Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Färska tester avslöjar Radeon HD 4870

Permalänk

Beställt ett Sapphire 4870 från Komplett jag också! När tror ni man får den? och blir det en hyfsad prestandaskillnad i nya spel från mitt nuvarande 8800GTX?

Permalänk
Avstängd

Bra jobbat av AMD/ATI.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbrorjoakim
Beställt ett Sapphire 4870 från Komplett jag också! När tror ni man får den? och blir det en hyfsad prestandaskillnad i nya spel från mitt nuvarande 8800GTX?

Det kan det nog bli, eftersom kortet presterar ganska jämnt med GTX 280. Särskilt med tunga AA/AF-inställningar.

Permalänk

undra om priserna på HD4870 går ner nåt under hösten-början av -09?

@farbrorjoakim ja du 4850 slår redan 8800GTX så ja definitivt lär du se skillnad..hoppas ja inte ljuger nu

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Beställt Powercolor 4870 från Komplett och Thermalright HR-03 GT från TDJ. Mumma.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Jag lirar age of conan i 2560x1600 och där verkar 280 gtx prestera mycket bra men min plan var att köpa ett 4870 nu och lägga till ett 4870x2 i höst. Vilken variant tror ni mest på?

Permalänk
Medlem

ASUS Radeon 4870 @ Dustinhome - 2384kr inkl frakt med studentrabatt
http://www.dustinhome.se/pd_5010153353.aspx

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Var inne på ett HD4870 men efter att ha sett effektförbrukningen i idle och temperaturerna kortet landar på finns det inte en chans att jag köper ett. 4870 var ett redigt kliv framåt vad gäller prestanda och ett rejält kliv bakåt vad gäller mycket annat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Hoppas att AMD gör det möjligt att ha crossfire för fler än fyra, kanske hur många som helst, GPUer.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Var inne på ett HD4870 men efter att ha sett effektförbrukningen i idle och temperaturerna kortet landar på finns det inte en chans att jag köper ett. 4870 var ett redigt kliv framåt vad gäller prestanda och ett rejält kliv bakåt vad gäller mycket annat.

Lär er att läsa trådar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Lyssna på mig alla stollar!
Det är sista gången jag skriver detta till alla som inte är så insatta!!!
Jag gör det tydligt också.

DERAS POWERPLAY FUNKTION FUNGERAR INTE ÄNNU OCH DÄRFÖR ÄR IDLEFÖRBRUKNINGEN HÖG MEN DET FIXAR DOM MED NYA DRIVRUTINER.

Så där ja, nu ska inga kunna gnälla mer på att ATi:s nya kort drar mycket i idle okej?
Var jag tydlig nog?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Jag lirar age of conan i 2560x1600 och där verkar 280 gtx prestera mycket bra men min plan var att köpa ett 4870 nu och lägga till ett 4870x2 i höst. Vilken variant tror ni mest på?

Precis så ska jag göra - tre cores och vad jag förstår av CF kan man använda allt minne, för båda korten (har jag fel?), och då blir det väl antagligen 512mb från HD4870 och 1024mb från HD4890 (HD4870x2) alltså totalt 1536mb DDR5 på 3,6GHz - helt lysande anser jag.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Lär er att läsa trådar!

Hade hjälpt om fler skrivit det i sina recensioner
Jag hoppades verkligen att det var något åt det hållet men lyckades inte hitta något trots extensiv googlesökning, men nu är jag glad igen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Delvis ursprung till den tveksamma effekten kan bero på drivruiner, precis som Crossfire-skalning. Det finns ännu inga officiella drivrutiner för just 4000-serien och det finns tveklöst jobb kvar att göra.

Återigen predikar jag inga mirakel, men det råder inga tvivel om att drivrutiner kan få kortet av tänka mindre än den gör idag under idle, och Crossfire skall vi inte ens gå in på i prestandavägar - där lär mycket fokus ligga på närmaste tiden.

Själv bokade jag en Sapphire HD4870 idag, 2479kr på Komplett inkl. Porto. Egentligen vill jag ha en 4850, men jag kände att det var länge sedan man gjorde en större uppgradering så förhoppningsvis kommer jag inte bli helt bitter över mitt val.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Precis så ska jag göra - tre cores och vad jag förstår av CF kan man använda allt minne, för båda korten (har jag fel?), och då blir det väl antagligen 512mb från HD4870 och 1024mb från HD4890 (HD4870x2) alltså totalt 1536mb DDR5 på 3,6GHz - helt lysande anser jag.

Kommer inte funka på det sättet. Om det är delat minne på HD4870X2/HD4890 så kommer den effektiva mängden mellan två GPU:er bli 1024 mb medan det blir 512 mb på den tredje. Får se hur det funkar i praktiken.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Kommer inte funka på det sättet. Om det är delat minne på HD4870X2/HD4890 så kommer den effektiva mängden mellan två GPU:er bli 1024 mb medan det blir 512 mb på den tredje. Får se hur det funkar i praktiken.

Jag hörde nåt rykte om att det fungerade på detta vis - men det va från ett annat forum.
Det va att man, till skillnad från tidigare, kan använda hela minnes mängden från alla korten i CF, och inte bara "master"-kortet. Är inte hemma på detta, allt jag snackar om är sådant jag hört andra prata om.
Liknar CF lite grand som när man har flera hårdiskar/cd-enheter då man byglar en till master och diverse andra till slav?
Om jag förstått saken rätt så va det tidigare master-kortet vars minne man använde, men det va den grejen som skulle vara ändrad så man alltså på nåt sätt kunde använda hela minnes mängden.

Va det också inte så förr att alla x2-kort bara använde halva minnes mängden? Så att hälften gick förlorad

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Jag hörde nåt rykte om att det fungerade på detta vis - men det va från ett annat forum.
Det va att man, till skillnad från tidigare, kan använda hela minnes mängden från alla korten i CF, och inte bara "master"-kortet. Är inte hemma på detta, allt jag snackar om är sådant jag hört andra prata om.
Liknar CF lite grand som när man har flera hårdiskar/cd-enheter då man byglar en till master och diverse andra till slav?
Om jag förstått saken rätt så va det tidigare master-kortet vars minne man använde, men det va den grejen som skulle vara ändrad så man alltså på nåt sätt kunde använda hela minnes mängden.

Va det också inte så förr att alla x2-kort bara använde halva minnes mängden? Så att hälften gick förlorad

Nej det är inte riktigt så det fungerar. Om du kollar på HD3870X2 som hade 1gb minne. Den hade egentligen 2 gånger 512mb, dvs. 512mb för varje GPU. Eftersom det än så länge inte går att implementera delat minne så blir den effektiva minnesmängden bara 512mb då varje GPU kan bara komma åt 512mb. I och med att det oftast är så varje GPU tar varannan frame så kan ju bara 512mb användas till varje frame. Det funkar inte som "master" och "slave". Ett Slave kort hade aldrig kunnat göra nytta av ett master korts minne, så båda kortens minnen hade blivit tvungna att användas. Hoppas det inte är alltför rörigt för att förstå

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Nja. Har inte CF varit bättre än SLI i många lägen? Eller tänker jag på CrossFire X Vs. Hybrid SLI nu?

Jo när ATi hade 19xx serien.

Hybrid kan inte mätas med Crossfire X. ATi har egen Hybrid lösning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Du har helt rätt vilket är lite av en besvikelse faktiskt. Men jaja, blir nog HD4870 ändå. Kolla in de andra testen också dock. Anandtech är ju klart mest pålitlig bland dem, men de var de enda som fick en så hög skillnad i Idle. Hexus fick 149W och 127W i idle för HD4870 respektive GTX280. I load fick de 229W och 279W. Anandtech har ju på sistone haft tufft med sina nätagg Men det är som sagt en besvikelse ändå. Temperaturen är ju inte heller imponerande. Att kortet idlar med en så hög temperatur är ju sjukt. Fast enligt Hexus är det ett BIOS problem i korten som gör att fläkten inte går som den ska, framför allt inte i Load.

Jag väntar på lite mer mogna drivare för att konstatera om CF prestandan är bra eller dålig, för i vissa fall är det ju nästan perfekta utökningar. Det finns ju som sagt inte någon officiell drivrutin till HD4xxx serien ännu.

Det här tyckte jag var fint som Hexus gjorde: http://www.hexus.net/content/item.php?item=13972&page=21

Price/performance ratio. HD4870 fick 93% och HD4850 fick 101%. Närmaste Nvidia är 9800GX2 som ligger på 75.2%. GTX280 har 50.5%. Lyckat Nvidia

Jo jag håller med. Anandtech blir den mest trovärdiga men Hexus är bra också. Dumt att det skiljer så mycket mellan en del tester.

Jo, är säkerligen som du skriver vad gäller Crossfire och drivrutiner. Jag tror själv att vi har en del att hämta både från Nvidias och ATis drivrutiner.

Japp, Hexus gör nästan alltid så med sina tester, bang for the buck. Det är första gången ATi har det nu på nästan två år enligt Hexus test.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TiCK
Min dator är igång när jag spelar iaf, är väl ingen som slänger in ett GTX280/4870 i sin filserver hoppas jag?

Hehe, förmodligen inte. Men vanligast är väl att man sätter på datorn, använder msn, chat, applikationer (även spel). Mesta dels går tiden åt annat än spel för majoriteten, även den som köper GTX 280.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Jag håller med dig.
Men när det kommer till valet av nätagg, så är faktiskt det viktigaste hur mycket systemet drar i Load och inget annat.
Enligt Anantech`s test borde ett 520w agg palla 4870 i cf..
Men det skulle vara gränsfall med 2st GTX280.

Jo fast det är ganska ointressant, load oavsett vilket nätagg du har. Om du har ett nätagg på 1100w eller 500w är ointressant i detta case då ditt system aldrig kommer över 400w @ load i alla fall. Som skrevet. De flesta har datorn @ idle oavsett grafikkort och det är där Nvidia blir vinnaren vad gäller ström enligt testerna idag, eller missuppfattar jag dig?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
[...] aldrig kommer över 400w @ load i alla fall. Som skrevet. [...]

Bra att någon vet att skrevet inte drar mer än 400W

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Nej det är inte riktigt så det fungerar. Om du kollar på HD3870X2 som hade 1gb minne. Den hade egentligen 2 gånger 512mb, dvs. 512mb för varje GPU. Eftersom det än så länge inte går att implementera delat minne så blir den effektiva minnesmängden bara 512mb då varje GPU kan bara komma åt 512mb. I och med att det oftast är så varje GPU tar varannan frame så kan ju bara 512mb användas till varje frame. Det funkar inte som "master" och "slave". Ett Slave kort hade aldrig kunnat göra nytta av ett master korts minne, så båda kortens minnen hade blivit tvungna att användas. Hoppas det inte är alltför rörigt för att förstå

Okej, jag är med.
Men då de läser varannan frame har man väl på sätt och vis nytta av hela minnesmängden? (Fast på ett annat sätt än jag tidigare trott ) Jag har trott att man tidigare endast använt sig av det så kallade "master"-kortets minne, oavsett hur mycket minne det andra kortet besitter (men jag förstår att det inte är master och slav system, men det va dessa tankar jag hade tidigare).
Hur som haver, för min del spelar det inte så stor roll då jag inte spelar i högre upplösning än 1680x1050 då min skärm inte pallar mer, så 512 skulle räcka i vilket fall

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Okej, jag är med.
Men då de läser varannan frame har man väl på sätt och vis nytta av hela minnesmängden? (Fast på ett annat sätt än jag tidigare trott ) Jag har trott att man tidigare endast använt sig av det så kallade "master"-kortets minne, oavsett hur mycket minne det andra kortet besitter (men jag förstår att det inte är master och slav system, men det va dessa tankar jag hade tidigare).
Hur som haver, för min del spelar det inte så stor roll då jag inte spelar i högre upplösning än 1680x1050 då min skärm inte pallar mer, så 512 skulle räcka i vilket fall

Man kan väl säga så att hela minnesmängden används men att om du har jätte tunga texturer med mycket AA och AF så står ändå bara 512mb till förfogning vid varje frame, precis som på ett vanligt 512mb kort. Men då GPU:erna avlastar varandra lite så brukar multi-GPU kort klara sig bättre i högre upplösningar än vanliga 512mb kort. Å andraDet skulle nog räcka med ett HD4870 om du skall spela i 1680*1050. Om du vill ha två kort iaf, så skulle jag rekommendera att vänta på HD4870X2/HD4890. Om ryktena stämmer så kan det bli så att vi får se en rätt stor förbättring vad gäller CF prestanda. Jag hade tänkt köpa HD4870 vid release, men väntar på 1gb versionerna eller HD4870X2 för att se om det blir någon prestandaskillnad. Tills dess har ju priset gått ner ändå

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Det är trist att man inte får se hur pass dåligt crossfire / sli configarna funkar i lägre upplösninger =/

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Man kan väl säga så att hela minnesmängden används men att om du har jätte tunga texturer med mycket AA och AF så står ändå bara 512mb till förfogning vid varje frame, precis som på ett vanligt 512mb kort. Men då GPU:erna avlastar varandra lite så brukar multi-GPU kort klara sig bättre i högre upplösningar än vanliga 512mb kort. Å andraDet skulle nog räcka med ett HD4870 om du skall spela i 1680*1050. Om du vill ha två kort iaf, så skulle jag rekommendera att vänta på HD4870X2/HD4890. Om ryktena stämmer så kan det bli så att vi får se en rätt stor förbättring vad gäller CF prestanda. Jag hade tänkt köpa HD4870 vid release, men väntar på 1gb versionerna eller HD4870X2 för att se om det blir någon prestandaskillnad. Tills dess har ju priset gått ner ändå

jo, det kan vara klokt att vänta, men jag har behov av en uppgradering nu då frugan tar min gamla och jag köper nytt för mina spel-behov.

Men augusti är ju planerat för x2 kortet, priserna hinner sjunka på nån månad också... meh beslutsångesten är ju ett faktum helt klart.
Väntar på att priserna ska gå ner för Q9450 också, och den är ganska billig i nuläget hehe
Skall köras på ett p45 mobo så man kan klocka i windows då jag är riktigt kass på bios

Tackar för att du delar med dig av dina planer, kan nog vara bättre att vänta nån månad eller så dels för att se närmare på eventuella benches mer och invänta bättre drivers

då så, gott mos

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
...
Men när det kommer till valet av nätagg, så är faktiskt det viktigaste hur mycket systemet drar i Load och inget annat.
Enligt Anantech`s test borde ett 520w agg palla 4870 i cf..
Men det skulle vara gränsfall med 2st GTX280.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Jo fast det är ganska ointressant, load oavsett vilket nätagg du har. Om du har ett nätagg på 1100w eller 500w är ointressant i detta case då ditt system aldrig kommer över 400w @ load i alla fall. Som skrevet. De flesta har datorn @ idle oavsett grafikkort och det är där Nvidia blir vinnaren vad gäller ström enligt testerna idag, eller missuppfattar jag dig?

Det jonathan82 menade var att det krävs ett kraftigare nätaggregat för att kunna driva 2st (eller 1st, för den delen) GTX280 än vad det gör för att driva motsvarande antal HD4870.
I slutändan så är det ju ändå hur mycket systemet peak:ar som spelar roll för hur stor effekt man måste ha på nätaggregatet som skall driva systemet.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd

Skulle ha köpt ett ati kort om dom hade haft mer bus och mera ram.. 256bits och 512ram på nya gddr5 minnen nej tack..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stubben22
Skulle ha köpt ett ati kort om dom hade haft mer bus och mera ram.. 256bits och 512ram på nya gddr5 minnen nej tack..

512bit + GDDR5 hade varit bortkastade pengar eftersom kärnorna förmodligen inte inte är tillräckligt snabba.
512bit är överskattad. Men 1GB version av 4870 lär ju komma.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Komplett har skickat sitt HD4870 kort, fick leveransbekräftelse nu.
Lite förvånad jag blev.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Hur ofta släpper ATI en ny serie är det 1 gång om året eller vartannat år ?

Och hur länge har 3000 serien funnits ute på marknaden ?

Permalänk
Medlem

Sedan slutet av november ca...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Absolut inte. HD4870 drar mer i idle mode än GTX 280 än vad GTX 280 drar i load mode mot HD4870. Det skiljer nästan 45w @ idle mellan GTX 280 och HD4870 till Nvidias fördel. Det skiljer 35w mellan GTX 280 och HD4870 @ load till ATis fördel. Det innebär att HD4870 är dyrare att driva än GTX 280 vilket är grymt imponerande tanke på prestandan från GTX 280. GTX 280 har GDDR3 minnen som slukar mer ström än vad GDDR5 gör. Sedan skall vi inte snacka om den stora kärnan. Dessutom har de flesta datorn @ idle och inte @ load.
Men än så länge är HD4870 helt klart vinnaren då HD4870 presterar nästan lika bra, ibland lite bättre och till ett grymt mycket bättre pris. Däremot är jag förvånad över den dåliga Crossfire prestandan, känns som ATi har haft problem med den nu i flera år.

Jag sätter i gång datorn för att lira spel och stänger av den efteråt, enda gången graffikkortet är idlar mer är väll när jag skriver på Swec... O.o

Permalänk
Medlem

nu är första steget mot nya gaming-riggen taget. ett av webhallens gigabyte 4870 har mitt namn skrivet på sig... mums.

får la panik-beställa resten så fort jag hör att det skickats. kompletts hämtbutiker funkar rätt bra va? bara att köra upp till götet.

vad ska jag ha i övrigt i datorn tycker ni? stödjer gärna AMD mer (om inte "pris/prestanda" hoppet är för stort).

Chipset, cpu, minne... vad tycker ni?