Ultraportabel "studentdator" - 4 månader senare!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
Jag hade nog oxå satsat på en thinkpad, men kanske väntat tills den nya (x300) kommer med någon bra deal (mecenat)

Ohoj! X-300:an ser ju väldigt trevlig ut!

Ja det vore ju trevligt med en mecenatdeal. Vågar vi gissa (hoppas?) att en mecenatdeal skulle kunna hamna på mellan 16 och 19´för en X300?

Permalänk
Medlem

Stämmer det verkligen att x61s bara väger 1.7 och har en batteritid på 8 timmar?

X-300 är ju ruskigt dyr det jag skulle vilja se är en laptop typ som MBA fast bara lite fulare och sämre på runt 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Stämmer det verkligen att x61s bara väger 1.7 och har en batteritid på 8 timmar?

X-300 är ju ruskigt dyr det jag skulle vilja se är en laptop typ som MBA fast bara lite fulare och sämre på runt 11

Något sånt ja. X300 runt 1,4kg har jag läst. Ang batteritiden sår är den väl upp till 8 timmar.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Är själv sedan en tid i valet och kvalet mellan just hp 2510p och en helt annan, nämligen f-s U9200. Hittills har jag noterat:
fördel 2510p: vikt (1,3 mot U9200 1,8)) och garantitid (3 år mot U9200 1 år)
fördel U9200: snabb processor, mer plats för RAM, ett mycket bra pris - flera tusen billigare än 2510p utan att verka vara sämre (förutom ovanstående två saker), d v s "mer dator för pengarna"
Igår jämförde jag dem fysiskt i butik för första gången, och kände att halvkilots skillnad i vikt verkligen känns. Men är skillnaden värd flera tusen?
Och en annan sak hände. Butiken hade också f-s S6410, och den lockade nästan mer: 13,3 skärm kändes lyxigt stort, och ändå 1,75 i vikt, möjlighet att efter behov byta läsare mot extra batteri, spillsäkert tangentbord. Det var egentligen bara en sak som störde mig, men nu är jag kanske lite för petig (?): pekplattan var sträv. Jag föredrar en glatt och "lättåkt" yta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenC
...Det var egentligen bara en sak som störde mig, men nu är jag kanske lite för petig (?): pekplattan var sträv. Jag föredrar en glatt och "lättåkt" yta.

Personligen tycker jag det är skönare med en "matt"/sträv yta och inte den "glatta" som vissa HP har.
Vilken butik hittade du datorerna i?

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Carl Lamm på Drottninggatan 94 i Stockholm. Enda stället jag lyckats hitta som har båda.

Permalänk
Medlem

edit: fel tråd.

Permalänk
Medlem

Men spel då?

Hej,
Finns det något ultraportabelt som duger även för spel? Jag tänker mer på turn-baserade strategi spel såsom CIV IV, HOMM5, UFO...

Jag brukar sitta och njuta av CIV III och HOMM3 på nuvarande Dell X300. Men jag vill pensionera den snart.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Ultraportabel och bra grafik går inte ihop. Snabba grafikkort drar mycket ström och kräver bra kylning, två saker som det inte finns mycket av i en ultraportabel. Sen vet jag inte hur krävande de spelen du nämner är, kanske går på integrerad grafik?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Har du råd är ju X300 ett givet val helt klart. Den verkar oerhört grym

13.3", cd-rom och kass batteritid (jämfört med x61s).
Föredrar helt klart x61s framför x300.

Det bästa med så grym batteritid som x60s serien har med 8cel batteriet är ju att du slipper bära omkring på en strömadapter (det handlar inte så mycket om vikten även om den klart bygger på utan om smidigheten). Du kan med gott samvete gå hemifrån utan strömadaptern och garanterat veta att du aldrig kommer behöva den (självklart beroende hur du använder datorn och vad du tänkt göra med den, men i studiesammanhang gäller det oftast).

Det är helt fantastiskt mycket smidigare att slippa bära omkring på strömadaptern, där tjänar du in 8cel batteriets klumpighet många gånger om.

Är man snål med ljusstyrkan på skärmen och främst ordbehandlar och surfar lite smått har jag kommigt upp i lite drygt 8 timmar med WLANet på hela tiden, det med en x60s men det är väl liknande med x61s. Nu får jag väl inte ut det dels för att batteriet börjar bli lite äldre och dels för att jag installerat så mycket skräp på den :\ blir rensning i sommar

Såg precis ett tabletversionen av x61 för riktigt bra pris:
http://www.blocket.se/vi/17018912.htm?ca=11_s

x6*s är ju rätt tunn med det slimma batteriet (tunnare än det vanliga) också, men då får man väl runt 3 timmar om ens det. Men då är den riktigt smidig. 8cel batteriet är dock klart värt det.

Permalänk
Medlem

Jag surfade på CIV IV fan siter och fick viss insikt. GMA X3100 verkar fungera bra.

Jag kan inte ha någon hungrig krets som kräver båda ström och kylning. Min Dell X300 är tyst och jag högvärderar egenskapen.

Är denna krets den högsta just nu för ultraportabelt? (fokus snabb, kall och snål)

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Såg precis ett tabletversionen av x61 för riktigt bra pris:
http://www.blocket.se/vi/17018912.htm?ca=11_s

[/B]

Det där låter ju nästan lite för bra. Studentdealen på mecenat är 16kkr. Jag har själv gått och funderat på att köpa en tablet i pluggsyfte men frågan är hur mycket man skulle använda den funktionen.

EDIT:

"Utrustad med 3 GB RAM och
högupplöst skärm.
12" TFT XGA (1024 x 768)

Microsoft Windows XP
(original) medföljer.
Mjukvara (orginal)
***************
* Microsoft Windows Vista Ultimate 32bit
* Office (Word, Excel m.m.)"

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein