Klarar min dator crysis flytande?

Permalänk
Medlem

Klarar min dator crysis flytande?

Hej jag har beställt helt nya data delar, och kommer min nya rigg att kunna köra crysis flytande? Jag ska byta ut processorn lite senare, men den var allt jag hade råd med just nu, men kan jag spela crysis ändå på Medium 1024x768?

Processor : Dual-Core E2200 2.2GHz

MODERKORT : Asus P5Q-E

GRAFIKKORT : Radeon x1900xt

NÄTAGG : Corsair Power Supply 650Watt TX

HÅRDDISK : Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2

MINNEN : Corsair 8400 DDR2, 1024MB CL4

Permalänk
Medlem

Vad jag tror, Nej..Kanske Low på 1024x768, KANSKE!

Permalänk
Medlem

om du inte har en erfarnhet av datorer och bara försöker vara rolig ber jag dig att vara tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob007
om du inte har en erfarnhet av datorer och bara försöker vara rolig ber jag dig att vara tyst.

Jag tror Laiq har en hyffsat bra gissning .

grafikkortet du har är 3-4 generationer gammalt.
rekommenderar 2 gig minne för spel i övrigt.
prollen kan nog funka om man klockar den en bra bit.

jag har aldrig förstått varför folk frågar om deras datorer klarar av ett visst spel.
de måste ha 56 k upkoppling eller nåt , för man kan lätt ta reda på det själv genom att ladda ner demot till respektive spel.

klar att de kan ha optimerat spelet ytterligare från vad demo versonen presterar men jag skulle säga att demot med 90 % säkerhet en bra bild av hur datorn kommer prestera i det riktiga spelet

här har du demot till crysis på fragzone's filserver http://www.fz.se/filer/?id=4678

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

jao, kanske low

Permalänk
Medlem

Tror att du kanske klarar snäppet högre, också på low.

Seriöst, det är inte så mycket som är bra.

x1900xt är ett relativt gammalt kort nu, duger väl i en budgettburk.
En E2200 är en svag cpu, du måste klocka den!
1024MB ram är fruktansvärt lite.
Bra psu iaf.

Permalänk
Medlem

Tjena...

Gamespot har haft en rätt shysst Hardware Performance Guide.
Kika lite på den så borde du kunna höfta fram vad din dator klarar.

http://www.gamespot.com/features/6182806/index.html

Edit: enligt den så ska inte RAM vara alltför avgörande. GPU och CPU är det som gör mest inverkan för Crysis.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

x1900xt är ett relativt gammalt kort nu, duger väl i en budgettburk.
En E2200 är en svag cpu, du måste klocka den!
1024MB ram är fruktansvärt lite

Vad jag sett på youtube som lagt upp filmer med x1900xt så har det flytit på hyffsat bra, och prollen vet jag måste bytas ut, lika så lägga till 1GB ram till, men i crysis spelar ram ingen roll om man inte vill att det ska ladda lite snabbare =O. tänkte bara om nån kört spelet på ungefär samma rigg och kunde säga..

Permalänk
Medlem

varför tankar du inte demot?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laiq
Vad jag tror, Nej..Kanske Low på 1024x768, KANSKE!

Släng inte ur dig skit! Speciellt inte om sånt du inte vet nåt om.

Nu har jag iofs bättre prylar och kan köra Crysis med bättre grafik men när jag spelade igenom hela Crysis så hade jag faktiskt ett x1900xt (och en enkelkärnig A64 på 2-2,35GHz). Körde iofs min egen special-config (jag ville trots allt ha så bra grafik som möjligt men utan att det skulle hacka) och det var väldigt långt ifrån low iaf. 1280x960 också.

Så ja! Det går. Det kan dock löna sig en hel del med lite pillande med config-filerna. Det är trots allt det mest krävande spelet hittills.

edit: förresten, 1GB RAM är väldigt lite egentligen, men kör texturerna på low eller medium så kanske det går ändå. Iofs är det ju bara att tanka demot så kan du ju testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
varför tankar du inte demot?

Säger detsamma. Blir så förbannad på sånt här folk!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Säger detsamma. Blir så förbannad på sånt här folk!

Jag förutsatte att han inte fått sina "nya" delar än men var nyfiken på hur det skulle funka.

Sen borde man kanske hålla nere på kaffet om något sånt här retar en så mycket, fast lättast är väl att inte läsa tråden.

Permalänk
Medlem

ah där ser man , måste bli bättre på att läsa inlägg ordentligt, men när ja såg 1900xt så antog jag bara att han redan hade datorn, går ju knapp att köpa 2xxx ati kort nytt liksom

måste varit riktigt billigt i alla fall

hur mycket fick du ge för delarna ?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

jag + x1900xt + x2 4200+ i 2,6Ghz satt iaf och spelade Crysis på medium utan hackande (bara vid någon sekvens i demot) så det ska nog gå bra.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Underskatta inte 1900xt! Det är fortförande ett mycket bra kort. Jag uppgraderade från detta kortet till ett 4870 först för tre veckor sen. Med en E6600 och 4(3)gb ram så klarade den alla spel med högsta inställningarna i 1440x900 med 0-6xAA, förutom Crysis då.

På mitt dåvarande system så klarade jag iaf att lira Crysis i 1440x900 med medium/high inställningar (Utan AA) med en fps på över 30. Så jag tror absolut att du klarar medium-inställningarna med acceptabel fps. Upplösningen kan du säkert ha högre än 1024*, då detta endast belastar grafikkortet.

Men ja, 1gb i RAM är lite väl lite idag. Du kommer antagligen lida minnes-hack under spelandet, när nya miljöer och objekt laddas.

Köp en sticka RAM till och klocka skiten ur grejerna så har du en ganska schysst spel-dator! Stirra dig inte blind på fps i Crysis. Det är löjligt krävande Alla andra spel kommer funka finfint.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Precis, Mr Bravo. Jag satt också med mitt x1900xt rätt länge och såg ingen anledning till att uppgradera eftersom de flesta spelen flöt på bra med bra grafik. Det enda spelet som verkligen gav det en match var just Crysis, men efter lite pillande fick jag hyfsat flyt med ok grafik, så jag led inte direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Klarade ut spelet på min gammla bärbara som bestod av c2d 1.86ghz, ati mobility x1800 och visserligen 2 gb ram, gick helt okey på medium om man inte var allt för kräsen på fpsen

Så klicka in 1 ramsticka till som är så billigt nu så lär det nog gå helt okey på medium

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

1 eller 2 gig i RAM skulle inte ha någon inverkan på just fps:en, dock så är det nog som ni säger att det kan hicka till när ny omgivning laddas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob007
Vad jag sett på youtube som lagt upp filmer med x1900xt så har det flytit på hyffsat bra, och prollen vet jag måste bytas ut, lika så lägga till 1GB ram till, men i crysis spelar ram ingen roll om man inte vill att det ska ladda lite snabbare =O. tänkte bara om nån kört spelet på ungefär samma rigg och kunde säga..

1GB ram är på tok för lite det kan jag garantera, 2GB räcker till gott och väl.
Med 1 GB i ram kommer minnet inte räcka till och spelet får börja swappa till hårddsiken vilket kommer ha en väldigt negativ effekt på din fps.
Fixa så du har 2GB då kommer nog spelet flyta på rätt fint i medium 1024*786 skulle jag tro.
Annars som många sagt är det fort gjort att ladda hem ett demo och testa:)

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Släng inte ur dig skit! Speciellt inte om sånt du inte vet nåt om.

Nu har jag iofs bättre prylar och kan köra Crysis med bättre grafik men när jag spelade igenom hela Crysis så hade jag faktiskt ett x1900xt (och en enkelkärnig A64 på 2-2,35GHz). Körde iofs min egen special-config (jag ville trots allt ha så bra grafik som möjligt men utan att det skulle hacka) och det var väldigt långt ifrån low iaf. 1280x960 också.

Så ja! Det går. Det kan dock löna sig en hel del med lite pillande med config-filerna. Det är trots allt det mest krävande spelet hittills.

edit: förresten, 1GB RAM är väldigt lite egentligen, men kör texturerna på low eller medium så kanske det går ändå. Iofs är det ju bara att tanka demot så kan du ju testa.

hehe AOC är mer krävande xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Ville själv prova hur stor skillnad det egentligen blir när man halverar RAM från 2 Gig till 1. Har ju suttit och sagt att det inte gör stor inverkan på fps:en men på laddningstiderna, detta påstående har jag bara speglat från Gamespot.com och testet dem gjorde.

Nu lät jag mina inställningar ligga kvar som är 1280x1024, inget AA och allt på high. Kör Win XP .
Körde det inbyggda testet i spelet för GPU och CPU, först med 2 gig, sen med 1 gig. Datorn jag använder är den i signaturen.

GPU-test med 2 GB RAM

Play Time: 46.83s, Average FPS: 42.71
Min FPS: 18.99 at frame 144, Max FPS: 52.06 at frame 992
Average Tri/Sec: 43661308, Tri/Frame: 1022319
Recorded/Played Tris ratio: 0.90

GPU-test med 1 GB RAM

Play Time: 47.03s, Average FPS: 42.52
Min FPS: 0.00 at frame 136, Max FPS: 52.74 at frame 998
Average Tri/Sec: 43446128, Tri/Frame: 1021668
Recorded/Played Tris ratio: 0.90

CPU-test med 2 GB RAM

Play Time: 39.17s, Average FPS: 38.30
Min FPS: 16.16 at frame 196, Max FPS: 53.37 at frame 105
Average Tri/Sec: 39218296, Tri/Frame: 1024014
Recorded/Played Tris ratio: 0.70

CPU-test med 1 GB RAM

Play Time: 39.24s, Average FPS: 38.23
Min FPS: 5.80 at frame 196, Max FPS: 52.96 at frame 104
Average Tri/Sec: 39173276, Tri/Frame: 1024689
Recorded/Played Tris ratio: 0.70

Det jag kan tillägga är att laddningstiderna blev mycket längre, men att det skulle påverka fps:en kan ni läsa ut själva att det inte var märkbart.
Så att mitt tidigare påstående stämmer, det är ett GPU och CPU intensivt spel, men RAM är långt ifrån den avgörande faktorn.

Trots detta så bör man såklart minst ha 2 GB RAM under Win XP i dagens läge. Gör stor skillnad i alla fall i det stora hela.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Släng inte ur dig skit! Speciellt inte om sånt du inte vet nåt om.

Vaf¤% det är klart det inte kommer "flyta" på höga inställningar, low ja men inte medium och high. Läs om skriv rätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrisius
Ville själv prova hur stor skillnad det egentligen blir när man halverar RAM från 2 Gig till 1. Har ju suttit och sagt att det inte gör stor inverkan på fps:en men på laddningstiderna, detta påstående har jag bara speglat från Gamespot.com och testet dem gjorde.

Nu lät jag mina inställningar ligga kvar som är 1280x1024, inget AA och allt på high. Kör Win XP .
Körde det inbyggda testet i spelet för GPU och CPU, först med 2 gig, sen med 1 gig. Datorn jag använder är den i signaturen.

*Crysis bench*

Det jag kan tillägga är att laddningstiderna blev mycket längre, men att det skulle påverka fps:en kan ni läsa ut själva att det inte var märkbart.
Så att mitt tidigare påstående stämmer, det är ett GPU och CPU intensivt spel, men RAM är långt ifrån den avgörande faktorn.

Trots detta så bör man såklart minst ha 2 GB RAM under Win XP i dagens läge. Gör stor skillnad i alla fall i det stora hela.

Lite RAM har ingen inverkan på din FPS-counter. Däremot så hackar det som sagt en del när nya objekt laddas under spelandet, då det betydligt långsammare virtuella minnet på disken används när RAM-minnet lackar. Så du kan inte använda sådana benchmarks för en sådan slutsats. Testa Oblivion så får du se ett extremt exempel på vad som menas

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Lite RAM har ingen inverkan på din FPS-counter. Däremot så hackar det som sagt en del när nya objekt laddas under spelandet, då det betydligt långsammare virtuella minnet på disken används när RAM-minnet lackar. Så du kan inte använda sådana benchmarks för en sådan slutsats. Testa Oblivion så får du se ett extremt exempel på vad som menas

Du har ju såklart helt rätt, men det påståendet har jag inte försökt motbevisa.
Jag stärkte bara mitt egna påstående som var hämtat från en redan gjord benchmark.

http://www.gamespot.com/features/6182806/p-6.html

Urdrag:

"The Crysis system requirements list recommends 1GB of RAM in Windows XP and 1.5GB of RAM in Windows Vista. These recommendations ring true for the most part. We didn't experience any adverse affects from running our systems with 1GB of RAM aside from slightly longer load times. Frame rates didn't increase when we moved up the ladder to two and then three gigabytes of RAM."

På den tiden då jag körde Oblivion som mest så hade jag bara 1 gig i ram (mitt förr förra system), och visst blev det mindre hickande när jag uppgraderade till 2, men det hickade inte mycket till att börja med.
När det gäller Oblivion så var det natt och dag på 512 MB och 1GB, men det är inte jämförbart om man tar 1GB och 2GB i Crysis.

Permalänk

ladda bara ner demot och testa, sprid sedan detta vidare till alla dina kompisar så vi slipper alla dessa tusentals trådar.

Tack på förhand /Bäven

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
ladda bara ner demot och testa, sprid sedan detta vidare till alla dina kompisar så vi slipper alla dessa tusentals trådar.

Tack på förhand /Bäven

Han har inte den nya datorn så att ladda ner demot hade inte hjälpt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeddyWong
Vaf¤% det är klart det inte kommer "flyta" på höga inställningar, low ja men inte medium och high. Läs om skriv rätt.

and you FAIL

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeddyWong
Vaf¤% det är klart det inte kommer "flyta" på höga inställningar, low ja men inte medium och high. Läs om skriv rätt.

Ehh gick bra för mig genom hela spelet och jag körde då inte allt på low. Dock körde jag en special-config så vissa inställningar låg på "very high", vissa på low och andra nånstans mittimellan. Det var ju knappast så att det gick att köra med allt på max men det var långt ifrån low iaf. Utan AA också (det gick iofs inte att aktivera).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
hehe AOC är mer krävande xD

Hehe ja du har säkert rätt. Har aldrig testat det så det är inte lätt att veta...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
and you FAIL

Then he will drown

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)