Fler detaljer om Radeon HD 4870 X2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
...sideport RAM ...

Vad är det?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Is More Memory Better?
http://www.bit-tech.net/hardware/2008/07/08/is-more-memory-be...

4GB ser just nu ut att vara den konfiguration som ger mest för pengarna.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Sideport är "en kanal" för DDR3 minne integrerat på moderkortet (64 eller 128 MB) för den integrerade grafiken. Finns på vissa moderkort med AMD 780G och senare. Även NVidia har stöd för den i sina senaste alster. Den snabbar upp grafiken ca 10%.

Jag hållar med att 4 GB DDR2 RAM är attraktivt prissatt. Men om man tänker använda datorn bara för surfande, DVD-film, ordbehandling och liknande så är det ändå en "overkill".

Hare/PeSi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
Ännu en fake-artikel publicerad av Swec, yey.

Läser ni runt har redan det "läkta" informationsbladet fakestämplats.

Ska du gnälla kan du väl åtminstone ha hyfs att stava rent?
Det heter läckta inte läkta....

MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dc3R^
Jag längtar snarare efter nvidias roliga saker. Gillar inte ati ^^

Med tanke på att du kör med en AMD processor och med tanke på att AMD är ATI (De äger varumärket ATI) så går de inte riktigt ihop i min tankeverkstad.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Lite småsugen blir man ju.. Tror dock att mitt får duga ett tag till..

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Nautilus011: Vad är det för program du kör hemma som blir "märkbart" snabbare med 4GB eller mer RAM? Kör man Windows XP så upplever en vanlig svensson knappt ens någon skillnad mellan 1 och 2 GB RAM.

Om man går efter fps/kr så blir valet enkelt. Vi vet redan att 4870X2 är snabbare än GTX 280 på 65 nm och kommer att prissättas ungefär lika. Om det någon gång lanseras ett GTX 280X2 på 55 nm som är klockat högre och säljs till rätt pris så kan bilden ändras. 9800X2 bör vara ganska billig för att vara intressant.

4870X2 kräver minst ett 650W nätaggregat och 1kW för CrossfireX enligt AMD (siffrorna är förmodligen i överkant). Vad GTX 280X2 skulle kräva i SLI vågar man knappt ens gissa på.

Holmberg: SB750 lanseras ev. med 790GX och kommer sedan sprida sig till andra 780/790-moderkort. Ett bra moderkort med 790GX + sideport RAM + SB750 + en bra ljudkrets i mATX för 1000-lappen skulle jag inte tacka nej till.

Hare/PeSi

Jag märkte väldigt stor skillnad i Vista när jag uppgraderade från 2 till 4GB. Flyter mycket bättre.

Sen tycker jag själv att det blev lite struligt angående ramminne. Är det inte så att om man har 4GB i ett 32bits OP så används ca 500mb av OP. Alltså ca 3.5GB kvar. Sen utnyttjas ramminnet av grafikkortsminnet till lika stor del som grafikkortsminnet är stort. Om man då har 2GB på grafikkortet. Så är det alltså ca 1.5GB kvar. Har man 2GB ramminne ser det ju helt klart lite dystrare ut. Jag har iaf trott att det var pga att jag hade 768MB´s grafikkort som jag kände av skillnaden när jag uppgraderade till 4GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Nautilus011: Vad är det för program du kör hemma som blir "märkbart" snabbare med 4GB eller mer RAM? Kör man Windows XP så upplever en vanlig svensson knappt ens någon skillnad mellan 1 och 2 GB RAM.

Om man går efter fps/kr så blir valet enkelt. Vi vet redan att 4870X2 är snabbare än GTX 280 på 65 nm och kommer att prissättas ungefär lika. Om det någon gång lanseras ett GTX 280X2 på 55 nm som är klockat högre och säljs till rätt pris så kan bilden ändras. 9800X2 bör vara ganska billig för att vara intressant.

4870X2 kräver minst ett 650W nätaggregat och 1kW för CrossfireX enligt AMD (siffrorna är förmodligen i överkant). Vad GTX 280X2 skulle kräva i SLI vågar man knappt ens gissa på.

Holmberg: SB750 lanseras ev. med 790GX och kommer sedan sprida sig till andra 780/790-moderkort. Ett bra moderkort med 790GX + sideport RAM + SB750 + en bra ljudkrets i mATX för 1000-lappen skulle jag inte tacka nej till.

Hare/PeSi

2GB eller 4Gb ram. Vista blir snabbare över lag med 4Gb. På samma sätt som du förbättrar prestandan från 1 - 2 GB ram. Det är inte svårt att se spel som kan utnyttja 2GB etc, kör några andra applikationer i bakgrunden.

Jag har aldrig någonsin pratat om pris/prestanda. I många av dom becnmarks jag har tittat på så ligger fortfarande 9800 gx2 på top placeringar. Bör väll tilläga att jag inte heller bryr mig om vad dom drar i ström, alltså det som för mig personligen endast räknas är prestanda.

citat:Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
då frågar jag mig bara, VARFÖR kör man ett 32 Bit OS??

Kanske för att majoriteten av alla drivrutiner och program inte funkar alls eller funkar dåligt med 64 bit OS??
Då riskerar man att ha hårdvara som inte fungerar, t.ex. en skrivare, och det vore inte så roligt.
Om 64 bit OS skulle ha lika bra stöd osv. som 32 bit har: då skulle säkert majoriteten köra med 64 bit..

__________________
Antec Nine Hundred | Corsair HX620 | Intel Core 2 Duo E6850 @ 3.6 GHz | Asus P5K P35 | Corsair TWIN2X 6400C4 2048MB | Samsung SpinPoint 400GB | XFX 8800GTX @ 648/999 | Creative SB X-Fi XtremeGamer | HP W2207H

Hmm, jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag kanske har "tur" i att alla min hårdvara finns drivrutiner för 64bit OS. Plus att det går presis lika bra att köra 32bit program på ett 64bit vista.

( program files x86)
(program files x64)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Alla datorer har ett grafikkort oavsett hur mycket RAM de har, eller hur. En bekant till mig köpte en ny dator med 4 GB RAM och Windows XP. Han ringde mig ca ett år sedan och frågade varför hans dator rapporterar mindre fysiskt RAM än 4 GB.

Om man följer den analogi som Dan tar upp i sin artikel, så innebär det att hans 512 MB grafikkort "äter upp" ½ GB RAM; dvs det blir 3,5 GB kvar. Jag kommer inte ihåg exakt, men det var ungefär vad han hade kvar. Jag har senare fått höra (utan att ha verifierat detta själv) att man "alltid" förlorar ca ½ gig även om grafikminnet skulle vara mindre. Och att den exakta mängden varierar något mellan olika moderkort.

Man bör förstå skillnaden mellan virtuella och fysiska minnesadresser i det här sammanhanget. När Microsoft designade 32-bits Windows så bestämdes att olika typer av resurser reserveras bestämda VIRTUELLA adresser inom 0 till 4 gig. Detta gäller helt oberoende av mängden fysiskt minne i datorn. Virtuella minnesadresser konverteras till fysiska (verkliga) adresser via Windows virtuella minneshanterare, alternativt pekar den på "tecken" i en eventuell swapfil.

När Windows startar så reserveras minnesresurser enligt BIOS på moderkort, grafikkort, ev. separat kontrollerkort, osv. Windows kan omdirigera vissa resurser samtidigt som den analyserar och laddar drivrutiner enligt Windows registerfil, men när allt är klart så ligger datat inom bestämda virtuella adressblock beroende på sin datatyp, och i det fysiska minnet uppfylls minnet från lägsta lediga minnesadress uppåt och från högsta minnesadress nedåt. Dvs allt ledigt minne bildar ett enhetligt tomt minnesblock emellan dessa. Programmen arbetar alltid med virtuella minnesadresser och den virtuella minneshanteraren sköter konvertering av dessa till "verkliga" minnesadresser.

Mig veterligen använder inga grafikkort med eget RAM detta "minnesfönster" överhuvudtaget. DOS reserverade ett minnesblock i området mellan 640kB och 1GB som ett grafikfönster (det var bara några kB stort eftersom man arbetade med 16 färger i CGA-grafik). Nya grafikstandarder behövde mycket mera minne så förmodligen löste man problemet i 32-bitars Windows genom denna "nödlösning". Samtidigt bibehöll man kompatibiliteten med befintliga moderkort, drivrutiner och grafiklösningar som saknade eget RAM.

I ett 64-bits operativsystem är det virtuella minnet fullständigt gigantiskt så man flyttar helt enkelt motsvarande virtuella adresser långt utanför det fysiska minnesadresserna. Jag känner inte till den exakta anledningen varför man inte kan återföra detta "outnyttjade minnesfönster" tillbaka i ett 32-bits Windows, men det har säkert sina förklaringar. Kanske det tom skulle vara möjligt men ingen bryr sig eftersom alla kommer ändå så småningom byta till 64-bits operativsystem.

Jag hoppas att detta klargör mera än förvirrar denna gång.

Hare/PeSi