Permalänk
Avstängd

Måste vara sparade i madrassen i så fall... kollade upp dig som sagt var och fick då reda på att du har 0,- i kapital, 0,- i inkomst mm.

80,000,- när du säljer, enligt dig själv, 5-7 st datorer i veckan är en droppe i havet. Allt går säker bra så länge ingen behöver åberopa garantin eller det dyker upp andra problem men när det väl kommer till kritan brukar allt dyka rätt snabbt med ett sådant litet "kapital".

Permalänk
Medlem

Det är ju självklart att alla framgångsrika företag startats av stormrika
40-åringar, eller hur?

While a student at the University of Texas at Austin in 1984, Michael Dell founded the company as PC's Limited with capital of $1000.[4] Operating from Michael Dell's off-campus dorm room at Dobie Center [1], the startup aimed to sell IBM PC-compatible computers built from stock components

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Måste vara sparade i madrassen i så fall... kollade upp dig som sagt var och fick då reda på att du har 0,- i kapital, 0,- i inkomst mm.

80,000,- när du säljer, enligt dig själv, 5-7 st datorer i veckan är en droppe i havet. Allt går säker bra så länge ingen behöver åberopa garantin eller det dyker upp andra problem men när det väl kommer till kritan brukar allt dyka rätt snabbt med ett sådant litet "kapital".

Aldrig funderat över det faktum att det är fjolårets siffror du hittar om folk?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Måste vara sparade i madrassen i så fall... kollade upp dig som sagt var och fick då reda på att du har 0,- i kapital, 0,- i inkomst mm.

80,000,- när du säljer, enligt dig själv, 5-7 st datorer i veckan är en droppe i havet. Allt går säker bra så länge ingen behöver åberopa garantin eller det dyker upp andra problem men när det väl kommer till kritan brukar allt dyka rätt snabbt med ett sådant litet "kapital".

Jag har inte gjort en enda deklaration än, man gör det var tredje månad och jag har inte haft företaget i tre månader. Det är förmodligen därför det står 0 kr i kapital. Jag har inte alltid sålt så många datorer. I början sålde jag kanske en dator per vecka. Sedan har det ökat och denna vecka har jag sålt 7 datorer.

Permalänk
Avstängd

Det kommer nog gå bra för dig Gurra ska du se. Ignorera bara vad Deranged säger. han har bara registrerat sig för att smutskasta dig.

Visst nu är väl en 2-15 datorer/vecka så mycket men det kommer nog öka ju mer "pr" du gör för företaget å sånt. Snart har du ju även råd att köpa dig reklamplatser etc ska du se

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Avstängd

Jag är inte ute efter att smutskasta utan säger bara som det är. Man är dum om man köper en dator från en 16-åring som driver företaget själv utan kapital. Nej, 80,000 kr är inget kapital.

Permalänk

Okej tack vi har hört din åsikt, kila vidare nu är du vänlig. Det är tillverkaren som sköter garantiärenden osv så jag förstår inte vad du snackar för goja. Struntsamma om det är köpt av en 16 åring eller dustinhome om man ändå vänder sig till tillverkaren (vilket man oftast gör).

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Jag tycker du gör ett fint jobb ^^ Starkt att starta företag i din ålder. Hur går det föresten ihop med din fritid och skoltid? Hinner du med kompisar och läxor?

Sen vill jag gärna bara lägga in en tankeställare ^^ någon jag saknar är att kunna beställa en skräddarsydd bärbar xD Jag har nämligen kollat runt överallt på internet och letat bärbar som passar mig, men det är skitsvårt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Jag är inte ute efter att smutskasta utan säger bara som det är. Man är dum om man köper en dator från en 16-åring som driver företaget själv utan kapital. Nej, 80,000 kr är inget kapital.

De flesta företagen har varit barn i början.
Man behöver inte hundratusentals kronor för
att driva ett nystartat företag seriöst.
Eller tror du uppriktigt att alla som startar datorbutiker
är miljonärer?
Det finns 16-åringar som är mer mogna än andra till att
driva företag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Okej tack vi har hört din åsikt, kila vidare nu är du vänlig. Det är tillverkaren som sköter garantiärenden osv så jag förstår inte vad du snackar för goja. Struntsamma om det är köpt av en 16 åring eller dustinhome om man ändå vänder sig till tillverkaren (vilket man oftast gör).

Ja, som sagt så är det tillverkaren eller min grossist som sköter garantiärenden. Skulle en dator gå sönder tar jag in den, identifierar felet, skickar den felaktiga komponenten till min grossist (som i sin tur skickar den till tillverkaren). Jag väntar inte på att en ny likadan komponent ska komma tillbaka, utan jag köper en ny likadan komponent istället och skickar tillbaka datorn till kunden. Jag har gjort på detta sätt en gång då det var ett grafikkort som var trasigt. Det gick utan problem och kunden blev väldigt glad att kunna hämta datorn dagen efter att han lämnade in den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slweedlen
Jag tycker du gör ett fint jobb ^^ Starkt att starta företag i din ålder. Hur går det föresten ihop med din fritid och skoltid? Hinner du med kompisar och läxor?

Sen vill jag gärna bara lägga in en tankeställare ^^ någon jag saknar är att kunna beställa en skräddarsydd bärbar xD Jag har nämligen kollat runt överallt på internet och letat bärbar som passar mig, men det är skitsvårt.

Lycka till!

Tackar! Fritid? Vad är det? Hehe, skojar bara! Nej, men jag har i princip ingen fritid. I slutet av förra terminen satt jag och skötte äffärer i skolan. Nu börjar jag gymnasiet så det ska bli spännande och se hur det går...

Angånde att skräddarsy en bärbar dator så är jag rädd att jag måste skicka dig till någon annan. Jag kan inte bygga bärbara datorer själv och jag har ingen att beställa detta av, tyvärr. Dell har väl en sån tjänst, eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
De flesta företagen har varit barn i början.
Man behöver inte hundratusentals kronor för
att driva ett nystartat företag seriöst.
Eller tror du uppriktigt att alla som startar datorbutiker
är miljonärer?
Det finns 16-åringar som är mer mogna än andra till att
driva företag.

Precis! Tack för de uppmuntrande orden!

Permalänk

okej men tycker du att det är kul så är det ju en bra fritidsgrej.

det är ju faktiskt lite svårt att bygga bärbara antar jag, men det är ju en tjänst som du skulle kunna ha i minnet iaf vore ju coolt om du lyckades få möjligheter till det senare.

Jag har faktiskt inte hittat någon sån funktion på dell, men jag får kolla igen

Permalänk
Avstängd

http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/xpsn...

Det skulle inte äns gå med i startkapital på några miljooner Slweedlen,(iaf vad jag tror) eftersom allt måste passa in. Måste göra ett chassi själv från grunden vilket är väldigt svårt tidskrävande och pengakrävande.
Dessutom tror jag det skulle ta för lång tid för honom som ensam om han både ska bygga stationära och bärbara.

Sedan skulle det vara väldigt svårt att konkurerra med andra bärbar "jetar" eftersom de har kunskap och tekniker till många fel som en vanlig dator "entusiast" inte har. Dessutom är det svårt att slå Dells service
(sorry stavningen med vaknade preis).

Glad för dig att det går så bra, glöm inte att ha huvudet kallt och slösa inte allt du tjänar så ska du se att det går bättre:D

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slweedlen
okej men tycker du att det är kul så är det ju en bra fritidsgrej.

det är ju faktiskt lite svårt att bygga bärbara antar jag, men det är ju en tjänst som du skulle kunna ha i minnet iaf vore ju coolt om du lyckades få möjligheter till det senare.

Jag har faktiskt inte hittat någon sån funktion på dell, men jag får kolla igen

Har en vän i USA som driver ett företag med inriktning att skräddarsy datorer efter kundens önskningar. Självklart kör det med vanliga grejjer från grunden, dvs du kan knappast välja en rund dator, men du kan mer fritt välja storlek komponenter, batterier och annat du vill skall ingå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden nu utan mestadels kikat på de 3 första och den här sista sidan, därför får du ursäkta om jag skriver något som någon annan redan tagit upp.

Till att börja med ser det ut som om det går bra för dig och det är kanonkul att någon som är såpass ung ändå lyckas göra sig ett företag på att sälja datorer.

Här är några tips som jag kommer på lite spontant som kanske kan hjälpa dig på vägen.

Framtiden:

1. Hur gör du med din bokföring etc? Har du koll på intäkterna kontra utgifterna? Framtida trender gällande datorer? Har du riktat in dig på någon speciell målgrupp? Alla dessa steg är något du bör ta i bejakande om du ska expandera så småningom, säkerligen något du kan ta till dig redan nu.

2. Innan du expanderar bör du tänka på vad din budget ligger på. Har du råd att köpa in mängder med komponenter från en grossist? Det kan bli mättnad på marknaden som just DU handlar på. Om det är så att grossisterna kräver att du köper in ett visst antal varor från dem så ska du nog helst fortsätta köpa in från Datorbutiken eller var du köpte ifrån. Innan din verksamhet har blivit tillräckligt stor är det farligt att handla med för stora partier eftersom ditt företag blir sårbart när du handlar på gränserna till vad ditt företag klarar av ekonomiskt. När den dagen kommer då du börjar hamna på den nivå då du ska köpa från grossister registrera ditt företag som AKTIEBOLAG.
Skaffa vägledningen angående detta innan du gör för stora inköp, när du börjar dra in större pengar ca 2-300 000 och har utgifter som börjar hamna där någonstans är det viktigt att du är säkrad via ett Aktiebolag.
DU bör då prata med någon kunnig.

3. Åta dig inte för mycket kunder då du står ensam då du ska erhålla med service etc. Vet att pengarna lockar och att du gärna vill ha mer, men du ska inte belasta företaget(dig) mer än vad den klarar av. Om det är så att för mycket kunder behöver hjälp med trasiga komponenter, vill ju du fixa problemet så fort som möjligt och därför (antar jag) ersätter du den trasiga varan med en ny och skickar sedan den trasiga tillbaka till återförsäljaren eller grossisten. Och med allt detta samtidigt som andra bara vill ha vanlig support angående problem som virus etc som har hänt på deras datorer(många tycker att det låter löjligt men du kommer få såna samtal/e-mail).

4.
Försök att begränsa dig, med tanke på att du är ett litet företag måste du rikta in dig på vissa saker. Du tar högre priser på datorerna än vad de stora företagen gör och du måste därför ha ett konkurrensmedel som dina konkurrenter inte kan erbjuda.
Tex hemservice, snabb service och leverans (läste om att du fixade ihop en dator på 3 timmar sådant är jättebra) etc. Allt litet som du kan erbjuda som gör att kunderna får ett förtroende för dig och som gör att de kommer tillbaka till dig och inte går till de större företagen (Antar att de största konkurrenterna du har är SIBA, Elgiganten etc), hjälp folk på helger(vet att det låter hemskt men för att få igång ett företag måste du ge hela din själ). Allt detta kommer hjälpa dig att skapa kundrelationer som kan hålla.

Ekonomiskt:

1.
Något du borde göra som är väldigt smart det är att erbjuda en garanti på datorn för 2-3 års tid som du tar 1000-2000 kronor extra betalt för.
På detta vis kommer du få ökad intäkt utan någon egentlig extra utgift, de flesta datorer håller utan problem i 2-3 års tid och du får dessutom en större trygghet hos kunderna om du kan utlova det.

2.
Om du dessutom vill dra in extra pengar ska du ta emot datorer för service från folk utifrån som har problem med diverse saker. Ofta skickar folk som inte har kunskapen in sin dator om det bara är något elakt virus på datorn som de inte vet hur de fixar och där kan du dra in massa extra pengar på en lätt lösning. Alla vet hur dyrt det var när man var liten och ens föräldrar skickade in datorn och företaget "bytte" ut halva datorn och tog 2000 spänn för att egentligen formatera hårddisken.

Det var de sakerna jag kom på lite spontant, kan vara lite tjockt med text och jag kan ha tagit upp saker andra redan skrivit/saker du redan vet om eller har med på din hemsida. Ber i sådana fall om ursäkt för min lathet att jag inte kikat igenom. Men jag hoppas att något av det jag skrivit kan vara till lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Nöjd kund!

Hej!

Jag är en utav dem nöjda kunderna iaf. Aldrig fått bättre service än gurra92`s företag. Är så imponerad av att han är bara 16 år och har så bred kunskap. Beställde en burk från Gurra92 allt gick smidigt,snabbt och säkert. Fick hämta ut den på posten sätta ihopp den ( jävla Thermalight real pain in tha ass ).

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ till Gurra92!!!

Kom ihåg ni kommer nog inte få bättre service någon annanstans. Jag kommer säkert bli bannad från forumet pga reklam men det skiter jag i >_< Det var värt det !!!!

Lycka till med allt Gurra92

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlazKent
Har inte läst igenom hela tråden nu utan mestadels kikat på de 3 första och den här sista sidan, därför får du ursäkta om jag skriver något som någon annan redan tagit upp.

Till att börja med ser det ut som om det går bra för dig och det är kanonkul att någon som är såpass ung ändå lyckas göra sig ett företag på att sälja datorer.

Här är några tips som jag kommer på lite spontant som kanske kan hjälpa dig på vägen.

Framtiden:

1. Hur gör du med din bokföring etc? Har du koll på intäkterna kontra utgifterna? Framtida trender gällande datorer? Har du riktat in dig på någon speciell målgrupp? Alla dessa steg är något du bör ta i bejakande om du ska expandera så småningom, säkerligen något du kan ta till dig redan nu.

2. Innan du expanderar bör du tänka på vad din budget ligger på. Har du råd att köpa in mängder med komponenter från en grossist? Det kan bli mättnad på marknaden som just DU handlar på. Om det är så att grossisterna kräver att du köper in ett visst antal varor från dem så ska du nog helst fortsätta köpa in från Datorbutiken eller var du köpte ifrån. Innan din verksamhet har blivit tillräckligt stor är det farligt att handla med för stora partier eftersom ditt företag blir sårbart när du handlar på gränserna till vad ditt företag klarar av ekonomiskt. När den dagen kommer då du börjar hamna på den nivå då du ska köpa från grossister registrera ditt företag som AKTIEBOLAG.
Skaffa vägledningen angående detta innan du gör för stora inköp, när du börjar dra in större pengar ca 2-300 000 och har utgifter som börjar hamna där någonstans är det viktigt att du är säkrad via ett Aktiebolag.
DU bör då prata med någon kunnig.

3. Åta dig inte för mycket kunder då du står ensam då du ska erhålla med service etc. Vet att pengarna lockar och att du gärna vill ha mer, men du ska inte belasta företaget(dig) mer än vad den klarar av. Om det är så att för mycket kunder behöver hjälp med trasiga komponenter, vill ju du fixa problemet så fort som möjligt och därför (antar jag) ersätter du den trasiga varan med en ny och skickar sedan den trasiga tillbaka till återförsäljaren eller grossisten. Och med allt detta samtidigt som andra bara vill ha vanlig support angående problem som virus etc som har hänt på deras datorer(många tycker att det låter löjligt men du kommer få såna samtal/e-mail).

4.
Försök att begränsa dig, med tanke på att du är ett litet företag måste du rikta in dig på vissa saker. Du tar högre priser på datorerna än vad de stora företagen gör och du måste därför ha ett konkurrensmedel som dina konkurrenter inte kan erbjuda.
Tex hemservice, snabb service och leverans (läste om att du fixade ihop en dator på 3 timmar sådant är jättebra) etc. Allt litet som du kan erbjuda som gör att kunderna får ett förtroende för dig och som gör att de kommer tillbaka till dig och inte går till de större företagen (Antar att de största konkurrenterna du har är SIBA, Elgiganten etc), hjälp folk på helger(vet att det låter hemskt men för att få igång ett företag måste du ge hela din själ). Allt detta kommer hjälpa dig att skapa kundrelationer som kan hålla.

Ekonomiskt:

1.
Något du borde göra som är väldigt smart det är att erbjuda en garanti på datorn för 2-3 års tid som du tar 1000-2000 kronor extra betalt för.
På detta vis kommer du få ökad intäkt utan någon egentlig extra utgift, de flesta datorer håller utan problem i 2-3 års tid och du får dessutom en större trygghet hos kunderna om du kan utlova det.

2.
Om du dessutom vill dra in extra pengar ska du ta emot datorer för service från folk utifrån som har problem med diverse saker. Ofta skickar folk som inte har kunskapen in sin dator om det bara är något elakt virus på datorn som de inte vet hur de fixar och där kan du dra in massa extra pengar på en lätt lösning. Alla vet hur dyrt det var när man var liten och ens föräldrar skickade in datorn och företaget "bytte" ut halva datorn och tog 2000 spänn för att egentligen formatera hårddisken.

Det var de sakerna jag kom på lite spontant, kan vara lite tjockt med text och jag kan ha tagit upp saker andra redan skrivit/saker du redan vet om eller har med på din hemsida. Ber i sådana fall om ursäkt för min lathet att jag inte kikat igenom. Men jag hoppas att något av det jag skrivit kan vara till lite hjälp.

Jag har läst alltihop (jag lovar) du skrivit två gånger nu! Helt otroligt schysst av dig att ge så många bra tips och så mycket hjälp. Det där med att "sälja garanti" är ju rätt intressant, frågan är om man verkligen får göra så? Alla konsumenter har ju alltid 3 års reklamationsrätt, men det gäller väl bara fel som funnits från början? Jag har ju ett års garanti på alla datorer, och det gäller även fel som inte funnits från början, t.ex. om någon komponent hel enkelt bara går sönder utan att kunden gjort något. Däremot gäller det ju självklart inte om kunden skulle tappa datorn i golvet.

Jag har faktiskt funderat på att även erbjuda datorreparation och felsökning, men frågan är om jag har tid med det? Jag har väldigt mycket att göra redan nu.

Jag köper för tillfället av två grossister, CapTech och PCB. Ingen av dessa har något krav på hur mycket man ska köpa för. Om jag beställer innan kl. 16.00 får jag varorna ca. kl. 08.00 dagen efter. Vilken internetbutik slår det? Fraktkostnaderna är inte så farliga. PCB tar 80 kr exkl. moms och CapTech tar 89 kr exkl. moms. Detta kostar det oavsett hur mycket man beställer, förutom på PCB där jag har fraktfritt vid beställningar över 5000 kr exkl. moms. Det fungerar väldigt bra att beställa från grossisterna och det kommer jag fortsätta med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xl3nt84
Hej!

Jag är en utav dem nöjda kunderna iaf. Aldrig fått bättre service än gurra92`s företag. Är så imponerad av att han är bara 16 år och har så bred kunskap. Beställde en burk från Gurra92 allt gick smidigt,snabbt och säkert. Fick hämta ut den på posten sätta ihopp den ( jävla Thermalight real pain in tha ass ).

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ till Gurra92!!!

Kom ihåg ni kommer nog inte få bättre service någon annanstans. Jag kommer säkert bli bannad från forumet pga reklam men det skiter jag i >_< Det var värt det !!!!

Lycka till med allt Gurra92

Jättekul att du är nöjd och även roligt att du lyckades bra med att bygga datorn och att alla komponenter fungerade!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Det där med att "sälja garanti" är ju rätt intressant, frågan är om man verkligen får göra så? Alla konsumenter har ju alltid 3 års reklamationsrätt, men det gäller väl bara fel som funnits från början? Jag har ju ett års garanti på alla datorer, och det gäller även fel som inte funnits från början, t.ex. om någon komponent hel enkelt bara går sönder utan att kunden gjort något. Däremot gäller det ju självklart inte om kunden skulle tappa datorn i golvet.

Ja, alltså du har ju exakt samma sak när det gäller de stora företagen. Du har ALLTID 2 års garanti på en vara oavsett om du köpt till eller inte. Men det finns så många paragrafer att ta hänsyn till när man väl ska reklamera och dessa paragrafer "stryker" man över genom att erbjuda en 3 års garanti.

Det är nämligen så att de första 6 månaderna är du helt bombsäker när det gäller din vara eftersom företaget du handlat av måste bevisa att det är DU som har gjort något fel, tvärtom blir det efter 6 månader och upp till 2 år. Då har DU bevisbördan istället och måste bevisa att det inte är DU som förorsakat felet.
Kanske blev lite rörigt men för att sammanfatta 0mån-6mån FÖRETAGETS ANSVAR 6mån-2år DITT ANSVAR (grovt sammanfattat).

Därför kan du erbjuda dina kunder en garanti för en nätt summa som gäller under 2 år och då tar du emot all typ av skada förutom självförvållade skador (och då är det skitbra om du har någon klisterlapp att sätta över datorn som gör att kunden inte kan komma in i datorn och mixtra utan att du vet om det).
Du tar alltså alltid in datorn för en som har köpt 2 års garanti och om de har mixtrat med datorn får de betala för alla reparationer och utbytet av delar etc.
Faktum är att om det är så att vi säger var 5 dator som du säljer med garanti krajkar och du i snitt har en omkostnad på 2-3000 så har du fortfarande tjänat mellan 2000 och 3000 kronor för var 5 dator du säljer med garanti. Och nu snackar jag bara höftad statistik jag inte har en aning om och troligen får du mycket mer pengar än så.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlazKent
Ja, alltså du har ju exakt samma sak när det gäller de stora företagen. Du har ALLTID 2 års garanti på en vara oavsett om du köpt till eller inte. Men det finns så många paragrafer att ta hänsyn till när man väl ska reklamera och dessa paragrafer "stryker" man över genom att erbjuda en 3 års garanti.

Det är nämligen så att de första 6 månaderna är du helt bombsäker när det gäller din vara eftersom företaget du handlat av måste bevisa att det är DU som har gjort något fel, tvärtom blir det efter 6 månader och upp till 2 år. Då har DU bevisbördan istället och måste bevisa att det inte är DU som förorsakat felet.
Kanske blev lite rörigt men för att sammanfatta 0mån-6mån FÖRETAGETS ANSVAR 6mån-2år DITT ANSVAR (grovt sammanfattat).

Därför kan du erbjuda dina kunder en garanti för en nätt summa som gäller under 2 år och då tar du emot all typ av skada förutom självförvållade skador (och då är det skitbra om du har någon klisterlapp att sätta över datorn som gör att kunden inte kan komma in i datorn och mixtra utan att du vet om det).
Du tar alltså alltid in datorn för en som har köpt 2 års garanti och om de har mixtrat med datorn får de betala för alla reparationer och utbytet av delar etc.
Faktum är att om det är så att vi säger var 5 dator som du säljer med garanti krajkar och du i snitt har en omkostnad på 2-3000 så har du fortfarande tjänat mellan 2000 och 3000 kronor för var 5 dator du säljer med garanti. Och nu snackar jag bara höftad statistik jag inte har en aning om och troligen får du mycket mer pengar än så.

Jo, jag har läst konsumentköpslagen. Skulle det bli något felt på datorn de första 6 månaderna räknas det som ett ursprungligt fel. Jag har förlängt den perioden till ett år. Efter första året har kunden ytterligare två års reklamationsrätt. De måste dock bevisa att felet varit ursprungligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlazKent
Du har ALLTID 2 års garanti på en vara oavsett om du köpt till eller inte.

Nej det har du INTE.

Skilj på garanti och reklamationsrätt.

Bara för att det skall bli rätt klistrar jag in vad som gäller.

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Nej det har du INTE.

Skilj på garanti och reklamationsrätt.

Bara för att det skall bli rätt klistrar jag in vad som gäller.

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan.

Precis. Man har som konsument alltid 6 månaders garanti där jag som företag måste bevisa att felet INTE fanns från början. Jag har förlängt det till ett år, d.v.s. jag utlovar ett års garanti och fixar felet oavsett om felet fanns från början eller inte. Efter ett år har konsumenten fortfarande rätt att få produkten fixad om felet är ursprungligt. Förhoppningsvis märker man dock eventuella fel inom ett år. Det man skulle kunna göra är ju att sälja både 2 och 3 års garanti där jag lovar att fixa alla fel oavsett om de är ursprungliga. Jag kommer dock inte ersätta skador som orsakats av kunden eller någon annan.

Detta är väl lagligt? Vad är rimligt pris för ett resp. två års extra garanti?

Permalänk

se hur dell gör med sina garantier. För en dyr(!) summa kan man köpa till service och garanti i 2-3 år.

www.dell.se

Visa signatur

Erik

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_nordell
se hur dell gör med sina garantier. För en dyr(!) summa kan man köpa till service och garanti i 2-3 år.

www.dell.se

Hmm, Dell tar ca. 3000 kr för 4 års garanti och support. Det tycker jag inte är dyrt. Jag funderar på att ta 1000 kronor per extra år. Det kostar alltså såklart inget första året. Vill man ha två års garanti (ett extra år) kostar det 1000 kr. Sedan kan man köpa hur många extra år som helst. Vill man ha tio års garanti kostar det alltså 9000 kr.

Bra idé? Dålig idé?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Hmm, Dell tar ca. 3000 kr för 4 års garanti och support. Det tycker jag inte är dyrt. Jag funderar på att ta 1000 kronor per extra år. Det kostar alltså såklart inget första året. Vill man ha två års garanti (ett extra år) kostar det 1000 kr. Sedan kan man köpa hur många extra år som helst. Vill man ha tio års garanti kostar det alltså 9000 kr.

Bra idé? Dålig idé?

Jag tycker nog inte du behöver lämna det så öppet. Klart om någon vill betala 9000kr för att förlänga sin garanti så långt är det upp till denne. Dock så tror jag det räcker att, om du nu ens ska ha det, ha upp till tre extra år. Mer känns nästan bara löjligt, för att inte tala om hur ointressant den datorn är om 10 år.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk

Är riktigt imponerad av dig och ditt företag gurra92..

Funderar faktiskt på att starta ett så kallat UF företag till hösten med ungefär samma affärside.. (Antar att du vet vad UF är, )
Men det är bara tankar än sålänge.. Får se hur det blir

// Hampus

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampan90
Är riktigt imponerad av dig och ditt företag gurra92..

Funderar faktiskt på att starta ett så kallat UF företag till hösten med ungefär samma affärside.. (Antar att du vet vad UF är, )
Men det är bara tankar än sålänge.. Får se hur det blir

// Hampus

Tackar! Ja, jag vet vad UF är och jag har fått tillåtelse att jobba med mitt eget företag på UF-tiden.

Permalänk
Medlem

Har nu suttit och läst igenom vartenda inlägg i den här tråden, och jag måste säga att jag är otroligt imponerad av dig gurra92. Fan alltså, jag är stolt över att jag har fått anställning direkt efter gymnasiet, men om jag hade haft eget företag vid 16 års ålder hade jag varit bra mycket stoltare kan jag säga!

Önskar att jag kunde bidra med någonting, några tips eller så, men tyvärr är jag väldigt dåligt insatt i konsten att driva ett företag. Allt jag kan säga är att jag tycker att det ser väldigt bra ut, och att om du fortsätter med din entusiasm och ditt driv så kommer kanske Eknefelts datorer att bli en ledande aktör så småningom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Har nu suttit och läst igenom vartenda inlägg i den här tråden, och jag måste säga att jag är otroligt imponerad av dig gurra92. Fan alltså, jag är stolt över att jag har fått anställning direkt efter gymnasiet, men om jag hade haft eget företag vid 16 års ålder hade jag varit bra mycket stoltare kan jag säga!

Önskar att jag kunde bidra med någonting, några tips eller så, men tyvärr är jag väldigt dåligt insatt i konsten att driva ett företag. Allt jag kan säga är att jag tycker att det ser väldigt bra ut, och att om du fortsätter med din entusiasm och ditt driv så kommer kanske Eknefelts datorer att bli en ledande aktör så småningom.

Det tackar jag för! Jag kan verkligen inte vänta tills jag går ut gymnasiet och kan sköta företaget på heltid, det finns inget jag längtar mer till.

Permalänk
Medlem

Jag har skummat igenom alla inlägg väldigt snabbt, men jag måste säga att du har gjort ett riktigt bra iniativ. Jag är själv företagare och har några firmor som sysslar med lite av varje. Och en av mina gamla vänner gjorde precis som du startade i liten skala hemma medan han studerade på gymnasiet och sedan när han var färdig med det körde han igång med en datorbutik i min hemstad.

Värt att tänka på som kanske inte syns just nu är att du är skyldig enligt lag att i praktiken ge 3 års garanti på dina produkter, dock INTE mjukvarufel. Men alla hårdvarufel förutom kringutrustning som mus tangentbord osv som är förslitningsprodukter innefattas av den 3-åriga reklamationsrätten. 2-års allmän garanti är det också som gäller för de produkter som du säljer (men tänk 3 år eftersom reklamationsrätten är i praktien samma som garantin), iaf när du säljer till privatpersoner. Skillnaden är att du som företag ska bevisa att kunden har gjort någonting för att orsaka skadan på produkten. Exempelvis brutit ditt garantimärke som du klistrar på.

Problemet med de flesta stora datortillverkarna är att dom är internationella och därmed försöker kringå de svenska lagarna (som dom anser störda), men en person som står på sig har alltid rätt till 3-års reklamation på sina produkter. Jag har jobbat en hel del med reklamtioner av datorprodukter och kan säga att det inte är det lättaste alla gånger att få tillverkarna att stå för kostnaderna. Men det är några år sedan sist och det kan ju ha ändrats lite, men vad jag hört är det fortfarande lite blandat, vissa är riktigt bra andra är sämre, men det kommer tiden att utvisa.

En annan reklamationsregel som är lite småviktig att hålla koll på är att du SKA byta ut hela produkten om det uppkommer samma fel på den 3 ggr på raken. Alternativ kreditera kunden (pengarna tillbaka) eller ge en ny likvärdig produkt.

En annan reklamationsregel att tänka på är att om du lagar en dator åt en kund så lämnar du även garanti på reparationen (har för mig att den är 3 månader). Så om du inte är säker på om du laga en dator så att den funkar felfritt låt bli och rekomendera istället en ny. Annars kanske du byter ut minnen åt någon när det egentligen är moderkorten som bränner sönder dom , då är du skyldig att fixa det en gång till åt kunden utan kostnad.

Sen som med allt som innefattar stora pengar är det viktigt att hela tiden sköta bokföringen löpande, behålla exakt alla kvitton som företaget använder i verksamheten. Slarvar du bort några kvitton på grafikkort, moderkort osv så kan skatteverket bli lite griniga. Samma gäller det med kvitton som du delar ut till kunder.

Nystartade företag har en tendens att bli hårdare granskade av skatteverket i många fall. Så det kan vara bra att var lite extra nog i början.

Sen just det där att du gör det lilla extra och ser till att hjälpa kunderna och erbjuda bra service tror jag är ett bra sätt att få bra långsiktiga kunder. Tänk på att du kanske ibland får stå och betala för saker som egenltigen inte är ditt fel mest för att undvika dåligt rykte (särskilt om det är en lokal kund). Men sköt allt snyggt och var trevlig mot dina kunder samt ge bra erbjudanden så kommer det nog gå bra för dig. Driva företag är inte så svårt, men ibland kanske man får jobba lite mer än vad som känns i plånboken.

Vad jag har märkt av vanliga människor som inte är nördar som vi som hänger här, är att dom inte är så jättebrydda om hemsidors utseende, det viktiga är ju att du visar orgnummret (i ditt fall ditt pnr) och att du har f-skatt. Du borde om möjligt kanske skaffa så du kan skicka mot postförskott, många kunder verkar tycka om det enligt min erfaranhet, och det kostar i stort sett inget att lägga upp ett postgiro hos nordea.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ralekk
Jag har skummat igenom alla inlägg väldigt snabbt, men jag måste säga att du har gjort ett riktigt bra iniativ. Jag är själv företagare och har några firmor som sysslar med lite av varje. Och en av mina gamla vänner gjorde precis som du startade i liten skala hemma medan han studerade på gymnasiet och sedan när han var färdig med det körde han igång med en datorbutik i min hemstad.

Värt att tänka på som kanske inte syns just nu är att du är skyldig enligt lag att i praktiken ge 3 års garanti på dina produkter, dock INTE mjukvarufel. Men alla hårdvarufel förutom kringutrustning som mus tangentbord osv som är förslitningsprodukter innefattas av den 3-åriga reklamationsrätten. 2-års allmän garanti är det också som gäller för de produkter som du säljer (men tänk 3 år eftersom reklamationsrätten är i praktien samma som garantin), iaf när du säljer till privatpersoner. Skillnaden är att du som företag ska bevisa att kunden har gjort någonting för att orsaka skadan på produkten. Exempelvis brutit ditt garantimärke som du klistrar på.

Problemet med de flesta stora datortillverkarna är att dom är internationella och därmed försöker kringå de svenska lagarna (som dom anser störda), men en person som står på sig har alltid rätt till 3-års reklamation på sina produkter. Jag har jobbat en hel del med reklamtioner av datorprodukter och kan säga att det inte är det lättaste alla gånger att få tillverkarna att stå för kostnaderna. Men det är några år sedan sist och det kan ju ha ändrats lite, men vad jag hört är det fortfarande lite blandat, vissa är riktigt bra andra är sämre, men det kommer tiden att utvisa.

En annan reklamationsregel som är lite småviktig att hålla koll på är att du SKA byta ut hela produkten om det uppkommer samma fel på den 3 ggr på raken. Alternativ kreditera kunden (pengarna tillbaka) eller ge en ny likvärdig produkt.

En annan reklamationsregel att tänka på är att om du lagar en dator åt en kund så lämnar du även garanti på reparationen (har för mig att den är 3 månader). Så om du inte är säker på om du laga en dator så att den funkar felfritt låt bli och rekomendera istället en ny. Annars kanske du byter ut minnen åt någon när det egentligen är moderkorten som bränner sönder dom , då är du skyldig att fixa det en gång till åt kunden utan kostnad.

Sen som med allt som innefattar stora pengar är det viktigt att hela tiden sköta bokföringen löpande, behålla exakt alla kvitton som företaget använder i verksamheten. Slarvar du bort några kvitton på grafikkort, moderkort osv så kan skatteverket bli lite griniga. Samma gäller det med kvitton som du delar ut till kunder.

Nystartade företag har en tendens att bli hårdare granskade av skatteverket i många fall. Så det kan vara bra att var lite extra nog i början.

Sen just det där att du gör det lilla extra och ser till att hjälpa kunderna och erbjuda bra service tror jag är ett bra sätt att få bra långsiktiga kunder. Tänk på att du kanske ibland får stå och betala för saker som egenltigen inte är ditt fel mest för att undvika dåligt rykte (särskilt om det är en lokal kund). Men sköt allt snyggt och var trevlig mot dina kunder samt ge bra erbjudanden så kommer det nog gå bra för dig. Driva företag är inte så svårt, men ibland kanske man får jobba lite mer än vad som känns i plånboken.

Vad jag har märkt av vanliga människor som inte är nördar som vi som hänger här, är att dom inte är så jättebrydda om hemsidors utseende, det viktiga är ju att du visar orgnummret (i ditt fall ditt pnr) och att du har f-skatt. Du borde om möjligt kanske skaffa så du kan skicka mot postförskott, många kunder verkar tycka om det enligt min erfaranhet, och det kostar i stort sett inget att lägga upp ett postgiro hos nordea.

Jag känner till det där med 3 års reklamationsrätt. Det är dock skillnad på garanti och reklamationsrätt. Vad jag har förstått så är det så här:

De första 6 månaderna räknas alla fel som uppkommer som ursprungliga fel och företaget (jag) måste bevisa att de inte är ursprungliga. Resterande 2 och ett halvt år måste kunden bevisa att felet var ursprungligt.

Jag är såklart noga med att behålla alla kvitton och sköta bokföringen bra. Dessutom har jag faktiskt redan ett postgironummer och jag skickar 99% av alla datorer med postförskott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92

Kontrollerar temperaturer med bl.a. Intel TAT, Speedfan, CoreTemp, men även manuellt genom att mäta temperaturen på olika delar i datorn med en digital mätare.

Testar med ca. 5 olika spel.

Hmm Vilka spel??
intel tat ,speedfan, coretemp FAKE temps ofta... använd Everest istället......

din sida ser ut som en fake (säger inte du är de) men man kan tro att du lurar upp till 90% sen vill inte säga mer men dina garantier alltså om datan slutar funka? vad gör man? de tar ju lång tid att skicka iväg sakerna så man måste lämna datan i flera veckor till dig isåfall...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7