Permalänk
Medlem

Högskoleprovet

Allas vår genväg till universitetet. Även fast det verkar vara nära på att försvinna..? Jaja... borgarna förlorar väl i nästa val hursomhelst... så, kanske inte helt bortkastat.

Efter år av diverse jobb och resor är det dags att ta sig i kragen för Hauk. Så, jag ska skriva bra på provet och sedan plugga lite.

Hur förbereder man sig bäst? Har frågat runt lite och många verkar anse att provet handlar mycket om erfarenhet och teknik. Visst behöver du de grundläggande kunskaperna, men nog ska man kunna öva sig fram till en bättre poäng?

Har letat upp böcker

http://www.hogskoleprovet.se/

http://internetbokhandeln.se/den-kompletta-guiden-till-hogsko...

Avser att ladda hem gamla prov och "simulera" flera provtillfällen för att träna, beställa båda böckerna ovan och gå igenom dom.

Ni som har skrivit provet (Har aldrig gjort det själv), vad har ni för tips och erfarenheter?

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Plugga ord:

http://www.ordprov.se/
http://ord.relaynode.info/

Jag kanske tvingas skriva om högskoleprovet på hösten. Beroende på om jag kommer in eller inte, är typ på gränsen. Jag vill läsa medicin så fordras ett ganska högt resultat. Men pma gärna om msn, så kan vi hålla litet koll på varandra.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du är bra på från början. Själv har jag de gånger jag skrivit haft betydligt fler fel på orden än de andra delarna tillsamans. Så hade du varit jag är det ordövning som gäller. Jag tror att om man läser lite äldre svensk litteratur, och slår upp de ord man inte känner igen, så tränar man både på orddelen och läsförståelsen. Diagramdelen kan man nog träna på genom att göra flera högskoleprov i rad. För engelskan rekommenderas en rejäl utlandsresa. Vad matematiken beträffar tror jag den är svårast att öva in. Det handlar ju egentligen mer om sinne för logiskt tänkande än matte. "Kluriga sidor" i olika tidningar kanske kunde vara något?

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

Shejk; Du har inte PM funktionen aktiverad.

Ord-delen är jag förhållandevis bra på. Jag testade Shejk's länk flera gånger och får mellan 34-38 varje gång. Jag har bott utomlands ett bra tag och är mer eller mindre native i Engelska. (Jobbat som Engelska lärare dessutom ).

Många ord i ORD-delen går att känna igen/lista ut med hjälp av Engelska. T ex interaktiv - interactive.

Engelska läs är rätt lugnt känns det som, läser dagligen böcker om programmering, business etc på Engelska. Svenska var "mitt ämne" under gymnasiet. Är mest orolig för statistik delen etc... G i Matte A och IG i Matte B...

Finns säkert vissa tanke-sätt som är bra att lära sig. Läs förståelsen är så "overklig" och korkat upplagd i mitt tycke att det bara måste handla om teknik och övning (Gamla högskoleprov, precis som du säger!). Hade tänkt simulera ett provtillfälle i veckan (Lika lång tid, lika långa raster etc etc) fram tills att det är dags för provet.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Jag har tips på alla delar utom ORD, ta det lugnt och tänk igenom frågan så är det enkelt. Brukar få 2-4 fel sammanlagt på de andra delarna, sen får jag väldigt lite på ORD

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Du verkar uppenbarligen inte ha problem med några andra delar än just matematiken..!
Finns många bra tips här i tråden, jag ville bara belysa att tiden är extremt viktig. Det är därför det är så viktigt att du gör några prov innan du gör det riktiga provet så du lär dig hur du skall dela upp tiden. Särskilt på mattedelen om du inte är lika bra där som de andra delarna, logikdelen är upplagd så att du inte hinner räkna ut alla svar utan det bygger på att du gör några överslagsräkningar i huvudet etc.
Men som sagt det viktigaste är att du gör några prov nu innan så du lär dig reglera hur mycket tid du skall använda på varje del.. sen kommer du märka också med mattedelarna att många delar kommer igen. Särskilt på statistik-delen med alla tabeller så är det t.ex. alltid några uppgifter med bråk/procenträkningar etc. Så där hjälper det definitivt att ha gjort proven några gånger så du vänjer dig vid vad för typ av uppgifter det är.

edit: sen är det iofs olika olika prov. Jag har gjort 4 tror jag nu, det senaste när det var två st. statistikdelar så var det väldigt olika för mig iallafall, den första statistikdelen var jag verkligen precis klar med sista uppgiften när tiden tog slut; den andra statistikdelen hade jag 10min kvar när jag hade gjort sista uppgiften..!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneo
Du verkar uppenbarligen inte ha problem med några andra delar än just matematiken..!
Finns många bra tips här i tråden, jag ville bara belysa att tiden är extremt viktig. Det är därför det är så viktigt att du gör några prov innan du gör det riktiga provet så du lär dig hur du skall dela upp tiden. Särskilt på mattedelen om du inte är lika bra där som de andra delarna, logikdelen är upplagd så att du inte hinner räkna ut alla svar utan det bygger på att du gör några överslagsräkningar i huvudet etc.
Men som sagt det viktigaste är att du gör några prov nu innan så du lär dig reglera hur mycket tid du skall använda på varje del.. sen kommer du märka också med mattedelarna att många delar kommer igen. Särskilt på statistik-delen med alla tabeller så är det t.ex. alltid några uppgifter med bråk/procenträkningar etc. Så där hjälper det definitivt att ha gjort proven några gånger så du vänjer dig vid vad för typ av uppgifter det är.

edit: sen är det iofs olika olika prov. Jag har gjort 4 tror jag nu, det senaste när det var två st. statistikdelar så var det väldigt olika för mig iallafall, den första statistikdelen var jag verkligen precis klar med sista uppgiften när tiden tog slut; den andra statistikdelen hade jag 10min kvar när jag hade gjort sista uppgiften..!

Klart du hinner räkna ut alla svar på logikdelen ? Gjorde det senast och satt och rullade tummarna i 10 minuter. Dock fick jag 1 fel då :/

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klart du hinner räkna ut alla svar på logikdelen ? Gjorde det senast och satt och rullade tummarna i 10 minuter. Dock fick jag 1 fel då :/

Oftast räcker det väl med att fundera på hur man skulle bära sig åt om man skulle räkna ut problemet för att man skall se vilken information som är nödvändig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klart du hinner räkna ut alla svar på logikdelen ? Gjorde det senast och satt och rullade tummarna i 10 minuter. Dock fick jag 1 fel då :/

Beror på vad man menar med att räkna ut
Oftast som Elgot skrev så behöver man inte räkna ut allt för att ändå lista ut hur mycket information du behöver så du kan lösa uppgiften. Jag tänker nog mer egentligen på statistikdelen än logikdelen där det kan vara en del räknande. Jag menar just att om du börjar räkna ut allt man kan räkna ut på både logikdelen och statistikdelen så är det svårt att hinna med, det gäller liksom att förstå vad det är man behöver räkna och vad man kan lämna för att ändå svara på uppgiften.
Jag tycker iallafall att jag hade ont om tid på några delar första gången jag gjorde provet, innan jag förstod vad som är värt att lägga tid på och vad man kan skippa. Jag höjde mig ganska mycket andra gången jag gjorde provet jämfört med första gången, och det berodde till stor del på att jag hade koll på tiden.

edit: Det är skillnad också från person till person. Har du 10 min över och bara ett fel så har du förmodligen ganska lätt för matte Derox Jag har inte heller något större problem med tidspress på matten men flera av mina kompisar tycker det är jättejobbigt.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att lägga lite tid på att läsa tabeller och diagram av olika slag. Det är inte särskilt svårt, men man har en klar fördel om man är van vid det. Dels klarar man uppgifterna fortare och dels ökar man chansen att göra rätt.

Jag är lite kluven till det här med att plugga ord. En kompis till mig gjorde det - hon satt och skrev av ett helt litet lexikon med ovanliga ord - och ändå förbättrade hon inte sitt resultat. Jag har inte räknat på det, men jag misstänker att sannolikheten att man ska råka plugga på just ett av de 40 orden som dyker upp är ganska liten. På ett par års sikt kan man nog förbättra ordförståelsen, genom att läsa äldre eller mer avancerade böcker, lösa korsord osv, men att försöka memorera så många ord som möjligt på några månader ger antagligen inte så många extra poäng. Då är det bättre att försöka förbättra andra delar av provet.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Re: Högskoleprovet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Allas vår genväg till universitetet. Även fast det verkar vara nära på att försvinna..?

Det är väl inte på väg bort? Det har väl bara diskuterats om mer specifika intagningsprov för olika slags utbildningar? Att sålla personer till matematiklinjer med nuvarande HP är ju lite lotteri när man ser hur stor del som utgörs av läs och ordförrådspoäng.

Svårt att ge specifika tips på hur var och en kan lyfta sitt resultat. De flesta brukar skriva bättre på sitt andra försök än det första, mer vana och mindre nerver andra omgången antar jag. Så om man behöver ett riktigt bra resultat så ska man kanske planera med sikte på nästnästa prov.

Sen gäller det så klart att försöka diagnosticera sig själv och se var man kan höja sig mest och också titta på vilket resultat man behöver uppnå. Flashback har en stor tråd med mycket matnyttigt https://www.flashback.info/showthread.php?t=153104 och jag gillar även forumet på hpguiden.se

http://www.ordprov.se/ är ju bra, men jag var tvungen att höja "golvet" på svårighetsnivån till nivå 4 (om jag minns rätt), först då började jag snitta samma resultat på den sidan som jag gjorde på faktiska provet. Men vad som är väldigt bra med den sidan är ju att man kan nöta ord i områden och kategorier som man inte behärskar så bra. Själv får jag alltid gissa när inredningsarkitektur kommer upp på provet.