Permalänk
Medlem

Köpråd för moderkort s 775 behöves

Är i planeringsstadiet för köp av lite uppgraderingar till datorn jag har nu.
Har tänkt köpa detta:

Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz

Reaper HPC DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB

Grafikkort, troligtvis ATI Radeon HD4850 när det väl kommer.

Vad som dock är lite svårare att plocka ut är moderkortet så jag tänkte att jag skulle ta lite hjälp härifrån, vilket är framtidssäkrast om det nu finns något som är speciellt framtidssäkert?

Har väl inga egentliga riktlinjer men crossfirestöd kan ju vara bra att ha, 2 PCI-platser behövs troligen med, bara en dock om det finns wifi inbyggt. Inga jätteviktiga saker egentligen, så länge priset ligger under ~1500kr är jag intresserad.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5E

crossfire m.m

två st 2.0 16x pci-e

EDIT: skulle valt pc 6400 minnen istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ImTrying
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5E

crossfire m.m

två st 2.0 16x pci-e

EDIT: skulle valt pc 6400 minnen istället.

Tackar för svaret!, lite i dyraste laget dock, kanske funkar ändå om du motiverar varför pc6400minnen är bättre :), lägre accesstider osv?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psyk
Tackar för svaret!, lite i dyraste laget dock, kanske funkar ändå om du motiverar varför pc6400minnen är bättre :), lägre accesstider osv?

Det finns mer utrymme att överklocka om du väljer snabbare minnen. Minnen är ju också så fruktansvärt billigt just nu, finns många kap.

Permalänk
Testpilot

Har själv ett Asus P5Q Deluxe men det finns flera kort i P5Q-serien, ner till 1000-lappen: http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v1083#rparams=k=s19314191

Jag är skitnöjd med mitt kort, det är knäpptyst och har bra kylning och massor av trevliga funktioner. Det har en trevlig energisparfunktion som gör hela datorn nästan ljudlös när den inte används.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Har själv ett Asus P5Q Deluxe men det finns flera kort i P5Q-serien, ner till 1000-lappen: http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v1083#rparams=k=s19314191

Jag är skitnöjd med mitt kort, det är knäpptyst och har bra kylning och massor av trevliga funktioner. Det har en trevlig energisparfunktion som gör hela datorn nästan ljudlös när den inte används.

många verkar nöjda med det kortet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Är P5E Deluxe med X48 Chipset bättre än P5Q Deluxe?
Prisskilnaden är nämligen försumbar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maximo
Är P5E Deluxe med X48 Chipset bättre än P5Q Deluxe?
Prisskilnaden är nämligen försumbar.

p45 är ett nytt chipset mer budget orienterat.
verkar bra för överklockning av vad man kan läsa.

men p5e är säkert helt ok för priset.

Vad man kan utläsa av p45 verkar vara en bra fsb klockning, flera som nåt 600fsb med kortet.
samt att de bifogat gate express med linux så man kan koppla upp sig och surfa utan att installera OS.

så p45 är inte bättre än x48 utan ger liknande prestanda/funktioner.
p45 har dock x8 i pci-express med 2 kort där vinner x48 med x16 med 2 kort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psyk
Tackar för svaret!, lite i dyraste laget dock, kanske funkar ändå om du motiverar varför pc6400minnen är bättre :), lägre accesstider osv?

Ta det moderkortet. Snåla inte på moderkortet det är ju grunden du ska bygga på. PCI-E 2.0 x16 kommer snart att vara ett måste.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner