4870 Stock cooler review

Permalänk
Medlem

4870 Stock cooler review

Hallå, fick för mig att göra en egen liten review om 4870ns fina stock kylare som så många klagar på.

Testrigg:
Asus P5B Deluxe
C2D E6400 @ 3.2GHz (vattenkyld)
OCZ Reaper DDR2 800MHz Cl4 2x2GB
Club 3D HD4870 (stock kylare)
Samsung T166 500GB
Hiper Type-M 530W (fan controller moddad så den är ljudlös)

Chassikylning:
Intake 2x 120mm tt fläktar inkopplade i 12v (låter en aning )
Outake 1x 250mm bZerk fläkt som kyler 2 120x240mm radiatorer (ljudlös)

Testerna utfördes med en rums temperatur på 24 grader C.

___________________

När 4870n körs utan fläktmod går den runt 4-8% under idle vilket medför att den knappt pressar ut någon luft ur systemet och temperaturen blir extremt hög (80 grader någon? ). Alla reviews om kortet har pekat på otroligt höga temps, så jag tänkte dela med mig av min kritik till kortets temps.

Test 1.
Fanspeed 100% stock clocks Idle:

Med fläkten surrandes i nära på 5000rpm låter den som en mini tromb som gått lös i chassit, inte direkt en ljudnivå man kan leva med på längre sikt. Men men, vet inte om det har med mitt kort att göra men jag tycker personligen att 14 grader för ett grafikkort under idle inte är så farligt.

Fanspeed 100% stock clocks Load:

28 grader under load är inte heller illa pinkat av en stock kylare.

Test 2.
Fanspeed 100% OC @ 790/1100 Idle:

En ökning i temperatur på en grad eller två, ganska imponerande. Får se hur den prestarar under load.

Fanspeed 100% OC @ 790/1100 Load:

Nära på 30 grader under load.. Inte mycket mer man kan säga.. Fläkten verkar i alla fall göra sitt jobb.

Test 3.
Försökte komma fram till en lagom temp/ljudnivå som passar i mitt chassi, kom efter en del pillandes fram till att 30% under spelandes och 25% i windows skulle vara lagom för att tillfredsställa mig.

Fanspeed 30% stock clocks Idle:

Kör på denna fläkt hastighet just nu och som ni ser är tempsen väldigt bra samtidigt som fläkten inte låter så farligt högt. En till bild nu bara för att visa hur bra fläkten är i load.

Fanspeed 30% stock clocks Load:

Grymma temperaturs skillnader om man jämför med innan jag ställde in fläkt hastigheten. Ser ut som att ATi har lyckats bra med sin stock kylare, ser ingen större anledning till att byta kylare.

Jag skulle inte ha något emot om andra kunde posta sina temps här.

EDIT: Är medveten om att tempen är lite udda men vet inte riktigt vad jag kan göra för att få ut exakta temps då jag saknar advancerad utrustning :/

EDIT 2: gjorde en snabb test att sätta en termometer vid grafikkortets utblås och luftens temp va runt 33 grader vid 100% fläkthastighet och 45 grader vid 30% fläkthastighet.
-tJev

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat tJev och bra sammanställt.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Hedersmedlem

Det är förmodligen fel på kortets sensor om den visar 14 grader. Du kan aldrig få en temperatur under den som du kyler kortet med (din rumstemperatur i det här fallet eftersom du använder luftkylning).

Men jag kan bidra med mina temperaturer med fläkten på 100% (~4640rpm) @790/1050.

GPU-Z 0.2.6 säger följande:

idle:
GPU Temperature: 43 °C
GPU Temperature #1: 44 °C
GPU Temperature #2: 52 °C
GPU Temperature #3: 47 °C

load: (10 min FurMark)
GPU Temperature: 68.0 °C
GPU Temperature #1: 68.0 °C
GPU Temperature #2: 75.5 °C
GPU Temperature #3: 73.0 °C

Jag får en AC Accelero S1 Rev2 i morgon. Jag återkommer med ytterligare temperaturer och mer OC då.

EDIT 1:
Den lägsta fläkthastigheten jag kan köra på i 790/1050 är 43 %. Lägre än det så sticker GPU Temp #2 iväg och datorn startar om sig vid 100 °C. Vad jag har läst är det VRM tempen.
43 % låter för mycket imo.

Permalänk
Medlem

Seriöst du tror väl inte på dom där siffrorna själv. 14C på GPU'n med rumstemperatur och luftkylning är en fysikalisk omöjlighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Det är förmodligen fel på kortets sensor om den visar 14 grader. Du kan aldrig få en temperatur under den som du kyler kortet med (din rumstemperatur i det här fallet eftersom du använder luftkylning).

Helt klart möjligt, är själv lite fundersam på resultaten så jag la handen på kortet samt vid utsprutet och både kortet och luften som sprutade ut var ganska sval, hade jag haft mer advancerad utrustning hade jag givetvis försökt bekräfta tempsen.

Ska testa att lägga en termometer vid utblåset när fläkten surrar på i 100%.

Edit:
@ marksix
är väldigt tveksam till dom resultaten, men när jag körde kortet på automatisk kylning via CCC så gick den i runt 80 i idle, har svårt att tänka mig att den skulle fela med allt för mycket.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Det är som sagt omöjligt att kyla något under rumstemperaturen med en fläkt, så om du inte bor i ett kylrum så kan vi utesluta 14 c...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KES0
Det är som sagt omöjligt att kyla något under rumstemperaturen med en fläkt, så om du inte bor i ett kylrum så kan vi utesluta 14 c...

Ja, antingen de eller så bryter min dator mot fysikens alla lagar

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Det här var väl ett rätt onödigt "test" efter som allt som dokumenterats är ordentligt missvisande.

Alltså så är fortfarande ATi:s stock-kylare för 4870 kass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det här var väl ett rätt onödigt "test" efter som allt som dokumenterats är ordentligt missvisande.

Alltså så är fortfarande ATi:s stock-kylare för 4870 kass.

Kass om man inte kan stå ut med ett utblås på ca: 45 grader. Testet visar fortfarande en rejäl temp skillnad från när fläkten går i 4-8% vilket betyder att det blir en rejäl temp sänkning om man ökar fläkten med 20-25%.

tack för inlägget.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Men det är väl inte så att det är själva luften som kyler ner metallen, utan att metallen som avger värme ut i luften och därför byter man ut (blåser) den luften konstant, vilket ger, om bra luftflöde, en kallare metall än luften i rummet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wattefack
Men det är väl inte så att det är själva luften som kyler ner metallen, utan att metallen som avger värme ut i luften och därför byter man ut (blåser) den luften konstant, vilket ger, om bra luftflöde, en kallare metall än luften i rummet?

Men om metallen är kallare än luften så blir det ju tvärtom, dvs att luften avger sin värme till metallen...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wattefack
Men det är väl inte så att det är själva luften som kyler ner metallen, utan att metallen som avger värme ut i luften och därför byter man ut (blåser) den luften konstant, vilket ger, om bra luftflöde, en kallare metall än luften i rummet?

Metallen kan inte bli kallare än temperaturen den omges av. Att t.ex en gaffel som ligger i rumstemperatur känns kall när du tar i den beror på att den leder bort din kroppsvärme snabbare än vad luften runt dig gör. Om du går in i en bastu och tar i en gaffel som legat där så kommer den kännas varmare än luften. Återigen är detta på grund utav att metallen har bättre värmeledningsförmåga än luften runt dig.

Åter till topic.
Jag har läst på lite mer och kommit fram till att GPU-Z inte alls visar VRM tempen. För att få reda på den behöver man Everest.
Med fläkten på 43 % ligger min VRM på 126 °C (!)
Skruvar jag upp fläkten till 100 % hamnar VRM på 109 °C
Allt är @790/1050 i full load med FurMark.

EDIT 1:
VRM temp i idle
@ 100 % är 46 °C
@ 43 % är 50 °C

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske: Vad är VRM tempen för något?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Dum fråga kanske: Vad är VRM tempen för något?

Inte dum alls!
VRM står för Voltage Regulator Module. Kallas för spänningsregulator på svenska. Den gör precis vad det låter som, den reglerar spänningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Metallen kan inte bli kallare än temperaturen den omges av. Att t.ex en gaffel som ligger i rumstemperatur känns kall när du tar i den beror på att den leder bort din kroppsvärme snabbare än vad luften runt dig gör. Om du går in i en bastu och tar i en gaffel som legat där så kommer den kännas varmare än luften. Återigen är detta på grund utav att metallen har bättre värmeledningsförmåga än luften runt dig.

Åter till topic.
Jag har läst på lite mer och kommit fram till att GPU-Z inte alls visar VRM tempen. För att få reda på den behöver man Everest.
Med fläkten på 43 % ligger min VRM på 126 °C (!)
Skruvar jag upp fläkten till 100 % hamnar VRM på 109 °C
Allt är @790/1050 i full load med FurMark.

Satan va hög VRM du hade, min ligger enligt Everest i skrivande stund på 48, möjligt att sensorn visar fel dock

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
Satan va hög VRM du hade, min ligger enligt Everest i skrivande stund på 48, möjligt att sensorn visar fel dock

Mm, skyller allt på kylaren
Testade du full load med FurMark? Jag körde stability test i windowed mode så jag kunde se tempen samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Mm, skyller allt på kylaren
Testade du full load med FurMark? Jag körde stability test i windowed mode så jag kunde se tempen samtidigt.

FurMark = FutureMark? isåfall har jag den inte. Går det att köra 3Dmark06 i windowed?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
FurMark = FutureMark? isåfall har jag den inte. Går det att köra 3Dmark06 i windowed?

Nej, FurMark är FurMark, inget annat
Finns att hämta här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Nej, FurMark är FurMark, inget annat
Finns att hämta här

Finns det nått sånt program fast som stöder sli?
edit: på resultatet stod det: Active GPUs: 1
Hur får ja de till 2?

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klAAs
Finns det nått sånt program fast som stöder sli?
edit: på resultatet stod det: Active GPUs: 1
Hur får ja de till 2?

Hittade detta efter lite googlande:
"Furmark Stresses both cards.

You have to go into your Nvidia control panel and set SLI mode for Furmark.exe to Force Alternate Frame Rendering 2. That stresses both cards out. Be careful of heat build up."
Vet inte om det funkar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Hittade detta efter lite googlande:
"Furmark Stresses both cards.

You have to go into your Nvidia control panel and set SLI mode for Furmark.exe to Force Alternate Frame Rendering 2. That stresses both cards out. Be careful of heat build up."
Vet inte om det funkar

Det funkade!

Tack så mycket!

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Nej, FurMark är FurMark, inget annat
Finns att hämta här

Fy fan va fina temps man fick core hoppa upp i 80 å VRM i 113, blir nog till att byta kylpasta å he in lite MX-2 i den. Kanske är värt att byta kylare ändå Dessa temps fick jag på 30% fan speed, vet inte hur det blir med lite högre fläkt men om den går snabbare låter den mer än jag vill tillåta :/

Ruggigt bra stress test program iaf

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Åter till topic.
Jag har läst på lite mer och kommit fram till att GPU-Z inte alls visar VRM tempen. För att få reda på den behöver man Everest.
Med fläkten på 43 % ligger min VRM på 126 °C (!)
Skruvar jag upp fläkten till 100 % hamnar VRM på 109 °C
Allt är @790/1050 i full load med FurMark.

Vad var GPU Temp #2 då?

Finns där inget gratisprogram som kan visa VRM temp?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Vad var GPU Temp #2 då?

Finns där inget gratisprogram som kan visa VRM temp?

Jag vet inte vad den mätte faktiskt.
Everest är gratis i 30 dagar

Permalänk
Medlem

@ Toxic Crow
Vet du kanske om någon bra kylare som kan ta hand om VRM? Dess temp är ju verkligen ett problem som måste lösas, just nu har den ingen heatsink utan ligger å ler i värmen under fläkten på stock kylarn :/

Googlat runt lite och massa andra lider av samma VRM temps som vi.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
@ Toxic Crow
Vet du kanske om någon bra kylare som kan ta hand om VRM? Dess temp är ju verkligen ett problem som måste lösas, just nu har den ingen heatsink utan ligger å ler i värmen under fläkten på stock kylarn :/

Googlat runt lite och massa andra lider av samma VRM temps som vi.

Jag har beställt en Accelero och några extra heatsinks som kommer på posten i morgon. Jag återkommer om VRM tempen när jag testat. I värsta fall får man väl ha en extra fläkt över heatsinksen på VRM:en

Permalänk
Medlem

Dagens ugdom får tydligen igen undervisning i NO eller så skolkar dom gämt.
Dagens skola msåte vara åt helvete för sånt här fick vi lära os i mellan och högstadiet för 10-15 år sedan så då hade man sanbbt inset att nåt var fel.

Testet säger ju typ inget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Dagens ugdom får tydligen igen undervisning i NO eller så skolkar dom gämt.
Dagens skola msåte vara åt helvete för sånt här fick vi lära os i mellan och högstadiet för 10-15 år sedan så då hade man sanbbt inset att nåt var fel.

Testet säger ju typ inget.

Testet visar fortfarande en rejäl temp skillnad från när fläkten går i 4-8% vilket betyder att det blir en rejäl temp sänkning om man ökar fläkten med 20-25%. Även om vi i detta fall inte vet vad för temps vi utgår ifrån.

tack för inlägget.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
Testet visar fortfarande en rejäl temp skillnad från när fläkten går i 4-8% vilket betyder att det blir en rejäl temp sänkning om man ökar fläkten med 20-25%. Även om vi i detta fall inte vet vad för temps vi utgår ifrån.

tack för inlägget.

Tyvärr kan du inte utgå från hur mycket det skiljer mellan X och Y när temperaturerna inte stämmer. Skall du mäta skillnaden får du skaffa en riktigt mätare som mäter exakt hur varmt det är och då kan du ändra från X och Y och få den korrekta skillnaden för just nu känns det som att ingenting är rätt på det grafikkortet vad gäller sensorer.

Tänk så visar temperaturen en skillnad på 20% när du ökar fläkthastigheten med 25% när temperaturen egentligen bara visade en skillnad på 8%, förstår du?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Tyvärr kan du inte utgå från hur mycket det skiljer mellan X och Y när temperaturerna inte stämmer. Skall du mäta skillnaden får du skaffa en riktigt mätare som mäter exakt hur varmt det är och då kan du ändra från X och Y och få den korrekta skillnaden för just nu känns det som att ingenting är rätt på det grafikkortet vad gäller sensorer.

Tänk så visar temperaturen en skillnad på 20% när du ökar fläkthastigheten med 25% när temperaturen egentligen bara visade en skillnad på 8%, förstår du?

Ja, skillnaden mellan 30% testen och 100% testen va ju inte speciellt stor, kom iaf fram till att tempen som blåses ur kylarn minskade med 12 grader (från 45 till 33) när jag växlade mellan 30% och 100%.

Får se hur man kommer gå till väga för att kyla VRM'n eftersom det verkar vara den som avger den större delen av värme som kylarn ger av sig.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic