Ursprungligen inskrivet av ralekk
Jag har skummat igenom alla inlägg väldigt snabbt, men jag måste säga att du har gjort ett riktigt bra iniativ. Jag är själv företagare och har några firmor som sysslar med lite av varje. Och en av mina gamla vänner gjorde precis som du startade i liten skala hemma medan han studerade på gymnasiet och sedan när han var färdig med det körde han igång med en datorbutik i min hemstad.
Värt att tänka på som kanske inte syns just nu är att du är skyldig enligt lag att i praktiken ge 3 års garanti på dina produkter, dock INTE mjukvarufel. Men alla hårdvarufel förutom kringutrustning som mus tangentbord osv som är förslitningsprodukter innefattas av den 3-åriga reklamationsrätten. 2-års allmän garanti är det också som gäller för de produkter som du säljer (men tänk 3 år eftersom reklamationsrätten är i praktien samma som garantin), iaf när du säljer till privatpersoner. Skillnaden är att du som företag ska bevisa att kunden har gjort någonting för att orsaka skadan på produkten. Exempelvis brutit ditt garantimärke som du klistrar på.
Problemet med de flesta stora datortillverkarna är att dom är internationella och därmed försöker kringå de svenska lagarna (som dom anser störda), men en person som står på sig har alltid rätt till 3-års reklamation på sina produkter. Jag har jobbat en hel del med reklamtioner av datorprodukter och kan säga att det inte är det lättaste alla gånger att få tillverkarna att stå för kostnaderna. Men det är några år sedan sist och det kan ju ha ändrats lite, men vad jag hört är det fortfarande lite blandat, vissa är riktigt bra andra är sämre, men det kommer tiden att utvisa.
En annan reklamationsregel som är lite småviktig att hålla koll på är att du SKA byta ut hela produkten om det uppkommer samma fel på den 3 ggr på raken. Alternativ kreditera kunden (pengarna tillbaka) eller ge en ny likvärdig produkt.
En annan reklamationsregel att tänka på är att om du lagar en dator åt en kund så lämnar du även garanti på reparationen (har för mig att den är 3 månader). Så om du inte är säker på om du laga en dator så att den funkar felfritt låt bli och rekomendera istället en ny. Annars kanske du byter ut minnen åt någon när det egentligen är moderkorten som bränner sönder dom , då är du skyldig att fixa det en gång till åt kunden utan kostnad.
Sen som med allt som innefattar stora pengar är det viktigt att hela tiden sköta bokföringen löpande, behålla exakt alla kvitton som företaget använder i verksamheten. Slarvar du bort några kvitton på grafikkort, moderkort osv så kan skatteverket bli lite griniga. Samma gäller det med kvitton som du delar ut till kunder.
Nystartade företag har en tendens att bli hårdare granskade av skatteverket i många fall. Så det kan vara bra att var lite extra nog i början.
Sen just det där att du gör det lilla extra och ser till att hjälpa kunderna och erbjuda bra service tror jag är ett bra sätt att få bra långsiktiga kunder. Tänk på att du kanske ibland får stå och betala för saker som egenltigen inte är ditt fel mest för att undvika dåligt rykte (särskilt om det är en lokal kund). Men sköt allt snyggt och var trevlig mot dina kunder samt ge bra erbjudanden så kommer det nog gå bra för dig. Driva företag är inte så svårt, men ibland kanske man får jobba lite mer än vad som känns i plånboken.
Vad jag har märkt av vanliga människor som inte är nördar som vi som hänger här, är att dom inte är så jättebrydda om hemsidors utseende, det viktiga är ju att du visar orgnummret (i ditt fall ditt pnr) och att du har f-skatt. Du borde om möjligt kanske skaffa så du kan skicka mot postförskott, många kunder verkar tycka om det enligt min erfaranhet, och det kostar i stort sett inget att lägga upp ett postgiro hos nordea.