Permalänk

Minidator-tråden

I den här tråden tänkte jag att man kunde skriva om de små pluttdatorerna som kommer, rättare sagt de som kommer konkurrera med Asus minsting Eee. De jag vet är just Eee och HP 2133, men även vet jag att det finns några fler, bla. från MSI.

Jag tänkte att man kunde skriva här vilka som finns, samt deras för och nackdelar, så att folk vet vad de ska köpa, och framförallt vilka som finns.

Tråden kommer uppdateras så ofta jag får tid över.

Tillverkare/Processortyp:

VIA - C7/Nano:
OpenBook - VIA C7 (Ej lanserad)
OpenBook Sony - C7(rykte)
HP 2133 - VIA C7 (Ej lanserad)
Packard Bell EasyNote - VIA C7

Intel Celeron/Atom:
Asus Eee - Intel Celeron (Byts till Intel Atom när det kommer)
Acer Aspire One - Intel Atom (Ej lanserad)
MSI Wind - Intel Atom (Ej lanserad)
Gigabyte - Intel Atom (Ej lanserad)
ECS' G10IL - Intel Atom (Ej lanserad)

Annat:
Elonex webbook - Processor okänd
Dell - Inga uppgifter

Permalänk

http://the-gadgeteer.com/review/hp_2133_mini_note_pc

Ett fint test med mkt bilder på skönheten mini-note 2133 från HP.

Jag dregglar när jag ser videos om den på Youtube och läser recensioner.
Fyfasiken vilken drömmaskin! Den ska jag ha med 6-cell batteriet. Hoppas man kan köpa den snart!

Vill dock ha en konfiguration med Win XP Pro istället för äckliga vista, då den suger till att se på videos med det OS:et.

Någon som vet nåt om rykten osv? kommer det en HP 2133 med Atom? Är den processorn mkt bättre prestandamässigt än den nuvarande för t.ex. videouppspelning?

Permalänk

Alex Del Pierro: Jag tror itne att det kommer en 2133 med Atom, jag tror dock att den kommer komma med Nano. Det känns lite som att HP hjälper de små företagen faktiskt, som med AMDs Opertonservrar och nu VIA. Jag tror knappast att HP går över till Intel efter att ha valt nu. Kanske kommer datorer med Intel Atom också men jag tror de satsar mest på VIA nu i detta segment.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Alex Del Pierro: Jag tror itne att det kommer en 2133 med Atom, jag tror dock att den kommer komma med Nano. Det känns lite som att HP hjälper de små företagen faktiskt, som med AMDs Opertonservrar och nu VIA. Jag tror knappast att HP går över till Intel efter att ha valt nu. Kanske kommer datorer med Intel Atom också men jag tror de satsar mest på VIA nu i detta segment.

Hehe jo det låter vettigt
Läste testet mellan atom och nano. Den senare verkar bättre att satsa på. Huvudsaken är att de byter ut den nuvarande mot en nyare och bättre CPU. Vill gärna ha en UMPC som kan spela upp video utan problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Hehe jo det låter vettigt
Läste testet mellan atom och nano. Den senare verkar bättre att satsa på. Huvudsaken är att de byter ut den nuvarande mot en nyare och bättre CPU. Vill gärna ha en UMPC som kan spela upp video utan problem.

Asus eee klarar film mm galant. Folk ska även ha testat 720p HD material som den tydligen ska ha klarat utan problem.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Eee har ju en celeron 900, det är väl inte en chans att den ska klara 720p.

Permalänk
Medlem

Funkade att köra en 720p trailer för mig iaf. Dock osäker på om detta betyder att den klarar att spela upp en hel film.

Håller med om att HP 2133 är grymt läcker. Dock är det några saker som drar ner intrycket av den. Exempelvis ska den nuvarande processorn vara grymt slö, batterietiden verkar dålig och en hel del av skönheten försvinner ju om man kör med 6 cells batteriet. Det ser inte alls snyggt ut. Sedan är vikten lite på gränsen, 1,3 kg. Förutom dessa saker verkar den dock klart grymast av alla mini-pc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Eee har ju en celeron 900, det är väl inte en chans att den ska klara 720p.

kan testa detta senare idag och bekräfta i fall den klarar 720p mex x264 komprimering.

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=30682

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
http://the-gadgeteer.com/review/hp_2133_mini_note_pc

Ett fint test med mkt bilder på skönheten mini-note 2133 från HP.

Jag dregglar när jag ser videos om den på Youtube och läser recensioner.
Fyfasiken vilken drömmaskin! Den ska jag ha med 6-cell batteriet. Hoppas man kan köpa den snart!

Vill dock ha en konfiguration med Win XP Pro istället för äckliga vista, då den suger till att se på videos med det OS:et.

Någon som vet nåt om rykten osv? kommer det en HP 2133 med Atom? Är den processorn mkt bättre prestandamässigt än den nuvarande för t.ex. videouppspelning?

Gillar också HP´n men den faller hårt på att den har så kallad "glossy" skärm. Gör den enligt mig obrukbar till att surfa utomhus i dagsljus med, då faller hela konceptet med en superbärbar dator...

Angående processorn förutsätter jag att den kommer med Nano och att de endast släppte den med C7 för att "hinna med tåget". Läste ett test och i det klarade nuvarande modell med C7 inte att köra ett videosamtal över skype utan att bilden laggade. Låter obrukbart...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Notera att 6 cells batteriet inte är vackert:

Permalänk

jag tycker den e riktigt fin, även 6cells batteriet. Blir en skön lutning med.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Hmm, ska till usa snart och en minidator ska inhandlas. Frågan är bara vilken, jag hoppas verkligen att MSI wind hinner komma, och finns i kvantiteter så man får tag på en. Annars verkar Acer Aspire one rätt trevlig. HP har ju grym design, men processorn verkar tyvärr inte vara rolig.

Vet vi några releasedatum för asus 901, msi wind & acer aspire one?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
http://crave.cnet.co.uk/laptops/0,39029450,49297248,00.htm

Trevlig läsning.

Nice, var riktigt trevlig läsning det där.
Känns dock som lite opartisk artikel dock där de verkar ha testat några och har då något att säga om. Medans man sedan hypar andra datorer efter deras specs och inte efter egna tester. Har inget emot asus, men hur kan de placera eee1000 på plats 1 även fast de varken har testat den eller har 100% korrekta specs?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Jag kommer skaffa en MiniPC som dessa, men jag kommer välja en med VIA Nano.

Håller med om att HP 2133 ser brutalt grotesk ut med 6-cells-batteriet.:P Annars ser den helt okej ut, fast jag hade garanterat klarat mig utan express-card slotten. Sedan tror jag att den kommer få den fetaste modellen av VIA Nano, då den faktiskt kostar närmare 600 dollar.

Permalänk
Medlem

Någon som hört något mer från ECS G10IL:en?

Visa signatur

Stationär: Gigabyte DS3 | E6600 @ 3.2Ghz | BFG 8800GTS @ 610/1020 | 2GB DDR2 6400 | 400GB SATA2
HTPC: ABIT F-I90HD | E4500 | ASUS HD2400PRO | 2GB DDR2 6400 | 500GB SATA2
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrilee
Någon som hört något mer från ECS G10IL:en?

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=31572

Permalänk
Medlem

Jag är kluven mellan Gigabyte, MSI och Acer.

Gigabyte har ju en tablet, vilket kan vara nice. Dock vet jag inte hur mycket jag skulle använda den... Däremot tycker jag Gigabyte gör bra moderkort och det är viktigt i vilken burk som helst.

MSI och Acer är snarlika, men jag gillar tangentbordet bättre på Acer. Däremot är man lite osäker på kvalitén på en Acer-burk. Verkar som att folk har haft problem med dem (inte jag, dock).

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Jag är kluven mellan Gigabyte, MSI och Acer.

Gigabyte har ju en tablet, vilket kan vara nice. Dock vet jag inte hur mycket jag skulle använda den... Däremot tycker jag Gigabyte gör bra moderkort och det är viktigt i vilken burk som helst.

MSI och Acer är snarlika, men jag gillar tangentbordet bättre på Acer. Däremot är man lite osäker på kvalitén på en Acer-burk. Verkar som att folk har haft problem med dem (inte jag, dock).

Jag gillar både Acer´n och MSI´n och det känns nästan som det kvittar vilken det blir, första vettiga i lager i Sverige blir det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Jag gillar både Acer´n och MSI´n och det känns nästan som det kvittar vilken det blir, första vettiga i lager i Sverige blir det.

Känns precis likadant för mig! Hoppas dom dyker upp i USA NU!

Permalänk
Avstängd

Jag väntar ivrigt på Acer Aspire One och Dell Mini-Inspiron. Blir en av dessa troligtvis.

Permalänk

Elonex till ThePhonehouse

Nu finns Elonex Webbook på ThePHonehouse hemsida:
http://www.phonehouse.se/Product/Product.aspx?id=975556&menui...

Samma prestanda som MSI Wind men för 3000:- ? Verkar lite väl bra för att vara sant. Skulle funka bra som skoldator dock... tror jag. Säkert kasst batteri dock.

Visa signatur

Mattias - författare av: "Datorn i skolan - pryl eller verktyg?" - Om netbooks i skolan
http://skoldator.wordpress.com

Permalänk

Står på de tekniska specifikationerna att det är upp till 2,5 timmar. 512mb RAM på den verkar det som också.

Permalänk
Medlem

Elonex Webbook har en 1,6 Ghz VIA C7-M, alltså inte Atom. Därav priset.
Men man kan ju ändå ställa sig frågan om inte en c7 räcker?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Det finns ju två varianter av acer aspire one på prisjakt varav den ena finns i lager.
Kommer den andra som har större hårddisk till sverige över huvud taget?
Är den värd merskillnaden och eventuell väntetid, eller ska man slå till direkt?

Permalänk
Medlem

Kommer vara i Glasgow nästnästa vecka, frågan är ifall man då ska köpa in en Advent 4211 eller ifall man ska vänta till när Advent 4211/MSI Wind kommer till Sverige...
Det som komplicerar frågan är att jag kommer använda datorn inom mitt företag, och att jag därför kan dra av moms och dylikt ifall jag köper datorn på företaget, vilket jag antar inte funkar ifall jag köper den i england...

Vad tycker ni?

- ps -

Har någon förresten koll på regler runt engelsk VAT? Har hört nåt om att man kan få tillbaka 15-17% av priset efter köp ifall man är turist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <b>fat
Kommer vara i Glasgow nästnästa vecka, frågan är ifall man då ska köpa in en Advent 4211 eller ifall man ska vänta till när Advent 4211/MSI Wind kommer till Sverige...
Det som komplicerar frågan är att jag kommer använda datorn inom mitt företag, och att jag därför kan dra av moms och dylikt ifall jag köper datorn på företaget, vilket jag antar inte funkar ifall jag köper den i england...

Vad tycker ni?

- ps -

Har någon förresten koll på regler runt engelsk VAT? Har hört nåt om att man kan få tillbaka 15-17% av priset efter köp ifall man är turist.

Jag var i England för 3 dagar sedan och hade möjlighet att köpa Advent. Det som stoppade mig var det faktum att Wind har släppts i Danmark samt att det är några extra kostnader ifall man köper en Advent. Du kommer att behöva köpa en adapter, alternativt bytta stickkontakt själv. Du får köpa en egen väska då det inte medföljer en. Tangentbordslayouten är skit i mina ögon på en sådan där, jag som inte kan alla specialtecken kommer att få pilla ett bra tag ifall då dessa inte överenstämmer med dem på den svenska layouten.

Vad gäller din fråga om VAT så står det mer om det här: http://goeurope.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?zi=1/XJ/Ya&s...

Du behöver egentligen bara ta reda på vilken gräns det är som England har för att kunna få tillbaka VAT, om den ligger under 279 pund så kan du spara 41,55 pund. VAT i UK ligger på 17,5%.

Alltså så kommer Advent att kosta 237.45 pund = 2824.78 SEK

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Tangentbordslayouten är skit i mina ögon på en sådan där, jag som inte kan alla specialtecken kommer att få pilla ett bra tag ifall då dessa inte överenstämmer med dem på den svenska layouten.

Det är ju just därför det är smidigt att växla tillbaka till UK-layout när du vill åt ett specialtecken du inte vet var det sitter på svenska...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Det är ju just därför det är smidigt att växla tillbaka till UK-layout när du vill åt ett specialtecken du inte vet var det sitter på svenska...

Om jag ska vara ärlig så har jag inte tänkt på det, inte jättesmidigt i mina ögon men bättre än att hålla på och leta blint. Varför ska allt ta sån tid innan det kommer hit? Är jävligt sugen på att importera hit en Wind från USA med 6 cells batteriet.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
Det finns ju två varianter av acer aspire one på prisjakt varav den ena finns i lager.
Kommer den andra som har större hårddisk till sverige över huvud taget?
Är den värd merskillnaden och eventuell väntetid, eller ska man slå till direkt?

A110-A har 512 MB RAM, 8 GB SSD och kör Linux (Linpus)
A150-X har 1 GB RAM, 120 GB HDD och kör Windows (XP)

Du måste själv bestämma vad du vill ha, andra kan inte bestämma detta åt dig. Personligen så avskyr jag Windows så för mig var valet enkelt, sitter med en A110-A i soffan och skriver detta, är jättenöjd. 8 GB kanske låter lite men man kan ju utöka lagringsplatsen genom att använda ett SD-kort som integreras med SSD:n. Använder själv ett på 16 GB och det fungerar kalas.

Ett råd bara: Funderar du på att köpa Linux-versionen och installera XP så gör inte det om du är det minsta känslig för laddningstider och/eller viss seghet. SSD:n fungerar felfritt med Linux, det är när man använder XP som man märker av att läs- och skrivhastigheten på SSD:n inte är den bästa. Detta märks BARA under XP som är ett tungt OS och INTE under Linux. Linux-versionen flyter på PERFEKT.