Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

slocknar vid installation av XP

Min syrras Acer 3300 laptop har funkat väldigt bra de senaste 2åren men vi hade tänkt formatera om den nu. Ja slänger in XP skivan och kör installationen men mitt i det hela så slocknar datorn. Ibland när Windows kopierar över filer, ibland redan när den läser drivisar från skivan. och då menar jag under winsows blåa installations skärm. Ja kommer inte längre än så. Den bara dör vid olika tillfällen under installationen.

Jag trode att de kanske var fel på ram-minnet för när ja körde memtest så slocknade datorn också. Jag har bytt ram-minne och samma fel kvarstår.

vad kan detta bero på??

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk

Jadu, kanske drivrutiner till en SATA controller skulle sitta fint, det är de som kan ställa till det.

Har du Win XP SP2 så brukar det funka kalas, har du Win XP utan SP så får du göra en skiva med Win XP+ SP2 eller tom SP3 som finns nu, sk Slipstream, guide finns på forumet samt nätet

cheers

Win XP har en stor driver databas, men med Servicepaken så fyller de på med nyare drivers & stöd

Permalänk
Medlem

ja försökte med XP Pro SP2 så det bör ju funka. Men att den bara stänger av sig helt random... obegripligt när den funkade bra dagen innan. det ända jag gjort är formatera den och försöka installera nytt operativ.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min Acer. Problemet är att datorn blir för varm och att Acers värmeprogram inte går under installationen. Jag löste problemet genom att helt enkelt ta på mig en jacka och installera om windows på balkongen. Men det här var ju i december så det var lite kallare då.. Lycka till!

Permalänk
Medlem

HELT OTROLIGT det är sant! jag satte den på betong golvet på balkongen och installerade allt smärtfritt. HUR kan acer göra en dator som stänger av sig pga överhettning under installation för att den inte kör igång sitt temperatur reglering program eller vafan de nu är. de helt sjukt! acer är skräp! men tack för rådet det funkade!

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Bra att det funkade! Låt det här bli en läxa alla ni som funderar på en Acer.

Permalänk
Medlem

Haha! Viker mig av skratt över lösningen.. gud.. Acer i ett nötskal.

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 BE (3400 MHz) | Gigabyte GA-MA790-UD5P | Corsair 6GB 1333MHz | 2 st. Gigabyte Radeon HD5850 1GB (Crossfire) | Corsair HX 1000W 80+ | Corsair Obsidian | 26209p @ 1920x1200 (3dmark06)

Permalänk
Medlem

kul för dom som jobbar på Acer som då måste jobba i ett kylrum när dom installerar Xp alla dator som dom tillvärkar

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.