Permalänk

8800gtx dödar datorn.

Tjena, har varit utan dator i ca 4 månader nu Trodde att det var mina ramisar som bråkade men det har visat sej att det är graffet som inte vill.

Grafikkortet gör datorn sjukt instabil, startar sakta, får moderkortet att tappa bort hdd ibland och ger den bluescreens. Har bytt till ett 8600 som jag har hittat, så jag har ingen anning om hur stabilt det är men nu sitter jag o skriver på datorn (sign) vilket var en omöjlighet förut.

Vad tror ni det kan va för lurt, ska precis byta kylpasta på GTX:en nu o se om de är ngn förbättring.

Permalänk
Avstängd

För klent nätagg kanske? för det kortet lr så är det kaputt!

Permalänk
Medlem

Re: 8800gtx dödar datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slaktareOlsson
Tjena, har varit utan dator i ca 4 månader nu Trodde att det var mina ramisar som bråkade men det har visat sej att det är graffet som inte vill.

Grafikkortet gör datorn sjukt instabil, startar sakta, får moderkortet att tappa bort hdd ibland och ger den bluescreens. Har bytt till ett 8600 som jag har hittat, så jag har ingen anning om hur stabilt det är men nu sitter jag o skriver på datorn (sign) vilket var en omöjlighet förut.

Vad tror ni det kan va för lurt, ska precis byta kylpasta på GTX:en nu o se om de är ngn förbättring.

har exakt samma problem med en dator fast då är det hårddisken som dödar datorn och gör så att den inte startar, men tar jag ur hårddisken funkar den igen :S

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stubben22
För klent nätagg kanske? för det kortet lr så är det kaputt!

Tror också det rör sig om ett defekt kort, alternativt ett svagt/defekt nätagg.

Permalänk

Okej, är det ngn idé att försöka få de lagat då måntro? Sitter som sakt på ett 8600gt som verkar ok. Men datorn har blå skärmat ändå. Datorn det handlar om är min sign. Har varken multimeter att mäta nät agget med eller ett annat att byta imot. Hårddisk har jag också varit inne på att de är, men har bara en sata disk, IDE hårddisken hittas inte.

Permalänk
Medlem

Testa att plocka bort så mycket "onödiga" delar som möjligt. Floppy, dvd, ljudkort, fläktar, alla diskar frånsett systemdisken etc. Bara så att den ska kunna starta. På så sätt kan du kanske se ifall det är nätagget som är på gränsen till att vara för klent.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Prova att uppdatera till nyaste Bios för ditt moderkort. Kontrollera även att minnena får rätt spänning - en del behöver lite mer än vad bios ger som standardspänning (oftast 1.8 V). Gamla IDE hårddiskar kan ge problem. Slutligen kan det vara för klent nätaggregat, men 600 W borde räcka...

Edit: Du bör även uppdatera drivers till grafikkortet

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

- Har nyaste WHQL drivare till grafikkorten (Samma serie - samma drivare)
- Nyaste BIOS till moderkortet
- Har provat att höja volten på minne, från 1.8 till 2.1 - Gav ingen skillnad.

Den största skillnaden just nu är väl att 8600gt drar så mycket mindre ström än 8800gtx. Annars sitter jag bara på en disk, SATA. Man tycker att 600W borde räcka o bli över för min rigg.

Permalänk
Medlem

Kör du windows, kan du ju alltid kolla error loggen. Då får du iaf veta vilken hårdvara/mjukvara som orsakar problemet.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Kör du windows, kan du ju alltid kolla error loggen. Då får du iaf veta vilken hårdvara/mjukvara som orsakar problemet.

Vart hittar man den i Vista då? :$ Dom filer som orsakat bluescreen senaste ggr är win32k.sys och dfsc.sys