Permalänk
Medlem

Radiostyrd bil med spionkamera

Nu tänker ni förstås att ni ska få se något häfigt ihopplock av gadgets, men icke. Utan jag behöver er hjälp!

Det är såhär att jag kollade på den härliga gammla ligan Jönssonligan häromstunden och jag blev så fruktansvärt sugen på att sitta framför datorskärmen/tvn och köra radiostyrd bil runt hela huset med hjälp av en kamera.

Jag har sökt och sökt och hittat några alternativ under 1000-lappen men har inte riktigt kännt att det är den rätta lösningen.

Det enda problemet är alltså kameran,,, eller spionkameran som ska sitta på bilens tak eller motorhuv. ( I väntan på GTA IV till PC )

Vad jag behöver hjälp är alltså att hitta en billig kamera med hyffsad räckvidd inomhus som går att koppla till tv eller dator. Går det att använda en webkamera till detta? Då har man ju dock inte mottagare eller strömkälla. :S

Om det finns komponenter till att löda är detta också ett alternativ!

Tack för hjälpen! Bilder på projektet kommer upp om det blir slutfört!

Det är brainstorm som gäller här nu, posta alla möjligheter och alternativ!

Tillägg: Glöm inte att tipsa på den billigaste, mest ultimata radiostyrda bilen för inomhusbruk!

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem

Re: Radiostyrd bil med spionkamera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
Tillägg: Glöm inte att tipsa på den billigaste, mest ultimata radiostyrda bilen för inomhusbruk!

En Metanoldriven-1metersbjässe!

Skämt åsido, om den bara ska användas inomhus på golv borde väl en liten billig bil från t ex Teknikmagasinet fungera?

Angående kameror vet jag att det finns trådlösa batteridrivna videokameror, men dessa kostar skjortan.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Avstängd

Köp en kamera på kjell & company som man
kopplar till TV:n kostar 800 tror jag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamern
Köp en kamera på kjell & company som man
kopplar till TV:n kostar 800 tror jag

Ska han ha TV:n på bilen och själv sitter med för att kunna se bilden i TV:n?

Trådlöst övervakningskamera, driv med 9V och sänder väl minst 20m, absolut enklast och billigast.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Kanske ska köpa en kamera och driva den på samma batteri som bilen sen så sänder man datan via samma radiostyrning som bilen har eller så sätter man en egen antenn. Säg att du har en liten "Mast" i ditt rum och sen har bilen en sändare precis som typ en tv antenn och tv mast.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det finns en massa små trådlösa kameror att få tag på, har själv en liggande i skåp här, bara det att jag inte har någon aning om var de finns. Min egen fick jag i julklapp från kusiner som bodde i Kina vid tillfället...

Det här var det "bästa" jag kunde hitta lite snabbt http://www.kjell.com/?item=50315&path=

@ bomber3:
onödigt kalla folk dumma. gamern kan mycket väl mena att det är en trådlös överföring, bara det att skrivandet gick lite för snabbt...

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

en trådlös kamera med eget batteri hade ju varit prima

Painby, babymonitor? äh lägg av ^^

efter några timmars letande (ej konstant) hittade jag den här sidan http://svenskovervakning.se/

där fanns det några för runt 500-lappen

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
efter några timmars letande (ej konstant) hittade jag den här sidan http://svenskovervakning.se/

där fanns det några för runt 500-lappen

Verkar ju perfekt!
Men du måste ju ha en (hoppas att mitt minne inte sviker mig nu) guldig radiostyrd 740 att köra runt kameran med!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Verkar ju perfekt!
Men du måste ju ha en (hoppas att mitt minne inte sviker mig nu) guldig radiostyrd 740 att köra runt kameran med!

haha! det har du rätt i! får väl fynda nåt

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Jag vet att det finns en massa små trådlösa kameror att få tag på, har själv en liggande i skåp här, bara det att jag inte har någon aning om var de finns. Min egen fick jag i julklapp från kusiner som bodde i Kina vid tillfället...

Det här var det "bästa" jag kunde hitta lite snabbt http://www.kjell.com/?item=50315&path=

@ bomber3:
onödigt kalla folk dumma. gamern kan mycket väl mena att det är en trådlös överföring, bara det att skrivandet gick lite för snabbt...

Han är absolut inte dum och det vill jag inte försöka påstå heller, det var en liten oskyldig skämt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Annars vore det ju rätt häftigt att bygga en batteri-driven mini-itx-dator och plugga in en vanlig usb-kamera i den. Sen montera den på en radiostyrd bil och fixa så man styr den via mjukvara över trådlöst nätverk (där även kamerabilderna skickas)

Lär ju dock kosta kanske 2000 + att man får lägga ner lite tid på att skriva ett program för styrningen men vore ju ruskigt grymt

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

http://www.spytechs.com/ !

Sidan hete SpyChest innan,ja det är den Stifler surfar in på i American Pie-Band Camp

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Annars är väl nr 50693 @ kjell, den billigaste/minsta man kan hitta? Den verkar ha ett inbyggt batteri också. Annars tror också att det finns liknande kameror går på 9v-batteri, kolla exempelvis runt på tradera.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

Photoshopade till en 740

montera den kameran på taket så är det klart ^^

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem

Ah, jag har testa det där. Köpte en sån där riktigt liten spionkamera, liknande den på busorjans bild, av en lirare här på forumet som kunde direktimportera från kina för typ 400 kr. Jävlar vad mycket roligt jag hade med den. Fäste den på hjälmar och stuff i skidbackar, en pinne ut så man filmade ansiktet, på en bil som sagt. Allmänt spionfilmande också, givetvis.

Dock försvann den i en flytt för typ ett år sedan. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Han är absolut inte dum och det vill jag inte försöka påstå heller, det var en liten oskyldig skämt

Sorry, då åkte även jag på att missa vad som är skämt i forumet då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
en trådlös kamera med eget batteri hade ju varit prima

Painby, babymonitor? äh lägg av ^^

efter några timmars letande (ej konstant) hittade jag den här sidan http://svenskovervakning.se/

där fanns det några för runt 500-lappen

Var precis den typen av kameror jag menade!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vart man kan hitta billiga radiostyrda bilar med modeller som Volvo 740?

Hade varit så perfekt, och lacka den guld. ^^

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk

Är också sugen på en radiostyrd 740

OT:

En mini z med tanke på om det är höga trösklar sov så är väl en mini-z monster, dom kostar väl en tusenlapp eller lite mer tyvär...

frågan är hur pass bra räckvidd en "lek radiostyrd" har..?

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Avstängd

Jag menade en trådlös såklart
En sån som man driver med 9v batteri...
Dom är bra

Permalänk

sök efter spycams på ebay så hittar du me lite tur.

Jag hitta en som drivs på 9v med mottagare å allt för under 200kr

Permalänk
Medlem

Jag har själv gjort ett likande projekt för några år sedan och kan nog bistå med lite hjälp. Här är en liten bild på hur jag gjorde, dock med billigaste möjliga bil jag kunde hitta.

Använde en billig spycam från hongkong med motagare till TV/Dator som jag kopplade till bilens egna batteri, funkade hur bra som helst.

Största problemet jag hade bortsätt från att skriva mjukvaran till styrningen, var att när motorerna i bilen användes, så stördes sändarens signal. Detta löste jag dock genom att montera en bit metall under kameran.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Jag har själv gjort ett likande projekt för några år sedan och kan nog bistå med lite hjälp. Här är en liten bild på hur jag gjorde, dock med billigaste möjliga bil jag kunde hitta.http://img258.imageshack.us/img258/8752/mutator4fg7.jpgAnvände en billig spycam från hongkong med motagare till TV/Dator som jag kopplade till bilens egna batteri, funkade hur bra som helst.

Största problemet jag hade bortsätt från att skriva mjukvaran till styrningen, var att när motorerna i bilen användes, så stördes sändarens signal. Detta löste jag dock genom att montera en bit metall under kameran.

Tack så mycket! Men jag har "en plan" ( hehe ) som annars kan fungera:

Har en Kyosho Peugeot 206 som drivs på el... Ingen volvo 740
sen köpa kameran för 500kr hos svenskovervakning.se (Receiver 2 Spy) och fästa den på motorhuven eller taket med tejp eller dylikt och koppla din mottagaren till tvn.

Sen är det bara att fixa en svart diamant så är det klart.

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Avstängd

Hur lång räckvidd är det på kamerorna?

Fick min skitförtio (740) rensad under natten till måndag, blev av med precis allt
Förstärkare, baslåda, 2st USB minnen fullt med mjusick 2GB st, Co2 pistol alá Dirty Harry, tändare!! :rolleyes:... OCH ramen runt billiga biltema stereon, stereon fick dom inte loss (fuckers)

Just ja, vindavvisarna från sidorutorna med, dom är märkta precis som tändaren och USB stickorna, så det blir Mr Brutal i rectumet på dom jävlarna när jag får tag på dom (Mr Brutal = teleskopiskt "bränbollsträ" med blyfylld topp).. synd att jag slutar röka, knäskålarna hade nog blivit fina askkoppar.

värde på allt är runt 5000kr.

Dock så glömde dom min clarion slutsteg, för andra gången som låg fullt synlig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

100 utomhus, 30 inomhus, finns antenner för att öka den till 400m utomhus (tror jag).

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
100 utomhus, 30 inomhus, finns antenner för att öka den till 400m utomhus (tror jag).

Låter bra, parkeringen är bara 50m bort... så en antenn blir det också

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

har sökt runt lite men hittar inte riktigt en "bra" webshop för rc-bilar...
kyosho finns ju men en svensk (snygg) bra sida med stort utbud och varierande priser.

Skulle helst vilja ha en bil som man kan modda järnet med utan att tänka på att förstöra så mycket, kyosho-bilen jag äger är kanske lite för dyr.

Och skulle ni kunna hjälpa mej hitta en billig radiostyrd bil som man kan modda om till en 740 ( det skulle vara det ultimata ), har sökt runt men är inte expert inom området.

Tackar åter på förhand!

(det är sent... jag skriver såhär nu)

EDIT: måste tillägga att bilen ska köras till stor del inomhus över mattkanter och trösklar och kanske ute på stenplattor och asfalt, behöver inte vara något vrålåk

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem

Du kan ju kanske kolla lite här http://www.nikko.se/nikko/default.asp?language=sve men jag vet inte om dom säljer från hemsidan

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ellehbg
Du kan ju kanske kolla lite här http://www.nikko.se/nikko/default.asp?language=sve men jag vet inte om dom säljer från hemsidan

jaa, det fanns ju några bilar. Men inga pris,,, någon som vet om det finns någon återförsäljare av dessa bilar? Hobbex, trafikmagasinet osv har ju bara några få och dom är rätt så dyra.

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Jag har själv gjort ett likande projekt för några år sedan och kan nog bistå med lite hjälp. Här är en liten bild på hur jag gjorde, dock med billigaste möjliga bil jag kunde hitta.http://img258.imageshack.us/img258/8752/mutator4fg7.jpgAnvände en billig spycam från hongkong med motagare till TV/Dator som jag kopplade till bilens egna batteri, funkade hur bra som helst.

Största problemet jag hade bortsätt från att skriva mjukvaran till styrningen, var att när motorerna i bilen användes, så stördes sändarens signal. Detta löste jag dock genom att montera en bit metall under kameran.

Fan va sugen man blev på att bygga en sån nu lite frågor:

1. Du körde en vanlig kamera med trådlös överföring alltså och sen kopplade den mottagaren till video-in på ett instickskort? Råkade spänningen från batteriet matcha den som kameran ville ha?

2. Hur skötte du fjärrstyrningen av bilen? Kopplade du på nåt sätt fjärrkontrollen till bilen till t.ex. serieporten på datorn och skrev ett program som styrde den så? I så fall vilket språk osv

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Fan va sugen man blev på att bygga en sån nu lite frågor:

1. Du körde en vanlig kamera med trådlös överföring alltså och sen kopplade den mottagaren till video-in på ett instickskort? Råkade spänningen från batteriet matcha den som kameran ville ha?

2. Hur skötte du fjärrstyrningen av bilen? Kopplade du på nåt sätt fjärrkontrollen till bilen till t.ex. serieporten på datorn och skrev ett program som styrde den så? I så fall vilket språk osv

Kameran gick normalt sätt på 9V, men matade den med 10.4V tror jag batteriet i bilen var, funkade fint iaf.

Sen till hur jag gjorde styrningen. Jag skrev ett program som jag kopplade via parallellporten till fjärkontrollen:

Innuti fjärrkontrollen använde jag en krets som fungerade som 6st relä.
Serverprogrammet jag skrev kunde sedan lyssna efter anrop ute på nätet, så jag gjorde en websida med knappar där man kunde trycka åt vilket håll man ville att bilen skulle åka, och sen kopplade jag videoströmmen ut till websidan också och på så sätt kunde folk över hela världen köra RCbilen ute i trädgården, ganska skoj att ha folk i USA och Australien som kör en RC bil hemma hos sig :).
Tyvärr fungerar projektet inte längre då jag inte kan få TV-in på det grafikkort jag använder nu, men annars finns allt sparat.

Edit: Även lagt till en liten film jag hittade filmad från bilen (Horribel musik )
http://www.youtube.com/watch?v=N1Ep29stv3U

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |