Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Datorn tvärdog !? R.I.P

Hej. Behöver lite hjälp av er.
Satt och spelade lite igår och under tiden jag satt snackade med tjejen så löser en säkring ut i elskåpet och datorn dör, direkt efter löser en annan säkring och TV:n dör. Strömavbrott tänker jag först men går ändå till elskåpet och märker att säkringarna löst ut. Slår på de igen, TV:n rullar som den ska men datorn är tvärdöd, inga livstecken alls. Inget luktar bränt i den heller.

Misstänker kortslutning i nätagget. Innehållet i burken är hyfsat nytt, ca 6 månader så det blir nog inga problem att få nåt bytt på garanti, måste bara identifiera felet.

Någon som råkat ut för liknande?

Permalänk

Det kan ha blivit överspänning i ditt elnät, och säkringen va inte tillräckligt snabb så agget hann bli skadat, alternativt att säkringen i nätagget löste snabbare än den i proppskåpet.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Det kan ha blivit överspänning i ditt elnät, och säkringen va inte tillräckligt snabb så agget hann bli skadat, alternativt att säkringen i nätagget löste snabbare än den i proppskåpet.

Tänkte faktiskt likadant som du gör, att det kan ha blivit en spik på nätet som utlöste det hela. Sitter det en glassäkring i nätagget? Tänkte om man vågar skruva isär det och kolla om den gått, skönare att bara byta det än att skicka tillbaka nätagget och vänta på nytt. Ni som plockat isär nätagg förrut, sitter det en glassäkring i? Kan tillägga att det handlar om en Corsair 520 W, antar att många har lika här.

Permalänk
Medlem

Vet någon om ett grenuttag med överspännings skydd skulle skydda en i det här läget?

Såg sådana i Clasohlson's reklam bilaga förut och blev nyfiken. Jag tror grenuttagen jag använder redan har överspännings skydd. Det var inte avsiktligen som jag skaffade (ena ingick med en bärbar) och kopplade in sådana utan det bara råkade bli så.

Undrar om man bör se till att riktiga sådana?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a.d.o
Tänkte faktiskt likadant som du gör, att det kan ha blivit en spik på nätet som utlöste det hela. Sitter det en glassäkring i nätagget? Tänkte om man vågar skruva isär det och kolla om den gått, skönare att bara byta det än att skicka tillbaka nätagget och vänta på nytt. Ni som plockat isär nätagg förrut, sitter det en glassäkring i? Kan tillägga att det handlar om en Corsair 520 W, antar att många har lika här.

I mitt nätagg sitter det en glassäkring, det borde finnas i alla agg eftersom hela datorn kan ryka annars, om du har garanti kvar så tycker jag däremot att du ska vänta ett tag o lämna tillbaka.
Är det inte säkringen så ligger du illa ute

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Vet någon om ett grenuttag med överspännings skydd skulle skydda en i det här läget?

Såg sådana i Clasohlson's reklam bilaga förut och blev nyfiken. Jag tror grenuttagen jag använder redan har överspännings skydd. Det var inte avsiktligen som jag skaffade (ena ingick med en bärbar) och kopplade in sådana utan det bara råkade bli så.

Undrar om man bör se till att riktiga sådana?

Överspänningsskydd borde skydda, annars är det falsk marknadsföring xD

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.se/Search/ProductList.aspx?Keywords=%c3...

Tack för svaret anton_mjor. Typ sådana här jag tänkte på.

Jag antar att jag bara har haft du tur att jag fick en och kopplade in den när jag behövde flera uttag och köpte en annan ifall jag skulle koppla något utomhus (blev aldrig av utan hamnade också vid datorerna).

Permalänk
Medlem

om man ska felsöka på nätagget, kan man mäta spänningen trots att datorn är av. Frågan är alltså om det kommer någon spänning ut i kablarna om man inte har tryckt på startknappen? Eller måste jag koppla in mitt nätagg i en annan dator och testa på det sättet?

Är det ingen som vet hur man kan mäta på ett nätagg för att se om det är trasigt eller inte? Handlar som sagt om ett Crosair 520 W.