Permalänk

Bygga Trächassi

Hej!

Jag har varit väldigt sugen på att bygga ett trächassi länge nu, och nu tänkte jag att jag skulle göra ett försök. Men jag är verkligen nybörjare med att bygga saker och hur saker och ting funkar med strålning och brandrisk och hela köret.

Jag har en väldigt bra dator, som jag lagt mycket pengar på - så jag vill helst inte riskera att något katastrofalt händer och så undrar jag lite om försäkring och sånt.

Hur är det med brandrisken om jag bygger ett trächassi?

Finns det någon strålningsavstötande/minska brandrisk-färg att måla insidorna med?

Tänkte göra två plan inuti chassit, så det blir lågt och lite bredare. Undre delen för moderkortet & tillhörande komponenter och övre för dvd-rom & hårddiskar.

Funderar även på att köpa en "fläktstyrningspanel" (scythe karma) och ha många tysta och bra fläktar i så det blir ordentligt svalt.

Med trächassi menar jag att jag gör det i ett bra stabilt trä - inte faner eller något sådant utan att bygger det i exempelvis furu och lackar det.

Läste någonstans att man kan sätta något slags nät på insidan för att avskärma strålning.

Sen undrar jag hur det fungerar med försäkring och garanti på grejerna, så jag inte ger mig på något som kortsluts och alla mina fina datadelar blir skrotiga

Ser fram emot svar, kan även tillägga att jag är noggrann av mig och gärna tar längre tid på mig så det ska bli så bra som möjligt och att jag ska få det som jag vill utan genvägar och fusk.

MVH
Mikael

Permalänk
Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk

Hej

En sån bur är nog inte så lämplig att använda som datorlåda

Men det borde funka lika bra att limma upp antistatiska påsar på insidan av lådan?

Vet någon hur höga temperaturer dessa tål? Så dom inte smälter och skadar delarna - fast å andra sidan så brukar ju moderkortet sitta lite upphöjt av skruvarna

Permalänk
Medlem

Re: Bygga Trächassi

Brandrisken borde inte öka något vidare mycket, krävs en hel del värme (ca 300 grader celcius och uppåt beroende på form och trätyp) för att trä ska "självantända". Om nu någon komponent eller nätagget får tuppjucket så ska säkringen i antingen nätagget eller proppskåpet lösa ut innan något hinner nå 300grader.

Skulle dessutom något hinna nå 300 grader så ska man juh inte stirra sig blind på det, en vanlig cigarett når upp till 500 grader när den är tänd, lägger man en cigg på en planka så blir resultatet ett brännmärke och inte mycket mer. Har du däremot en massa härligt damm i burken så vet jag inte riktigt vad som händer!

Micklar du själv med prylarna och lyckas kortsluta något så tror jag inte försäkringen/garantin gäller. Fast å andra sidan så måste dom juh kunna bevisa att just du micklat och kortslutit något.

Permalänk
Medlem

Tänk på att trä torkar och drar ihop sig.

Permalänk

Hej

Vad ska jag tänka på när det gäller det? Alltså - att det torkar och drar ihop sig...Vad hjälper den informationen mig menar jag, kan jag göra nåt åt det? Ska jag låta trät torka och dra ihop sig innan jag bygger?

Permalänk
Medlem

Brandrisken är nog väldigt liten beroende på vilket träslag osv du kör med. Jag kommer själv bygga en htpc i trä, och jag har kollat en del på trächassin som folk byggt och dom verkar inte ha något åt strålning osv. En del har moderkortsplåtar och en del inte, jag kommer köra utan i alla fall. Försäkring och garanti har jag ingen aning om, men eftersom andra kör utan plåt osv på delarna så kommer jag också göra det. Trä leder ju inte så borde inte vara någon fara.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Entusiast

Re: Hej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av magicmerlin
En sån bur är nog inte så lämplig att använda som datorlåda

Men det borde funka lika bra att limma upp antistatiska påsar på insidan av lådan?

Vet någon hur höga temperaturer dessa tål? Så dom inte smälter och skadar delarna - fast å andra sidan så brukar ju moderkortet sitta lite upphöjt av skruvarna

Varför inte? Ett vanligt datorchassi är också i praktiken en Faradaybur även om den inte är jättebra på grund av alla hål.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

träd börjar brinna vid 800°C, alltså flammar upp i eld.

Visst det blir missfärgningar vid lägre temp men det brinner inte.

Att påstå att träd brinner vid lägre temp är skrattretande(200-300).

mot strålning är det bara att limma aluminium- /ungsfolie på insidan.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
träd börjar brinna vid 800°C, alltså flammar upp i eld.

Visst det blir missfärgningar vid lägre temp men det brinner inte.

Att påstå att träd brinner vid lägre temp är skrattretande(200-300).

mot strålning är det bara att limma aluminium- /ungsfolie på insidan.

Och så citerar jag mig själv igen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mig
Skulle dessutom något hinna nå 300 grader så ska man juh inte stirra sig blind på det, en vanlig cigarett når upp till 500 grader när den är tänd, lägger man en cigg på en planka så blir resultatet ett brännmärke och inte mycket mer. Har du däremot en massa härligt damm i burken så vet jag inte riktigt vad som händer!

Erkänn du har en liten hatt av ugnsfolie som skyddar dig mot tankeläsande aliens!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Och så citerar jag mig själv igen...

Erkänn du har en liten hatt av ugnsfolie som skyddar dig mot tankeläsande aliens!

Nej men jag läser fackta inte några siffror dragna ur röven, finns google om riktiga svar sökes

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nej men jag läser fackta inte några siffror dragna ur röven, finns google om riktiga svar sökes

Sökte följande ord på google (prova gärna själv): trä antändningstemperatur

Den näst översta sidan (översta var en pdf):
http://www.human-academy.com/vetenskaper/naturvetenskap/forbr...

Citerar sidan som jag länkat till ovan:
"...Trä börjar exempelvis brinna vid 300 oC och vätgas exempelvis vid ca: 510 oC..."

Och sen citerar jag mitt första inlägg igen:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mig
Skulle dessutom något hinna nå 300 grader så ska man juh inte stirra sig blind på det, en vanlig cigarett når upp till 500 grader när den är tänd, lägger man en cigg på en planka så blir resultatet ett brännmärke och inte mycket mer. Har du däremot en massa härligt damm i burken så vet jag inte riktigt vad som händer!

Men jag måste juh ändå säga att man inte finner "alla riktiga svar" på internet, lite källkritik fick man juh ändå lära sig i högstadiet.

Roliga är att vi håller med varandra om att den inte kommer börja brinna vid 300 grader celcius fast endå så argumenterar vi... skevt! Nu e tråden din för jag orkar inte mer!