Danskar visar upp processorkylare med flytande metall

Permalänk

Denna produkt kan man inte riktigt jämföra med vanlig vattenkylning. Ska man gämföra med vattenkylning så är det den där kylaren med inbyggda vatenkylning (vet inte vad den heter).

Detta är ju en vanlig kylare där man bara har bytt ut heatpipsen mot andra pipse och så har man satt en pump imellan som pumpar runt metallen. Klart man måste ha en fläkt till denna kylare.

Permalänk
Avstängd

Det enda metallen som jag kännet till som är flytande och "magnetiskt" har tyvärr en liten problem, den blir flytande vid 70°C.. men namnet på det har jag inte heller

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår mig inte direkt på den här produkten. Ett "vanligt" värmeledningsrör (läs: heatpipe) innehåller en vätska som förångas med hjälp av värmeenergi. Gasen trycks uppåt p.g.a. sin lägre densitet och när den svalnar av igen så kondenseras gasen. På detta sätt förflyttas värmen effektivt.

Men frågan är varför det skulle gå fotrare med flytande metall, det är precis samma sak som att ha en fast metall med skillnaden att den går att pumpa runt. Men frågan är om det är möjligt att pumpa den fortare än värme sprider sig i en fast metall t.ex. koppar som har en värmeledningsförmåga på 390 W·m^-1·K^-1.

Om vi konstruerar ett exempel och föreställer oss en koppar-heatpipe som är en centimeter i diamater och 50 centimeter lång, samt att kopparn är 22 grader C (normal rumstemperatur) och processorn 50 grader C. Dessa data ger oss

Q = 390((0.0314*32)/0.5) <=>
Q ~ 783 watt/sekund
Jag har personligen svårt att tänka mig en processor som genererar så mycket energi att en stång av koppar är det som bidrar till den dåliga värmeledningsförmågan. Ännu mindre tror jag på en pump som skulle kunna pumpa runt metall så att det skulle märkas någon skillnad, för värmen förflyttas, som man kan se, väldigt fort.

Det som gör luftylning ineffektiv är att den överför värmen från metallen till luften som har en värmeledningsförmåga på ca 0 W·m^-1·K^-1.

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det enda metallen som jag kännet till som är flytande och "magnetiskt" har tyvärr en liten problem, den blir flytande vid 70°C.. men namnet på det har jag inte heller

Det har inte ett smack med magnetisk metall att göra, se min tidigare kommentar.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Q = 390((0.0314*32)/0.5) <=>
Q ~ 783 watt/sekund

Hur räknar du nu egentligen? Jag misstänker att du menar att radien är 1 cm, men arean blir i alla fall 100 gånger mindre än ovan. Temperaturskillnaden är dessutom 28 grader, inte 32.

För en cylinder med diameter 1 cm gäller:
dQ/dt = 390(0,005^2*pi*28)/0,5 = 1,72 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Jag förstår mig inte direkt på den här produkten. Ett "vanligt" värmeledningsrör (läs: heatpipe) innehåller en vätska som förångas med hjälp av värmeenergi. Gasen trycks uppåt p.g.a. sin lägre densitet och när den svalnar av igen så kondenseras gasen. På detta sätt förflyttas värmen effektivt.

Men frågan är varför det skulle gå fotrare med flytande metall, det är precis samma sak som att ha en fast metall med skillnaden att den går att pumpa runt. Men frågan är om det är möjligt att pumpa den fortare än värme sprider sig i en fast metall t.ex. koppar som har en värmeledningsförmåga på 390 W·m^-1·K^-1.

Om vi konstruerar ett exempel och föreställer oss en koppar-heatpipe som är en centimeter i diamater och 50 centimeter lång, samt att kopparn är 22 grader C (normal rumstemperatur) och processorn 50 grader C. Dessa data ger oss

Q = 390((0.0314*32)/0.5) <=>
Q ~ 783 watt/sekund
Jag har personligen svårt att tänka mig en processor som genererar så mycket energi att en stång av koppar är det som bidrar till den dåliga värmeledningsförmågan. Ännu mindre tror jag på en pump som skulle kunna pumpa runt metall så att det skulle märkas någon skillnad, för värmen förflyttas, som man kan se, väldigt fort.

Det som gör luftylning ineffektiv är att den överför värmen från metallen till luften som har en värmeledningsförmåga på ca 0 W·m^-1·K^-1.

Metallen har större Cp (J/ (kg x Temp), vatten har 4.2 KJ/KG*T
Och Metallen har större Värmeöverföring till Kopparrören konvektion H
Q = H(dT) där H bestäms av strömning i röret (fast form överför mer än gasform)

Permalänk

*jäsp* va folk krånglar till det med formler
vi får se hur det blir med denna produkt, en ny tillverkares prestandasiffror ger jag inte mycket för dock.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andy91
Kvicksilver?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Något liknande "Collaboratory Liquid Pro" står det i nyheten.

Nu tror väl varken jag eller andy91 av smileyn att dömma, att det är kvicksilver i kylaren, men där står faktiskt

Citat:

Exakt vilken typ av metall som används är okänt , men antagligen handlar det om någon slags legering likt kylpastan Collaboratory Liquid Pro.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Denna produkt kan man inte riktigt jämföra med vanlig vattenkylning. Ska man gämföra med vattenkylning så är det den där kylaren med inbyggda vatenkylning (vet inte vad den heter).

Detta är ju en vanlig kylare där man bara har bytt ut heatpipsen mot andra pipse och så har man satt en pump imellan som pumpar runt metallen. Klart man måste ha en fläkt till denna kylare.

Vattenkylning har ofta fläktar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Någon mer än jag som börjar fundera på om det kan vara gallium i den?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Någon mer än jag som börjar fundera på om det kan vara gallium i den?

Om det nu fanns någon likhet med Coollaboratory Liquid Pro är det sannolikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
J... Ett "vanligt" värmeledningsrör (läs: heatpipe) innehåller en vätska som förångas med hjälp av värmeenergi. Gasen trycks uppåt p.g.a. sin lägre densitet och när den svalnar av igen så kondenseras gasen. På detta sätt förflyttas värmen effektivt.

Gasen trycks/sugs utåt/bort från värmekällan, och till de kallare delarna av röret. Inte nödvändigtvis uppåt. Heatpipes fungerar bra även uppochnerpå. När gasen kondenserar i det porösa materialet längs innerväggarna ser kapillärkraften(stavning?) till att vätskan transporteras tillbaks till den varma delen av röret.

När vätskan övergår i gasform absorberar den energi (värme). När gasen kondenserar släpper den ifrån sig energi (exempel: blås på armen efter du blött ner den lite)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex

...(konstig uträkning)...
Jag har personligen svårt att tänka mig en processor som genererar så mycket energi att en stång av koppar är det som bidrar till den dåliga värmeledningsförmågan. Ännu mindre tror jag på en pump som skulle kunna pumpa runt metall så att det skulle märkas någon skillnad, för värmen förflyttas, som man kan se, väldigt fort.

Det som gör luftylning ineffektiv är att den överför värmen från metallen till luften som har en värmeledningsförmåga på ca 0 W·m^-1·K^-1.

Det självklart påverkar överföringen av värme från metallen till luften temperaturskillnaden en hel del, men det betyder inte att du kan bortse från röret Och som påpekat så räknar man med meter, inte centimeter. Area, och inte diameter.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
Kylförmågan är inte bättre än vatten kylning, ty aluminiumens yta till luften är begränsningen.

Svårt att göra större kylfläns?

Hade varit ballt om man kunde byta ut vattnet i ens vattenkylningssystem mot sån där flytande metall och sen använda en liknande pump som finns i den där kylflänsen fast kraftigare!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Svårt att göra större kylfläns?

Hade varit ballt om man kunde byta ut vattnet i ens vattenkylningssystem mot sån där flytande metall och sen använda en liknande pump som finns i den där kylflänsen fast kraftigare!

Ja minns för flera år sen när de var ett väldans snack om nån tillverkare som skulle komma med nå pipesystem med flytande metall. Tillverkarnamnet sitter på tungan just nu Känd tillverkare faktiskt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Är inte imponerad och förstår inte hur det skulle bli bättre.

Heatpipes med vatten under lågtryck är i stort sätt det ultimata. Heatpipes är som bekant en värmepump, dvs den ska transportera värme från en punkt till en annan eller fördela värmen jämnt.

Vatten har den egenskapen att det krävs väldigt mycket energi att gå från flytande till gasform. Vatten är inte världens bästa ledare men kan behålla energin/värmen under transport.

Flytande metaller är detsamma som fasta metaller, de leder ganska bra men är dåliga på att behålla energin. Poängen är att den flytande metallen kommer inte att fördela värmen över ytan liksom en solid kopparfläns, eftersom metallen leder för bra och värmen kan med lätthet fly okontrollerat.

Sen att det skulle vara bättre än vattenkylning; Mig veterligen så kan vatten- som luftkylning bara kyla ner till den temperaturen som omgivningsluften har.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Helt underbart, om danne gör det. Jag betalar lika mycket som hela datorns kostnad för en sådan kylning:-) Allt för slippa en jävla fläkt.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Helt underbart, om danne gör det. Jag betalar lika mycket som hela datorns kostnad för en sådan kylning:-) Allt för slippa en jävla fläkt.

Ännu en som missuppfattar vad produkten egentligen gör...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

skulle de inte kunna vara kvicksilver i rören?
hmmm... kanske lite tungt javeine

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om det nu fanns någon likhet med Coollaboratory Liquid Pro är det sannolikt.

Gallium har ju tidigare använts till dyra xeon-kylare.. så detta är ju inte den första kylaren som använder flytande metal

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Ännu en som missuppfattar vad produkten egentligen gör...

vadå missuppfattar??
ja tror att de e du själv som missuppfattar, neoplasm mena såklart att han slipper processorfläkten å de kan ja förstå att han vill¨.

Permalänk
Medlem

http://www.danamics.com/press.aspx

kanske dags för SweC att höra av sig till dom? om ni inte redan gjort det förstås:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Sökte lite och det kan inte vara samma produkt som Coollaboratory Liquid Pro då den fräter på aluminium.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otello
vadå missuppfattar??
ja tror att de e du själv som missuppfattar, neoplasm mena såklart att han slipper processorfläkten å de kan ja förstå att han vill¨.

Fast är det inte redan fastslaget att man inte slipper processorfläkten? Ska till bra jäkla kraftiga chassiefläktar om de ska kunna få till nån genomströmmning mellan den här kylarens väldigt tätsittande flänsar.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UnkeN
Heh, jag kyler min E8400 passivt med en Thermalright SI-128 SE utan problem, tricket är att ha en fin genomströmning i chassiet.
Ska sätta dit en fläkt för att få lite luft på moderkort och minne också, det är det jag tycker är synd med alla dessa "tower" kylarna.

värt värt värt.

oj va du vinner på att ha cpun passivt med 3-4 andra 120MM fläktar som blåser o drar runt i chassit...

Nej passivt blir det då de är 0 fläktar... och jag jobbar på den.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Svårt att göra större kylfläns?

Hade varit ballt om man kunde byta ut vattnet i ens vattenkylningssystem mot sån där flytande metall och sen använda en liknande pump som finns i den där kylflänsen fast kraftigare!

Därför man har "vatten kylning", vattnet transporterar värmen till något slags agregat som också den har kylflänsar, där värmen överförs till luften.

Såhär: Vatten-blocket har en kontakt yta till vattnet, men vattnet har mycket bättre värmeutväxling från t.ex. koppar till luft än koppar till vatten. All denna energi som nu förts över till vattnet vandrar nu vidare till vatten agregatet där det finns en fläns med mycket stor kontaktyta, dvs stor relativt en vanlig fläns som sitter inne i en vanlig t.ex. CPU kylare. Jag är ingen expert, men jag tror inte det är överföringen från vatten-blocket till vattnet som är flaskhalsen. Om det är det, så är det jävligt klantigt imo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson

Sen att det skulle vara bättre än vattenkylning; Mig veterligen så kan vatten- som luftkylning bara kyla ner till den temperaturen som omgivningsluften har.

Utan belastning kan vattenkylning och luftkylning "kyla" ner till den temperatur som omgivningsluften har. Det är dock ett ganska ointressant scenario

När man har en belastning, t ex en processor som värmer, så är det alltid en temperaturskillnad mellan den varma och kalla sidan. Om man kan minska den temperaturskillnaden mellan kylarens bas och kylflänsarna med flytande metall så är det bättre än vattenkylning. Sen krävs det ju en radiator/kylfläns i båda fallen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen

Såhär: Vatten-blocket har en kontakt yta till vattnet, men vattnet har mycket bättre värmeutväxling från t.ex. koppar till luft än koppar till vatten. All denna energi som nu förts över till vattnet vandrar nu vidare till vatten agregatet där det finns en fläns med mycket stor kontaktyta, dvs stor relativt en vanlig fläns som sitter inne i en vanlig t.ex. CPU kylare. Jag är ingen expert, men jag tror inte det är överföringen från vatten-blocket till vattnet som är flaskhalsen. Om det är det, så är det jävligt klantigt imo.

Det handlar inte om en flaskhals, och man kan inte bortse från det bara för att värmeöverföringen från kopparflänsar till luft är svårare. Man måste räkna med temperaturskillnaden från kylarens bas till vattnet, sen temperaturskillnaden mellan vattnet och kylflänsen, och till sist kylflänsen till luften.

Exempel:
20 grader i luften
30 grader i radiatorn
35 grader i vattnet
40 grader i kylarens bas
50 grader i processorn

Om nu den flytande metallen kan ta upp värme från kylarens bas snabbare än vatten kan, och kan transportera värmen ut till kylflänsarna snabbare än vatten kan så får man ju i slutändan lägre processortemperatur.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Är inte imponerad och förstår inte hur det skulle bli bättre.

Heatpipes med vatten under lågtryck är i stort sätt det ultimata. Heatpipes är som bekant en värmepump, dvs den ska transportera värme från en punkt till en annan eller fördela värmen jämnt.

Vatten har den egenskapen att det krävs väldigt mycket energi att gå från flytande till gasform. Vatten är inte världens bästa ledare men kan behålla energin/värmen under transport.

Flytande metaller är detsamma som fasta metaller, de leder ganska bra men är dåliga på att behålla energin. Poängen är att den flytande metallen kommer inte att fördela värmen över ytan liksom en solid kopparfläns, eftersom metallen leder för bra och värmen kan med lätthet fly okontrollerat.

Sen att det skulle vara bättre än vattenkylning; Mig veterligen så kan vatten- som luftkylning bara kyla ner till den temperaturen som omgivningsluften har.

Inte för att vara jobbig men du bör referera till heatpipes som värmeväxlare. Du behöver en kompressor för att skapa en "värmepump"

Permalänk
Medlem

Köpa dirr

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Inte för att vara jobbig men du bör referera till heatpipes som värmeväxlare. Du behöver en kompressor för att skapa en "värmepump"

Vattenånga stiger och när den kyls ner så rinner det ner igen vilket skapar ett naturligt flöde. Jag står fast vid att det är en pump.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Mig veterligen så kan vatten- som luftkylning bara kyla ner till den temperaturen som omgivningsluften har.

Det finns något som heter frosteffekt (vet inte exakt vart jag läste/hörde det). Ju mer det blåser och ju högre luftfuktigheten är desto kallare blir det. Om man har en temperatur på säg 20c grader och det blåser 20m/s med 30% luftfuktighet då blir det kanske 16-17c grader.