Laptopen ramlade i golvet, vill inte starta.

Permalänk

Laptopen ramlade i golvet, vill inte starta.

Ja, rubriken säger väl det mesta kom hem på fyllan igår och satte mig i sängen med laptopen i knät och somnade. Stunden senare så åker den i golvet från ca en halvmeter. Nu vill den inte starta, jag trycker på powerknappen och den surrar igång i en sekund och sen stänger den av sig. Håller jag inne powerknappen så är den igång 5-6 sekunder men skärmen tänds aldrig.

Är detta något jag kan plocka isär och felsöka själv? Jag har hållit på en del med stationära datorer så jag har inte tummen mitt i handen men aldrig pillat i en laptop.

Vad kan felet vara? Var ska jag börja? Modellen är en ACER TravelMate 5520. Tack!

Visa signatur

Haha, nästa gång du loggar in på swec se till att du loggar ut ^^ Hoe

Permalänk
Medlem

Kan vara HDDn

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Kan vara HDDn

Okej, hur kan jag kontrollera detta? Är det bara plocka ur hårddisken och kontrollera om den går att starta för att sedan få en "harddrive not present" som på en stationär dator?

Visa signatur

Haha, nästa gång du loggar in på swec se till att du loggar ut ^^ Hoe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PlastAnka
Okej, hur kan jag kontrollera detta? Är det bara plocka ur hårddisken och kontrollera om den går att starta för att sedan få en "harddrive not present" som på en stationär dator?

det är en väg att kolla hårdisken.

Prova det o se vad du får, har du en annan HD för laptopen att testa med så kan du se om det är andra fel på laptopen.

Troligtvis bara Hårdisken, ett relält skrap/repa på disken av läsarmen så att den har rasat är det mest troliga.

Permalänk

Plockade isär saken och tog ur hårddisken, fungerade tyvärr inte. Förslag? :/

Visa signatur

Haha, nästa gång du loggar in på swec se till att du loggar ut ^^ Hoe

Permalänk
Medlem

Tja, är datorn värd pengarna kan du alltid investera i en ny hdd. Alternativt utnyttja eventuell försäkring och låta den åka på reparation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tja, är datorn värd pengarna kan du alltid investera i en ny hdd. Alternativt utnyttja eventuell försäkring och låta den åka på reparation.

Menade såklart att datorn inte fungerade fast än att jag plockade ur hårddisken. (;

Visa signatur

Haha, nästa gång du loggar in på swec se till att du loggar ut ^^ Hoe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PlastAnka
Menade såklart att datorn inte fungerade fast än att jag plockade ur hårddisken. (;

Ah, Ich verstehe, men då gäller fortfarande förslag B

Permalänk
Medlem

Är det en Toshiba så går det nog på garantin för de ska klara att åka i golvet.
Är det en Mac eller Sony så kan det vara kört för de brukar också klara att åka i golvet. Övriga datorer måste nog repareras.

Permalänk
Medlem

om du läser hans första inlägg så står det Acer =P

men som CSM sa, använda garantin/försäkring

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjb
Är det en Toshiba så går det nog på garantin för de ska klara att åka i golvet.
Är det en Mac eller Sony så kan det vara kört för de brukar också klara att åka i golvet. Övriga datorer måste nog repareras.

Va?

Alla tillverkare testar sina datorer från olika fallhöjder, inte bara de du nämner, och jag förstår inte varför en toshiba som fallit i backen ska skickas in på garantin (och underförstått repareras) medan du skriver att andra nog måste repareras?

Jag förstår inte ditt inlägg, men det kanske bara är jag som är nyvaken.

Permalänk
Medlem

det är antaligen något som hoppas löst eller gått sönder.. du får hoppas på att något hoppat ur bara.
testa att plocka ur minnen, wlankorts etc. va du nu har i maskinen å sätt tillbaka en åt gången å hoppas att maskinen startar varje gång.
skulle den sluta på vägen vet du att de du stoppade i sist är skadat.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Toshiba datorer är konstruerade för att klara häftiga stötar typ åka i golvet. De är därför förhållande vis tunga eftersom hårddisk och andra vitala delar är embedded.

Vilket en undersökning av konsumentverket eller råd o rön eller något sådant för ett år sedan visade. De enda andra datorer som hyggligt klarade att åka i golvet var Mac och Sony. Övriga var det i stort totalt kört för.

Måhända testar alla tillverkare att deras datorer ska kunna klara att åka i golvet, men när ett fristående testningsinstitut gör det är resultatet enl ovanstående. Det gör en viss skillnad.

Kan tänka mig att en eee 701 pga av sin låga vikt också kan klara att tappas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjb
Toshiba datorer är konstruerade för att klara häftiga stötar typ åka i golvet. De är därför förhållande vis tunga eftersom hårddisk och andra vitala delar är embedded.

Vilket en undersökning av konsumentverket eller råd o rön eller något sådant för ett år sedan visade. De enda andra datorer som hyggligt klarade att åka i golvet var Mac och Sony. Övriga var det i stort totalt kört för.

Måhända testar alla tillverkare att deras datorer ska kunna klara att åka i golvet, men när ett fristående testningsinstitut gör det är resultatet enl ovanstående. Det gör en viss skillnad.

Kan tänka mig att en eee 701 pga av sin låga vikt också kan klara att tappas.

Har inte sett testet men tror dig, men det är snarare frågan i mitt inlägg jag undrade över.