Permalänk
Medlem

skillnad på webkamera?

Använder en logitech quickcam messenger i dagsläget vilket är en rätt gammal modell (ja vet)
Undrar dock vad man bör gå på om man ska jämföra den med andra som tex en Logitech Quickcam Pro 5000.

Ska man gå på megapixel eller har det jättestor betydelse vid video överföring? är inte det bara om du tar kort med kameran? Eller handlar det om upplösning som 640x480?
Är mest intresserad av att få bra kvalité vid videoöverföring

Permalänk

Jo ingen här som kan tipsa om en bra webbkamera för en rimlig peng?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

det var inte många svar här. någon som är kunnig inom området borde väl kunna skriva en kommentar bara..

Permalänk
Medlem

Nä, det finns inga bra. för då blir bildena still bilder. skall du ha en hygglig bild så är den på 300kb..dvs 120x300Kb per sekund(Dvs 60 Fps).. så runt 40megabit behöver du utan dropp i frames...20kan funka och det är vid 2 mega pixlar...
skall du köra msn och högre upplösning så räcker inte 100 megabit..
Men Msn suger.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Nä, det finns inga bra. för då blir bildena still bilder. skall du ha en hygglig bild så är den på 300kb..dvs 120x300Kb per sekund(Dvs 60 Fps).. så runt 40megabit behöver du utan dropp i frames...20kan funka och det är vid 2 mega pixlar...
skall du köra msn och högre upplösning så räcker inte 100 megabit..
Men Msn suger.

Öööh?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk

vad har din webkamera för megapixel just nu ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

vadå va f-n snackar du om? finns inga bra? klart de gör. Det kan väl skilja rätt så bra på kvalitén i video på olika kameror.
Har en gammal logitech quickcam messenger, vet inte vad den har i mega pixel dock. Men att jämföra den med vissa andra blir de märkbar skillnad? Om man köper värsting kameran fattar jag att de blir det men lite mera standard modeller eller medelmodeller typ.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jo det kan jag väl se också har redan kikat där. Men om du ser på en tex Logitech quickcam messenger den vanliga för 59:- som jag jämförde med tidigare så står det 640x480 på den.
Så som det även står på en Axis 207W för 2717:-
Undrar därför vad som är bra att kolla på för egenskap för att få en bra bild i videoupptagning? För bra bild med video och att ta en bild är helt olika sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joni_hh
jo det kan jag väl se också har redan kikat där. Men om du ser på en tex Logitech quickcam messenger den vanliga för 59:- som jag jämförde med tidigare så står det 640x480 på den.
Så som det även står på en Axis 207W för 2717:-
Undrar därför vad som är bra att kolla på för egenskap för att få en bra bild i videoupptagning? För bra bild med video och att ta en bild är helt olika sak.

Det är dels byggkvalité, finesser och mjukvara som skiljer och gör dem olika dyra (märket med). Men även stillbilderna de tar.

De enklaste är ju bara en kamera som skickar video o tar bilder medan några hightechvarianter följer personen om denne rör sig etc.

Skulle jag köpa en webcam och hade velat ha en bra så hade jag nog lagt ut en 5-700:-...

Edit: http://www.tomshardware.com/reviews/webcam-quality-test-shoot... Gammalt test, men kanske något vettigt som du kan krama ur den ändå.

Vet inte riktigt vad du ska kolla på, själv hade jag kollat på bild/videoupplösning, funktioner och läst på om den på nätet för att se vad folk skrivit om den.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är lite svårt att se på pappret hur bra en webkamera är.

Men en sak som går att se på är den "äkta upplösningen". De billigare interpolerar upp den vilket gör att bilden blir pixelerad.

Webkameror över femhundra kronor brukar vara helt okej.

Om du ska ha en riktigt bra är ex. logitech pro 9000 bland de bättre med bra bildskärpa och bra optik.

Permalänk
Medlem

ok jo den har jag hört ska vara riktigt bra.
Om man köper den modellen fast pro 5000 då? den sägs vara rätt bra den med?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joni_hh
ok jo den har jag hört ska vara riktigt bra.
Om man köper den modellen fast pro 5000 då? den sägs vara rätt bra den med?

Pro 5000 är helt okej. Det blir lite mjukare konturer och mer pastellaktiga färger än med 9000. Dvs. inte riktigt lika skarp och detaljerad bild.

Permalänk
Medlem

ok var ju video jag var mest ute efter och har fått uppfattningen av att den skulle vara rätt hyfsad. Bör väl vara märkbar skillnad jämfört med en quickcam messenger

Permalänk
Medlem

Då jag använde webbkameror för något år sedan körde jag med min EyeToy kamera från PS2:an Blev riktigt förvånad hur bra bilden blev

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE