är: 3G, GPS, lite tunnar sidor men tjockar i "mitten", vit eller svart baksida i plast, knappar i metall, en ny sensor på framsidan. Det tror jag var det mesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En ny sensor på framsidan? Jo blir nog så. Är mest ute efter mediafunktionerna.

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osires
En ny sensor på framsidan? Jo blir nog så. Är mest ute efter mediafunktionerna.

En extra för att öka på noggrannheten för att känna av när luren sitter mot ansiktet.

Ser fram emot en prissättning i Sverige nu så man vet om man behöver importera eller inte. Helst skulle jag se någon mer operatör än telia också men räknar med att det kommer gå att låsa upp den i framtiden så det blir att köpa abbonemangslöst i vilket fall.

-edit-

Behöver hjälp att fylla i egenskaper på prisjakt.
Säkert uppgifter som inte stämmer och en hel del som jag inte lagt till, det blev även fel när jag skrev in information(konstiga tecken osv) så prova gärna att lägga till beskrivningar till vissa funktioner. Exempelvis GPS-funktionen som än så länge inte är helt bestämd hur och vad som kommer bli möjligt att göra med denna.

iPhone 3G 8Gb: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=314611
iPhone 3G 16Gb: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=314393

Permalänk
Medlem

någon som har försökt sig på att skapa ett program med apples program för iphone? har funderingar på att testa göra ett så att man kan använda iphone som fjärrkontroll till typ tv,stereo osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Om de två stora (3G och GPS) nyheterna på nya iPhone (den gamla får också firmware 2.0) inte lockar dig så köp du den gamla. 3000 sek (~500 USD) är inte så mycket om man jämför mot vad iPhone 3G kommer att kosta med abonnemang.

Det som skiljer sig mellan dem, hårdvarumässigt är i princip att den nya har/är: 3G, GPS, lite tunnar sidor men tjockar i "mitten", vit eller svart baksida i plast, knappar i metall, en ny sensor på framsidan. Det tror jag var det mesta.

i några europeiska länder kommer ju 8 Gb modellen av den nya 3G iphonen kosta ca 4500 kr så vet inte om 500 usd är SÅ bra för den gamla. är helt okay pris, men ja skulle nog vänta tills den nya kommer o sen köpa den gamla, om ja skulle köpa den gamla, för när amerikanska nallarna släpps, så kommer nog priserna gå ner lite mer på de gamla tror ja.

unisol: nu när den kommer till sverige så täcks väll garantin här, om man nu inte jailbreakar den så som du säger, men de har inte världsgaranti på alla produkter annars

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Vaknade före väckningslarmet gick imorse, och gick ut utan att ta med mig telefonen. Kommer hem 15-20 minuter efter att larmet skulle ha låtit, och den lät fortfarande.

Kan det verkligen vara så dumt att larmet fortsätter tills batteriet är dött, om man inte stänger av det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

slutar din väckerklocka att sluta pipa o du inte stänger av den? min gör det då inte. trodde meningen va att den skulle låta tills man stänger av den.
men visst, tråkigt om den drar ur batteriet

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
slutar din väckerklocka att sluta pipa o du inte stänger av den? min gör det då inte. trodde meningen va att den skulle låta tills man stänger av den.
men visst, tråkigt om den drar ur batteriet

Ja, så klart den slutar efter ett tag. Både på min klockradio, och alla telefoner jag har haft hittills, inklusive SE K750 och Samsung U600.

Det är ju knappast en feature att den vibrerar och låter slut på batteriet om man inte råkar ha telefonen intill sig när larmet går.

(Samsung U600 sköter det snyggast, om man inte stänger av larmet efter någon minut så blir det auto-snooze, och den låter igen 5-10 minuter senare. Detta upprepar den ett valbart antal gånger)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min n73:a auto snoozar sig i lätt en halvtimma innan den ger upp iallfall.. Den ringer i en minut kanske.. sen slutar.. väntar i ett par minuter och ringer igen.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Ja, att den bara ringer och vibrerar tills den dör är en klar brist på funktionalitet. Tråkigt, när man använder larmfunktionen så mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ja, att den bara ringer och vibrerar tills den dör är en klar brist på funktionalitet. Tråkigt, när man använder larmfunktionen så mycket.

asså nu fattar jag inte riktigt.
Har du testat de där? låtit den ringa tills batteriet dör?

Vanliga mobiler, asså som min n73:a ringer i en halvtimma eller nåt sen stängs larmet av.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så dåligt med att den ringer tills man stänger av den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
asså nu fattar jag inte riktigt.
Har du testat de där? låtit den ringa tills batteriet dör?

Vanliga mobiler, asså som min n73:a ringer i en halvtimma eller nåt sen stängs larmet av.

Nä, jag har låtit den ringa i 20-25 minuter, för att testa. Därför jag frågade här om någon visste om den verkligen verkligen ringde tills den dog. Är ju möjligt att den lägger av efter en viss tid, villket jag hoppas, då jag inte alltid har med mig den, och "missar" ibland larm.

Din n73:a autosnoozar dessutom, medans iphonen bara ringer på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus
Vad är det som är så dåligt med att den ringer tills man stänger av den?

Är det inte rätt uppenbart?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Är det inte rätt uppenbart?

Försök inte dumförklara mig, pojke. Om jag exempelvis sätter på alarm, så är det klart jag vill att den ska ringa tills jag vaknar upp och stänger av den - eller kanske någon annan i hushållet vaknar upp pga den och väcker mig.

Visst är denna sorts väckarklocka jättebra:

Citat:

Min n73:a auto snoozar sig i lätt en halvtimma innan den ger upp iallfall.. Den ringer i en minut kanske.. sen slutar.. väntar i ett par minuter och ringer igen.

Men hur är iphones så jävla dålig? Att den, som väckerklocka, ringer tills någon stänger av den? Gudar!

Permalänk
Medlem

kan inte nån slänga iväg ett mail till apple o fråga?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus
Försök inte dumförklara mig, pojke. Om jag exempelvis sätter på alarm, så är det klart jag vill att den ska ringa tills jag vaknar upp och stänger av den - eller kanske någon annan i hushållet vaknar upp pga den och väcker mig.

Pojke? Någon som har någon slags komplex?

Om man inte har stängt av larmet efter 5 minuter (t.o.m. 20 minuter), så är sannolikheten rätt stor att man inte är i närheten av telefonen. Men när man kommer upp i åldrarna så som du har gjort, kanske hörseln inte är som den har varit, och man behöver 30 minuters pipande för att höra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus
Men hur är iphones så jävla dålig? Att den, som väckerklocka, ringer tills någon stänger av den? Gudar!

Det dåliga är naturligtvis inte att den ringer tills man stänger av den. Det dåliga är att den ringer tills den kör slut på batteriet (om den nu gör det, vill säga), och telefonen då blir värdelös.

Nog är det uppenbart. Vad som inte är uppenbart är varför du verkar bli så upprörd av att jag tycker att larm-funktionen verkar vara funktionsfattig. Att den skulle vara "jävla dålig" är dessutom dina ord, inte mina.

Jag har dock ingen lust att låta den stå och pipa för att testa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

alltså jag tror nog den stänger av sig själv efter 30-60 minuter som de flesta mobiler gör.

Själv har jag varit med om flera ggr att jag inte vaknat över huvud taget av larmet och det stängt av sig efter 30 min llr nåt sånt.

Skicka ett mail till apple men jag tror inte det ringer tills batteriet tar slut.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Pojke? Någon som har någon slags komplex?

Om man inte har stängt av larmet efter 5 minuter (t.o.m. 20 minuter), så är sannolikheten rätt stor att man inte är i närheten av telefonen. Men när man kommer upp i åldrarna så som du har gjort, kanske hörseln inte är som den har varit, och man behöver 30 minuters pipande för att höra.

Det dåliga är naturligtvis inte att den ringer tills man stänger av den. Det dåliga är att den ringer tills den kör slut på batteriet (om den nu gör det, vill säga), och telefonen då blir värdelös.

Nog är det uppenbart. Vad som inte är uppenbart är varför du verkar bli så upprörd av att jag tycker att larm-funktionen verkar vara funktionsfattig. Att den skulle vara "jävla dålig" är dessutom dina ord, inte mina.

Jag har dock ingen lust att låta den stå och pipa för att testa.

Sen kan man ju undra varför man sätter på alarmet när man inte är i närheten av telefonen...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"