Permalänk
Medlem

Antagligen är temp sensorn kalibrerad för ca 90-100 grader och slår därför väldigt fel i idle med fläkten på full. Därför man kan få 14 grader som annars vore omöjligt.

Men load med full fläkt borde ge rätt korrekt siffra.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

hmm varför suger de flesta stock kylarna så hårt? senaste kort jag körde stock kylare på var ati 9700pro efter det blev kylarna outhärdliga på både temp och ljud sidan.

tänk även på att kortet kommer låta mer och mer ju mer damm som fastnar i flänsen, fenomenet är väldigt förekommande i många hem datorer där många undrar varför graffe fläkten börjat låta som en turbin...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

vilket program använde du för att ställa in fläkthastigheten med ?

Permalänk
Inaktiv

Stockkylarn på 4870 är bra. Dock är inställningen inte så bra. Att köra en fläkt på 8% av dess kapacitet är ju ingen höjdare.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag jobbat halva hela dagen med att försöka optimera kylningen av VRM-chippen ^^
Att klämma dit Accelero S1 Rev2-kylaren var inga större problem men jag fick modda en av minnesflänsarna för den tog i en av heatpipesen.

Så här kyler jag VRM-chippen:

Fler bilder finns här: http://www.flickr.com/photos/25456597@N08/sets/72157606331928...

Det verkar som att stock-kylaren på 100% kylar VRM-chippen lite bättre. 109 °C vs. 120 °C. Men vad jag vet så är det bara FurMark som skickar upp VMR-tempen så högt, jag har inte hittat något annat spel/benchmark som gör det.
Temps enligt GPU-Z:
idle:
GPU Temperature: 39.0 °C
GPU Temperature #1: 39.5 °C
GPU Temperature #2: 46.0 °C
GPU Temperature #3: 42.5 °C
VRM: 47 °C (enligt Everest)

load:
GPU Temperature: 60.0 °C
GPU Temperature #1: 60.5 °C
GPU Temperature #2: 69.0 °C
GPU Temperature #3: 66.5 °C
VRM: 120 °C (enligt Everest)

Permalänk
Medlem

Tycker stock kylaren på mitt gainward 4870 är trevligt tyst men på standardinställningen varmt med 80°C i idle, ställde upp den till 30% och tempen sjönk till 60°C och den är fortfarande acceptabelt tyst.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timbero123
vilket program använde du för att ställa in fläkthastigheten med ?

CCC, moddade lite i profilens xml fil för att ställa in fläkten på valfri hastighet: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

@ Toxic Crow
Lite synd att du inte åstakom bättre resultat på VRM'n. Antar att det blir till att vänta på thirdparty coolers som är special anpassade för vårat varma kort :/

Kan du ta en bild på kortet med kylarn på i en ortografisk vinkel? (är intresserad av hur mycket din kylfläns går över kortets bredd)

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
@ Toxic Crow
Lite synd att du inte åstakom bättre resultat på VRM'n. Antar att det blir till att vänta på thirdparty coolers som är special anpassade för vårat varma kort :/

Kan du ta en bild på kortet med kylarn på i en ortografisk vinkel? (är intresserad av hur mycket din kylfläns går över kortets bredd)

Är för lat för att ta ut kortet och fota det igen. Men denna bilden som jag hittade kanske svarar på din fråga
http://img363.imageshack.us/my.php?image=dscf3447yq3.jpg

EDIT:
Har kört lite 3DMark nu i 840/1050
06: 16505p
Vantage: P9720p (8874/13618)

Permalänk
Medlem

Jag såg också att tempen i idle på mitt nya 4870 var väl hög. Hittade fläktmodden som ändrar i en profil, men den har förstås bara ett läge. Skulle helst vilja kunna ställa fläkten för två lägen i idle/load. Kanske kommer nån app för detta eller så fixar ATI det i drivern.

Kör min i 35% nu och fick dryga 80 grader under tung load. I idle ligger den runt 55 grader. Dock är det väldigt varmt nu, så rumstemperaturen är hemsk.

FurMark är lite lustig, om jag kör med 4xAA i ett fönster så hackar den trots angiven minimum fps på 52 och average 62 vilket borde vara tillräckligt för mjuk fps.

Edit: Ok, fixade två profiler med olika fanspeeds (en för idle och en för full load), och kan switcha med hotkey.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av Toxic Crow! Jag har inte fått på min S1 r.2 ännu, men det var väldigt intressant att se att VRM-kylningen är så knepig.

För egen del bekräftar det bara vad jag redan planerat att göra dvs att såga av VRM-kylbiten på originalkylaren vilket är väldigt enkelt att göra på de billigare 4850-korten. Sannolikt finns det ingen tredjepartskylare som kyler bättre ännu.

Synd att det inte är lika lätt på 4870, men, egentligen bör det vara det bara att man inte sågar bort någonting utan låter hela underdelen av kylaren sitta kvar. Det räcker ju med att S1 kommer åt själva gpun, och den delen går enligt uppgift att plocka av på 4870.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Synd att det inte är lika lätt på 4870, men, egentligen bör det vara det bara att man inte sågar bort någonting utan låter hela underdelen av kylaren sitta kvar. Det räcker ju med att S1 kommer åt själva gpun, och den delen går enligt uppgift att plocka av på 4870.

Jadå, finns lite bilder på det här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=845...

Permalänk
Medlem

Sätt en fläkt framför en vanlig thermometer var du vill i rummet, slå på fläkten och se när temperaturen sjunker, PESTO! kallare än rumstemperatur!

Visa signatur

Phenom 9950BE@3.1 | Thermalright eXtreme 120+Noctua 120 | Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | Corsair TX650W | 2x WD 500GB RAID0 | 2x Corsair Dominator 2048 | XFX HD6950(shaders plusmeny) 2048MB@880/1375 | Fractal Define R2 | Samsung T260 25,5" | Logitech G15 och G9 Gamingset |

Permalänk
Medlem

Hej måste fråga.Är temp mätaren kakk på alla Hd 4870 kort eller?

Jag ska köpa en ny dator,och jag funderar på Hd4870,9800gx2 (men jag är inte så imponerad av dessa 2in1card för jag är inte speciellt nöjd med mitt nuvarande) eller kanske ett GTX 280.

Fast mest sugen är jag på Ati's HD4870 för att sedan köpa ett till och köra crossfire med.
för jag är sugen på köra ati igen,but then again prosessor fläkten verkar ju vara dålig,Och jag vill hälst inte stå och byta kylare på dom.

Vad tycker ni jag borde göra?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb | HD 4870@CrossFireX | Gigabyte GA-X48-DS4 | Corsair TX750W | WD 640gb |

Permalänk
Inaktiv

Alltså, fläkten det är inget fel på. Sen att drivrutinerna/bios ber fläkten att gå långsamt är något som ATI ganska enkelt kan ändra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av byvall
Hej måste fråga.Är temp mätaren kakk på alla Hd 4870 kort eller?

Nej, fungerade finfint på mitt kort. Har inte fått några konstiga mätvärden.

Dock så behöver ATI tweaka fläktinställningarna. Eller så tycker de att det är bra att kortet idlar i över 80 grader (med väldigt låg fläkt). Kör man i 30% är den tyst och då idlar den i runt 60 grader istället.

Edit: När jag testa lite benchmarks så märke jag att GPU-Z störde om jag hade den igång i bakgrunden. Verkar som det hacka när den pollar data. Stängde av och sen gick det mjukt.

Permalänk

å sjukt nöjd, installera också en accelero med 2st 120 mm fläktar,, gick från 80c idling till 36c och från 90c+ till 45-50c load.. Lika tyst som standard kylaren var i idling läge

dock var vr tempen uppe på 126 med furmark o.O Hur mycket tål dem där ?

i spel var dock vr tempten stabil på 95c typ

gah glömde helt bort dem blir å skruva om de och sätta på som du gjort.. så borde vr tempen går ner mer...

Permalänk
Medlem

Får lika låga temps om man ställer upp stockfläkten

Permalänk

a men hur mycket låter den sen då? jag testa själv med 30% och det låter alldeles för mycket imo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Dagens ugdom får tydligen igen undervisning i NO eller så skolkar dom gämt. (JÄMT)
Dagens skola msåte(hmmm) vara åt helvete för sånt här fick vi lära os(<---) i mellan och högstadiet för 10-15 år sedan så då hade man sanbbt(<--->) inset att nåt var fel.

Testet säger ju typ inget.

Kan hålla med om det, men din stavning är inte den bästa!!

Är du dyslektiker så sorry fan, men annars så slow down när du knådar tangentbordet!

Permalänk

wtf läser på techup forumet och 2 där säger dem får load VRM temp på 80c resp 60c. Det med furmark stablitet test under 2 min. En med standard plattan på och den andra hade zalman ram sinks. Måste va nå fel .. men vad.

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen ingen svensk butik som säljer riktiga kvalitetsflänsar i KOPPAR som man kan plita på dessa VRM's? Jag har 2x120mm fläktar och AC's minnesflänsar på dem men furmark pressar snabbt upp VRM i 126 grader. GPU load är ~56.

Jag vill ha:

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Hedersmedlem

14 grader är en fysikalisk omöjlighet. Du kan sitta med en 2km stor fläkt och även
om du samlar allt luftflöde den ger upphov till kommer du inte ner under (eller ens till) rumstemp.

Den enda möjligheten att nå under lufttemp är att köra någon speciallösning
typ peltier eller kompressorkylning.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Re: 4870 Stock cooler review

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev

Text

Var rädd om ditt hiper, hade ett precis likadant, och det sprängdes med en ganska ljudlig smäll. Det samma hände min kompis .

Väldigt ostabilt nätagg

Sorry för offtopic men blev tvunen att säga till

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Hehe, återigen så blir det inte trovärdigt av just det jag skrev ovan. Det kanske bara var 4c och inte 12c, kanske 17c, förstår du?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Satt tillbaka oem backplaten tillsammans med accelero och fick bättre VRM temps. Så det är bättre än att sätta heatsinks på som det verkar. Dock pressar man furmark länge så blir även backplaten väldigt varm efter ett tag, men som sagt värmen byggs på långsammare än heatsinks.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är nyfiken på hur Accelero TWIN TURBO presterar på HD4870, framförallt på VRM:en. Det ser ju ut som en helt vanlig Accelero S1 med fläktpaketet på och lite mer plast.
Kollar man monteringsanvisningarna till Accelero TWIN TURBO så verkar dom ha flänsar som är lite större än dom Zalman-flänsarna jag satte på mitt kort.
Om någon hittar en review på den kylaren så hojta till här direkt!

Permalänk
Medlem

Har nu ett Asus 4870 och jag ligger på 80C Idle, tkr inte om det

Var ändrar man fanspeed, hittar det inte i Catalyst Control center.

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur ofta har någon av er haft ett moderkort eller grafikkort som pajat under normal användning pga äv värme? Haft egen dator i ca 10 år och det har aldrig hänt för mig så jag tar alltid temperaturtjafs med en nypa salt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Yes nu hittade jag så jag kunde ändra fläkten ^^,
ligger på runt 50 grader nu med WoW uppe.

Testade Crysis nyss, kom in med allt på High, 1024x768, ingen AA eller AF. Är inne i spelet i 2 sek, sen dör hela datorn. =O
Kan det vara så att 520 watts nätagg trots allt inte räcker?
nån som har nån idé?

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |