Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Displayport ersätter DVI och VGA

Permalänk

DVI och VGA är ett helvete på LAN, bra att de försvinner

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Text.....

Varför ska man kryptera anslutningen till en kabel?
Datorn står ju max 2 meter ifrån skärmen, varför då "kryptera" bilden?
:S

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

2 meter? Hur lång är din kabel egentligen?
Min är typ mindre än en meter och den är ju lite böjd så skärmen står typ en halvmeter från datorn.

Nog med spam, för att svara på din fråga så krypterar man signalen för att man inte ska kunna använda den till att på ett lätt sätt pirata video.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Det där hade ju varit rena drömmen. Tänk att koppla en sladd per enhet till förstärkaren som även hade haft media switch i sig. Sedan en enda kabel till tv:n. Just nu har jag ett sånt råttbo med kabel så det är rent hemskt.

eh. det är ju det HDMI gör. En kabel frånspelare till förstärkare o sen till tv eller spelare direkt till tv, ljud o bild i ett.

Och för att komma till ämnet så bryr ja mig igentligen inte om en ny standard., då den kommer ganska smärtfritt för oss användare. Det är ju inte ett tillbehör utan nå som kommer med skärmen och då många av som stora tillverkarna är med på den så bör det ju gå ganska fort.

Men ja måste ju säga att kontakten såg ju mindre o smidigare ut och lika så kabeln, gör det ju lättare att dra den o kabelkanaler o trånga utrymmen då det inte är en stor klump till kontakt och kabeln är lite mjukare.

Permalänk
Medlem

Displayport ersätter DVI och VGA
Monitorer Idag 13:37 av Andreas Dimestam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
DVI och VGA är ett helvete på LAN, bra att de försvinner

Ja nu får du en ytterligare kontakt att försöka hitta adaptrar till...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Va?

Och Va?

Vill du förtydliga båda uttalanden?

så gärna, jag är ju här för att informera trots allt.

1: DVI är som du kanske vet eller ej bakåtkompatibel med VGA (rent analogt innehåll alltså) och slösar därför bort en hel del kapacitet som kunde gjort kontakten mer framtidskompatibel och enkel istället för som nu bakåtkompatibel och förvirrande.

2: jag syftade alltså här helt på den mekaniska standarden. (datastandarden däremot är helt ok, även om UDI vore bättre) kontakterna som de ser ut kommer lödas direkt på kortet utan nån som helst extra stabilisering i bakplåten (på grafikkort) som DVI och VGA har. med belastningen av kabel och vårdslös städning kommer alltså denna standard att bli ett enormt stort och dyrt irritationsmoment för många. tex:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
DVI och VGA är ett helvete på LAN, bra att de försvinner

men vi får la se, även jag kan ju ha fel förhoppningsvis..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
En enorm fördel (anser jag) med displayport är att den stödjer kablar på 15 meter om man kör i 1080p (eller lägre) och version 1.1 stödjer optisk fiber vilket gör att man kan förlänga det bra mycket mer än så.

varav vilket båda är helt meningslöst för de flesta hemanvändare, nästan inga TVar eller filmprojektorer lär använda standarden och datorn har man ju oftast närmare än så. iaf inte på nära överskådlig sikt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
varav vilket båda är helt meningslöst för de flesta hemanvändare, nästan inga TVar eller filmprojektorer lär använda standarden och datorn har man ju oftast närmare än så. iaf inte på nära överskådlig sikt.

Mjo det är mycket möjligt, men däremot swecare bör i större utsträckning ha större nytta av det. Skärmsladden är ju jusst den sladd som oftast begränsar hur långt ifrån du kan ha datorn, som det är nu är det inte så roligt att köra mer än 5 meter om man ska lite upplösning på det men med denna kan man ofta gömma datorn i en garderob i hallen eller något. Riktigt trevligt och något som sällan är särskilt aktuellt med dagens standarder så det är inte konstigt att det inte är så vanligt idag.

På företag skulle man kunna få undan datorerna hyffsat också i vissa fall.

För TVn vore det perfekt då DVI/VGA sällan räcker mellan TV-rummet och närmsta "datorrum" - däremot så kommer väl antagligen inte TV-apparater m.m. att skaffa DP.

Ska man se till vad som är helt meningslöst för de flesta hemanvändare så kan man ju räkna in DVI och HDMI där också. VGA klarar sig antagligen 99% på utan att märka skillnaden (förutsatt att man då inte snålat på VGA ingången när man inte behövt fixa DVI också).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
På företag skulle man kunna få undan datorerna hyffsat också i vissa fall.

För TVn vore det perfekt då DVI/VGA sällan räcker mellan TV-rummet och närmsta "datorrum" - däremot så kommer väl antagligen inte TV-apparater m.m. att skaffa DP.

Ska man se till vad som är helt meningslöst för de flesta hemanvändare så kan man ju räkna in DVI och HDMI där också. VGA klarar sig antagligen 99% på utan att märka skillnaden (förutsatt att man då inte snålat på VGA ingången när man inte behövt fixa DVI också).

tja, visserligen skulle man la kunna dra en USB i rätt bra längd för mus/tb. men som det är nu är ju nästan den begränsningen problemet istället i det fallet. och de flesta företag som är i behov av enorma mängder terminaler har ju oftast ändå tunna klienter som inte tar så mycket plats eller energi, och sen är ju även infrastrukturen redan anpassad för dessa.

nä det tror inte jag heller som sagt, inte nära i tiden iaf.

för hemanvändning är dock VGA och DVI för klumpiga för vissa saker. det är tex inte lätt att få in en mängd DVI-kontakter bakpå en redan fullsmetad AV-förstärkare. det var därför bla HDMi togs fram.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
DVI och VGA är ett helvete på LAN, bra att de försvinner

Varför är det så jävla jobbigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
DVI och VGA är ett helvete på LAN, bra att de försvinner

huh?

Permalänk
Testpilot

En stor sak med DisplayPort är att det är tänkt att ersätta den interna anslutningen till LCD-panelerna inuti skärmar och laptops. Idag används något som heter LVDS och det är inte direkt en standard så med DisplayPort kommer alla paneler styras lika dant.

Här är en snubbe på Dell som snackar om framtiden för DisplayPort: http://www.youtube.com/watch?v=jMdv0E3hPFM

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArvidNils
2 meter? Hur lång är din kabel egentligen?
Min är typ mindre än en meter och den är ju lite böjd så skärmen står typ en halvmeter från datorn.

Nog med spam, för att svara på din fråga så krypterar man signalen för att man inte ska kunna använda den till att på ett lätt sätt pirata video.

Känns ju som något jag är riktigt sugen på att köpa.
"Vi erbjuder nu den här speciella funktionen, som gör det svårare för dig själv att titta på t.ex. semesterfilm! :D"

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Åh, så man kommer kanske kunna modda med bärbara skärmar sen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArvidNils
2 meter? Hur lång är din kabel egentligen?
Min är typ mindre än en meter och den är ju lite böjd så skärmen står typ en halvmeter från datorn.

Nog med spam, för att svara på din fråga så krypterar man signalen för att man inte ska kunna använda den till att på ett lätt sätt pirata video.

Tycker du 2 meter är långt? Har du datorn på skrivbordet bredvid skärmen eller? Det är då iaf inget jag föredrar.

Permalänk
Avstängd

Skoj att dom skriver så när vga fortfarande är det bästa alternativet för seriösa gamers:)
Och blueflame är du full eller?
Som jag iofs:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

...

Själv tror jag att VGA kommer leva vidare länge, men Display port kommer ta över, DVI kommer bara dö ut.
Hur många av er använder DVI?
Jag gör inte fast jag har anslutningen. (fick upplösningsproblem).
HDMI kommer vara kvar länge. (precis som vi har scart)
Ett problem jag har är att jag skulle behöva något som kan splitta ljudet i HDMI till förstörkaren, blir lite problem med kryssboxen och projektor, hoppas jag slipper det med Displayport

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hACmAn
Själv tror jag att VGA kommer leva vidare länge, men Display port kommer ta över, DVI kommer bara dö ut. Hur många av er använder DVI?

att VGA har fått leva kvar så här länge är ren idioti från hårdvarutillverkarnas sida, så min uppfattning är snarare att det är VGA som kommer att börja dö ut inom en snar framtid. Säg det grafikkort idag som inte har åtminstonde en DVI?
Vidare så skulle jag tro att de flesta här på sweclockers använder DVI, för att det är tekniskt bättre än VGA, däremot om man går och frågar moster Agda så har hon ingen aning och tittar man efter så har hon med stor sannolikhet VGA.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

finns ingen som helst anledning att använda VGA om man har DVI. kanske inte spelar så stor roll för spel, men vid skrivborde, och främst då grafikarbete, ger det faktiskt ett flertal förbättringar.

jag har iof själv en skärm kopplad med VGA fortfarande. men det beror bara på att kortet endast har 1 DVI ut, som går till huvudskärmen då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Att HDMI ens fick se dagens ljus är en styggelse i sig, hur kan tillverkare skapa en kontakt/kabel för stationärt bruk som inte har skruvkontakter?
Är det bara jag som har problem med glapp hos dessa just pga spärrhakarna inte orkar kabelns vikt?

Om det inte vore för upplösningen så skulle jag då fortfarande köra SCART just pga att den har möjligheter att skicka data mellan enheterna, vilket hdmi nu inte kan (enkelriktad)

Nu har ju inte DP något annat än spärrhakar heller men just kompatibiliteten med USB ger mig hopp om att en dag ha skärmar som du ställer in bildinställningar på direkt med datorn.

På samma sätt hoppas jag på att denna kabel kommer till AV världen med just i det hänseendet att kunna ställa in och justera alla enheter via ett gränsnitt på närmaste dator.

Permalänk
Medlem

Trodde kablar var ute, väntar på trådlös överföring både till bildskärmar och högtalare.

Sedan är det ju beklämmande att man försöker släppa en standard som precis klarar dagens skärmar, sätt inte max-upplösning på vad en 30"-are ligger på, jag vill ha större skärm!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund
Trodde kablar var ute, väntar på trådlös överföring både till bildskärmar och högtalare.

Man får väl hoppas att folk inser hur kasst det är med trådlösa överföringar.

Permalänk
Medlem

Ja!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund
Sedan är det ju beklämmande att man försöker släppa en standard som precis klarar dagens skärmar, sätt inte max-upplösning på vad en 30"-are ligger på, jag vill ha större skärm!

Precis vad jag sitter här och inte blir klok på. Jag vill ha högre upplösning även utan större skärm.

"Hmm, nu är minnesadresserna slut. Då byter vi ut 32-bit mot 33-bit då eller? Då kan man 8GiB minne istället för 4." (Inte alls rättvis jämförelse, men ändå)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Större än 30" för skrivbordet är väl nästan tveksamt hur vettigt det är. Och i och med att 30"aren har högst pixeldensitet bland standardupplösningarna känns den upplösningen rätt ohotad.

Skulle dock inte bli det minsta förvånad om DP utökar upplösningen om det skulle visa sig att det fanns något behov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Man får väl hoppas att folk inser hur kasst det är med trådlösa överföringar.

På vilket sätt?

Nätverk funkar ju bra.
802.11n t.ex. Visst, är inte i närheten av den teoretiska maxhastigheten men det är fortfarande snabbt för att faktiskt vara trådlöst

Ser inget fel på trådlöst sålänge det funkar som det ska. Alltid trevligt med mindre sladdar!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Snabbt, för att vara trådlöst.
Säkert, för att vara trådlöst.
Påltitligt, för att vara trådlöst.

Bättre än så blir det aldrig, och dessutom kostar det bra mycket mer. Aldrig i livet att jag kör trådlöst nätverk för mina stationära datorer - för bärbara är det ju bra, men för stationära datorer och annat som man *aldrig* flyttar på? Nej tack.

Som trådlösa HD standarden vad den nu heter, låter verkligen lysande att betala en massa för att inte ens få 1080p och dessutom måste man ändå dra strömsladd till TVn så inte direkt att man kommer undan sladdar helt. Sen tillkommer det störningar och säkert lite fördröjning också. Eller så köper man en sladd för några kronor och får något som är mycket bättre.

Och förrsten, uppgraderades inte displayport precis nyligen till att få dubbla bandbredden?
Klarar av att driva 5 st. 1080p skärmar på en kabel om jag minns rätt (ja, DP kan man koppla i serie)